Nästa generation på riktigt – Unreal Engine 5 i realtid på Playstation 5

Permalänk
Medlem

Inte speciellt imponerad över demot, ser ju crispt och tjusigt ut men skeptisk att den kvaliten kan upphållas under ett cenario där flera karaktärer möts med en levande omvärld.

Permalänk
Medlem

Man kan vara skeptisk, och jag tycker att det ska man också vara. Men jag tror att sättet objekt hamnar i motorn,.då syftar jag på det som man säger att man inte behöver LOD, så mest verkar det logiska vara att motorn gör om objektet, dvs reneshar om den, och då kan motorn själv sömlöst få optimering. Ren spekulation från min sida och en motiorprogrammerare kan säkert svara mycket mer noggrant vad jag någonsin kan ens gissa.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Det är ju inte så enkelt när det finns exklusiva spel.

Bara låta bli att köpa spelet. Pallar man inte 30 fps, så köper man inte spelet helt enkelt. Ska man visa spelbranschen nånting så gör man inte det genom att köpa det. Att missa ett spel kommer aldrig att spränga världen. Jag är själv en som inte bryr mig speciellt och vänjer mig fort vid lägre framerate. Spelar än idag ibland annat gamla klassiska Playstation spel. Föddes med Nes 8-bit och då fick man ibland leva med att spelet hackade sönder. Så man är ganska van

Men jag har lite svårt att förstå dom som först klagar på en produkt och sen går och köper den...

Permalänk
Medlem

@Exxovion: För att inte heller glömma
Nintendos Game and watch" Fire.
Många timmars spelande för att uthärda många timmar i bil under sommaren utan AC
Tidigt 1980 tal.

https://www.youtube.com/watch?v=jODZYWLZcZI

Permalänk
Medlem

Känns som att väldigt många missar den lilla detaljen om att vi inte kommer se spel som använder det här förrän om 2+ år, eller kanske något som rushas ut till julen 2021. Så alla diskussioner med tummen ner för fps eller tummen upp "måste köpa konsolen" är ganska moot points. De ska polisha motorn ett år till, och sedan dröjer det minst ett år efter det innan det kommer spel som använder den, och de kommer fortsätta patcha motorn efter release också, så det är ingen rush att fatta några beslut eller dra slutsatser - vi tittar bara på en beta version vars syfte är att skapa hype och stärka deras varumärke.

Sen har vi inte sett så mycket än egentligen, så diskussioner om att tekniken / metoden i sig är dålig känns väldigt ogrundade - är inte direkt så att Epic inte har några av de skarpaste hjärnorna i branschen och enorma ekonomiska muskler att backa upp sina beslut med - det är en ganska safe bet att Epic noga övervägt vet vad de håller på med och har en plan för hur detta ska fungera och vara säljbart vid release om ca 1 år.

Permalänk
Medlem

@Zemlan: Okej tack för ett väldigt bra svar, tror jag förstår det du menar ganska bra nu jag trodde att en flaskhals i systemet gjorde det ospelbart och ostabilt, men om jag förstår det rätt så ställer den om till den svagaste länken i systemet och kör på jämn fps utan kraftig fps drops ? tex det du nämnde om fps i cpu, du får ursäkta inte så insatt i detta ämne.

Permalänk
Inaktiv

Det som är visuellt "imponerande" är ju bara en massa photoscans & bra animationer. Många amatörer som laddar upp hires photoscans som du kan leka med på datorn, ser asbra ut. Eftersom det är... photoscans.

Angående animationer är ju vad spel lider av i allmänhet, fördelen med techdemos som dessa (som är "interkativa", nåja...) är ju att du kan fila på animationer till perfektion. Star Wars 1313-demot är ett bra exempel, ser bra ut fortfarande, animationer is the shit.

Sen låter det intressant men de nya teknikerna, förmågan att ha sjukt mycket traingles osv. Verkar ju helt klart vara Unreal man ska satsa på att lära sig, om alternativet är att lägga tid på Unity. Know ALL the games engines!! nej fyfan vilken tid det tar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

@Zemlan: Okej tack för ett väldigt bra svar, tror jag förstår det du menar ganska bra nu jag trodde att en flaskhals i systemet gjorde det ospelbart och ostabilt, men om jag förstår det rätt så ställer den om till den svagaste länken i systemet och kör på jämn fps utan kraftig fps drops ? tex det du nämnde om fps i cpu, du får ursäkta inte så insatt i detta ämne.

Ja, exakt. Den svaga länken blir begränsande och styr hur hög FPS man kan få beroende på vad den orkar med, men det måste inte innebära problem som sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Känns som att väldigt många missar den lilla detaljen om att vi inte kommer se spel som använder det här förrän om 2+ år, eller kanske något som rushas ut till julen 2021. Så alla diskussioner med tummen ner för fps eller tummen upp "måste köpa konsolen" är ganska moot points. De ska polisha motorn ett år till, och sedan dröjer det minst ett år efter det innan det kommer spel som använder den, och de kommer fortsätta patcha motorn efter release också, så det är ingen rush att fatta några beslut eller dra slutsatser - vi tittar bara på en beta version vars syfte är att skapa hype och stärka deras varumärke.

Du verkar förutsätta att utvecklare inte fått klorna i UE5 för länge sen, vilket inte skulle vara otroligt.

Permalänk
Medlem

Påminner om Unlimited Detail.. Fast på ett bra sätt

Permalänk
Medlem

@Octo: Det är nästan inga utvecklare som fått tag i det än. Flera stora studios har inte access än vet jag. Men antagligen finns det några enstaka utvalda partners.

Permalänk
Medlem

"Inte imponerad"

Hahaha, Epic visade just en demo som tuggar high-end bibliotek för film, riktig GI, fysiksimulation med mera i realtid på en liten låda stor som en fjärdedels skokartong.

Permalänk
Medlem

Om PS5 klarar av 30+fps och har någorlunda vettig kylning så blir det ett köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EC87:

Om PS5 klarar av 30+fps och har någorlunda vettig kylning så blir det ett köp.

Tjatigt men den klarar vad spelutvecklarna vill att den ska klara.
Fps, utan ett ord om belastning, är inget mått man kan använda för att definiera en hårdvaras prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tjatigt men den klarar vad spelutvecklarna vill att den ska klara.
Fps, utan ett ord om belastning, är inget mått man kan använda för att definiera en hårdvaras prestanda.

Det vet vi när när spelen är släppta.

Förstår inte riktigt din definition av fps, men för mig känns det onödigt att köpa en konsol som klara knappt 30 fps på en tv med uppdateringsfrekvens på 120 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EC87:

Det vet vi när när spelen är släppta.

Förstår inte riktigt din definition av fps, men för mig känns det onödigt att köpa en konsol som klara knappt 30 fps på en tv med uppdateringsfrekvens på 120 Hz.

Det han menar är att vilken hårdvara som helst kan trycka ut hur höga FPS som helst. Tänk Pong i 4k, det fixar en PS3 i 1000fps.

En utvecklare kan skapa ett spel med en detaljnivå som får även den mest kraftfulla hårdvara att gå på knäna och inte ens nå 30fps.

Så det handlar om vad spelskaparna siktar på. Ett spel som ser sjukt snyggt ut, speciellt i trailers är lättare att marknadsföra. Därflr kommer konsoler alltid fastna i 30fps-träsket. Det ska vara plug and play och hårdvaran går inte att uppgradera. På PC kommer alltid hårdvaran ikapp och efter ett tag kan de flesta nå högre fps med ett nytt grafikkort eller med tweakade inställningar.

Det är vad @ipac menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EC87:

Det vet vi när när spelen är släppta.

Förstår inte riktigt din definition av fps, men för mig känns det onödigt att köpa en konsol som klara knappt 30 fps på en tv med uppdateringsfrekvens på 120 Hz.

Jag har inte definierat fps. Jag har sagt att uttryck i stil med "konsol X klarar Y fps" är rätt klumpiga och i grunden felaktiga.

Men precis, vi vet först när spelen är släppta*. Så vad du snarare säger är "om spel på PS5 körs i 30+ fps".

(*) sett över hela PS5:ans livstid så kan vi med största säkerhet säga att spelen kommer snurra i allt från mindre än 30 fps (dippar) till 120 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det han menar är att vilken hårdvara som helst kan trycka ut hur höga FPS som helst. Tänk Pong i 4k, det fixar en PS3 i 1000fps.

En utvecklare kan skapa ett spel med en detaljnivå som får även den mest kraftfulla hårdvara att gå på knäna och inte ens nå 30fps.

Så det handlar om vad spelskaparna siktar på. Ett spel som ser sjukt snyggt ut, speciellt i trailers är lättare att marknadsföra. Därflr kommer konsoler alltid fastna i 30fps-träsket. Det ska vara plug and play och hårdvaran går inte att uppgradera. På PC kommer alltid hårdvaran ikapp och efter ett tag kan de flesta nå högre fps med ett nytt grafikkort eller med tweakade inställningar.

Det är vad @ipac menar.

Jag skulle vilja spela Pong i 4k 1000fps på en ps3 xD

Skrivet av ipac:

Jag har inte definierat fps. Jag har sagt att uttryck i stil med "konsol X klarar Y fps" är rätt klumpiga och i grunden felaktiga.

Men precis, vi vet först när spelen är släppta*. Så vad du snarare säger är "om spel på PS5 körs i 30+ fps".

(*) sett över hela PS5:ans livstid så kan vi med största säkerhet säga att spelen kommer snurra i allt från mindre än 30 fps (dippar) till 120 fps.

Håller med dig där.

Permalänk
Medlem

Vet någon om det finns TV:apparater idag som kan simulera 60bilder per sekund från ett 30fps spel utan att det blir allt för mkt delay?

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av bobish:

Vet någon om det finns TV:apparater idag som kan simulera 60bilder per sekund från ett 30fps spel utan att det blir allt för mkt delay?

Nästan alla TV-apparater har förstås någon form av motion interpolation. Men det finns ingen som har en särskilt snabb sådan så att det inte påverkar latency och dessutom så ser det bara inte bra ut.

Permalänk
Medlem

Tim Sweeney ifrån Epic games säger på twitter
"The Unreal Engine 5 demo on PlayStation 5 was the culmination of years of discussions between Sony and Epic on future graphics and storage architectures.

The Nanite and Lumen tech powering it will be fully supported on both PS5 and Xbox Series X and will be awesome on both."

och så lägger han till :

"* And high end PCs

* And with features for scaling the content down to run on current generation platforms using traditional rendering and lighting techniques"

Tyvärr får de som köpt sig en Commodore 64 tyvärr sluta hoppas då han avslutar med :

"* Commodore 64 will not be supported"

https://twitter.com/TimSweeneyEpic/status/1261416164548317186

Permalänk
Medlem
Skrivet av EC87:

Det vet vi när när spelen är släppta.

Förstår inte riktigt din definition av fps, men för mig känns det onödigt att köpa en konsol som klara knappt 30 fps på en tv med uppdateringsfrekvens på 120 Hz.

OMG, alltså vad är det du har så svårt att förstå? Den klarar 120fps men inte med samma detaljrikedom och effekter som vid 30fps. Så är det ju med precis all hårdvara. Börja tänka lite innan du skriver tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Chefredaktör 🕹

Briljant förklarat i den tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

OMG, alltså vad är det du har så svårt att förstå? Den klarar 120fps men inte med samma detaljrikedom och effekter som vid 30fps. Så är det ju med precis all hårdvara. Börja tänka lite innan du skriver tack!

Jag har försåt det väldigt bra nu. Läs alla kommentarerna innan du skriver ,tAcK ?

Permalänk
Moderator, Testpilot

Många åsikter här inne.

Denna personen verkar åtminstone delvis ha arbetat med stora företag i branschen på välkända motorer. Här är hans syn på UE5.

https://youtu.be/9PmjQvowfAI