Permalänk

Ny TV, QLED eller OLED?

Hej! Planerar att byta ut min gamla projektor mot en ny och härlig TV. Har kollat runt lite och är lite osäker på vad man ska skaffa. Har mestadels kollat på OLED och QLED, OLED är betydligt dyrare än QLED men är det värt det? En 65" OLED går för runt 20-22000kr medans en QLED i samma storlek går för 13-14000kr. Är OLED värt att skaffa? Är burn-ins något man behöver tänka på?

Några tips som kan hjälpa mig att bestämma?

Permalänk
Medlem

Alla QLED är inte skapade lika.
Alla OLED är inte skapade lite, men närmare varandra.

Det är rimligt att ta reda på skillnaden mellan de olika QLED-modellerna, ibland är det grov skillnad, så som typ av bakgrundsbelysning.

Vi är filmälskare hemma, och valde 65-tum OLED (LG C9). Vi prövade på QLED (Q90R) i mörk butik men tyckte inte alls om bilden. Svärtan och kontrasten på OLED vann oss över.

Permalänk
Medlem

Närmaste QLED som är i närheten av en OLED kostar också kring 20k så jämförelsen är lite konstig om du jämför med dom enklare QLED-modellerna.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av Soir:

Alla QLED är inte skapade lika.
Alla OLED är inte skapade lite, men närmare varandra.

Det är rimligt att ta reda på skillnaden mellan de olika QLED-modellerna, ibland är det grov skillnad, så som typ av bakgrundsbelysning.

Vi är filmälskare hemma, och valde 65-tum OLED (LG C9). Vi prövade på QLED (Q90R) i mörk butik men tyckte inte alls om bilden. Svärtan och kontrasten på OLED vann oss över.

Kommer använda TVn för nästan enbart film och serier. Har kollat på C9:an och den är riktigt fin men hur står den sig mot tex: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/63-69tum/samsung-qe6... vet att den djupa svärtan i en OLED är oslagbar men är den en dealbreaker? Är rädd för burn-ins men vet inte hur vanligt det är

Permalänk
Skrivet av Aeqvist:

Närmaste QLED som är i närheten av en OLED kostar också kring 20k så jämförelsen är lite konstig om du jämför med dom enklare QLED-modellerna.

Vet inte riktigt vad som skiljer alla modeller åt.. Finns en uppsjö av QLED men är någon av de lika bra som OLED? Eller är OLED det "bästa" man kan ha?

Permalänk
99:e percentilen

Tänk på att QLED är en marknadsföringsterm som används för LCD:er med kvantpricksförstärkt bakgrundsbelysning, medan OLED är en egen, märkesagnostisk panelteknik helt skild från LCD.

Jag har inte jämfört OLED mot "QLED", men jag har en OLED55B9 som jag är mycket nöjd med. Rent generellt (oavsett om det gäller TV eller något annat) lägger jag hellre 20 000:- och blir nöjd än 13 000:- och blir missnöjd. Blir man "tvungen" att uppgradera tidigare än man hade tänkt blir det ju dessutom dyrare totalt sett än om man hade valt det bättre alternativet från början.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag gillar Sonys bild. Så jag rekommenderar denna tvn 65XG9505. Nästa steg upp i bildkvalitet som jag anser prisvärt är en oled. Jag är inte en stor fantast av Philips oled, men lg, Sony och Panasonic gör alla utmärkt apparater. Dock har Samsung riktigt bra pris på QE65Q80R.

Jag gillar svärtan på oled därför blev det en sådan för mig. Annars hade jag köpt Sonyn. Qled betyder faktiskt inte så mycket, det är fortfarande en lcd panel.

Edit: Du skrev om Q70R, enligt tester är Q80R bättre och för endast 1000 kr extra. Jag tycker inte svärtan räcker i de qled jag har sätt. Däremot om du inte är så kräsen med bilden kommer en lcd fungera utmärkt. De är inga dåliga paneler, dock inte lika bra som oled enligt min åsikt de vill säga.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmilesRising:

Vet inte riktigt vad som skiljer alla modeller åt.. Finns en uppsjö av QLED men är någon av de lika bra som OLED? Eller är OLED det "bästa" man kan ha?

Den QLED du länkar till i tidigare inlägg går inte jämföra med OLED. Vill du ha den bästa tvn är det OLED som gäller enligt mig. C9 är en grym tv.

Läs gärna igenom denna guide också så lär du dig säkert något om dom olika teknikerna

https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd

Ska du ha det bästa är det OLED, inget att snacka om

Inbränningar är inget problem, sålänge du inte kollar på TV4s nyhetsmorgonsol varje dag i flera timmar Min TV går i screen saver mode efter 1 min inaktivitet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SmilesRising:

vet att den djupa svärtan i en OLED är oslagbar men är den en dealbreaker? Är rädd för burn-ins men vet inte hur vanligt det är

Ifall du jämför en C9 direkt med en Q70R så kommer det bli hopplöst uppenbart att den inte kan kliva ned på svart på samma utan att det syns att FALD:n arbetar, typiskt då att det blir svart på Q70R bara när den också dämpar ljuset. Så vit text på svart bakgrund och en OLED är konstant i nivåer av svart och vitt. Medan Q70R – med flera LCD:er – beroende på algoritmerna i FALD:en får en gloria runt texten. Eller dämpar ljuset i det vita så att det enkelt uttryckt blir en grå text på en nästan svart bakgrund.

Ju mer ljus du har i rummet, desto sämre blir ögonen på att uppfatta det svarta och reflexfilter spelar mer roll. Där kommer C9 att dämpa omgivningsljuset bättre än reflexfiltret hos Q70R. Du får också mer nytta av ljusstyrka och där är Q70R i praktiken inte så mycket ljusstarkare än en C9, förutom under vissa omständigheter likt testbilder som mäter mycket ljus på liten yta.

För att få mer ljus, bättre reflexfilter och mindre glorior runt ljusa objekt är det Q80R och Q90R du ska jämföra med.

Inbränningar på OLED, särskilt LG:s OLED är tydligt bekräftat av bland annat rtings tester på det hela: https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test Där behövs det i snitt köras 5 timmar om dagen i 5 år för att märka av effekter. Detta baseras då på äldre OLED-paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmilesRising:

Kommer använda TVn för nästan enbart film och serier. Har kollat på C9:an och den är riktigt fin men hur står den sig mot tex: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/63-69tum/samsung-qe6... vet att den djupa svärtan i en OLED är oslagbar men är den en dealbreaker? Är rädd för burn-ins men vet inte hur vanligt det är

TV-apparater som marknadsförs som "QLED" kan i många fall uppnå högre ljusstyrka, men det gäller att vara försiktig här.
En metod som många LCD-tillverkare användare sig utav är att kontrollera ljusstyrkan på bakgrundsbelysningen i olika zoner. För att inte totalförstöra kontrasten i ett område som försöker visa en liten ljus detalj när allt annat omkring är mörkt så minskar man hur ljust det blir i den zonen. TV:n kanske är jättebra på att visa en helvit bild ljusare än en OLED, men i de flesta fall spelar det ingen roll. OLED har exakt kontroll över ljusstyrkan av varje enskild pixel.

Den lidande svärtan kommer därefter av samma problem, vilket är att man inte har möjlighet att påverka endast en pixel, utan en hel zon, som kan vara hundratals eller t.o.m. tusentals pixlar.

Vi ser regelbundet på filmer, serier, och spelar lite på TV:n. Inte haft några som helst problem med inbränningar. TV:n kan temporärt få lite "image retention", men det går bort snabbt, och är inget permanent. Det kan endast märkas om man haft något ljusstarkt av en nyans, och sedan väljer att visa något som använder mer av den nyanser, t.ex. helrött och sedan magenta. Det går bort på någon enstaka sekund.

En TV som har ännu mindre av sånt är Panasonic GZ2000-serien. De är väldigt dyra i jämförelse, men hela panelen har en stor kylfläns för att öka värmeledningen bort från panelen, och minska risken för "image retention" samt permanent inbränning, även om det är rätt svårt att orsaka permanent inbränning med dagens paneler vid vanligt användande.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är fler som hakar på QLED-begreppet, TCL bland annat. Så det börjar bli mer än bara Samsungs reklam. Men det är fortfarande något som används på en TV som kan vara väldigt sofistikerade (TCL X10, Samsung Q9-modellerna) men också på LCD-modeller som bara är som vilka modeller som helst.

Permalänk
Medlem

#18146377

Så svarade LG:s kundtjänst mig angående inbränningar.

Permalänk
Avstängd

Nu kan jag bara prata för min egen del och inte påstå att din upplevelse kommer att bli samma som min. Men... jag har vad som skulle kunna kallas för inbränningar som endast visar sig i vissa färger och nyanser av färger (främst när gult, rött, brunt, grönt och orange visas).

Inbränningarna jag har fått är främst av YouTube-ikonerna i favicon, och från YT-sidorna där YT-ikonen syns, vid bokmärksikonerna för YT. Har även fått en mycket mild inbränning av FireFox-ikonen nere vid ikonfältet höger om startmenyn. Detta ledde till att jag konfigurera bort favicons från webbläsaren samt har startmenyn dold så den bara visas när jag för musen dit.

Mina inbränningar fick jag efter ca 1-2 års användning av TV:n ca 8 timmars användning nästan varje dag. Visst, jag har använt min TV många gånger som datorskärm vilket jag gör nu när jag skriver detta. Jag kan skrolla upp och ned så syns YT-ikonen som mörkgrönt i orangefältet här under "Svara på tråd".

Så min upplevelse är att OLED är en lyxupplevelse som måste planeras för långvarigt bruk eller så har jag haft otur med min panel. Det är en OLED LG55B7. Personligen har jag svårt att rekommendera OLED om man inte är redo på att vara mkt försiktig med hur man använder den.

Jag har kommit milt undan med mina inbränningar men folk som rapporterat om inbrända TV4-solar låter katastrofalt smärtsamt. Det är alltså en investering på 14-40 lax beroende på storlek som har gått till spillo för man ville kika lite nyhetsmorgon...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av AplAy:

Det är alltså en investering på 14-40 lax beroende på storlek som har gått till spillo för man ville kika lite nyhetsmorgon...

Är inte superinsatt, men knappast "lite" Nyhetsmorgon, eller?

I övrigt ett välskrivet och bra inlägg, även om jag personligen nog är lite mer positivt inställd till OLED än du.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Nu kan jag bara prata för min egen del och inte påstå att din upplevelse kommer att bli samma som min. Men... jag har vad som skulle kunna kallas för inbränningar som endast visar sig i vissa färger och nyanser av färger (främst när gult, rött, brunt, grönt och orange visas).

Inbränningarna jag har fått är främst av YouTube-ikonerna i favicon, och från YT-sidorna där YT-ikonen syns, vid bokmärksikonerna för YT. Har även fått en mycket mild inbränning av FireFox-ikonen nere vid ikonfältet höger om startmenyn. Detta ledde till att jag konfigurera bort favicons från webbläsaren samt har startmenyn dold så den bara visas när jag för musen dit.

Mina inbränningar fick jag efter ca 1-2 års användning av TV:n ca 8 timmars användning nästan varje dag. Visst, jag har använt min TV många gånger som datorskärm vilket jag gör nu när jag skriver detta. Jag kan skrolla upp och ned så syns YT-ikonen som mörkgrönt i orangefältet här under "Svara på tråd".

Så min upplevelse är att OLED är en lyxupplevelse som måste planeras för långvarigt bruk eller så har jag haft otur med min panel. Det är en OLED LG55B7. Personligen har jag svårt att rekommendera OLED om man inte är redo på att vara mkt försiktig med hur man använder den.

Jag har kommit milt undan med mina inbränningar men folk som rapporterat om inbrända TV4-solar låter katastrofalt smärtsamt. Det är alltså en investering på 14-40 lax beroende på storlek som har gått till spillo för man ville kika lite nyhetsmorgon...

Jag skulle inte kalla 8h om dagen som datorskärm för "normalt" användande.

Att titta på nyhetsmorgon 1-2h varje morgon kommer inte heller göra något.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Äger själv en C9, har sett en Q70R hos en kompis. Jag är glad att det är jag som har C9an. Helt annan bild ur OLED'en, John Wick 3 i 4k var nästan en religiös upplevelse! Hemma ser vi på allt från bonn'tv till YT & netflix och den är grym på allt. Jag oroar mig inte för inbränning eftersom jag inte misshandlar min tv och kör den dygnet runt samt det är en C9a med en nyare/bättre panelteknik för att hantera retention & burn in's.
Lycka till med vad du än skaffar dig

Permalänk

användningen kommer växla mellan någon film per dag till 10-15 serieavsnitt per dag så en hel del användning, men burn-ins är alltså inget att oroa sig över om så länge man inte har en och samma bild på konstant? För det är egentligen det enda som oroar mig över OLED, det är ändå en hel del pengar så vill ju att TV:n håller länge..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag skulle inte kalla 8h om dagen som datorskärm för "normalt" användande.

Att titta på nyhetsmorgon 1-2h varje morgon kommer inte heller göra något.

Fast det är många som fått TV4's morgonsol inbränd på sina OLED.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Fast det är många som fått TV4's morgonsol inbränd på sina OLED.

Och då har det garanterat varit igång för länge.

Deras morgonsol verkar ju vara något slags worst case också pga färgerna?

Normal användning av TV (serie, TV, film) ger inte inbränning på OLED.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@SmilesRising: Som jag förstått så är "burn in" på OLED snarare "burn out". Tänk att varje pixel är en serie bläckpatroner och är det konstant samma färg så kommer en färgen av bläcket ta slut snabbare. Försök få till en grön färg om gult är slut och bara blått är kvar...

Rätt mig gärna om jag tänker fel.

Själv funderar jag absolut på OLED, men TV4-solen och Viasat-loggor är det som gör mig tveksam om det är rätt val för nästa TV. LG verkar än så länge väldigt serviceminded och byter den 1:a panel som går sönder. Räknar nog själv med en max livslängd på 5 år för en OLED, nuvarande Plasman är 10 år och en LCD borde klara sig längre tid än en OLED också.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av teejee:

Fast det är många som fått TV4's morgonsol inbränd på sina OLED.

Fast är det det verkligen så? Eller har frågan uppmärksammats och snurrat runt många varv där allting faller tillbaka på ett fåtal gamla historier som repeteras?

Jag vet inte.

Men jag vet att både permanenta och tillfälliga förändringar var mycket vanligare på plasma. Och tillfälliga förändringar på en OLED var vanligare för några år sedan när jag testade och kunde se spåren från testbilder jag körde. Men att detta också minskar och nu nästan är borta på 2019-modellerna som jag kört senast. Måste medvetet provocera fram dem i HDR-läge med testbilder.

Philips OLED-modeller driver sina paneler mycket hårdare än hur övriga tillverkare gör det. Och man kan inte påverka det beteende i någon större grad. I vissa fall är det svårt att få en Philips OLED att lysa svagare än 120 nits för reglagen är och botten och ABL:n kan ändå lyfta en 10% vit testbild mot 150-180 nits. Bra tryck i bilden för ett ljust rum men alldeles för ljusstarkt för ett mörkt rum. Och då är kartonglägena värre. Samt också alla former av aktiva inbränningsskydd som är på från början med Philips. Ständigt denna fråga om varför bilden är förskjuten lite grann.

Så det är skillnad på OLED och OLED också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nu kan jag bara prata för min egen del och inte påstå att din upplevelse kommer att bli samma som min. Men... jag har vad som skulle kunna kallas för inbränningar som endast visar sig i vissa färger och nyanser av färger (främst när gult, rött, brunt, grönt och orange visas).

Inbränningarna jag har fått är främst av YouTube-ikonerna i favicon, och från YT-sidorna där YT-ikonen syns, vid bokmärksikonerna för YT. Har även fått en mycket mild inbränning av FireFox-ikonen nere vid ikonfältet höger om startmenyn. Detta ledde till att jag konfigurera bort favicons från webbläsaren samt har startmenyn dold så den bara visas när jag för musen dit.

Mina inbränningar fick jag efter ca 1-2 års användning av TV:n ca 8 timmars användning nästan varje dag. Visst, jag har använt min TV många gånger som datorskärm vilket jag gör nu när jag skriver detta. Jag kan skrolla upp och ned så syns YT-ikonen som mörkgrönt i orangefältet här under "Svara på tråd".

Så min upplevelse är att OLED är en lyxupplevelse som måste planeras för långvarigt bruk eller så har jag haft otur med min panel. Det är en OLED LG55B7. Personligen har jag svårt att rekommendera OLED om man inte är redo på att vara mkt försiktig med hur man använder den.

Jag har kommit milt undan med mina inbränningar men folk som rapporterat om inbrända TV4-solar låter katastrofalt smärtsamt. Det är alltså en investering på 14-40 lax beroende på storlek som har gått till spillo för man ville kika lite nyhetsmorgon...

Gått till spillo? LG byter väl panel gratis upp till 3 år om du får inbränningar?
Haft min oled i 2 år nu och är grymt nöjd, inga inbränningar dessutom ska väl dom nya panelarna vara ännu bättre mot inbränningar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ibymafayhas: LG:s OLED med WRGB-subpixlar består av fyra vita OLED-subpixlar där tre har färgfilter och den vita används för att ge mer ljus vid behov, likt HDR. Problemen är främst att färgfiltren verkar slitas olika snabbt där rött drabbas mest. Min egna teori är för att ett rött filter måste absorbera mest av det energirika våglängderna. Vad som händer är att mättnaden i färgen sjunker för att det blandas in mer och mer vitt ljus – eller så förändras filtret i sig och blir mer och mer opalt. Inbränningen är då en allt mindre mättad röd ton i subpixeln.

Detta är väldigt tydligt på rtings inbränningstest att just rött drabbas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coopish:

Gått till spillo? LG byter väl panel gratis upp till 3 år om du får inbränningar?
Haft min oled i 2 år nu och är grymt nöjd, inga inbränningar dessutom ska väl dom nya panelarna vara ännu bättre mot inbränningar.

Det är kört för min del. Har inget sätt att transportera den då jag inte har kvar förpackningen eller dämpningsmaterialen, så tillvida inte de kommer hem på något vis och fixar? LG är väl från Sydkorea, har de ens reparatörer i Västernorrland?

Jag är oxå nöjd med min men jag vill inte ignorera eller vifta bort helt den uppenbara risk som finns vid "vårdslöst OLED-TV-tittande" jämfört med alla andra slags paneltyper/TV-apparater. Jag har kört flera Pixel Refresh men det fixar inte problemet.

Återigen så kan jag inte föreställa mig hur det måste kännas att en dag vakna upp med att slå på något på TV:n för att mötas av en inbränd sol nere i högra hörnet som täcker runt 2-5% av hela skärmen. Det finns tillräckligt många som ibland har igång sina TV-apparater dagligen som radio för att detta skall bli ett allvarligt spritt problem.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@Ibymafayhas: LG:s OLED med WRGB-subpixlar består av fyra vita OLED-subpixlar där tre har färgfilter och den vita används för att ge mer ljus vid behov, likt HDR. Problemen är främst att färgfiltren verkar slitas olika snabbt där rött drabbas mest. Min egna teori är för att ett rött filter måste absorbera mest av det energirika våglängderna. Vad som händer är att mättnaden i färgen sjunker för att det blandas in mer och mer vitt ljus – eller så förändras filtret i sig och blir mer och mer opalt. Inbränningen är då en allt mindre mättad röd ton i subpixeln.

Detta är väldigt tydligt på rtings inbränningstest att just rött drabbas.

Exakt det där. Det är endast mättade röda färger som jag först såg i inbränningar här och var på statiska platser som YT-ikonerna och FireFox-ikonen höger om startfältet. De syns också bara när vissa färger visas och verkar då blandas med färgerna. Den röda färgen i orange här syns som mörkgrönt exempelvis.

Det är detta som jag tycker är smått tråkigt med OLED och att det är en skör teknologi och därmed "lyx-TV" eftersom det inte kan "missbrukas" i användningen på samma sätt som LED eller LCD.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Lego Master

Så glad att jag slutade titta på tablå-TV innan jag skaffade min OLED. Ingen av mina normala videokällor (Netflix, Plex, Viaplay, Bluray...) har nån form av permanent logga i själva mediat som presenteras. Tänker att det är så de är tänkta att användas.

Sen spelar jag ju lite grann på TVn, men inga 8h-sessioner direkt, snarare 1-2h varannan månad.

Stod och valde mellan Samsung QLED och LG OLED i butiken, och föll till slut på OLED. Det var det jag hade tänkt köpa när jag gick in, men priset på QLEDen fick mig att tveka en stund. Glad att jag ändå valde att investera i OLEDen i slutändan.
Misstänker (inte baserat på nånting alls egentligen) att Samsung prispressar sina QLED för att få folk att gå över till dem istället för att köpa en dyrare OLED i samma storleksklass. Funkade nästan på mig, men inte riktigt. OLED FTW.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Det är kört för min del. Har inget sätt att transportera den då jag inte har kvar förpackningen eller dämpningsmaterialen, så tillvida inte de kommer hem på något vis och fixar? LG är väl från Sydkorea, har de ens reparatörer i Västernorrland?

Jag är oxå nöjd med min men jag vill inte ignorera eller vifta bort helt den uppenbara risk som finns vid "vårdslöst OLED-TV-tittande" jämfört med alla andra slags paneltyper/TV-apparater. Jag har kört flera Pixel Refresh men det fixar inte problemet.

Återigen så kan jag inte föreställa mig hur det måste kännas att en dag vakna upp med att slå på något på TV:n för att mötas av en inbränd sol nere i högra hörnet som täcker runt 2-5% av hela skärmen. Det finns tillräckligt många som ibland har igång sina TV-apparater dagligen som radio för att detta skall bli ett allvarligt spritt problem.

Enligt detta inlägg så har LG hemservice för TV-apparater.
#18146377

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det är kört för min del. Har inget sätt att transportera den då jag inte har kvar förpackningen eller dämpningsmaterialen, så tillvida inte de kommer hem på något vis och fixar? LG är väl från Sydkorea, har de ens reparatörer i Västernorrland?

Jag är oxå nöjd med min men jag vill inte ignorera eller vifta bort helt den uppenbara risk som finns vid "vårdslöst OLED-TV-tittande" jämfört med alla andra slags paneltyper/TV-apparater. Jag har kört flera Pixel Refresh men det fixar inte problemet.

Återigen så kan jag inte föreställa mig hur det måste kännas att en dag vakna upp med att slå på något på TV:n för att mötas av en inbränd sol nere i högra hörnet som täcker runt 2-5% av hela skärmen. Det finns tillräckligt många som ibland har igång sina TV-apparater dagligen som radio för att detta skall bli ett allvarligt spritt problem.

Vad jag hört kommer det en tekniker hem till en och byter panel. Om det gäller för hela Sverige vet jag däremot inte. Kan yu vara värt att kolla upp kanske.

Permalänk
Medlem

Har en Philips 65OLED903 som jag är mycket nöjd med och har efter snart ett års användning inte stött på några inbränningar av det normala slaget.
Spelar rätt mycket på den och sambon har följt årets upplaga av BB rätt slaviskt emellanåt, så det förekommer ändå en del statiska bilder.

Det jag däremot råkat ut för, är något som liknar en inbränning men i själva verket orsakats av solen (inte TV4).
Trodde först att det var en inbränning, men jag kunde inte hitta något vi konsumerat som passade mönstret.
Upptäckte istället att vid en viss tid på dygnet så träffade solen TVn på exakt det stället.
Har alltid haft TVn på samma ställe utan problem, så det var inget jag reflekterade över när vi köpte ny.
Men det verkar som att OLEDs mår exceptionellt dåligt av solen, även små mängder genom ett fönster, vilket jag inte riktigt tänkt på.
Vad jag förstår behöver den inte ens vara igång för att detta ska inträffa, utan det räcker med att den är i standby.

Tycker att det talas rätt lite om den här problematiken, men jag antar att jag inte är den ende som saknar möjligheten att ”gömma” TVn i en dedikerad biokällare utan ljusinsläpp.
Det har dock blivit bättre med tiden och idag syns det bara mot vissa enfärgade bakgrunder om man anstränger sig för att se det, eller så har jag vant mig, svårt att säga :D.

Kan iaf vara värt att tänka på som potentiell köpare, men i övrigt är jag som sagt otroligt nöjd med TVn.