Microsoft: "Vi hade fel om öppen källkod"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jag har ju redan gett dig en källa? Inte mitt problem att du ignorerar den och väljer en annan som passar dig bättre.

Din källa är om webservrar, en liten del av alla sorters servrar, likväl så räknar de inte enskilda servrar utan instanser av websidor. Som jag skrev då, en server kan driva tiotusentals websidor och räknas då som tiotusen servrar i deras statistik, vilket så klart blir felaktigt.

Citat:

Enligt de flesta källor kör ju 90%+ av servrarna Linux, det är ju bara du som cherrypickat den källan som passar dig bäst. En källa som jag fortfarande anser inte alls säger emot vad jag skrivit.

Ge en källa på att 90%+ av servrarna kör linux? För den källan jag gav säger att 30% kör windows och enda källan du har nämnt hittills är W3Cook som mäter webservrar.

Citat:

Det är tydligt att jag menar en stor majoritet kör Linux, världen har omfamnat Linux som go-to för servrar, 70% tolkar jag iaf fortfarande som stor majoritet och en go-to.

Hur ska du ha det, är det 90% linux eller är det 70% linux, eller är det 50% linux som alla servrar kör? 70% är inte "Hela världen kör linux" utan jäkligt långt därifrån, som var ditt ursprungliga påstående.

Citat:

Vi kan ju även titta på datacenter som jag även tog upp. Bokstavligen ingen av dom 500 största kör Windows. Förmodligen knappt några andra heller. Alla kör Linux vad jag kan se. Men det räknas väl förstås inte heller.

Jasså ska du byta från servrar till enbart prata om datacenter nu? Likväl, har du någon källa på detta påståendet då? Men ändå, att välja en liten bit av servrar för att sedan påstå att det svarar för samtliga servrar, såsom du gjort med webservrar (där linux är dominant) och datacenter (antar du syftar på beräkning- och lagringsservrar, där någon form av *nix är dominant). Du får ju jämföra äpplen med äpplen.

Ditt påstående om "Hela världen kör Linux och inte Windows på servrar och datacenter" är helt verklighetsfrånvänt och du har helt fel i frågan.

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

Azure är stort, och visst kan man sätta upp det mesta och få en miljö på molnet som fungerar.
Mitt gnäll är småtjafs. I AAD kan du inte sätta upp mejlbara dynamiska grupper Intune fungerar inte alls och kräver mekande med tystkörande msi paket för att trycka ut appar till användare som installeras godtyckligt. Dina SQL-servers på Azure är av en egen variant som inte kan cross-query:as. På brandväggen har du inget sätt att speca upp egna tags för IP-ranges.
Allt är plottrigt och svårt att navigera till. Du får betala alldeles för mycket för en 2-kärning VM med 4GB RAM och du kan inte ens schemalägga den utan att hålla på med Runbooks och läsa en guide.

Av allt som MS har så är ju Azure det mest lovande, men det är inte konstigt då det är också det dem satsar mest på.

Det låter inget vidare, har inte behövt röra den sidan av Azure som tur är. Mest sysslat med SAAS/microservices och inte upplevt några hinder på den fronten i alla fall. Får hoppas att de förbättrar den andra sidan också. Testa att lämna feedback till Microsoft om du har specifika saker som saknas så lär de fixa det om tillräckligt många personer "upvotar". Behövs inte speciellt många upvotes innan du får ett samtal från Microsoft och sedan ploppar funktionen upp enligt min erfarenhet i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Din källa är om webservrar, en liten del av alla sorters servrar, likväl så räknar de inte enskilda servrar utan instanser av websidor. Som jag skrev då, en server kan driva tiotusentals websidor och räknas då som tiotusen servrar i deras statistik, vilket så klart blir felaktigt.

Ge en källa på att 90%+ av servrarna kör linux? För den källan jag gav säger att 30% kör windows och enda källan du har nämnt hittills är W3Cook som mäter webservrar.

Ditt påstående om "Hela världen kör Linux och inte Windows på servrar och datacenter" är helt verklighetsfrånvänt och du har helt fel i frågan.

Men herregud lugna ner dig. Den källa som som du själv anger är 30% Windows kommer från W3tech, den mäter också ENDAST webbservrar, precis som W3cook som jag angav. Men det hade du förstås ingen aning om och har uppenbarligen inte heller brytt dig om att titta upp det.

Citat:

Jasså ska du byta från servrar till enbart prata om datacenter nu? Likväl, har du någon källa på detta påståendet då? Men ändå, att välja en liten bit av servrar för att sedan påstå att det svarar för samtliga servrar, såsom du gjort med webservrar (där linux är dominant) och datacenter (antar du syftar på beräkning- och lagringsservrar, där någon form av *nix är dominant). Du får ju jämföra äpplen med äpplen.

Jag nämnde datacenter klart och tydligt i mitt första inlägg? Det inlägg som du svarade på, jag utgår från att du faktiskt har läst det inlägget eftersom detta är 3e gången du citerar exakt det inlägget. Så nej, jag har inte "bytt" någonting. Du har bara ignorerat det, precis som dina egna källor.

Citat:

Hur ska du ha det, är det 90% linux eller är det 70% linux, eller är det 50% linux som alla servrar kör? 70% är inte "Hela världen kör linux" utan jäkligt långt därifrån, som var ditt ursprungliga påstående.

Den källan som ger absolut lägst för Linux är den källan du väljer, 70% alltså. Vart dina 50% nu trillar in från vet nog inte ens gudarna. Men sure, låt oss säga 70%, med tanke på 13 procent enheter av de resterande 30 hostas av Microsoft själva ger det alltså 17% utanför Microsoft.

Resten av världen (70%+), utöver 17% och 13% Microsoft själva, har omfamnat Linux som webbserver OS. För mainframes gäller 30% Linux och 70% z/OS. För superdatorer och beräkningskluster gäller 100% Linux.

I mina öron så låter det som att världen väljer Linux framför Windows. Men låter det inte så i dina öron så so be it och välkommen att tycka det och även att läsa mer på
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_syst...

Trevlig kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Men herregud lugna ner dig. Den källa som som du själv anger är 30% Windows kommer från W3tech, den mäter också ENDAST webbservrar, precis som W3cook som jag angav. Men det hade du förstås ingen aning om och har uppenbarligen inte heller brytt dig om att titta upp det.

Jag nämnde datacenter klart och tydligt i mitt första inlägg? Det inlägg som du svarade på, jag utgår från att du faktiskt har läst det inlägget eftersom detta är 3e gången du citerar exakt det inlägget. Så nej, jag har inte "bytt" någonting. Du har bara ignorerat det, precis som dina egna källor.

Men det är först nu som du börjar prata om datacenter, förutom att nämna det i ditt i första inlägg. Fick du slut om argument för servrar?

Citat:

Den källan som ger absolut lägst för Linux är den källan du väljer, 70% alltså. Vart dina 50% nu trillar in från vet nog inte ens gudarna. Men sure, låt oss säga 70%, med tanke på 13 procent enheter av de resterande 30 hostas av Microsoft själva ger det alltså 17% utanför Microsoft.

Resten av världen (70%+), utöver 17% och 13% Microsoft själva, har omfamnat Linux som webbserver OS. För mainframes gäller 30% Linux och 70% z/OS. För superdatorer och beräkningskluster gäller 100% Linux.

I mina öron så låter det som att världen väljer Linux framför Windows. Men låter det inte så i dina öron så so be it och välkommen att tycka det och även att läsa mer på
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_syst...

Trevlig kväll.

https://www.statista.com/statistics/915085/global-server-shar...

Där har du en källa som säger 70%+ kör windows. Så igen, du kan ju jobba på din läsförståelse, skrivförståelse och samtidigt kanske inte öppna munnen om du inte har någon susning alls om datorer. Att påstå att "Hela världen kör linux och inte windows på sina servrar" är ju fan något som dataläraren på högstadiet kanske skulle kläcka ur sig, efter att han sett någon dokumentär om Linus vs the Giant och blivit frälst. Pinsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Men det är först nu som du börjar prata om datacenter, förutom att nämna det i ditt i första inlägg. Fick du slut om argument för servrar?

https://www.statista.com/statistics/915085/global-server-shar...

Där har du en källa som säger 70%+ kör windows. Så igen, du kan ju jobba på din läsförståelse, skrivförståelse och samtidigt kanske inte öppna munnen om du inte har någon susning alls om datorer. Att påstå att "Hela världen kör linux och inte windows på sina servrar" är ju fan något som dataläraren på högstadiet kanske skulle kläcka ur sig, efter att han sett någon dokumentär om Linus vs the Giant och blivit frälst. Pinsamt.

Det enda pinsamma här är din attityd.

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla kommentarerna men min reflektion över att Microsoft nu i större grad säger sig vurma för öppen-källkod är för jag tror att deras långsiktiga mål är windows som en abonnemangstjänst vilket ett fritt Linux är ett hinder för. Om man då knyter ihop windows och linux kan det vara ett sätt att styra utvecklingen till att båda operativsystemen blir något som man behöver betala ett abonnemang för.