Problem: Insert system disk in drive.

Permalänk
Inaktiv

Problem: Insert system disk in drive.

Stängde ner laptopen och när jag skulle öppna den igen från viloläge dök följande upp:

Efter kommandot Ctrl + Alt + Delete.

Vad gör man? Det medföljde ingen skiva (finns ingen inbyggd läsare) och inget USB-minne heller. Datorn kom med Windows förinstallerat.

Permalänk
Medlem

Trasig disk eller korrupt windows eller liknande.
Ladda ner Microsoft Media Creation tool (om det är W10)
Detta lägger in installationen på usb-minne.
Starta från det och kolla först om det går att reparera, tror det är vid första rutan i installationen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Den vill uppenbart inte starta via någon lokal lagringsenhet. Kommer Du in i BIOS/(U)EFI? Om ja, syns din lagringsenhet där inne? Kan vara så enkelt att startordningen helt exkluderat den lokala lagringsenheten och då har Du tur.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Kolla så du inte har någon usb-enhet inkopplad och då menar jag även sånt som tangentbord etc. Jag hade en dator som ibland vägrade att starta om ett extern tangentbord var inkopplat (tror det var fel på tangentbordet iofs).

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veni:

Den vill uppenbart inte starta via någon lokal lagringsenhet. Kommer Du in i BIOS/(U)EFI? Om ja, syns din lagringsenhet där inne? Kan vara så enkelt att startordningen helt exkluderat den lokala lagringsenheten och då har Du tur.

Kommer ej in i BIOS via Ctrl-Alt-Delete men det kanske inte är korrekt kommando?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jud1th:

Kolla så du inte har någon usb-enhet inkopplad och då menar jag även sånt som tangentbord etc. Jag hade en dator som ibland vägrade att starta om ett extern tangentbord var inkopplat (tror det var fel på tangentbordet iofs).

Tack för tips men inget är inkopplat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

Trasig disk eller korrupt windows eller liknande.
Ladda ner Microsoft Media Creation tool (om det är W10)
Detta lägger in installationen på usb-minne.
Starta från det och kolla först om det går att reparera, tror det är vid första rutan i installationen.

Får bli att testa detta när vi hittat någon som kan fixa det på USB åt oss. Detta är enda datorn vi har tillgänglig tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Kommer ej in i BIOS via Ctrl-Alt-Delete men det kanske inte är korrekt kommando?

Det lär det inte vara.
Skall skrivas ut på skärmen vid uppstart. Kan vara F2, DEL, F11, F12, ESC, ENTER m.m.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veni:

Det lär det inte vara.
Skall skrivas ut på skärmen vid uppstart. Kan vara F2, DEL, F11, F12, ESC, ENTER m.m.

Googlade och testade samtliga men utan framgång. Datorn piper bara.

Ska fixa Microsoft Media Creation tool på USB-minne och försöka reparera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Googlade och testade samtliga men utan framgång. Datorn piper bara.

Ska fixa Microsoft Media Creation tool på USB-minne och försöka reparera.

Du har möjligen inte ett trådlöst tangentbord som kräver drivrutiner för att fungera? (dvs bios fattar inte tangentbordet)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Du har möjligen inte ett trådlöst tangentbord som kräver drivrutiner för att fungera? (dvs bios fattar inte tangentbordet)

Inget trådlöst. Använder laptopens egna tangentbord och pekplatta. Vi brukar använda trådad mus men kopplat ur den också.

Permalänk
Inaktiv

Lyckades nå BIOS efter många försök (fullkomligt novis på detta, aldrig varit inne i BIOS). Kom in efter maniskt tryckt på F2 vid uppstart. Dock lyckas jag inte åstadkomma något.

Så här ser det ut:

Provat ändra order och lägga USB Memory före HDD/SSD men vid omstart händer inget annorlunda. Även provat ändra från CMOS till UIEF under boot mode. Det som händer då är att all annan feltext försvinner men det står fortfarande ”insert system disk in drive” och ”press any key when ready” men inget händer.

Bett en släkting hämta ”Windows Media Creation tool” på USB så det är det jag har försökt med inpluggat. Utan framgång.

Återställt till standardinställningar då jag fick slut på idéer.

Permalänk
Medlem

Finns där någon info i BIOS/(U)EFI om just lagringsenheten, där man kan se fabrikat, storlek, port m.m.? Jag kan själv inget om Toshiba så jag kan inte vägleda dig. Tanken är att se om datorn ens erkänner att där finns en lagringsenhet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veni:

Finns där någon info i BIOS/(U)EFI om just lagringsenheten, där man kan se fabrikat, storlek, port m.m.? Jag kan själv inget om Toshiba så jag kan inte vägleda dig. Tanken är att se om datorn ens erkänner att där finns en lagringsenhet.

Bra fråga. Hittade YouTube videor som jag försökte med men utan framgång.

Provade att ändra från CMOS till UEFI och tvärtom, Security Boot och Boot Order för att försöka bota från USB. Allt utan framgång. Både i BIOS (Toshiba Setup Utility) och Boot Menu, så syns ingen HDD/SSD (inget specificerat). Dock kunde jag se namnet på USB-minnet i Boot Menu.

Jag antar att hårddisken (i detta fall en SSD) är korrupt. Då får det vara tills nån kan byta den (och kanske dubbelkolla att inget annat går att göra).

Trist att vara utan dator men kan dröja en månad innan en ny kan fixas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

så syns ingen HDD/SSD (inget specificerat). Dock kunde jag se namnet på USB-minnet i Boot Menu.

Jag antar att hårddisken (i detta fall en SSD) är korrupt. Då får det vara tills nån kan byta den (och kanske dubbelkolla att inget annat går att göra).

Din teori verkar sund baserat på den felsökning Du har genomfört. Något verkar galet med gentemot lagringsenheten. Antingen så har den gett upp eller så har anslutningsporten gett upp eller styrenheten för den delen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veni:

Din teori verkar sund baserat på den felsökning Du har genomfört. Något verkar galet med gentemot lagringsenheten. Antingen så har den gett upp eller så har anslutningsporten gett upp eller styrenheten för den delen.

Ja, nått är fel i varje fall. Vi har beställt en stationär så länge då vi inte vet hur vi ska göra med den.