Youtube omdefinierar HD – 1080p är den nya grundnivån

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

768p har aldrig varit aktuellt för tv/video så det kan knappast varit förvirrande.

Fråga genomsnittlige TV-försäljaren när platt-tv var nytt, så får du en annan bild. Men bra för dig att du aldrig hade några frågetecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag tycker det är dumt att 720p någonsin kallades HD så imo är det bra om världens största platform för video slutar göra det.

Vad menar du att vi tjänar på att ändra begreppets betydelse? Är det en känslomässig vinst? Vill man ha en upplösning högre än 720 finns det ju redan en uppsjö andra benämningar.

Skrivet av BergEr:

Egentligen är det väl bara HD ready som sen blev förkortat till HD? Iofs inte läst på om det på väldigt länge.

HD ready var bara en certifiering tänkt att hjälpa konsumenter få utrustning som inte saknade vad som ansågs vara basal HD-funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Fråga genomsnittlige TV-försäljaren när platt-tv var nytt, så får du en annan bild. Men bra för dig att du aldrig hade några frågetecken.

Allt här i livet blir förvirrat om man inte bryr sig om att ta reda på fakta, i ditt fall att du aldrig tog reda på vad märkningen faktiskt betydde, utan istället bara gissar hej vilt.

Men märkningen som sådan var knappast förvirrande.

Citat:

Behövde man 768p eller räckte det med 720p?

Man "behövde" minst 720, precis som märkningen säger. Inget förvirrande med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Fråga genomsnittlige TV-försäljaren när platt-tv var nytt, så får du en annan bild. Men bra för dig att du aldrig hade några frågetecken.

De genomsnittlige TV-försäljaren är ju just en säljare, i stort sett utan riktig teknisk kunskap. Det är en svår balansgång hur mycket ansvar man kan kräva från marknadsföringen resp. konsumenten att informationen går hela vägen. I det här fallet tycker jag inte det var oklart. Precis som @ipac skriver känns det som att folk gissar eller går på hörsägen snarare än att kolla upp vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Allt här i livet blir förvirrat om man inte bryr sig om att ta reda på fakta, i ditt fall att du aldrig tog reda på vad märkningen faktiskt betydde, utan istället bara gissar hej vilt.

Du vet ju givetvis inte hur det gick till eftersom du inte var med. Jag tror du är förvirrad som bara antar saker om mig. Jag försökte visst ta reda på fakta, jag frågade ju försäljarna om hur det kommer bli, men ingen visste tvärsäkert. Hur kan det inte vara ett legitimt sätt att försöka ta reda på fakta? Att jag nu inte litar ett dugg på tv-försäljare eftersom jag troligtvis vet mer än de flesta av dem var väl inte så lätt att veta när man köpte sin första tv, för nästan 20 år sen.

Skrivet av ipac:

Man "behövde" minst 720, precis som märkningen säger. Inget förvirrande med det.

Jag kan faktiskt inte minnas att det någonsin stått mer än "HD Ready" (och alltså inte specifikt 720p) på märket på TV-apparaterna. Dessutom så var det fråga om i vilket format TV-sändningar skulle ske, och det visade sig oftast (alltid?) bli 1080i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

De genomsnittlige TV-försäljaren är ju just en säljare, i stort sett utan riktig teknisk kunskap. Det är en svår balansgång hur mycket ansvar man kan kräva från marknadsföringen resp. konsumenten att informationen går hela vägen. I det här fallet tycker jag inte det var oklart. Precis som @ipac skriver känns det som att folk gissar eller går på hörsägen snarare än att kolla upp vad som gäller.

Jag säger inte emot att den genomsnittlige TV-försäljaren är mer säljare än TV-expert. Men för en som ska köpa en ny typ av produkt för första gången har man kanske inte tid och lust att lägga flera timmar för att sätta sig in i hur den funkar. Betänk att detta är nästan 20 år sen, de flesta hade inte en platt-tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Du vet ju givetvis inte hur det gick till eftersom du inte var med. Jag tror du är förvirrad som bara antar saker om mig. Jag försökte visst ta reda på fakta, jag frågade ju försäljarna om hur det kommer bli, men ingen visste tvärsäkert. Hur kan det inte vara ett legitimt sätt att försöka ta reda på fakta?

Jag skrev inte att du inte försökte ta reda på fakta.
Jag skrev att du, uppenbarligen, inte tog reda på fakta (på dina inlägg låter det dessutom som att du fortfarande inte gjort det...). Och att felet ligger där, inte i märkningen.

Jag vet hur det gick till eftersom om du hade tagit reda på fakta så hade du inte blivit förvirrad av märkningen från första början.

Citat:

Jag kan faktiskt inte minnas att det någonsin stått mer än "HD Ready" (och alltså inte specifikt 720p) på märket på TV-apparaterna.

Ehm, varför skulle det stå nått mer än "HD Ready"?
Menar du att det, på märket, ska stå allt vad märket innebär oxå?

Citat:

Dessutom så var det fråga om i vilket format TV-sändningar skulle ske, och det visade sig oftast (alltid?) bli 1080i.

På vilket sätt bidrog HD-Ready märkningen till förvirringen här?
Tvärtom så gjorde märkningen att du kunde strunta i huruvida TV-sändingarna var 720p eller 1080i - eftersom det i HD-Ready ingår att såväl 720p som 1080i insignaler ska supportas.

Permalänk
Rekordmedlem

Här är en ny tv med upplösningen 1366 x 768
https://www.dustinhome.se/product/5011179175/tx-24fs503e-24-h...
Det är väl i vart fall tur att de slutat med rektangulära pixlar för då hade den nog haft 1024 x 768 i upplösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag skrev inte att du inte försökte ta reda på fakta.
Jag skrev att du, uppenbarligen, inte tog reda på fakta (på dina inlägg låter det dessutom som att du fortfarande inte gjort det...). Och att felet ligger där, inte i märkningen.

Jag vet hur det gick till eftersom om du hade tagit reda på fakta så hade du inte blivit förvirrad av märkningen från första början.

Ehm, varför skulle det stå nått mer än "HD Ready"?
Menar du att det, på märket, ska stå allt vad märket innebär oxå?

På vilket sätt bidrog HD-Ready märkningen till förvirringen här?
Tvärtom så gjorde märkningen att du kunde strunta i huruvida TV-sändingarna var 720p eller 1080i - eftersom det i HD-Ready ingår att såväl 720p som 1080i insignaler ska supportas.

Förvirringen var inte angående vad som är vad, utan vad man skulle satsa på. Jag skulle likna det vid dagens diskussion om HDR, vilken version som man bör ha i sin TV. Nu är det ingen stor sak längre, men när HDR var nytt så visste man inte vilka som skulle stödja vad. Tråkigt om man köper en TV och inte kan maxa exempelvis Netflix med 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Jag kan faktiskt inte minnas att det någonsin stått mer än "HD Ready" (och alltså inte specifikt 720p) på märket på TV-apparaterna. Dessutom så var det fråga om i vilket format TV-sändningar skulle ske, och det visade sig oftast (alltid?) bli 1080i.

Nej alla krav certifieringen har är inte intryckt i logotypen, så brukar inte certifieringslogotyper fungera. Dessutom skulle det vara märkligt om det stod 720p eftersom det är "at least 720p". Marksänd TV får väl räknas som svensson-TV, och där har HD alltid inneburit 720p så vitt jag vet (i Sverige).

Skrivet av KplSteiner:

Jag säger inte emot att den genomsnittlige TV-försäljaren är mer säljare än TV-expert. Men för en som ska köpa en ny typ av produkt för första gången har man kanske inte tid och lust att lägga flera timmar för att sätta sig in i hur den funkar. Betänk att detta är nästan 20 år sen, de flesta hade inte en platt-tv.

Jag skulle säga att det är knepigare idag med alla de extrafunktioner som erbjuds. Alternativen på den tiden var väldigt begränsade. LCD eller plasma, upplösning och antal HDMI-portar var nästan det enda att ta hänsyn till, överdrivet sett.

Men det vi pratade om, upplösning och HD ready-certifiering, bör max ta någon minut att förstå.

Skrivet av KplSteiner:

Förvirringen var inte angående vad som är vad, utan vad man skulle satsa på. Jag skulle likna det vid dagens diskussion om HDR, vilken version som man bör ha i sin TV. Nu är det ingen stor sak längre, men när HDR var nytt så visste man inte vilka som skulle stödja vad. Tråkigt om man köper en TV och inte kan maxa exempelvis Netflix med 4K.

Nej att veta vilken variant av en viss teknik som kommer bli standard håller jag med om kan vara knepigt, men det är inte vad jag bemötte. Du skrev att det var förvirrande att HD ready ibland kunde innebära 1366x768, vilket jag inte tycker är eller var förvirrande, och är något helt annat än att sia i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Förvirringen var inte angående vad som är vad, utan vad man skulle satsa på. Jag skulle likna det vid dagens diskussion om HDR, vilken version som man bör ha i sin TV. Nu är det ingen stor sak längre, men när HDR var nytt så visste man inte vilka som skulle stödja vad. Tråkigt om man köper en TV och inte kan maxa exempelvis Netflix med 4K.

Budskapet var väl rätt tydligt, skulle du köpa en tv så se till att den var HD Ready märkt. Saknas märkning, låt bli.
Enklare kan det väl inte bli?

Inte på något sätt gav dock detta information om vilken specifik modell man skulle köpa, men det var aldrig syftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Jag skulle säga att det är knepigare idag med alla de extrafunktioner som erbjuds. Alternativen på den tiden var väldigt begränsade. LCD eller plasma, upplösning och antal HDMI-portar var nästan det enda att ta hänsyn till, överdrivet sett.

Du har ju det här med Hertz också, en bra TV har ju minst 1200Hz. (Ironi)

Skrivet av pre-dator:

Nej att veta vilken variant av en viss teknik som kommer bli standard håller jag med om kan vara knepigt, men det är inte vad jag bemötte. Du skrev att det var förvirrande att HD ready ibland kunde innebära 1366x768, vilket jag inte tycker är eller var förvirrande, och är något helt annat än att sia i framtiden.

Ja, TV med 1366x768 var också HD-Ready, så HD-Ready är ingen specifik upplösning, som exempelvis "Full HD" är? Om nu inte 768p är HD-Ready, har den ett annat namn som populära upplösningar brukar ha? Eftersom NTSC brukar vara 480i och PAL är 576i, är då 720p "NTSC HD-Ready", medans PAL TV-kanaler kommer vara 768p? (Observera, detta är inte frågor jag har nu, utan vad som kanske diskuterades i en och annan tv-butik för 20 år sen. På samma sätt som de flesta som köper en 4K TV idag troligtvis inte vet vad 4K är. K står för tusen, så det betyder 4 000 pixlar. Så det är 4 000 pixlar horisontellt? Ja, fast nej, det är 3 840 pixlar horisontellt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Budskapet var väl rätt tydligt, skulle du köpa en tv så se till att den var HD Ready märkt. Saknas märkning, låt bli.
Enklare kan det väl inte bli?

Inte på något sätt gav dock detta information om vilken specifik modell man skulle köpa, men det var aldrig syftet.

Men "Full HD" då, ska man inte ha det? Är det kattskit? (Notera, retorisk fråga.)

Permalänk
Medlem

Det kan man väl tycka var på tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Men "Full HD" då, ska man inte ha det?

HD Ready uteslöt inte FullHD så den retoriska frågan blir lite märklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

HD Ready uteslöt inte FullHD så den retoriska frågan blir lite märklig.

Men om det står HD-ready på ena TV:n och Full HD på den andra, så bör jag välja HD-ready alltså?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KplSteiner:

Men om det står HD-ready på ena TV:n och Full HD på den andra, så bör jag välja HD-ready alltså?

Det är då du läser lite mer noggrant i databladet i stället för att bara titta på loggorna på kartongen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Men om det står HD-ready på ena TV:n och Full HD på den andra, så bör jag välja HD-ready alltså?

Finns inget som hindrar att det står HD Ready (eller tom HD Ready 1080p) på Full HD tvn (förutsatt att den klarar det märkningen kräver, förstås).

Men rent krasst så kan ett Full HD klistermärke nånstans på lådan betyda vad som helst. Inte alls jämförbart med HD Ready som är en märkning som kräver att produkten har en lista av väldefinierade egenskaper.

Så det är en äpple vs päron situation du beskriver. Lite som att fråga, ska jag köpa Svanen-märkt tvättmedel eller ska det stå "Eco" på förpackningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Vad menar du att vi tjänar på att ändra begreppets betydelse? Är det en känslomässig vinst? Vill man ha en upplösning högre än 720 finns det ju redan en uppsjö andra benämningar.

Vi kanske slipper folk som lägger up 720p material och tror det är HD. För att sen driva fram bättre bilder överlag när folk slutar vara så bakåtsträvande.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av KplSteiner:

Du har ju det här med Hertz också, en bra TV har ju minst 1200Hz. (Ironi)

Ja, TV med 1366x768 var också HD-Ready, så HD-Ready är ingen specifik upplösning, som exempelvis "Full HD" är? Om nu inte 768p är HD-Ready, har den ett annat namn som populära upplösningar brukar ha? Eftersom NTSC brukar vara 480i och PAL är 576i, är då 720p "NTSC HD-Ready", medans PAL TV-kanaler kommer vara 768p? (Observera, detta är inte frågor jag har nu, utan vad som kanske diskuterades i en och annan tv-butik för 20 år sen. På samma sätt som de flesta som köper en 4K TV idag troligtvis inte vet vad 4K är. K står för tusen, så det betyder 4 000 pixlar. Så det är 4 000 pixlar horisontellt? Ja, fast nej, det är 3 840 pixlar horisontellt.)

Det fanns aldrig någon diskussion om 768p inom tv och video, det var 720p och 1080i som var det som gällde på den tiden.
Anledningen till att det fanns en massa 768p tv-apparater var helt enkelt att det var en standard upplösning inom datorbranchen, dvs man var van vid att hantera den inom produktionen.
PAL och NTSC rörde ju dessutom analoga utsändndningsstandarder, när digitala standarder togs fram så enades man om upplösningar, dock behölls olika framerate tyvärr, därför har vi idag tre olika framerates.
Det spelar mindre roll eftersom idag så klarar i stort sett all utrustning av alla varianter men det kan forfarande ställa till det för gemene man.