Är övertygad om att den grupp som kommer använda denna finess klart mest är inte programmerare.
Programmerare som bryr sig om *NIX är med väldigt nära 100 % sannolikhet redan väldigt bekväm med CLI, d.v.s. de kan utan problem jobba helt utan X11 stöd så länge som det finns ett sätt att köra webbläsaren med grafik (om den körs på Windows eller Linux är totalt irrelevant).
Vidare jobbar allt fler mot "molnet", något som också märks i utvecklingsverktygen som fått lysande stöd för detta. Jag kan hur bra som helst starta upp Visual Studio Code (om den körs på Windows, Linux eller MacOS är totalt irrelevant), koppla upp mig på en maskin över nätverket (SSH) och redigera kod, kompilera, debugga etc precis som om jag körde mot min lokala dator.
Detta har en hel del trevliga bieffekter förutom att OS blir irrelevant. Maskinen man jobbar på kan optimeras 100 % för interaktiv användning, d.v.s. man kan utan att förlora något köra på 15 W bärbara/NUCs då det enda man behöver driva med den lokala maskinen är webbläsare och UI-delen av IDE. Kompilering och andra tunga moment kör på en dator som är på behörigt avstånd (så man slipper höra vrålande fläktar från server-rack eller vad man nu jobbar mot).
Primära orsaken till att Microsoft lägger resurser på saker som detta och WSL2 stavas "molnet". Linux är det dominanta OS:et i datacenter, vilket ger Microsoft två val
se till att Windows är en plattform där man på ett riktigt smidigt sätt kan utveckla Linux-applikationer på. "Applikation" här är saker som ska köras i molnet, typiskt i "containers" som i praktiken är en Linux-specifik finess
Tvinga utvecklare att byta plattform, finns en anledning varför Docker på MacOS är gjord så att man kör Linux (inte MacOS) i sina containers. Huvudfördelen med containers över VM är att den förra har i princip noll overehead, fast det gäller bara när man kör på Linux då funktionen är integrerad i Linux-kärnan. Förutom kass prestanda var det största problemet med WSL1 just att man inte fick ett vettigt stöd för Linux-containers (för det krävs att man har en "riktigt" Linux-kärna, vilket WSL2 har)
Microsoft visar att de är smarta nog att välja punkt 1 här, annars tvingar de utvecklare till MacOS/Linux. Ballmer må haft fel om rätt mycket, men på en punkt hade han helt rätt: Windows har varit framgångsrikt då man väldigt länga varit det OS väldigt många utvecklare föredragit. Tappar man det kommer man på sikt tappa dominansen även på skrivbordet.