Microsoft visar grafiska Linux-applikationer på Windows 10

Permalänk
Medlem

Linux-användare är inte bättre. Linux-användare mår bättre, när det är de, inte Microsoft, som har kontrollen över sina egna maskiner.
Att köra Linux under Windows är att missa hela poängen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Findecanor:

Linux-användare är inte bättre. Linux-användare mår bättre, när det är de, inte Microsoft, som har kontrollen över sina egna maskiner.
Att köra Linux under Windows är att missa hela poängen.

Det är inte alla Linux-användare som använder Linux på grund av ideologisk eller religiös övertygelse. Det finns gott om pragmatiska skäl också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Samma sak fast med Windows i Linux tack!

Dom får inte då windows inte är öppen källkod

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Reefer:

Det här riktar sig till programvaruutvecklare, är du inte det så har du ingen nytta av det.

Är övertygad om att den grupp som kommer använda denna finess klart mest är inte programmerare.

Programmerare som bryr sig om *NIX är med väldigt nära 100 % sannolikhet redan väldigt bekväm med CLI, d.v.s. de kan utan problem jobba helt utan X11 stöd så länge som det finns ett sätt att köra webbläsaren med grafik (om den körs på Windows eller Linux är totalt irrelevant).

Vidare jobbar allt fler mot "molnet", något som också märks i utvecklingsverktygen som fått lysande stöd för detta. Jag kan hur bra som helst starta upp Visual Studio Code (om den körs på Windows, Linux eller MacOS är totalt irrelevant), koppla upp mig på en maskin över nätverket (SSH) och redigera kod, kompilera, debugga etc precis som om jag körde mot min lokala dator.

Detta har en hel del trevliga bieffekter förutom att OS blir irrelevant. Maskinen man jobbar på kan optimeras 100 % för interaktiv användning, d.v.s. man kan utan att förlora något köra på 15 W bärbara/NUCs då det enda man behöver driva med den lokala maskinen är webbläsare och UI-delen av IDE. Kompilering och andra tunga moment kör på en dator som är på behörigt avstånd (så man slipper höra vrålande fläktar från server-rack eller vad man nu jobbar mot).

Primära orsaken till att Microsoft lägger resurser på saker som detta och WSL2 stavas "molnet". Linux är det dominanta OS:et i datacenter, vilket ger Microsoft två val

  • se till att Windows är en plattform där man på ett riktigt smidigt sätt kan utveckla Linux-applikationer på. "Applikation" här är saker som ska köras i molnet, typiskt i "containers" som i praktiken är en Linux-specifik finess

  • Tvinga utvecklare att byta plattform, finns en anledning varför Docker på MacOS är gjord så att man kör Linux (inte MacOS) i sina containers. Huvudfördelen med containers över VM är att den förra har i princip noll overehead, fast det gäller bara när man kör på Linux då funktionen är integrerad i Linux-kärnan. Förutom kass prestanda var det största problemet med WSL1 just att man inte fick ett vettigt stöd för Linux-containers (för det krävs att man har en "riktigt" Linux-kärna, vilket WSL2 har)

Microsoft visar att de är smarta nog att välja punkt 1 här, annars tvingar de utvecklare till MacOS/Linux. Ballmer må haft fel om rätt mycket, men på en punkt hade han helt rätt: Windows har varit framgångsrikt då man väldigt länga varit det OS väldigt många utvecklare föredragit. Tappar man det kommer man på sikt tappa dominansen även på skrivbordet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är övertygad om att den grupp som kommer använda denna finess klart mest är inte programmerare.

Programmerare som bryr sig om *NIX är med väldigt nära 100 % sannolikhet redan väldigt bekväm med CLI, d.v.s. de kan utan problem jobba helt utan X11 stöd så länge som det finns ett sätt att köra webbläsaren med grafik (om den körs på Windows eller Linux är totalt irrelevant).

Vidare jobbar allt fler mot "molnet", något som också märks i utvecklingsverktygen som fått lysande stöd för detta. Jag kan hur bra som helst starta upp Visual Studio Code (om den körs på Windows, Linux eller MacOS är totalt irrelevant), koppla upp mig på en maskin över nätverket (SSH) och redigera kod, kompilera, debugga etc precis som om jag körde mot min lokala dator.

Detta har en hel del trevliga bieffekter förutom att OS blir irrelevant. Maskinen man jobbar på kan optimeras 100 % för interaktiv användning, d.v.s. man kan utan att förlora något köra på 15 W bärbara/NUCs då det enda man behöver driva med den lokala maskinen är webbläsare och UI-delen av IDE. Kompilering och andra tunga moment kör på en dator som är på behörigt avstånd (så man slipper höra vrålande fläktar från server-rack eller vad man nu jobbar mot).

Primära orsaken till att Microsoft lägger resurser på saker som detta och WSL2 stavas "molnet". Linux är det dominanta OS:et i datacenter, vilket ger Microsoft två val

  • se till att Windows är en plattform där man på ett riktigt smidigt sätt kan utveckla Linux-applikationer på. "Applikation" här är saker som ska köras i molnet, typiskt i "containers" som i praktiken är en Linux-specifik finess

  • Tvinga utvecklare att byta plattform, finns en anledning varför Docker på MacOS är gjord så att man kör Linux (inte MacOS) i sina containers. Huvudfördelen med containers över VM är att den förra har i princip noll overehead, fast det gäller bara när man kör på Linux då funktionen är integrerad i Linux-kärnan. Förutom kass prestanda var det största problemet med WSL1 just att man inte fick ett vettigt stöd för Linux-containers (för det krävs att man har en "riktigt" Linux-kärna, vilket WSL2 har)

Microsoft visar att de är smarta nog att välja punkt 1 här, annars tvingar de utvecklare till MacOS/Linux. Ballmer må haft fel om rätt mycket, men på en punkt hade han helt rätt: Windows har varit framgångsrikt då man väldigt länga varit det OS väldigt många utvecklare föredragit. Tappar man det kommer man på sikt tappa dominansen även på skrivbordet.

Du använder väldigt mycket text för att förklara saker som alla redan vet och dessutom bekräftar du endast det jag skrev.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Linux-användare är inte bättre. Linux-användare mår bättre, när det är de, inte Microsoft, som har kontrollen över sina egna maskiner.

Jag tappade kontrollen i och med systemd... *

*) Ja, jag vet, man kan ju anstränga sig och lära sig systemd:s finesser, jag kan köra Slackware eller plocka ihop ett eget distro o.s.v...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Reefer:

Du använder väldigt mycket text för att förklara saker som alla redan vet och dessutom bekräftar du endast det jag skrev.

Du skrev att grafikstödet primärt vänder sig mot utvecklare, min huvudpoäng är att just den specifika finessen vänder sig inte till utvecklare. Däremot vänder sig majoriteten av Microsofts WSL-satsning mot just utvecklare (och ignorera förklaringen om du vet varför, gissar att långt ifrån alla har koll på poängen med WSL för Microsoft del, så kanske någon har nytta av text-väggen).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du skrev att grafikstödet primärt vänder sig mot utvecklare ...

Hela WSL/WSL2 vänder sig till utvecklare, inte bara grafikstödet.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

Detta kanske är första gången Windows-plattformen kan erbjuda i3wm till användarna? -Utan en massa omvägar...

Finns rätt många Linux exklusiva applikationer, alla CLI men GUI frontend som tillägg är inte alls ovanligt, därmed tror jag att denna funktionalitet kommer att gynna långt fler än bara utvecklare.
Förresten finns det väl en hel hoper saker som du MÅSTE använda CLI i Windows för att genomföra, så bara för att något primärt görs via CLI är det inte någon given nämnare för att "fånen" i andra änden är en utvecklare.

Det är rätt gott om Open Source applikationer som folk använder utan att ens veta om att dem är det.
Finns även programvaror där Linux-delen är gratis medan Windows/Mac kostar pengar för en fullversion.

Nu kan du köra minst två oberoende instanser av applikationerna, samtidigt, utan reguljär VM-overhead (gissar jag). En WSL2 och en native Windows i det fallet att applikationerna har varsin plattformsutgåva.

Skulle vara intressant att se om de gör WSL2 till en del av deras W10 IOT satsning med!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Från att ansett att Linux är cancer till att stödja det?

Den här gamla skämt sidan har blivit verklighet :

http://mslinux.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Från att ansett att Linux är cancer till att stödja det?

Den här gamla skämt sidan har blivit verklighet :

http://mslinux.org/

2003? Ja det var ett tag sen. Vad många inte verkar förstå är att sedan Satya Nadella tog över rodret 2014 så har Microsoft målmedvetet jobbat för att öppnat upp sig mot open source världen. De är tex numera en av de största kodgivarna till Linux och har open sourcat flera av sina produkter, bla .NET Core och kommande .NET 5.

Citatet om Linux som en cancer kommer från Steve Ballmer när han var nytillträdd CEO för Microsoft år 2001 och är således gammal historia. Microsoft idag är ett helt annorlunda företag än under Bill Gates och Steve Ballmer.

EDIT/ här kan man se och ladda ner alla Microsofts egna öppna källkodsprojekt, 1155 st i skrivande stund:

https://opensource.microsoft.com/?sort=Alphabet&keyword=&tag=

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av korvOlle:

Alltid tyckt att de som stoltserar med att de kör Linux enbart sitter på väldigt höga hästar, de är lite bättre, betyder detta att man slipper se denna stolthet i mindre utsträckning nu?

Nä nu kommer de bli ännu värre. ”Hmpf! JAG kör minsann RIKTIGT linux! 🧐”

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]