Vad tjänar man prestandamässigt på att överklocka en i7-9700k? Hittar inga tester på nätet.

Permalänk

Vad tjänar man prestandamässigt på att överklocka en i7-9700k? Hittar inga tester på nätet.

Jo, till att börja med, så kommer jag nog inte överklocka min i7, när jag väl får den, pga oro över slitage av systemet, höga temperaturer, och instabilitet.

Men, kanske i framtiden om min dator börjar bli slö

Så min fråga lyder som sagt; vart kan man hitta tester på en i7-9700k där de jämför före och efter på allehanda typer av tester som benches, encoding speeds, zip speeds, fps i spel etc?

Jag har verkligen försökt länge att hitta några tester men mysslyckats. Någon som har några länkar på lager, eller vet hur mycket i procent i prestanda man kan förvänta sig av en, stabil, överklockning av denna cpu?

Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

Tester med stock vs 5.1 i alla punkter du efterfrågar tror jag
https://www.tomshardware.com/reviews/intel-core-i7-9700k-9th-...

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk

@lnd1437: Ah, äntligen Tackar!!!

Permalänk
Medlem

@Mesmerized:
Slitage behöver du inte oroa dig om, för överklockning räcker det med att slå på Multi Core Enhancement som bör finnas i alla BIOS. Låser upp och låter processorn köra på sina boost-frekvenser på alla kärnor. 4.9GHz.

Permalänk
Medlem

Precis som ovanstående skriver, slå på Multi Core Enhancement. Det räcker i några år.
Förmodligen till du vill ha en ny cpu.

Efter det så är det minnen med xmp på.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.