Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Dex:

Med tanke på att dom redan har presenterat handkontrollen (DualSence) så är denna rätt så garanterat fejk, eller missar jag något här?

Skrivet av JexxitS:

Jag hoppas verkligen den kontrollen är fake, gillar inte alls hur den fungerade på videon, blää.

Den är det!

https://www.reddit.com/r/ps5/comments/gjc7yg

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

10k för ett PS5.

Fick upp denna godingen på mobilen idag: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-playstation-5-ps5-...

Finns även på prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5113846

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tensu:

10k för ett PS5.

Fick upp denna godingen på mobilen idag: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-playstation-5-ps5-...

Finns även på prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5113846

Ja, det är ju såklart endast reservationspriser.

Butikerna vet inte om den kommer kosta 4990, 5990, 6990, eller något helt annat, och då tar man 9990 SEK som ett säkert pris eftersom den kommer med all sannolikhet inte kosta så mycket.

Det går utmärkt för butikerna att sänka priset närmare lansering, men att höja priset är inte lika enkelt

Permalänk
Medlem

Den som varit med sen minst 2008 så borde la sett att det funkade såhär redan då?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Ja, det är ju såklart endast reservationspriser.

Butikerna vet inte om den kommer kosta 4990, 5990, 6990, eller något helt annat, och då tar man 9990 SEK som ett säkert pris eftersom den kommer med all sannolikhet inte kosta så mycket.

Det går utmärkt för butikerna att sänka priset närmare lansering, men att höja priset är inte lika enkelt

Smart, tänkte inte så långt. Reserverar nästan aldrig någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Undrar om det är många som förbokat. Jag vill gärna lägga vantarna på en innan jul...

Troligtvis många som har förhandsbokat, lär bli precis som i fallet PS4 att alla som har bokat inte kommer att få sin på lansering men i alla fall inom ett par månader efter. De som inte har bokat får nog vänta till sent Q1 som tidigast.

Permalänk
Medlem

@RVX:

Det är nog smart om du vill ha den hyfsat nära lanseringen, tipset är att boka för att sedan avboka om du känner att priset blir för högt. Ju länge du väntar ju senare kommer du att få tag på en, men avboka kan man ju alltid göra.

Permalänk
Medlem

@JexxitS:

Nu har det redan kommit exempel på vad en motsvarande PC hade kostat, men det är bra att veta att man inte kan jämföra en likvärdig PC mot en konsol rakt av oavsett om prestandan matchar. Mycket beroende på att OS i en konsol är optimerat efter just spelande samt att utvecklarna utvecklar spelen efter en uppsättning hårdvara(lead version) kontra PC utvecklare som får ha en öppnare källkod, så i de fall spelet är utvecklat primärt efter PS5:an hårdvara så kommer inget PC spel att vara lika hårdvaruoptimerat.

Permalänk
Skrivet av Shabbe:

Troligtvis många som har förhandsbokat, lär bli precis som i fallet PS4 att alla som har bokat inte kommer att få sin på lansering men i alla fall inom ett par månader efter. De som inte har bokat får nog vänta till sent Q1 som tidigast.

Jag förhandsbokade min i april så jag hoppas verkligen på en julklapp, men det är la för mycket att hoppas på kan jag tro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Jag förhandsbokade min i april så jag hoppas verkligen på en julklapp, men det är la för mycket att hoppas på kan jag tro...

Jag skulle tippa på att du ligger bra till, tror att brytpunkten för första skeppningen gick vid September vid PS4 lanseringen(Gamestop). Nya tider nu med Corona dock så svårt att sia allt för mycket.

Permalänk
Medlem

@Shabbe: Nä jag förstår det, men ville bara vet på ett ungefär typ, en liten höftning typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Jag förhandsbokade min i april så jag hoppas verkligen på en julklapp, men det är la för mycket att hoppas på kan jag tro...

April vilket år?

http://www.mynewsdesk.com/se/webhallen/news/foerhandsbokninga...

Citat:

Kort efter att intervjun publicerades lade Webhallen upp Playstation 5 för bokning med ett platshållar-pris, sedan dess har det rått febril aktivitet. Nivåerna matchar redan nu vad Webhallen såg en månad innan Playstation 3, och fem månader innan Playstation 4, släpptes i Sverige.

Webhallen hade alltså helt galna nivåer av preorder redan 23 april 2019 :S
Jag lyckades panga in en preorder inom 5 min från att dom la upp produkten så borde ligga rätt bra till.

Frågan är dock hur många som verkligen hämtar ut, känns som många bara reserverar utifall att.

Permalänk
Medlem

Förhandsbokade på Webhallen nu men med tanke på vad som skrivits här uppe så borde jag inte vara för optimistisk på att få vid release gissar jag på. Antar att jag kan avboka min beställning om jag märker att jag inte kommer få den direkt?

Permalänk
Skrivet av Francesc:

Förhandsbokade på Webhallen nu men med tanke på vad som skrivits här uppe så borde jag inte vara för optimistisk på att få vid release gissar jag på. Antar att jag kan avboka min beställning om jag märker att jag inte kommer få den direkt?

Klart du kan avboka, men varför då? 🤪

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Klart du kan avboka, men varför då? 🤪

Om det kommer dröja allt för länge extra kanske jag lägger pengarna på en PC istället gissar jag på.

Permalänk
Inaktiv

På tok för dyr, lägger hellre pengar på framtid dator uppgradering.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon301768:

På tok för dyr, lägger hellre pengar på framtid dator uppgradering.

Priset har inte annonserats ännu?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

@anon301768:

Inte för man ska jämföra äpplen med päron men en dator med PS5 prestanda kostar väl minst 11 tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

@Guggen64:

Inte för man ska jämföra äpplen med päron men en dator med PS5 prestanda kostar väl minst 11 tusen.

Landade på 19 på föregående sida...

Men Guggen pratade väl om uppgradering av befintlig dator. Runt 6000 kr, som man får anta att PS5 kommer kosta, kommer ju räcka till ett riktigt fett RDNA2/Ampere kort i höst, t.ex.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Landade på 19 på föregående sida...

Men Guggen pratade väl om uppgradering av befintlig dator. Runt 6000 kr, som man får anta att PS5 kommer kosta, kommer ju räcka till ett riktigt fett RDNA2/Ampere kort i höst, t.ex.

Nej nej nej, inte ”riktigt fett”... 6000:- är ju priset för ett mellanklasskort idag! 😢😢😢😢😢

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Nej nej nej, inte ”riktigt fett”... 6000:- är ju priset för ett mellanklasskort idag! 😢😢😢😢😢

Ja jag vet vad grafikkort kostar... Diskussionen handlar inte om att köpa dyrast möjliga hårdvara.

Vad som avsågs var att nästa generations 6000-ish SEK kort kommer prestera riktigt fett, med dagens mått mätt och relativt PS5.

Permalänk
Medlem

Man gör sig nog en otjänst när man jämför en ”likvärdig pc” med konsoller, oavsett hur noggrann man tycker man är.

Man skall inte undervärdera just hur stor inverkan mjukvaruoptimeringen till spel har tycker jag.

Skall man ändå ge sig in i att försöka jämföra de båda så bör man väll också jämföra kvaliten på spelet som man förmodligen har som referens? För, pc ligger ju tyvärr långt efter vad gäller kvalite på HDR. Så även om ens fpsräknare visar högre på pc’n måste det nödvändigtvis inte innebära att det är en bättre spelupplevelse.

Ett exempel kan vara AC:odyssey. Där upplever jag det vara en mycket trevligare spelupplevelse att lira det på min stora OLED tv via ps4 pro jämfört med en fläskig pc även om fps är lägre på ps4an. Men det kanske bara är jag som tycker så?

Det känns lite likadant som att hävda att ”den bästa bilen” är den med mest hästkrafter i när jag tror alla kan enas om att det är mycket mer som spelar roll när man skall bedöma just det. Men i pc vs konsol verkar man inte se längre än just till hästkrafterna.

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig efter allt jag läst från er härinne så komplett fick ta en förhandsbokning från mig, klart sonen ska få en PS5 som pappa kan ”låna”.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Ett exempel kan vara AC:odyssey. Där upplever jag det vara en mycket trevligare spelupplevelse att lira det på min stora OLED tv via ps4 pro jämfört med en fläskig pc även om fps är lägre på ps4an. Men det kanske bara är jag som tycker så?

Det känns lite likadant som att hävda att ”den bästa bilen” är den med mest hästkrafter i när jag tror alla kan enas om att det är mycket mer som spelar roll när man skall bedöma just det. Men i pc vs konsol verkar man inte se längre än just till hästkrafterna.

Om det handlade om 144fps istället för 60fps så skulle jag kunna hålla med men 30fps är helt enkelt för dåligt. Jag vill inte att min bil ska rycka fram och detsamma gäller mina spel.

Permalänk
Medlem

Väldigt mkt pekar på att 3e Juni är dagen D.
https://www.neogaf.com/threads/ps5-event-planned-for-june-3.1...

Permalänk
Medlem

"We’ve shared technical specifications and shown you the new DualSense wireless controller. But what is a launch without games?

That’s why I’m excited to share that we will soon give you a first look at the games you’ll be playing after PlayStation 5 launches this holiday. The games coming to PS5 represent the best in the industry from innovative studios that span the globe. Studios, both larger and smaller, those newer and those more established, all have been hard at work developing games that will showcase the potential of the hardware.

This digital showcase will run for a bit more than an hour and, for the first time, we will all be together virtually experiencing the excitement together. A lack of physical events has given us an amazing opportunity to think differently and bring you on this journey with us, and hopefully, closer than ever before. This is part of our series of PS5 updates and, rest assured, after next week’s showcase, we will still have much to share with you.

Please join us on Twitch or YouTube on June 4 at 1pm PDT / 9pm BST / 10pm CEST to see what’s in store for the next generation of games. I hope we can make you proud. "

https://blog.playstation.com/2020/05/29/youre-invited-a-look-...

Permalänk
Konsolgrävare

@Squallie

Ser fram emot detta!

Även fast det låter som dom "bara" ska visa upp spel så hoppas jag på att man får se hur självaste konsolen ser ut!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Den där väljer jag att ta med en nypa salt, kommer ihåg när de visade gameplays på ps3 tidigt.
Spelen va visuellt bättre i tidigt skede på e3 än när konsolen faktiskt presenterades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Den där väljer jag att ta med en nypa salt, kommer ihåg när de visade gameplays på ps3 tidigt.
Spelen va visuellt bättre i tidigt skede på e3 än när konsolen faktiskt presenterades.

Jasså? Vilket PS3 gameplay (eg. inengine demo, i realtid) såg bättre tidigt än vid release?

Mer relevant är i så fall UE4 demot från PS4 presentationen:
https://youtu.be/tn607OoVoRw

Permalänk
Medlem

@ipac: Jag minns Killzone 2 demot som visades upp bland annat.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz