Hur mycket cpu kraft går åt när man tittar på 4K video på en intel i7-9700K? (eller ungefär samma cpu)

Permalänk

Hur mycket cpu kraft går åt när man tittar på 4K video på en intel i7-9700K? (eller ungefär samma cpu)

Jo, jag planerar att uppgradera min stenåldersdator till en i7-9700k, och vill kunna glo på 4K video på youtube, samtidigt som jag producerar musik (hårt, vad gäller cpu kraft), surfar, laddar ner torrents och chattar.

Så, jag behöver en estimate på hur mycket cpu kraft det går åt att titta på en 4K video på youtube? Obs! Youtube, och inte lokalt på t.ex VLC player

Det är helt ok om du har en något långsammare cpu, men hellst i7-9700k

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vet inte om du har redan köpt ett moderkort men r7 3700x eller r9 3900x skulle vara mycket bättre för dessa grejer du ska göra.

Permalänk
Medlem

En kärna ungefär. Har du inget grafikkort? Då slipper du slösa cpu cykler.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Viking
Skrivet av Mesmerized:

Jo, jag planerar att uppgradera min stenåldersdator till en i7-9700k, och vill kunna glo på 4K video på youtube, samtidigt som jag producerar musik (hårt, vad gäller cpu kraft), surfar, laddar ner torrents och chattar.

Så, jag behöver en estimate på hur mycket cpu kraft det går åt att titta på en 4K video på youtube? Obs! Youtube, och inte lokalt på t.ex VLC player

Det är helt ok om du har en något långsammare cpu, men hellst i7-9700k

Tack på förhand.

Intels tionde generation släpptes i förrgår. Så en 9700k är kanske det sämsta alternativet just nu. Titta på 3700x eller 10700k, men för samma pris som 10700k kan du nästan få en 3900x

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Ardaburc:

Vet inte om du har redan köpt ett moderkort men r7 3700x eller r9 3900x skulle vara mycket bättre för dessa grejer du ska göra.

Jo, jag har hört att det går köra runt en 10% mer pluggar och galet mycket mer polyfoni (1000 röster(!)), men jag har börjat bli orolig vad gäller värmeproblemen med r7 3700x, men idag har jag fått reda på att intel i7-9700k är ungefär likvärdig i värmeutveckling. Så vi får se

Utveckla gärna ditt argument att Ryzen 7 3700x är bättre i andra avseenden om du vill, så jag vet

Skrivet av sleepyoh:

En kärna ungefär. Har du inget grafikkort? Då slipper du slösa cpu cykler.

Aha det var som tusan, så pass mycket cpu =/ Jo, tänkte köra inbyggda gpu på intel processorn. Droppar det ner till typ 0 då med dedikerad grafik eller?

Edit: Oj, ser nu att det är runt 25%(!) bättre cpu kraft i en AMD Ryzen 7 3700X. Dra på trissor.

Permalänk
Medlem

Skulle titta på 3700X eller 3900X (AMD) eller 10600K eller 10700K (Intel) stället för en 9700K.

Permalänk
Medlem

Nu har jag visserligen en 9900k, men jag tog en screenshot med 2x 4k videos igång i youtube och en del annat som du kan se i fotot. Som du ser är ett knippe tabbar öppna och chrome tar bara 3.1% av den använda CPU kraften. Kan tilläggas att en tredje video i 1080p var igång i den tredje tabben som syns på bilden.

Edit: Med dessa 3 videos och ett inte så avancerat spel som du ser i bild till vänster så används bara 12-15% av GPU som är ett 2060 Super.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Skrivet av knaz:

Nu har jag visserligen en 9900k, men jag tog en screenshot med 2x 4k videos igång i youtube och en del annat som du kan se i fotot. Som du ser är ett knippe tabbar öppna och chrome tar bara 3.1% av den använda CPU kraften. Kan tilläggas att en tredje video i 1080p var igång i den tredje tabben som syns på bilden.

Edit: Med dessa 3 videos och ett inte så avancerat spel som du ser i bild till vänster så används bara 12-15% av GPU som är ett 2060 Super.

https://i.imgur.com/V6FPGoD.jpg

Aaah, nice Då är det allt bra stor avlastning på CPU'n med ett dedikerat grafikkort alltså. Tack för screenshotsen!

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Intels tionde generation släpptes i förrgår. Så en 9700k är kanske det sämsta alternativet just nu. Titta på 3700x eller 10700k, men för samma pris som 10700k kan du nästan få en 3900x

Jo, jag vet, men har inte sett några reviews än på 10700k, det är såklart ett alternativ jag överväger när de väl släpps Eller ryzen...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mesmerized:

Aaah, nice Då är det allt bra stor avlastning på CPU'n med ett dedikerat grafikkort alltså. Tack för screenshotsen!

Den integrerade grafiken har ju heller inga problem med att avkoda 4K-video.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Viking
Skrivet av Mesmerized:

Jo, jag vet, men har inte sett några reviews än på 10700k, det är såklart ett alternativ jag överväger när de väl släpps Eller ryzen...

Den presterar väldigt likt 9900k, oftast lite bättre: https://www.youtube.com/watch?v=kk9JMtH3cm4&feature=share

Men jag skulle köpt en 3900x, eller köpt en billigare som 3600 och sedan uppgradera till Ryzen 4000

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

drar jag igång 4k video
https://www.youtube.com/watch?v=LXb3EKWsInQ

och detta fönster liggar jag på en total CPU användning mellan 9 och 13%
1GB i ramanvändning för chrome

Med den nerstängd ligger jag på en användning av 3% totalt
(massa smågrejer igång)

Vid start peakar användningen på 20% men stabiliserar sig.
Chrome/fliken ligger 3-4% lägre än totala CPU användningen.

4k video på en 9700k är dock inte det intressanta.
mitt grafikkort 2070super lägger sig dock på en 35% användning enligt aktivitetshanteraren
aktivitetshanterarens listning av GPU användning är dock erkänt värdelös emellanåt.

OBS
växlandet mellan 1440p eller 4k påverkar inte processorn men däremot grafikkortsanvändingen till drygt hälften.
16-17% vid 1440p

(8K video gav en GPU användning på 76% enligt aktivitetshanteraren.)
https://www.youtube.com/watch?v=N1-Jmq7BLFE

9700k, 32GB ram, 2070super.
gammal installation av Windows och mycket småbös igång.
3x1440p skärmar + 1st 1080p
en 10bit färg, en 144hz och en vanlig.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

På min i7 9700K överklockad till 4.7GHz så drar en 4K video ca 20-30%

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

drar jag igång 4k video
https://www.youtube.com/watch?v=LXb3EKWsInQ

och detta fönster liggar jag på en total CPU användning mellan 9 och 13%
1GB i ramanvändning för chrome

Med den nerstängd ligger jag på en användning av 3% totalt
(massa smågrejer igång)

Vid start peakar användningen på 20% men stabiliserar sig.
Chrome/fliken ligger 3-4% lägre än totala CPU användningen.

4k video på en 9700k är dock inte det intressanta.
mitt grafikkort 2070super lägger sig dock på en 35% användning enligt aktivitetshanteraren
aktivitetshanterarens listning av GPU användning är dock erkänt värdelös emellanåt.

OBS
växlandet mellan 1440p eller 4k påverkar inte processorn men däremot grafikkortsanvändingen till drygt hälften.
16-17% vid 1440p

(8K video gav en GPU användning på 76% enligt aktivitetshanteraren.)
https://www.youtube.com/watch?v=N1-Jmq7BLFE

9700k, 32GB ram, 2070super.
gammal installation av Windows och mycket småbös igång.
3x1440p skärmar + 1st 1080p
en 10bit färg, en 144hz och en vanlig.

Oj! Så pass hög gpu belastning på ett så pass tungt och bra grafikkort? =/ Låter inte lovande, för jag planerade att ev. köpa dedikerad grafik, i form av sämsta tänkbara, billigaste på marknaden, ASUS GeForce GT710 1GB! Undrar just hur mycket stryk 4k video tar på det kortet? 100%?

Någon som vet?

Skrivet av hulkenstrong:

På min i7 9700K överklockad till 4.7GHz så drar en 4K video ca 20-30%

Hmm, intressant då ovan person har max ca 13%? Undrar just vad skillnaden är? Kanske grafikkortet i din dator? Eller kör du intels integrerade grafik?

Permalänk
Medlem

Enligt aktivitetshanteraren drar en 4k youtube video mellan 10-20% med videon i aktiv ruta och under 10% om jag byter flik med den i bakgrunden. Mitt GTX1080 arbetar vid 4-5% eller lägre.

https://www.youtube.com/watch?v=LXb3EKWsInQ

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Ryzen 1700x, 3.75ghz
13% cpu,ca 40% gpu(2080ti), 8gb ram användning.
Tankade även ett spel i bakgrunden. Annars inget förutom ca 350 firefox flikar

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Den presterar väldigt likt 9900k, oftast lite bättre: https://www.youtube.com/watch?v=kk9JMtH3cm4&feature=share

Men jag skulle köpt en 3900x, eller köpt en billigare som 3600 och sedan uppgradera till Ryzen 4000

Tack för länken till i7-10700k

Jo, som sagt, så håller på jag på att överväga vilken cpu jag ska välja. Ende dilemmat är att, med samma typ av airflow prestanda vad gäller chassi, samma top-of-the-line fläkt, noctua d15, som jag i så fall planerar att köpa till en Ryzen 7 3700k eller högre, så kommer många upp i skrämmande 87C vid stress test. Undrar just hur länge en cpu överlever på sådana höga temperaturer =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

Oj! Så pass hög gpu belastning på ett så pass tungt och bra grafikkort? =/ Låter inte lovande, för jag planerade att ev. köpa dedikerad grafik, i form av sämsta tänkbara, billigaste på marknaden, ASUS GeForce GT710 1GB! Undrar just hur mycket stryk 4k video tar på det kortet? 100%?

Någon som vet?

Hmm, intressant då ovan person har max ca 13%? Undrar just vad skillnaden är? Kanske grafikkortet i din dator? Eller kör du intels integrerade grafik?

Självklart är det utan hjälp av grafikkort. Då det efterfrågades. Slår jag på så grafikkortet hjälper til blir användningen av cpu bara ett par %

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut för mig med 3700X och ett 5700XT då en 4K video rullar på datorn.
20-22% "Video encode" användning på grafikkortet.

Hade problem med kylningen men visade sig vara för snålt med kylpasta, nu toppar processorn ca 55°C med cpu-z stresstest (Noctua U14S) utan att fläktarna går på max

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Självklart är det utan hjälp av grafikkort. Då det efterfrågades. Slår jag på så grafikkortet hjälper til blir användningen av cpu bara ett par %

Ah, bra, då vet jag Tack!

Skrivet av Tangentbord:

Såhär ser det ut för mig med 3700X och ett 5700XT då en 4K video rullar på datorn.
20-22% "Video encode" användning på grafikkortet.
https://i.imgur.com/JCGn9O1.png

Hade problem med kylningen men visade sig vara för snålt med kylpasta, nu toppar processorn ca 55°C med cpu-z stresstest (Noctua U14S) utan att fläktarna går på max

Hola baloba vad mycket lägre än de 87C som rapporteras på amds egna forum =D

Kan det verkligen vara så stor skillnad med bra med kylpasta? Vad hade du för temperature max i stresstest innan, och vilket moderkort kör du? Somliga spekulerar i att vissa moderkort rapporterar felaktiga cpu temperaturer nämligen

Permalänk
Medlem

Har man ett någorlunda modernt grafikkort - vilket inkluderar inbyggd grafik - så är det GPUn som så står för nästan allt jobbet när det gäller att avkoda de flesta videoformat.
Du behöver med andra ord inte alls särskilt mycket CPU-kraft för att titta på video - vare sig i 1080p eller 4K.
Och för att förekomma nästa fråga - du behöver inte något kraftfullt grafikkort heller. Det viktiga är att det har hårdvarustöd för det aktuella videoformatet.

Permalänk
Medlem

Jag körde denna 4k video : https://www.youtube.com/watch?v=LXb3EKWsInQ&t=59s

och samtidigt körde jag native instruments med ungefär 31 kanaler ljud på min I5 9600K stock, och det gick åt 24-30% cpu, och mellan 40 och 63% gpu med ett RTX2070 (icke super)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

4K Stream

Såhär ser det ut hos mig när jag streamar en 4K video på youtube.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Jag körde denna 4k video : https://www.youtube.com/watch?v=LXb3EKWsInQ&t=59s

och samtidigt körde jag native instruments med ungefär 31 kanaler ljud på min I5 9600K stock, och det gick åt 24-30% cpu, och mellan 40 och 63% gpu med ett RTX2070 (icke super)

Låter lovande

Skrivet av AxF:

Såhär ser det ut hos mig när jag streamar en 4K video på youtube.https://i.imgur.com/OrLDHIy.jpg

Wow. Vilka låga värden =D Men du kör ju också ett riktigt "monster" system
Hade inte förväntat mig så låga värden dock. Otroligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mesmerized:

Ah, bra, då vet jag Tack!

Hola baloba vad mycket lägre än de 87C som rapporteras på amds egna forum =D

Kan det verkligen vara så stor skillnad med bra med kylpasta? Vad hade du för temperature max i stresstest innan, och vilket moderkort kör du? Somliga spekulerar i att vissa moderkort rapporterar felaktiga cpu temperaturer nämligen

Vilka temperaturer du får beror mycket mer på vilken kylare du har snarare än vilken kylpasta. Kylpastan skiljer bara på marginalen. Däremot är det lite skillnad på prestanda på en standardkylare och en Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

ganska säker på att du behöver en gpu för att kolla på 4k.

hade en i7 6700 som vägrade visa 4k film utan att lagga totalt. köpte därefter 1060gtx = fungerar
ska du se på 5k behöver du ännu snabbare dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

Hola baloba vad mycket lägre än de 87C som rapporteras på amds egna forum =D

Folding @ Home fick processorn att throttla (95°C) när jag insåg att jag behövde ta tag i det. Fläkten varvade upp (och ner) så fort jag startade ett program med. Visade sig att kylarens fläns var konkav så den hade bara bra kontakt på mitten (zen 3 har förskjuten hotspot), kör med https://www.inet.se/produkt/5320121/thermal-grizzly-kryonaut-... och nu fungerar allt som det ska

Har ett https://www.gigabyte.com/Motherboard/X570-I-AORUS-PRO-WIFI-re... och jag antar att det mäter rätt då den gick upp till 95 innan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

Oj! Så pass hög gpu belastning på ett så pass tungt och bra grafikkort? =/ Låter inte lovande, för jag planerade att ev. köpa dedikerad grafik, i form av sämsta tänkbara, billigaste på marknaden, ASUS GeForce GT710 1GB! Undrar just hur mycket stryk 4k video tar på det kortet? 100%?

Ett GT 710 lär vara en nedgradering jämfört med Intels HD 630 (grafiken som sitter i de flesta av Intels processorer för stationära datorer). Du bör nog titta på minst ett GT 1030 om det ska vara någon större idé, inte bara för prestandans skulle utan även för att få hårdvarustöd för nyare videoformat.

Men jag rekommenderar att du i alla fall testar den integrerade grafik innan du köper ett grafikkort. Tänk bara på att de flesta Ryzen-processorer inte har någon integrerad grafik, så om du väljer t.ex. en 3700X istället så blir du tvungen att även köpa till ett grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Folding @ Home fick processorn att throttla (95°C) när jag insåg att jag behövde ta tag i det. Fläkten varvade upp (och ner) så fort jag startade ett program med. Visade sig att kylarens fläns var konkav så den hade bara bra kontakt på mitten (zen 3 har förskjuten hotspot), kör med https://www.inet.se/produkt/5320121/thermal-grizzly-kryonaut-... och nu fungerar allt som det ska

Har ett https://www.gigabyte.com/Motherboard/X570-I-AORUS-PRO-WIFI-re... och jag antar att det mäter rätt då den gick upp till 95 innan

Hmm låter grymt läskigt att kylaren var konkav =/ Så du löste alltså detta, enbart, med att lägga på mer kylpasta för att få bättre kontakt på den konkava kylaren alltså? Du gjorde inget mer?

Låter som sagt hel läskigt... hoppas inte alla ex av noctua är sådana =/

Skrivet av perost:

Ett GT 710 lär vara en nedgradering jämfört med Intels HD 630 (grafiken som sitter i de flesta av Intels processorer för stationära datorer). Du bör nog titta på minst ett GT 1030 om det ska vara någon större idé, inte bara för prestandans skulle utan även för att få hårdvarustöd för nyare videoformat.

Men jag rekommenderar att du i alla fall testar den integrerade grafik innan du köper ett grafikkort. Tänk bara på att de flesta Ryzen-processorer inte har någon integrerad grafik, så om du väljer t.ex. en 3700X istället så blir du tvungen att även köpa till ett grafikkort.

Jo, bra tips, jag började just söka på hur folk upplever 4k video på gt 710, och det verkar som att många har hackande video =/ De flesta rek just ett GT 1030, och det är försumbart dyrare, så...

Verkar ha stöd för både h264 och det säkert snart viktiga h265 Så yes, tack så mycket.

Permalänk
Medlem

@Mesmerized: Jag lappade den för hand, den har många år på nacken och förr i tiden brukade hotspot vara centrerad så det kan till och med vara "by design" för att få bättre tryck i mitten. Var inte många hundradelar jag tog av så jag vill inte ge någon skit till noctua för det! Min IHS är säkert lika ojämn, kan råkat vara så att de var lika ojämna och 1+1 = 2 (kan även vara åt andra hållet så det passar bättre).

Det här med precision tycker jag är rätt intressant, det finns inte mycket i världen som är exakt någonting. Allting är en avrundning, frågan är bara hur stor avrundning som är acceptabel

Visa signatur