Permalänk
Medlem

Trådad accesspunkt i garaget

Hej,

Jag har fiberuppkoppling med fiberrouter, och en Asus RT-AC87U som WiFi-router trådat till den. Nu är saken så att jag har ett nybyggt garage men lite sisådär WiFi-täckning i. Står jag på vissa punkter i garaget så har jag 1-2 pluttar, och det är väl precis så man kan köra Spotify på chromecast. Skulle vilja ha en accesspunkt i garaget så jag har "full täckning" där.
Jag har förberett slang i marken för just lan-kabel och den blir ca 20-25m. Och ja, det är en specialkabel som ska klara klimatet i röret.

Hur funkar det med just accesspunkten, blir det ett nytt WiFi-nät från just accesspunkten eller blir det egentligen bara en förlängning/förstärkare av befintligt WiFi? Det senare hade ju vart bäst i mina ögon.

Och sen, vilken accesspunkt ska jag ha? Har Asus nåt trevligt?

Mvh Jonas

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Oavsett vilken AP du väljer ska du ha samma inställningar (Namn och lösenord) som det befintliga.

Permalänk
Medlem

Jag kör med https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/ här hemma (har även den gamla modellen som endast kör 2,4GHz). Kanske inte billigt, men jag har lagt minimalt med tid under alla åren och täcker hela tomten (en sitter i garaget, drivs med PoE från routern).
Kör en raspberry pi som kontrollenhet för dom, mest för att jag hade den liggandes.

Tror kontrollenheten i första hand sköter lastbalansering och 0-drop handover/roaming mellan accesspunkterna. Det är även genom den som dom uppdateras.

Osäker på om den kan koppla ihop/bygga vidare på ditt befintliga nät då jag kör router utan wifi + unifi. Routern har varit igång snart 3 månader (strömavbrott) och accesspunkterna med. De här är lite i överkant för hemmabruk men trevligt med stabila grejer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om din Asus-router har stöd för AI-mesh så kan du köpa en enklare Asus-router som har stöd för AI-mesh. Du får kolla upp att de har stöd. Det du gör då är att koppla ihop dem så att den andra följer huvudroutern. Du kopplar in den på den kabeln du har mellan byggnaderna och konfigurerar den.

Om den inte har stöd hade jag istället satsat på en annan accesspunkt som heter AC lite från ubiquty. Den kan du ställa in med samma inställningar som din befintliga router. Då kommer dina enheter de det som samma wifi

Permalänk
Medlem

Verkar som att just min 87U inte har AIMech. Så med en UniFi så utökas bara WiFi?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Verkar som att just min 87U inte har AIMech. Så med en UniFi så utökas bara WiFi?

Ja gör du så. Du kopplar in den och sedan kör du igång den med en app eller deras controler på datorn. Använd samma inställningar som ditt befintliga wifi bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja gör du så. Du kopplar in den och sedan kör du igång den med en app eller deras controler på datorn. Använd samma inställningar som ditt befintliga wifi bara

Ok, men då funkar det som en extra antenn för befintligt nätverk? Alltså inte ett nytt nätverk? Kommer att ha lite Chromecastenheter som jag vill styra genom nätverket så måste vara i samma menar jag.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Ok, men då funkar det som en extra antenn för befintligt nätverk? Alltså inte ett nytt nätverk? Kommer att ha lite Chromecastenheter som jag vill styra genom nätverket så måste vara i samma menar jag.

ja det blir som samma nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

ja det blir som samma nätverk

Underbart! Men det är Lite-modellen som gäller? Finns ju en del att välja mellan när man söker.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Underbart! Men det är Lite-modellen som gäller? Finns ju en del att välja mellan när man söker.

Ja det är det. Den är ett bra budget-val för garaget

Permalänk
Medlem

Spelar egentligen ingen roll hur man har
Jag har hemma olika ssid från accesspunkter för jag vill ha så och det byter endå automatiskt om det tappar kontakt. Men det är ju klart är man på ett sånt där "halvbra" avstånd så försöker det ju hålla kontakten hellre än att byta till det bättre då är det bättre med mesh

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Spelar egentligen ingen roll hur man har
Jag har hemma olika ssid från accesspunkter för jag vill ha så och det byter endå automatiskt om det tappar kontakt. Men det är ju klart är man på ett sånt där "halvbra" avstånd så försöker det ju hålla kontakten hellre än att byta till det bättre då är det bättre med mesh

Fast min Asus RT-AC87U verkar inte ha det?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Fast min Asus RT-AC87U verkar inte ha det?

Finns även ASUS Lyra och Lyra mini, sätter du en sådan med samma SSID och lösen kommer det bli samma nätverk.
Lyran kan du också styra med deras app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Finns även ASUS Lyra och Lyra mini, sätter du en sådan med samma SSID och lösen kommer det bli samma nätverk.
Lyran kan du också styra med deras app.

Länkas de på WiFi eller är de trådade?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Länkas de på WiFi eller är de trådade?

Vilket du vill, det är mesh noder men kan användas som vanliga AP kopplade med kabel.

Permalänk
Medlem

Ska man ha den vanliga Lyra eller Mini?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Ska man ha den vanliga Lyra eller Mini?

Tror inte det spelat någon roll, båda räcker för ett garage.

Permalänk
Medlem

Sådär, efter många om och men så har jag nu lina ut tull garaget. Hur var det nu, var det var HELT kört med Mesh på min 87U? Ingen firmware eller något som man an byta till eller något för att få igång det?

I vilket fall så är det väl en Asus Lyra Mini som är intressant. Men de verkar vara svåra att få tag i. Vill bara ha 1st. Vart handlar man bara 1st mini?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Sådär, efter många om och men så har jag nu lina ut tull garaget. Hur var det nu, var det var HELT kört med Mesh på min 87U? Ingen firmware eller något som man an byta till eller något för att få igång det?

I vilket fall så är det väl en Asus Lyra Mini som är intressant. Men de verkar vara svåra att få tag i. Vill bara ha 1st. Vart handlar man bara 1st mini?

Verkar svårt att få tag på Lyra mini i 1 pack nu, går iofs lika bra att du väljer en Ubiquiti AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Verkar svårt att få tag på Lyra mini i 1 pack nu, går iofs lika bra att du väljer en Ubiquiti AP.

Jo de kan kanske funka de med, är ju trogen Asus både med routher, laptop och platta så vill ju fortsätta med dem bara

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Har du sladd utdraget är det ingen mening att köra mesh. då¨är det bättre att köra valfri accesspunkt där ubiquity är ett utmärkt alternativ.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

har en asus 87 men tröttnade för något år sedan på alla dåliga wifi lösningar på konsument routrar. trots OK mottagning så kunde den "fastna" och ladda en sida i evigheter eller liknande fel. ju sämre mottagning ju värre blev det. ett bot var att stänga av wifit på telefonen och sedan sätta på det igen. riktigt irriterande.
sen steg jag in i ubiquiti underbara AP värld och har aldrig haft så stabilt wifi som nu. trots att jag står på gränsen av täckningen så tappar den eller hakar inte upp sig, asusen vägrade göra något alls vid så låga mottagningar.
asusen krånglade väldigt lite så länge man var nära och hade bra mottagning och dessutom är den riktigt snabb och springer 8or runt ubiquiti AP's, iallafall LR varianten jag har som är några år gammal nu så nya är nog bättre. när jag bodde i lägenhet fungerade alla konsument routrar bra.

köpte en liten utomhus AP från dom nu så att garaget skulle få lite wifi och det fungerar helt sömlöst. den dök upp i controllern och jag klickade bara på adopt och sen hamnade den med min andra AP med exakt samma inställningar och allt. Handöverräckningen eller vad man kallar det bräcker allt jag testat(utom mesh). mina asus routrar jag testade det med vägrade släppa taget trots pissig mottagning när jag stod bredvid AP'n. helt värdelöst.
Får hoppas på en stormig vinter med mycket snö så får vi se hur bra den är på att bo utomhus.

från 0% täckning i garaget har jag nu runt 70mbit(telefonen) vilket duger för det mesta(youtube repair videos).

har du kabel ut så är en AP troligtvis den bästa lösningen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har en asus 87 men tröttnade för något år sedan på alla dåliga wifi lösningar på konsument routrar. trots OK mottagning så kunde den "fastna" och ladda en sida i evigheter eller liknande fel. ju sämre mottagning ju värre blev det. ett bot var att stänga av wifit på telefonen och sedan sätta på det igen. riktigt irriterande.
sen steg jag in i ubiquiti underbara AP värld och har aldrig haft så stabilt wifi som nu. trots att jag står på gränsen av täckningen så tappar den eller hakar inte upp sig, asusen vägrade göra något alls vid så låga mottagningar.
asusen krånglade väldigt lite så länge man var nära och hade bra mottagning och dessutom är den riktigt snabb och springer 8or runt ubiquiti AP's, iallafall LR varianten jag har som är några år gammal nu så nya är nog bättre. när jag bodde i lägenhet fungerade alla konsument routrar bra.

köpte en liten utomhus AP från dom nu så att garaget skulle få lite wifi och det fungerar helt sömlöst. den dök upp i controllern och jag klickade bara på adopt och sen hamnade den med min andra AP med exakt samma inställningar och allt. Handöverräckningen eller vad man kallar det bräcker allt jag testat(utom mesh). mina asus routrar jag testade det med vägrade släppa taget trots pissig mottagning när jag stod bredvid AP'n. helt värdelöst.
Får hoppas på en stormig vinter med mycket snö så får vi se hur bra den är på att bo utomhus.

från 0% täckning i garaget har jag nu runt 70mbit(telefonen) vilket duger för det mesta(youtube repair videos).

har du kabel ut så är en AP troligtvis den bästa lösningen.

Länka gära en som du rekomenderar.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393879

Den har jag...eller föregångaren då min nog är 3 år. den här är snabbare och troligtvis bättre på det mesta. alla mina wifi bekymmer försvann med denna och både jag och damen och gäster är väldigt nöjda men stabiliteten och att "den bara fungerar". vill man ha blixtsnabb hastighet så får man nog satsa på någon dyrare variant, kanske deras pro modell?
Efter ett par år byggde jag ett garage ca 30 meter bort och där fick min LR variant problem med främst mindre enheter. men bärbara datorn lyckades ändå plocka ut 20 mbit, trots låg signal var det stabilt som vanligt, streamade 3 full hd filmer från olika källor till den samtidigt och surfade utan att den "hostade" till. jag visste att vill jag ha en kamera i garaget och kanske wifi till mobilernas små klena antenner så behövs något mer. så för någon vecka sedan köpte jag en: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4029203

Den satte jag upp på altanens som ligger åt garagets håll så nu har jag utmärkt täckning både där och i resten av trädgården, även om LR varianten klarade trädgården också, men nu går det snabbare. Ska bli kul att se hur den klarar vintern och allt regn, snö mm men den borde klara sig bra då man kan även mast montera den, tex under tv antennen på taket.

Det är lite annorlunda att ställa in dessa mot vanliga AP's men verkligen inte svårt, däremot blir dom bundna till enheten du installerar dom på. du kan alltid reseta dom och ändra enhet. Den första band jag ihop med min telefon och den blockade alla andra försök att komma åt den från andra enheter. Nu har jag ändrat så min huvud dator är deras controller och på datorn får du mer och bättre alternativ även om appen i telefonen fungerar med. gillar du att leka med nätverk så kan du grotta ned dig rejält med statistik och annat trevligt.
Jag är ingen nätverks nörd och kan jag få dom att fungera så kan alla.
POE är positivt då strömmen åker genom nätverks kabeln så endast den behövs. Du får med en POE injektor till varje enhet du köper. dom kan du skippa om du skaffar en router som har det inbyggt.

Du har säkert sett dessa enheter ute. jag själv har noterat dom på resturanger, sjukhus, varuhus mm. Är lite enterprise grejer som vanligt folk kan få tag på lätt.

Nu är det bara läsa på lite smått om vad för enhet som kan passa dig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Frågan är om jag kommer märka någon sådan skillnad bakom min asus routher. Det kommer att bli ett "nytt" nätverk ute i garaget hur jag än gör?

Alternativet är att skrota min fullt fungerande Asus routher och skaffa Asus Lyra typ 3-pack och köra fullt på dem istället? Sätta en där routhern står i dagsläget, en i garaget och en t.ex. på övervåningen i kåken isf.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Frågan är om jag kommer märka någon sådan skillnad bakom min asus routher. Det kommer att bli ett "nytt" nätverk ute i garaget hur jag än gör?

Alternativet är att skrota min fullt fungerande Asus routher och skaffa Asus Lyra typ 3-pack och köra fullt på dem istället? Sätta en där routhern står i dagsläget, en i garaget och en t.ex. på övervåningen i kåken isf.

Det behöver inte alls bli ett nytt nätverk ute i garaget, beror helt på hur du ställer in sakerna.
Har inte läst ikapp allt som är skrivet i tråden men om du ansluter en AP till routern och ger den samma SSID och lösen som rom routerns wifi så blir det samma nätverk.
Ge AP'n även ett fast ip som ligger utanför dhcp rangen så blir det bra.

Ex. ställ routerns dhcp range till 192.168.1.100 - 256
Ge även din/dina AP fasta ip som 192.168.1.10 - 20 - 30 (beroende på hur många du har), så har du full koll på alla sakerna.

Edit: Skit i mesh och ha dom som vanliga AP

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det behöver inte alls bli ett nytt nätverk ute i garaget, beror helt på hur du ställer in sakerna.
Har inte läst ikapp allt som är skrivet i tråden men om du ansluter en AP till routern och ger den samma SSID och lösen som rom routerns wifi så blir det samma nätverk.
Ge AP'n även ett fast ip som ligger utanför dhcp rangen så blir det bra.

Ex. ställ routerns dhcp range till 192.168.1.100 - 256
Ge även din/dina AP fasta ip som 192.168.1.10 - 20 - 30 (beroende på hur många du har), så har du full koll på alla sakerna.

Edit: Skit i mesh och ha dom som vanliga AP

Ok då har jag fattat fel hela tiden. Trodde det var tvunget att vara mesh för att det skulle bli samma WIFI i garaget som i huset.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Ok då har jag fattat fel hela tiden. Trodde det var tvunget att vara mesh för att det skulle bli samma WIFI i garaget som i huset.

Absolut inte, mesh kan man säga är en teknik för att koppla ihop AP trådlöst för så bra täckning som möjligt, men den är sämre än kabelbundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Absolut inte, mesh kan man säga är en teknik för att koppla ihop AP trådlöst för så bra täckning som möjligt, men den är sämre än kabelbundet.

Ok, ja det var ju detta som var min fråga lite från första början, haha.

Men en sån här då så får jag det att funka som det är tänkt?
Ubiquiti Networks UniFi AP AC LR

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Ok, ja det var ju detta som var min fråga lite från första början, haha.

Men en sån här då så får jag det att funka som det är tänkt?
Ubiquiti Networks UniFi AP AC LR

Ja en sådan går att koppla in och med rätt inställningar så blir det samma nätverk som du har på din router.