Permalänk
Medlem

CNC-fräsning av MDF

Hej!

Googlade efter CNC-fräsar och fick lite träffar på detta forumet från folk som frågat om fräsning för massa år sen. Tänkte väcka liv i frågan och höra om någon vet vart man kan hitta företag eller kunnigt folk som kan fräsa MDF efter DXF-filer? Har nämligen ett gött högtalarprojekt igång - https://www.css-audio.com/online-store/CSS-Criton-1TD-Kit-Pai....

Frakten och tullavgift för deras CNC-frästa delar från USA kostar skjortan så tänker att någon skön person på hemmaplan kanske kan hjälpa till att fräsa ut ett par MDF-skivor till två högtalare? Jag har DXF-filerna och mått etc finns tillgängligt, behöver bara hjälp att få ut materialet på rätt sätt.

Ifall någon vet vart jag kan vända mig så vore det uppskattat! Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vilka mått och tjocklekar på mdf gäller det?

Tolkar jag det rätt är största biten ca 350x300mm, vilken tjocklek på mdfen får jag ingen hum om dock. Beroende på om jag får rent en yta på maskinen som tyvärr mest agerar förvaringsplats kan jag ev fräsa. Men OM jag har MDF hemma har jag nog bara 19mm

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Hejsan,

Tack för svar! Att döma av ritningarna här - https://4321bdd1-767c-4e4a-bf94-39b2eae22658.filesusr.com/ugd... så är största biten 355,6 x 266,7 mm exakt? Enligt tillverkarna är det 19mm MDF som gäller på alla delar.

Har mailat lite med en annan person som ev. kan hjälpa till, dock oklart ännu. Du får gärna skriva PM eller maila på joel.stenholm@gmail.com ifall du har möjlighet att få rent en yta

Permalänk
Medlem

Skyltföretag, möbelsnickerier och många köks-snickerier har ofta bäddfräsar som passar för att fräsa i skivmaterial. Dvs om man har fullsize skivor man måste köra, finns ju som ovan skriver många som har 1*1m och mindre hobbymaskiner hemma, och i vissa städer även maker spaces som har lämpliga bäddfräsar.

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

Köp en överhandsfräs o gör det där själv annars?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Kostar nog mer än det smakar med CNC, CNC är egentligen bara en mer avancerad pelarborr med koordinatbord

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så ovanligt att snickarna har ncmaskiner idag och de är inte så mycket dyrare än en vanlig såg som bara kan göra raka snitt och det går även att vattenskära i mdf. (fast en vattenjet är ju iofs en nc maskin även om den inte fräser.)

Jag känner i vart fall till lokala snickare som har ncfräsar och troligen så kan nån av företagen som håller på med vattenskärning också skära mdf om de får frågan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så ovanligt att snickarna har ncmaskiner idag och de är inte så mycket dyrare än en vanlig såg som bara kan göra raka snitt och det går även att vattenskära i mdf. (fast en vattenjet är ju iofs en nc maskin även om den inte fräser.)
https://www.youtube.com/watch?v=Wxk1CU8Auuk

Jag känner i vart fall till lokala snickare som har ncfräsar och troligen så kan nån av företagen som håller på med vattenskärning också skära mdf om de får frågan.

MDF + vätska är dock ingen bra mix =D

Varför de ens gör det på videon där.... idioti? Ev toleranser är som bortblåsta när mdf får smaka vatten och sväller

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ODDNAME:

MDF + vätska är dock ingen bra mix =D

Men funkar det på snickerierna att skära ut saker med väldigt hög finish så ska det nog duga för hembygge också, det handlar ju inte om att dränka en skiva under vatten en lång tid utan är mer likt att torka den med en fuktig trasa, det är mycket lite vatten som hinner fastna i mdfen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag söker någon som kan hjälpa mig igång med Mach 3 och också inställningar för min kinesiska CNC. Givetvis mot ersättning.Har en CNC som jag ska jobba med hobbyverksamhet 1300 x 2500. Den har vacuum bord och en extra axel för att göra runda saker.