Använda Google WiFi tillsammans med Huawei B525 4G Router?

Permalänk
Medlem

Använda Google WiFi tillsammans med Huawei B525 4G Router?

Hej,

Jag använder idag en Huawei B525 4G router då det är det enda internet vi har där jag bor i dagsläget. Till detta kör jag powerplugg till nedervåningen för att få bättre täckning och hastighet. Jag behöver ju givetvis ha kvar Huawei Routern för internet accessen men till detta har jag tänkt koppla Google WiFi router och AP som jag skall få testa för att utöka nätverket. Frågan är då kan jag, behöver jag göra något med Huawei Routern då den behövs för internet accessen men sedan kopplar jag på en Roger och AP? Brygga ex?

Med vänlig hälsning,
MO

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan inte just dessa produkter specifikt, så det här blir rent generellt.

Du kan bara koppla ihop det hela rakt av, så att du kopplar LAN-sidan på din Huawei-router som WAN-sidan på ditt Google WiFi. Men det är nog inte att rekommendera, då du får så kallad "dubbel NAT" som kan orsaka problm med t.ex. dataspel eller videosamtal.

Beroende på vad som är möjligt så vill du antingen sätta din Huawei-router i något slags "bryggläge" eller liknande, så att ditt Google Wifi-system kan få en publik IP-adress, eller sätta ditt Google Wifi-system i ett slags AP/brygg-läge.

Permalänk
Medlem

Stäng av wifi och brygga modemet är allt du behöver göra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag kan inte just dessa produkter specifikt, så det här blir rent generellt.

Du kan bara koppla ihop det hela rakt av, så att du kopplar LAN-sidan på din Huawei-router som WAN-sidan på ditt Google WiFi. Men det är nog inte att rekommendera, då du får så kallad "dubbel NAT" som kan orsaka problm med t.ex. dataspel eller videosamtal.

Beroende på vad som är möjligt så vill du antingen sätta din Huawei-router i något slags "bryggläge" eller liknande, så att ditt Google Wifi-system kan få en publik IP-adress, eller sätta ditt Google Wifi-system i ett slags AP/brygg-läge.

Så jag skall alltså koppla LAN uttaget på Huawei till WAN på Nest routern sedan? Inte WAN på Huawei till WAN till Nest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Stäng av wifi och brygga modemet är allt du behöver göra.

Så jag skall alltså koppla LAN uttaget på Huawei till WAN på Nest routern sedan? Inte WAN på Huawei till WAN till Nest? Efter att jag bryggat Huawei och stängt av WiFi?

Jag skall försöka göra detta i Huawei men blir ju knepigt komma åt den för att stänga av WiFi och brygga om WiFi inte är på.

Permalänk
Medlem

@matsolaw: Jag kommer inte ihåg exakt i vilken ordning och vad jag gjorde när jag fixade här hemma, men i någon meny (DHCP kanske) så kan du ställa in modemets IP. I mitt fall kommer jag fortfarande åt den via webbläsare och 192.168.8.1. Då kommer du fortfarande kunna komma åt inställningarna (du kanske vill ändra frekvens och annat för 4G) även när du har stängt av WiFi.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem

@matsolaw: Precis, du ska inte koppla WAN till WAN i alla fall