Kortspelet Microsoft Patiens fyller 30 år 

Permalänk
Melding Plague

Kortspelet Microsoft Patiens fyller 30 år 

Kortspelet Patiens släpptes som en del av Windows 3.0 och är fortfarande populärt 30 år senare med 35 miljoner månatliga spelare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Minns att man tyckte det var snyggt när man såg korten studsa på slutet om man fick ut den.
Har dock inte spelat patiens på datorn på många år nu.
Lycka till med rekordförsöket. Jag kommer dock inte hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Brukade köra Minesweeper och Solitaire då och då fram tills Windows 7 nådde EOL. Gillar inte alls Windows 10-versionerna.

Permalänk

Så många arbetstimmar som folk har lagt på detta spel..Jag minns på ett jobb där satt folk typ de 2 sista timmarna om dagen vissa dagar och enbart spelade detta, nu var det dock ett speciellt kommunalt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så många arbetstimmar som folk har lagt på detta spel..Jag minns på ett jobb där satt folk typ de 2 sista timmarna om dagen vissa dagar och enbart spelade detta, nu var det dock ett speciellt kommunalt jobb.

Om Pelle och Pär på kommunal..

Resturangägaren tittar från sitt fönster ut mot vägen, och iakttar förbryllat hur person 1 gräver ett hål, medans person 2 därefter fyller igen hålet med jord, medans person 1 börjar gräva ett nytt hål. Resturangägaren ser dom hålla på i flera timmar, men var själv upptagen med att förbereda inför lunchen. Tillslut kunde han inte hålla sig, och gick ut och frågade Pelle och Pär: Vad är det ni gör egentligen?

Jo du förstår, förklarar Pelle, jag gräver hål, Pär fyller igen hålen, men Peter som planterar träden är sjuk idag.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jag spelar Kpat (Klondike) i KDE/Linux. Spelat det sedan jag började med Linux för 15 år sedan. Lägger säkert mellan 30-50 spel per dag. Får inte nog av det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Intressant....

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Brukade använda de studsande korten för att se hur snabb datorn var på att rita 2D..
Mot slutet med "modernare" burkar gick det på ~3sekunder att tömma leken från skärmen..

Sen kom dock M$ med ngn patch så hastigheten inte var beroende av hårdvaran..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Spelade precis 50 omgångar, vann 9st. Är ju inte jättemkt strategi i det utan vissa gånger så får man ju en fuckad startplan och kan inte göra något, tror ett spel tog typ 8sek.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Finns en "Duel Patiens" också, man kör patiens fast mot varandra, det är skitkul! Minns inte det exakta namnet dock.

Permalänk
Medlem

Vet att syrran har spelat det en hel del över åren, och sambon gör det då och då. För min del är det nog max 1 gång per år.

Minns mycket väl första gången jag spelade det, på någon riktigt sketen bärbar 286:a med svartvit skärm som farsan hade lånat hem från jobbet. Gillade det då och gillar det fortfarande.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Jag väntar fortfarande på en VR-version.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Skrivet av Funnyvlad:

Jag väntar fortfarande på en VR-version.

Finns på Steam

Permalänk
Avstängd

Hade det varit blizzard hade de släppt en remastered version för 600kr med uppdaterad grafik.

Permalänk
Medlem

Det jobbiga är att Store versionerna är så bloatade.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det jobbiga är att Store versionerna är så bloatade.

Lovade inte MS en classic edition utan allt bloat någon gång när Win 10 lanserades och Solitaire Collection och fick massa kritik?

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu fyller Patiens 30 år och åldern ser inte ut att påverka dess popularitet då Microsoft i ett blogginlägg anger att över 35 miljoner spelare från 200 länder lägger kort i digital form varje månad.

Vänta lite, hur vet Microsoft hur många som spelar i Windows när det är ett lokalt installerat program? Må se ut som en oskyldig siffra men hur noga håller Microsoft koll på vilka program som körs egentligen?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

har starkt för mig att applikationen hette Harpan???

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Jisses. Morsan lirade patiens mycket. Det och någon gratisvariant av Mahjong.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Vänta lite, hur vet Microsoft hur många som spelar i Windows när det är ett lokalt installerat program? Må se ut som en oskyldig siffra men hur noga håller Microsoft koll på vilka program som körs egentligen?

Är man inloggad på xbox live, Så kan dom hålla koll på hur många som spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Vänta lite, hur vet Microsoft hur många som spelar i Windows när det är ett lokalt installerat program? Må se ut som en oskyldig siffra men hur noga håller Microsoft koll på vilka program som körs egentligen?

Ptja, dom håller nog koll på vad som används. Argumentet är väl ungefär, om vi vet vad användarna gör, så kan vi lägga mer tid på att göra upplevelsen bättre för dom program som används mest. Det samlas nog en hel del historik av användarnas mönster. Var ju någon artikel för något år sedan där dom pratade om hur många som använde den inbyggda foto-visaren i Windows och folk gick igång direkt och sa "vadå har dom koll på om jag öppnar ett program", men det brukar glömmas bort efter någon vecka på the old interwebs.

Jag har ingen aning egentligen vad som skickas, men har man en router/gateway med trevliga funktioner och jämför till exempel en Debian installation och en Win10 installation, så.. Debian frågar en NTP-Pool efter korrekt klockslag några gånger per dag,, medans Windows om man inte rör datorn pratar över nätverket till flera olika domäner typ konstant.. Rekommenderar pi-hole för intresserade, lätt att se vad som vill ut vart, och även blockera det enkelt. Jobbigt att blockera Android enheter dock, får dom inte kontakt med omvärlden försöker dom bara skicka mer och mer data och tillslut dör av batteribrist..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Ptja, dom håller nog koll på vad som används. Argumentet är väl ungefär, om vi vet vad användarna gör, så kan vi lägga mer tid på att göra upplevelsen bättre för dom program som används mest. Det samlas nog en hel del historik av användarnas mönster. Var ju någon artikel för något år sedan där dom pratade om hur många som använde den inbyggda foto-visaren i Windows och folk gick igång direkt och sa "vadå har dom koll på om jag öppnar ett program", men det brukar glömmas bort efter någon vecka på the old interwebs.

Jag har ingen aning egentligen vad som skickas, men har man en router/gateway med trevliga funktioner och jämför till exempel en Debian installation och en Win10 installation, så.. Debian frågar en NTP-Pool efter korrekt klockslag några gånger per dag,, medans Windows om man inte rör datorn pratar över nätverket till flera olika domäner typ konstant.. Rekommenderar pi-hole för intresserade, lätt att se vad som vill ut vart, och även blockera det enkelt. Jobbigt att blockera Android enheter dock, får dom inte kontakt med omvärlden försöker dom bara skicka mer och mer data och tillslut dör av batteribrist..

Gäller enbart de som loggar in på Xbox Live och delar med sig av informationen. Ingen stor skillnad mot de som delar med sig av information på Steam eller hos Sony PS.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Kortspelet Patiens släpptes som en del av Windows 3.0 och är fortfarande populärt 30 år senare med 35 miljoner månatliga spelare.

Läs hela artikeln här

Gillar att de även har klassikern FreeCell (kom med NT på tidigt 90-tal om jag minns rätt)!

Nu blir det att spela Patiens för nostalgins skull... 😊

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/