Permalänk
Medlem

Ny speldator

Hej, är sugen på att bygga en ny speldator. Skulle behöva lite tips och råd då man inte hängt med på utvecklingen på senare år
Budgeten ligger på mellan 10-15k. Spelar för närvarande spel som Mount & Blade Bannerlord 2, Total War och Assasins creed. Tacksam för alla tips och råd!

Permalänk
Medlem

R5 3600 och B450 Tomahawk Max är en bra kombination vid den budgeten. Jag skulle rekommendera att kolla på 5600 XT som ger en betydelsefull prestandaökning över 1660 Super för bara några hundra mer.

Denna modellen har en kapabel men inte särskilt imponerande kylare för 3150 kr:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5265441

För 200 kr mer har denna en rätt så bra kylare:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5266909

Eller Sapphires Pulse som är en av de bästa 5600 XT-modellerna för ytterligare lite mer om du är riktigt ljudkänslig:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5263756

Kan vara värt att kolla på 3600 MHz-minne. Finns några olika för strax över 1000 kr. Ingen större prestandavinst, men om 200 kr extra inte gör någon större skillnad kan det vara värt den lilla vinsten.

Permalänk
Medlem

Ändrade lite delar i ditt bygge:

Bytte moderkortet till ett Msi b450-a pro max då det är nästan exakt likadant som tomahawk fast utan usb-c port
Sen chassit tog jag ett phanteks p400a istället då det är billigare men har fortfarande en mesh front panel
Tog bort den där 1tb hdd då jag anser att 1 tb ssd räcker gott och väl men om du vill ha mer skulle jag iaf satsat för en 2tb hdd då det är mycket bättre pris/gb
Vad jag har hört så är 27 tum för stort för 1080p och att pixlarna ser utsträckta ut så jag tog en 24 tums skärmen men i slutändan så är det upp till dig
Med dom här ändringarna så lyckades jag få en ett rx 5700 xt istället som är ca 6-9% sämre en ett 2070 super

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@TMG: Tack för tipset! Jag har alltid kört med Nvidia GTX, kanske dags för en omväxling nu
För några hundra extra är det nog värt med en med bättre kylning och som är tystare. När det gäller minne har jag nog inte tänkt på det så mycket. Får kolla upp det.

Permalänk
Medlem

@Dundaj: Tack för tipset! USB-C har jag faktiskt inget användning av i dagsläget, men man vet aldrig i framtiden får fundera på det.
Be Quiet har 3 fläktar, borde ge bättre luftflöde? Jag får jämföra dem lite mer. Håller med dig om att extra HDDn känns onödig, 1 TB SSD räcker gott och väl. Jag har alltid haft 27 tum, har svårt att tänka mig att gå ner till en 24 tum
Jag kanske borde satsa på en 27 tum 1440p istället...Är det stor skillnad på 5600 xt och 5700 xt? Skiljer en tusing
Är ingen high end gamer som måste ha maxat på allting
När det gäller PSU vet jag inte vilka som är marknadsledande nu, vilka gör bra PSU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skysolid:

Be Quiet har 3 fläktar, borde ge bättre luftflöde? Jag får jämföra dem lite mer. Håller med dig om att extra HDDn känns onödig, 1 TB SSD räcker gott och väl. Jag har alltid haft 27 tum, har svårt att tänka mig att gå ner till en 24 tum
Jag kanske borde satsa på en 27 tum 1440p istället...Är det stor skillnad på 5600 xt och 5700 xt? Skiljer en tusing
Är ingen high end gamer som måste ha maxat på allting
När det gäller PSU vet jag inte vilka som är marknadsledande nu, vilka gör bra PSU?

Båda har bra luftflöde, men P400 är är något bättre. Be quiet! brukar ha bättre kvalitet (typ tjockare plåt) om det är någonting du bryr dig om. Jag tror inte att du kommer märka av den minimala skillnaden i kylning mellan dem; välj det du tycker är snyggast eller det billigaste om du inte bryr dig så mycket om utseendet.

Om du är van vid 27 tum i 1080p och är nöjd med det ser jag ingen anledning att gå ner till 24 tum eller 1440p. Själv tycker jag att 27 tum är för stort för 1080p, men det beror ju också på hur långt man sitter från skärmen och synen. Om du skaffar en 1440p-skärm är det nog bäst att köra på 5700 XT. Tråkigt att köpa en 144 Hz 1440p-skärm om grafikkortet bara klarar av 60 FPS eller 1080p i de mer krävande spelen.

Seasonic är generellt kända för att göra några av de bästa nätaggregaten. Om du inte behöver mer än 650 W (vilket lär räcka om du inte planerar att uppgradera till en HEDT-platform eller dubbla grafikkort) är deras Focus GX 650W ett utmärkt val.