Köpråd: Stationärdator för 17-19k

Permalänk
Medlem

Köpråd: Stationärdator för 17-19k

Hej!

Första tråden av en casual lurker. Behöver lite hjälp med ett datorbygge som jag har sparat för i snart ett år :). Jag har dock lite frågor och fundering om t.ex. CPU (AMD 3700-3950X vs. 9700k) och vatten- eller luftkylare.
Mitt nuvarande bygge från slutet på 2012 är något i stil med:
NVIDIA GeForce GTX 680
Intel i7 3770K
SABERTOOTH Z77
DDR3 8gb RAM

Nu till bygget jag har i tankarna och efter vad jag har läst mig fram till av recensioner:

En av mina största fundering är då CPU (AMD vs. Intel), luft-/vattenkylning och kanske även grafikkort (om någon har ett bättre förslag). Jag har provat mig fram och tillbaka, kostnaderna sjunker ju med AMD, men gör man en jämförelse mellan AMD och Intel då visar det sig att Intel är bättre när det kommer till gaming. Jag som är en casual gamer kommer nog inte märka en skillnad men att se att Intel är det "bättre" alternativet gör mig osäker. Därför är jag här för att försöka se saker med mera erfarna ögon. Anledning till ett extremt bygge för en casual gamer är då att jag vill att datorn ska hålla sig i längden (5-7 år) och kan klara av kommande spel (FF7R, Horizon Zero Dawn, m.m.) innan jag behöver bygga en ny.

Det är inte så bråttom med att köpa en ny dator. Jag kan vänta till någon sommarrea eller liknande för att sänka kostnaderna (frugan blir ju glad då). Har ni kanske andra förslag till bra prestanda - så bidra gärna :).

Användning av dator kommer framförallt vara för gaming och KANSKE lite hemjobb i framtiden (Accessdatabaser, Excel, SPSS, SQL och SAS) - men som sagt, primärt gaming. Spel jag spelar och har på spellistan nu är Dota 2, Black Desert Online, Witcher 3, Sekiro, m.m. Jag har en ultrawide skärm Samsung C49J890DKU.

Har ni även förslag på vart jag kan köpa billigt Windows 10, hojta gärna till :).

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Amd förslag:

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Skulle jag välja Intel hade jag valt följande idag:

Prishoppet till 2080 super i detta bygge blir för stort tycker jag. Har du råd tar du det självklart. Men 5995 för 2070 super är annars riktigt bra. 2 minuter i bios så har du 5ghz på cpu och PC4000 på minne på denna.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Viking

Undrar verkligen varför du rekommenderar den CPUn, grafikkortet, moderkortet, minnena och ssd:n när det här blir så mycket billigare:

1. Vi vet väll alla att 3600X inte är så pass prisvärt, knappt en skillnad jämfört med 3600.
2. Varför ett dyrt Asus när de haft så stora problem med 5700 xt, vet att det ska vara fixat, men det är fortfarande inte så bra.
3. Ett PRO Max är i stort sett samma som Tomahawk utan en USB-c port.
4. Skulle säga att det är onödigt att lägga nästan dubbla för lite snabbare ram, så stor skillnad är det inte.
5. Varför lägga så mycket på en 970 nu när a2000 är så billig?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Undrar verkligen varför du rekommenderar den CPUn, grafikkortet, moderkortet, minnena och ssd:n när det här blir så mycket billigare:
https://komponentkoll.se/bild/EajWc.png

1. Vi vet väll alla att 3600X inte är så pass prisvärt, knappt en skillnad jämfört med 3600.
2. Varför ett dyrt Asus när de haft så stora problem med 5700 xt, vet att det ska vara fixat, men det är fortfarande inte så bra.
3. Ett PRO Max är i stort sett samma som Tomahawk utan en USB-c port.
4. Skulle säga att det är onödigt att lägga nästan dubbla för lite snabbare ram, så stor skillnad är det inte.
5. Varför lägga så mycket på en 970 nu när a2000 är så billig?

Jag undrar verkligen om du bara försöker låta insatt eller om du verkligen är det.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Viking
Skrivet av trattjaevel:

Jag undrar verkligen om du bara försöker låta insatt eller om du verkligen är det.

Jag skulle väll påstå att jag är intresserad.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Inaktiv

Jag hade valt 10600k före 3600/3600x alla dagar i veckan. Jag tycker det är en betydande skillnad i spel. Här är en bra video på jämförelser och dessa skillnader kommer bara bli större i framtiden och 3600 kommer visa sig ännu svagare.

Så tänker jag, den är lite dyrare dock.

Edit: Glömde ju videon, spelprestanda jämförelser från 6.25. (Sweclockers har riktigt bra jämförelser också)
https://www.youtube.com/watch?v=mrY04Q_wCxM

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@trattjavel: @donnerstal: Börja inte ens med pajkastningen....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Hmm det ser ut som att AMD builds är dominerande i tråden, intressant. Mer intressant att 3600 är något som rekommenderas starkt över nyare versioner, skulle någon kunna förklara varför fallet är så?
Något som jag har läst mig fram till i olika recensioner, är att NVIDIA kort är något mer av en långtidsinvestering men många rekommenderar ändå Radeon i tråden. Förklaring?

Oavsett stort tack för förslag på build

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Skulle jag välja Intel hade jag valt följande idag:

https://komponentkoll.se/bild/dByVk.png

Prishoppet till 2080 super i detta bygge blir för stort tycker jag. Har du råd tar du det självklart. Men 5995 för 2070 super är annars riktigt bra. 2 minuter i bios så har du 5ghz på cpu och PC4000 på minne på denna.

Mycket intressant bygge, tack! Såg även en video som en annan lämnade i tråden, hoppas bara CPUn håller länge på 5ghz

Permalänk
Medlem

Kiselet är byggt för att klara 5ghz och ännu mer. Ingen risk att den går sönder på grund av frekvens. Då måste det i så fall skyhög volt till, vilket du inte har kylning till i alla fall, och datorn startar helt enkelt inte. Men den går inte sönder.

Radeon är nog det billigare valet helt enkelt. Men, dom har eller har haft våldsamma bekymmer med programvara och en del hårdvaruproblem som har varit märkbara. Självklart finns det kort från Nvidia med problem också, men inte lika kända som Radeons. Dessutom har Sweclockers blivit ganska AMD dominerat sedan nått år tillbaka. Sånt kan ligga bakom en del förslag här på forumet också. Det är ofrånkomligt.

När du bygger en dator för spel så ser man till att få plats med det bästa grafikkortet man har råd till. Oftast viktigare än cpu, även om det finns skillander mellan cpu'er också. Använd sweclockers prestandaindex som bas. Den är ett ovärderligt verktyg där det ligger tusentals timmar bakom.

Ta till exempel skillnaden mellan 2070 Super och Radeon 5700XT. Skiljer några procent i fördel till 2070 super. Kollar man kostnaden så ligger 5700XT generellt billigare, men inte väldigt mycket om du vill ha ett ex som faktist är bra. Och det priset i min lista för det 2070 super är väldigt bra.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Kiselet är byggt för att klara 5ghz och ännu mer. Ingen risk att den går sönder på grund av frekvens. Då måste det i så fall skyhög volt till, vilket du inte har kylning till i alla fall, och datorn startar helt enkelt inte. Men den går inte sönder.

Radeon är nog det billigare valet helt enkelt. Men, dom har eller har haft våldsamma bekymmer med programvara och en del hårdvaruproblem som har varit märkbara. Självklart finns det kort från Nvidia med problem också, men inte lika kända som Radeons. Dessutom har Sweclockers blivit ganska AMD dominerat sedan nått år tillbaka. Sånt kan ligga bakom en del förslag här på forumet också. Det är ofrånkomligt.

När du bygger en dator för spel så ser man till att få plats med det bästa grafikkortet man har råd till. Oftast viktigare än cpu, även om det finns skillander mellan cpu'er också. Använd sweclockers prestandaindex som bas. Den är ett ovärderligt verktyg där det ligger tusentals timmar bakom.

Ta till exempel skillnaden mellan 2070 Super och Radeon 5700XT. Skiljer några procent i fördel till 2070 super. Kollar man kostnaden så ligger 5700XT generellt billigare, men inte väldigt mycket om du vill ha ett ex som faktist är bra. Och det priset i min lista för det 2070 super är väldigt bra.

Stort tack för din service Marcus. Fick lära mig om prestandaindex som jag inte kände till innan. 😊😘

Permalänk
Medlem

@gabigobz: Som casual gamer tror jag AMD duger precis lika bra som Intel & Nvidia. AMD brukar dessutom ge bättre valuta för pengarna, nackdelen är dock att de kan ha lite bekymmer med mjukvaran på splirrans nya grejjer.
För CPU bör du definitivt välja AMD där 3600 & 3900X är dem mest prisvärda just nu. 3750X & 3850X är dock ryktade att släppas inom någon månad och kan vara värt att invänta om 8 kärnor känns mer adekvat än 6 resp 12.

Där har du nog med RAM och x570 (just detta kortet har rekommenderats av Paul's Hardware på DuTuben) ger dig uppgraderingsvägar för framför allt bättre CPU
3600 kommer med en kylare som duger, och om du inte har allt för tunga databaser borde den räcka.

Alternativt kan du göra nåt i den här stilen:

Med 3900X vill du nog ha vattenkylning och jag gillar fläkthubben som är inbyggd i radiatorn på Celsius S24.
Du kommer nog inte vara så ivrig med Zen 3 då så ett B450 får räcka för att hålla sig inom budget, men just det moderkortet står nog först i kö för att få BIOS för Zen 3 processorerna.

Disken är lite slöare än A2000 men vill du ha snabbare så är nog steget till MP510 eller Samsung 970 mer lagom.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabigobz:

Stort tack för din service Marcus. Fick lära mig om prestandaindex som jag inte kände till innan. 😊😘

Tänk också på ett par saker man gärna glömmer bort när man letar priser. Ditt förhållande med butiken och fraktkostnader tex. Tycker du om att handla hos en lev så tycker jag det är värt någon krona. Frakt från några lev kan också bli dyrt, bägge vägar om något skulle gå åt skogen. Men det finns gränser. Några butiker tycker jag tar för mycket betalt efter vilket rykte dom har på prisjakt tex.

En annan grej om du tänkt streama och har en pc. Då måste du i princip ha Nvidia då dom är överlägsna på encoding på en pc med tanke på stöd hos de olika platformarna. (OBS, SLOBS osv). Jag menar ett 2070 super som priset är nu är väldigt bra för pengarna.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ: @Fenrisulvfan: Stort tack till er båda för en mycket bra beskrivning och förslag på byggen. Prisskillnaden är inte alls stor om man beställer komponenterna från en eller flera leverantörer. Jag behöver dock en sista runda av förslag innan jag bestämmer mig för någon av de två alternativen nedan:

https://imgur.com/a/9bfkUfE

Jag gillar verkligen denna build och är ett "fan" av att handla på Netonnet då jag är kund och har just nu en värdecheck på nästan 200kr. Något jag undrar över är om KFA2 vs Gigabyte 2070 grafikkort. Skillnaden är ca. 400kr där KFA2 kommer med högre klockfrekvens från fabrik, men osäker på ljudnivån och kvalité.
En annan grej är ju kylaren som jag la till i denna build då jag läser mig fram till att kylaren som medföljer processorn kan börja låta. Vad tycker ni om den? Andra rekommendationer?

Alternativ två är då från Komplett:
Dyrare 2070 SUPER, annan (och bättre?) kylare och nätaggregat. Komplett har inte alla komponenter på i laget. Några förslag på ändringar till förbättring här?

Slutligen, en sista fråga. Jag kan vänta med att köpa in komponenterna några veckor om det finns någon rea runt hörnet. Ni kanske har erfarenheter om det kommer några reor inom kommande veckorna?

EDIT: Länken funkade inte så bra med länkad bild. Första bilden är från Komplett och andra är från Netonnet.
EDIT 2: Insåg även att jag har kryssat i Trygghet+ försäkring på nätaggregatet, vilket jag givetvis inte kommer att lägga till när jag väl köper. Då blir ju bygget 260kr billigare.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Gigabyte 2080Ti för en stund sedan. Fullständigt odugligt kort sett till både bios och kylare. Slog i strömtaket på stock i spel. Fläktar som startar och stoppar i idle och ger ett konstigt ljud. Jag bad de göra ett bios där fläkten gick hela tiden i stället, men det orkade dom inte. Var massor med samma bekymmer på deras forum.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Tycker det är onödigt med x570 moderkort till en ryzen 5 3600 speciellt när amd har kommit ut nu att b450 kommer få stöd för ryzen 4xxx serie

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Viking
Skrivet av gabigobz:

Slutligen, en sista fråga. Jag kan vänta med att köpa in komponenterna några veckor om det finns någon rea runt hörnet. Ni kanske har erfarenheter om det kommer några reor inom kommande veckorna?

Om du kan så vänta till mitten av Juni. B550 moderkort släpps den 16:e juni och då förväntas det också att komma en ”refresh” på några Ryzen-processorer

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Om datorns främsta syfte ska vara spel passar denna bra för din budget:

Med denna budgeten hade det vara onödigt att köra 1080p. 1440p (vissa spel 4k) hade varit bäst upplösning att spela på vilket gör ryzen 5 3600 det bästa valet då en intel processor i 1440p (t.ex. den nya 10600kf) knappt ger dig mer fps. Pcie 4.0 behövs inte för en speldator så b450 räcker och det är nog inte värt att vänta på b550 eftersom det förmodligen kommer bli socketbyte i samband med zen 4 (inget är officiellt ännu). Wraith Prism fläkten är tillräcklig men kanske lite högljud för vissa, man kan då köpa till en bra luftkylare för ca. 400kr.