Permalänk
Medlem

Hjälp med nytt moderkort

Har äntligen bestämt mig för att fixa till min gamla pc och behöver hjälp med att hitta en passande moderkort.
Byggde den för flera år sedan och förra året dog moderkortet(ASRock Z170 Extreme4), efter mycket om och men har jag bestämt mig för att endast ersätta moderkort istället för att uppgradera hela datorn. Är dock beredd på att behöva ersätta en eller två andra komponenter då återigen, gammalt upplägg.

Mina komponenter är
Fractal Design Define S Svart (Chassi)
Samsung 850-Series EVO 250GB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz Vengeance LPX
Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB
Noctua NH-D15
EVGA Supernova G2 650W
Gigabyte GeForce GTX 770 2GB Windforce (Dags att ersätta?)

Det jag är ute efter är något som klarar av dem flesta spelen, i medium läge.
Det jag spelar just nu är gw2, world of warships, cs, witcher, osv.

Skulle verkligen uppskatta om ni orkar förklara varför jag ska/inte ska byta ut en viss komponent.

Permalänk
Medlem

Först och främst måste du hitta ett nytt moderkort om du tänkt ha kvar den gamla processorn, men det kanske du har? Har du inget nytt MB så får du nog hoppas på något begangnat i Swecs marknad eller dylikt. Det kan nog tyvärr vara billigare/mer prisvärt att köpa nytt, men vem vet. Vidare måste du även definera vad du tänkt göra med datorn. Spela? Skapa? Surfa?

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Först och främst måste du hitta ett nytt moderkort om du tänkt ha kvar den gamla processorn, men det kanske du har? Har du inget nytt MB så får du nog hoppas på något begangnat i Swecs marknad eller dylikt. Det kan nog tyvärr vara billigare/mer prisvärt att köpa nytt, men vem vet. Vidare måste du även definera vad du tänkt göra med datorn. Spela? Skapa? Surfa?

Min miss, menade att jag behövde hjälp med att hitta ett passande moderkort till dem nuvarande komponenterna. En del av dem jag har är utgångna, det vet jag. Så jag är mer än villig att även byta ut något annat om det kommer till det
Jag kommer att spela för det mesta med den, jag är inte SUPER intresserad av att ha den fetaste komponenten men lite pondus ska datorn ha.

Permalänk
Medlem

Moderkortet kommer att bli ett problem. Det kan finnas någon nischprodukt som fortfarande stödjer 6:e generationen om du tänkt köpa nytt. Annars är det begangnat som gäller. Det finns massor med trådar där folk tipsar om nytt, både för amd- och intel-system. Så titta i forumet för tips. Om du hittar en moderkort så borde ny GPU göra störst skillnad, men sikta inte på en för dyr då högre mellanklass och uppåt antagligen kommer begränsas av CPU:n. Tänk max 3500 för GPU:n, se dock till att få ett kort med 8 GB grafikminne. Då borde du få något som ger en rejäl skjuts i 1080p.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Om du inte bryr dig om överklockning så kan du köpa ett B250 moderkort för 300kr typ som det här :

https://www.dustinhome.se/product/5011067376/b250-fintech-min...

Köpte ett själv ifall min gamla B150 ger upp någon gång

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Låter som att jag borde uppgradera dem andra komponenterna med, har en mental spärr när det kommer till begagnade IT produkter och jag vill inte vara låst till att ha en halvtaskig dator som jag kommer behöva ersätta helt inom 1 år. Vill kunna uppgradera komponenter allteftersom utan att slå hål i plånboken.