Köpa 1x32GB RAM minne för att köra ramdisk - Stödjer detta moderkort 1x 32gb minnes modul?

Permalänk
Hedersmedlem

Köpa 1x32GB RAM minne för att köra ramdisk - Stödjer detta moderkort 1x 32gb minnes modul?

Tänkte skaffa en av följande ram minnen från inet.se:

https://www.inet.se/produkt/5302381/corsair-32gb-1x32gb-ddr4-...
https://www.inet.se/produkt/5302392/corsair-32gb-1x32gb-ddr4-...
https://www.inet.se/produkt/5302382/corsair-32gb-1x32gb-ddr4-...

och undrar ifall de funkar att installera på detta moderkort:

Nuvarande "äldre" minnen som jag har:

Funkar det att köpa ett av ramminnen ovan och installera på min burk utan att det blir problem med kompatibilitet etc?

Permalänk
Medlem

Nej du verkar ha DDR3 RAM minnen nu och då är du inte kompatibel med DDR4 RAM minnen...

Dessutom är det bra att fixa matchande storlekar på RAM minne så att dual channel funkar ordentligt. (annars får man ett visst prestandatapp)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

ddr4 har 288 pinnar och ddr3 240 pinnar. Med fil kan du kanske fila bort lite.
Skämt åsido så funkar det inte så bra.
Du får leta efter 32GB DDR3 minnen.
(det finns iofs udda moderkort som supportar både ddr3 och ddr4. tror inte det gick och blanda. var ca 5-6 år sedan jag såg sådant)

Permalänk
Hedersmedlem

Aj då, tack för hjälpen, hur är det med denna ram minne då? Passar den mitt moderkort?

https://www.computersalg.se/i/4661347/mushkin-32gb-ddr3-1333-...

Permalänk
Medlem

Vill du ha mycket RAM på det moderkortet så står nog hoppet till 8*8GB.
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA2011/Rampage_IV_Extr...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lorgix:

Vill du ha mycket RAM på det moderkortet så står nog hoppet till 8*8GB.
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA2011/Rampage_IV_Extr...

Jag är egentligen intresserad av ett stort ram minne för att kunna använda just detta 32gb minnet till ramdisk, och resterande som jag har idag som vanlig ram minne.

Edit: jag kunde dock inte se på dokumentet du länkade till att moderkortet skulle stödja ett 32gb minneskort. Stämmer detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Jag är egentligen intresserad av ett stort ram minne för att kunna använda just detta 32gb minnet till ramdisk, och resterande som jag har idag som vanlig ram minne.

Edit: jag kunde dock inte se på dokumentet du länkade till att moderkortet skulle stödja ett 32gb minneskort. Stämmer detta?

Hej,

HAr detta moderkort själv.

X79 Chipset har ej stöd för REG ECC ram vilket skulle vara de enda minnena som skulle kunna ge dig 1x32gb

Samt att du skulle vara tvungen att använda en Intel Xeon cpu som har stöd för ECC.

Dock dett mesta detta kort kan ge dig är 8x8 GB 64Gb ram

Alla i7 till denna serie har endast stöd för 64 GB ram

Hoppas allt detta ger dig mer klarhet i frågan

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Jag är egentligen intresserad av ett stort ram minne för att kunna använda just detta 32gb minnet till ramdisk, och resterande som jag har idag som vanlig ram minne.

Edit: jag kunde dock inte se på dokumentet du länkade till att moderkortet skulle stödja ett 32gb minneskort. Stämmer detta?

Jag tror inte att det gör någon praktisk skillnad. Om du har ex 64GB RAM så kan du köra 30GB ramdisk eller 40GB eller vad du vill.

Precis, ditt moderkort stödjer inte 32GB-moduler.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tackar och bockar för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

ah ok, så detta moderkort stödjer max 8gb rammoduler?

Nej, moderkortet har egentligen inte så mycket att säga till om det eftersom minneskontrollern sitter i processorn. Men det finns hur som helst ingen gräns på hur stora moduler du kan ha, annat än att det är max 64GB totalt. Jag tror dock inte att det finns några DDR3-moduler på 32GB som inte är registrerade ECC-minnen, så i praktiken är 16GB per modul gränsen.

Men att sätta i en 32GB är som sagt dumt eftersom processorn har fyra minneskanaler, så i bästa fall får du då quad channel på de 16GB du redan har och single channel på den nya modulen. Du skulle med andra ord få 16GB som presterar som vanligt och 32GB som bara har en fjärdedel så mycket bandbredd. OS:et bryr sig inte om hur minnet är uppdelat fysiskt, så prestandan på din RAM-disk skulle bli väldigt svår att förutsäga.

Av minnena du kollat på hos Webhallen så skulle jag därför välja två uppsättningar av Corsair DDR3-1600 CL9, eftersom de har samma frekvens och CL som dina nuvarande.

Dina nuvarande minnen är för övrigt DDR3-1600 men du har dem inställda som DDR3-1333, d.v.s. du kör dem långsammare än de klarar av. Troligtvis för att du inte valt någon minnesprofil i BIOS.

Permalänk
Medlem

Alså, jag kan ha fel här men det spelar ju ingen roll om du har ett stort minne till en RAM disk.
Som jag har förstått det så allokerar man bara en mängd minne i RAM dom sedan kan användas som en disk.
Det borde betyda att det är den totala mängden minne i ditt system som räknas, då du inte kan välja på vilken minnes sticka som minnet allokeras.

Visa signatur

Rig 1: 13600KF, Prime Z790-A Wifi , EVGA GTX1080Ti, 32GB DDR5

Rig 2: E5-2680 v3, Asus X99-E, 2x GTX970, 32GB DDR4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Nej, moderkortet har egentligen inte så mycket att säga till om det eftersom minneskontrollern sitter i processorn. Men det finns hur som helst ingen gräns på hur stora moduler du kan ha, annat än att det är max 64GB totalt. Jag tror dock inte att det finns några DDR3-moduler på 32GB som inte är registrerade ECC-minnen, så i praktiken är 16GB per modul gränsen.

Men att sätta i en 32GB är som sagt dumt eftersom processorn har fyra minneskanaler, så i bästa fall får du då quad channel på de 16GB du redan har och single channel på den nya modulen. Du skulle med andra ord få 16GB som presterar som vanligt och 32GB som bara har en fjärdedel så mycket bandbredd. OS:et bryr sig inte om hur minnet är uppdelat fysiskt, så prestandan på din RAM-disk skulle bli väldigt svår att förutsäga.

Av minnena du kollat på hos Webhallen så skulle jag därför välja två uppsättningar av Corsair DDR3-1600 CL9, eftersom de har samma frekvens och CL som dina nuvarande.

Dina nuvarande minnen är för övrigt DDR3-1600 men du har dem inställda som DDR3-1333, d.v.s. du kör dem långsammare än de klarar av. Troligtvis för att du inte valt någon minnesprofil i BIOS.

Öppnade burken nyss och såg att jag i stort sett kan lägga till två ram minnen till, utan att behöva ta isär en hel del delar.

Finns det några 16gb minnesmoduler som skulle funka med mitt moderkort? dvs så att jag får 32gb totalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Finns det några 16gb minnesmoduler som skulle funka med mitt moderkort? dvs så att jag får 32gb totalt?

Det ser faktiskt lite dåligt ut med det nu när jag kollar. Jag hade för att det fanns en del såna, men det var många år sedan jag slutade använda DDR3 så det verkar som att jag måste blandat ihop det med DDR4.

Men vad ska du ha RAM-disken till egentligen? Det kanske finns något annat alternativ än just RAM-minne för ditt ändamål.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Det ser faktiskt lite dåligt ut med det nu när jag kollar. Jag hade för att det fanns en del såna, men det var många år sedan jag slutade använda DDR3 så det verkar som att jag måste blandat ihop det med DDR4.

Men vad ska du ha RAM-disken till egentligen? Det kanske finns något annat alternativ än just RAM-minne för ditt ändamål.

Ah ok, vad synd! Hade verkligen hoppats på att finna några 16gb minnesmoduler!

Tack för all hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver ta upp denna tråd igen. Verkar som att jag verkligen behöver 8gb RAM till och undrar om följande ram minne passar mitt moderkort: https://www.webhallen.com/se/product/126081-Corsair-XMS3-Veng...

alt denna: https://www.webhallen.com/se/product/147388-Corsair-Vengeance...

Det står följande på etiketten på befintlig ram minne som jag har i datorn: cmz16gx3m4a1600c9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Det står följande på etiketten på befintlig ram minne som jag har i datorn: cmz16gx3m4a1600c9

Som jag tolkar etiketten så har dina nuvarande minnen CL9, så det vore ju bra om du kan fixa nytt RAM som också har det. (CL10 är långsammare) Och visst är det 4Gigare du har nu?
Så i detta fall är det ju 4Gigar minnena som matchar snäppet bättre...

Men hur många RAM-stickor har du i burken nu och hur många får det plats på moderkortet?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Det står följande på etiketten på befintlig ram minne som jag har i datorn: cmz16gx3m4a1600c9

Minnena du har nu kommer från ett 4x4GB-kit av samma typ som 4GB-stickan du länkar till, det finns även ett 2x4GB-kit med samma stickor.

Tänk bara på att det som sagt inte är bra ur prestandasynpunkt att bara stoppa i två 4GB-stickor till, och att sätta i en ensam 8GB-sticka är ännu värre. Om du inte vill påverka datorns prestanda negativt så finns det i stort sett två alternativ om du verkligen bara kommer åt två av de lediga platserna. Det enklaste men dyraste är att byta ut minnena du har mot ett 4x8GB-kit.

Det andra är att komplettera med två 8GB-stickor, men då måste du se till att sätta stickorna i rätt platser för att fortfarande få quad channel. Platserna är organiserade som B1 B2 A1 A2 [CPU] C2 C1 D2 D1 där A till D är de fyra kanalerna, och du vill ha lika mycket minne i alla kanaler.

Permalänk
Medlem

RAMDisk varför? tycker det är en relevant fråga, vad ska du ha det till och varför?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gonace:

RAMDisk varför? tycker det är en relevant fråga, vad ska du ha det till och varför?

Då jag använder datorn som en plex server, så tänkte jag att det skulle vara bättre att köra en ramdisk där alla temp filer skrev till etc. Jag löste detta med att skaffa en SSD disk som tar hand om det. Kanske inte lika snabbt, men betydligt bättre än vanliga hårddiskar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Minnena du har nu kommer från ett 4x4GB-kit av samma typ som 4GB-stickan du länkar till, det finns även ett 2x4GB-kit med samma stickor.

Tänk bara på att det som sagt inte är bra ur prestandasynpunkt att bara stoppa i två 4GB-stickor till, och att sätta i en ensam 8GB-sticka är ännu värre. Om du inte vill påverka datorns prestanda negativt så finns det i stort sett två alternativ om du verkligen bara kommer åt två av de lediga platserna. Det enklaste men dyraste är att byta ut minnena du har mot ett 4x8GB-kit.

Det andra är att komplettera med två 8GB-stickor, men då måste du se till att sätta stickorna i rätt platser för att fortfarande få quad channel. Platserna är organiserade som B1 B2 A1 A2 [CPU] C2 C1 D2 D1 där A till D är de fyra kanalerna, och du vill ha lika mycket minne i alla kanaler.

Hm, intressant. Så du menar att jag inte bara kan köpa dessa 2x4 och stoppa i den i datorn? Vad är det egentligen ur prestandasynpunkt som kommer att drabba datorn ifall jag bara köper dessa 2x4 GB minnen och stoppar in dem i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Hm, intressant. Så du menar att jag inte bara kan köpa dessa 2x4 och stoppa i den i datorn? Vad är det egentligen ur prestandasynpunkt som kommer att drabba datorn ifall jag bara köper dessa 2x4 GB minnen och stoppar in dem i datorn?

Din processor har fyra minneskanaler, a.k.a. quad channel (du kan t.ex. se att det står Quad i Channel #-rutan på andra bilden i ditt första inlägg). Det betyder att du får fyra gånger så hög minnesbandbredd än du skulle få med bara en kanal, men det fungerar bara så länge som alla kanaler har lika mycket minne.

Om du stoppar i två 4GB-stickor till så kommer du få 4GB i två av kanalerna och 8GB i de två andra. Detta kommer troligtvis leda till att 16GB kommer köras i quad channel medan resterande 8GB blir dual channel. En tredjedel av minnet kommer med andra ord vara hälften så snabbt som resten.

Hur mycket det kommer påverka prestandan vet jag faktiskt inte. Det är svårt nog att hitta tester på hur stor skillnad quad channel gör, än mindre vad som händer när man blandar olika lägen. Troligtvis kommer det inte göra någon enorm skillnad, men du kommer inte ha någon kontroll över vad som hamnar på den långsammare delen av minnet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Din processor har fyra minneskanaler, a.k.a. quad channel (du kan t.ex. se att det står Quad i Channel #-rutan på andra bilden i ditt första inlägg). Det betyder att du får fyra gånger så hög minnesbandbredd än du skulle få med bara en kanal, men det fungerar bara så länge som alla kanaler har lika mycket minne.

Om du stoppar i två 4GB-stickor till så kommer du få 4GB i två av kanalerna och 8GB i de två andra. Detta kommer troligtvis leda till att 16GB kommer köras i quad channel medan resterande 8GB blir dual channel. En tredjedel av minnet kommer med andra ord vara hälften så snabbt som resten.

Hur mycket det kommer påverka prestandan vet jag faktiskt inte. Det är svårt nog att hitta tester på hur stor skillnad quad channel gör, än mindre vad som händer när man blandar olika lägen. Troligtvis kommer det inte göra någon enorm skillnad, men du kommer inte ha någon kontroll över vad som hamnar på den långsammare delen av minnet.

Ah ok got it! Är det bättre att köpa 2x 8GB CL10 eller 2x4GB CL9 i detta fall? Mina resterande minnen är 4GB stickor, men jag skulle helst vilja köra på 2x8GB om det passar min setup

Tänkte på två av dessa: https://www.webhallen.com/se/product/147388-Corsair-Vengeance...

Alt 1x: https://www.webhallen.com/se/product/160279-Corsair-Vengeance...
Alt 1x: https://www.webhallen.com/se/product/166606-Corsair-Vengeance...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Ah ok got it! Är det bättre att köpa 2x 8GB CL10 eller 2x4GB CL9 i detta fall? Mina resterande minnen är 4GB stickor, men jag skulle helst vilja köra på 2x8GB om det passar min setup

Tänkte på två av dessa: https://www.webhallen.com/se/product/147388-Corsair-Vengeance...

Alt 1x: https://www.webhallen.com/se/product/160279-Corsair-Vengeance...
Alt 1x: https://www.webhallen.com/se/product/166606-Corsair-Vengeance...

Antingen köper du ett nytt 4x8 GB eller 8x8 GB-kit och byter ut ditt nuvarande minne, eller 2x4 GB om du redan har 6x4 GB. Det brukar vara problematiskt nog att köra omatchade minnen (alltså olika kit eller olika tillverkare) i samma "rank". Att blanda olika storlekar är bara att be om besvär.

Det tillverkades några fåtal 16 GB-moduler som fungerade i vanliga datorer, men jag tvekar på att de fortfarande säljs då DDR3 inte har varit relevant på 4 år. Lär vara svårt att hitta dem begagnade då få behövde så mycket minne då. Edit: Hittade några i lager. Se nedan.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades faktiskt hitta 16 GB-moduler i lager:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3282922

Om du fyller alla dina minnesplatser med det kan du i teorin få upp till 128 GB RAM. Ditt moderkort skriver dock att det endast har stöd för upp till 64 GB, men det kan också bero på att det inte fanns 16 GB-moduler när det tillverkades, och inte att det inte klarar av att köra 128 GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TMG:

Antingen köper du ett nytt 4x8 GB eller 8x8 GB-kit och byter ut ditt nuvarande minne, eller 2x4 GB om du redan har 6x4 GB. Det brukar vara problematiskt nog att köra omatchade minnen (alltså olika kit eller olika tillverkare) i samma "rank". Att blanda olika storlekar är bara att be om besvär.

Det tillverkades några fåtal 16 GB-moduler som fungerade i vanliga datorer, men jag tvekar på att de fortfarande säljs då DDR3 inte har varit relevant på 4 år. Lär vara svårt att hitta dem begagnade då få behövde så mycket minne då. Edit: Hittade några i lager. Se nedan.

Fast ifall jag köper 2x8GB av samma märke och modell (fast 8gb istället för nuvarande 4gb minnen som jag har idag, tex denna: https://www.webhallen.com/se/product/147388-Corsair-Vengeance... ) Så borde de ju passa ändå med den nuvarande setupen jag har. Att blanda 8gb med 4gb borde väl inte göra systemet instabilt? Då dessa minnen skall sitta i Plex servern, så bryr jag mig inte så värst mycket om hur snabba minnen är, utan bara att jag får mer minne på server.

Sorry för alla dumma frågor, vill bara få det rätt när jag köper dessa minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Fast ifall jag köper 2x8GB av samma märke och modell (fast 8gb istället för nuvarande 4gb minnen som jag har idag, tex denna: https://www.webhallen.com/se/product/147388-Corsair-Vengeance... ) Så borde de ju passa ändå med den nuvarande setupen jag har. Att blanda 8gb med 4gb borde väl inte göra systemet instabilt?

Sorry för alla dumma frågor, vill bara få det rätt när jag köper dessa minnen

Det är mer en fråga om att datorn inte kommer att starta, inte nödvändigtvis att den blir instabil. Jag försökte fylla ut en X58 dator med fyra 2 GB-minnen från Samsung och två 2 GB från Hynix för några veckor sedan. Den vägrade att starta hur jag än flyttade runt modulerna mellan de olika platserna. Slutade med att jag satte in tre 4 GB-moduler från Samsung vilket fungerade.

Vad som är relevant är vilka minneschipp som sitter på minnena, inte vilken tillverkare eller modell det är. Om modellnumret är EXAKT samma för två minnen (vilket det inte är om kapaciteterna är annorlunda) använder de oftast samma minneschipp, men minnen med högre kapacitet behöver större (alltså andra) minneschipp för att få den högre kapaciteten. Till exempel kan 4 GB Corsair Vengeance modulerna använda minneschipp från Samsung när de på 8 GB använder chipp från Hynix.

Du kan alltid testa och se om det fungerar, men det är en stor risk att det inte gör det, och då sitter du med två extra minnen i onödan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TMG:

Det är mer en fråga om att datorn inte kommer att starta, inte nödvändigtvis att den blir instabil. Jag försökte fylla ut en X58 dator med fyra 2 GB-minnen från Samsung och två 2 GB från Hynix för några veckor sedan. Den vägrade att starta hur jag än flyttade runt modulerna mellan de olika platserna. Slutade med att jag satte in tre 4 GB-moduler från Samsung vilket fungerade.

Vad som är relevant är vilka minneschipp som sitter på minnena, inte vilken tillverkare eller modell det är. Om modellnumret är EXAKT samma för två minnen (vilket det inte är om kapaciteterna är annorlunda) använder de oftast samma minneschipp, men minnen med högre kapacitet behöver större (alltså andra) minneschipp för att få den högre kapaciteten. Till exempel kan 4 GB Corsair Vengeance modulerna använda minneschipp från Samsung när de på 8 GB använder chipp från Hynix.

Du kan alltid testa och se om det fungerar, men det är en stor risk att det inte gör det, och då sitter du med två extra minnen i onödan.

Jaha ok, så det är så pass illa! Visste inte att det finns risk att det inte ens går att starta datorn!