Permalänk
Medlem

Hur gör man minus utan numpad?

Titeln talar för sig själv. Behöver minus i excel, saknar numpad. Virtuella skrivbordet har inte numpad. Dum fråga kanske...

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem

Tangenten direkt till vänster om höger shift.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

knappen bredvid .

Permalänk
Medlem

@cyklonen: det är väl ett bindestreck och inte ett minus?

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk

Klipp o klistra

-
+

CTRL + C & CTRL + V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larri:

@cyklonen: det är väl ett bindestreck och inte ett minus?

De ger samma tecken, så snarare både och än antingen eller.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@Larri: jo, men det fungerar likväl som ett minus? Jag har inte haft numpad på 4 år och har klarat mig bra i allt från JavaScript till Google Sheets

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad? Bindestreck: - Minus: -
Ser exakt lika dana ut för mig.

Permalänk
Sötast

"Bindestreck" och "minus" är samma ASCII kod, alltså samma tecken

Permalänk
Medlem

@Allexz: Okej! Trodde bindestreck kanske tolkades annorlunda i program. Tack för infon!

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem

I ASCII är minus och bindestreck samma tecken. När standarden skapades på 60-talet så var det lite diskussioner huruvida de skulle vara samma tecken eller inte. Det fanns också de som ville skilja på "period" och "decimal point".
Men man kom på att det var en sån stor risk att folk inte skulle skilja på dem att det bara skulle skapa mer problem än det löste. Dessutom hade man ett begränsat antal nummer att lägga tecken på.

Iom Unicode så finns ett speciellt otvetydigt minus-tecken, samt bindestreck i olika längder, men det är inte många program som förstår dem och använder dem som just minus resp. förstår bindestreckens ändamål.

På mitt tangentbord som har en Compose-tangent så skriver jag ett långt bindestreck — genom att trycka Compose och sedan - tre gånger
Under Linux är det bara att slå på i tangentbordsinställningarna och välja var den ska sitta: Jag har Compose iställer för Menu-tangenten. För Windows får man skaffa tredjepartsprogrammet WinCompose.
En väldigt användbar tangent, Compose!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

@Larri:
Du har numpad om du kör osk.exe i Windows. Gå bara in i inställningarna (options) för tangentbordet och lägg till numpad.

Det virtuella tangentbordet (UWP-appen) som är baserat på Windows Phone/Lumia är näst intill värdelöst enligt mig.