Undervolta 9900KS - når inga direkt resultat

Permalänk

Undervolta 9900KS - når inga direkt resultat

Hej!

Specs:
MB: Gigabyte Z390 Aorus Master - BIOS version F11c (senaste versionen)
CPU: i9 9900KS
RAM: 4x8 DDR4 3600 MHz 15-15-15-35 1.35v (XMP)
Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
m.m.

Primär stabilitetstestning:
Prime95 Small FFTs med AVX på.

Kommer ta upp två separata saker:
1. En liten underlighet jag stött på, är mest nyfiken
2. Själva huvudämnet, vad mer kan jag göra för att nå en meningsfull undervoltning

Så till #1:
Jag har testat att dels sätta en adaptiv Vcore t.ex. -0.02 och dels sätta en fast Vcore som så långt jag kan se motsvarar min adaptiva inställning. Med den adaptiva inställningen funkar det mesta hyfsat, mer om det senare, medan den fasta inställningen omedelbart ger en blåskärm CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT när jag kör Prime95.
Någon som har en idé om vad som försiggår?

#2:
Med adaptiv Vcore på -0.02 så går effekten ner några ynka watt men även med en så liten ändring så får jag till slut, efter 12 minuter, ett beräkningsfel i Prime95.
Jag började med -0.05 och tänkte att det borde funka, och visst det kraschade inte men där fick jag förstås också en eller ett par beräkningsfel efter ett tag. Sen gick jag stegvis neråt tills jag nådde -0.02 och när även det gav beräkningsfel så gav jag upp.

Har jag helt enkelt ett exemplar av 9900KS som precis klarade validering?
Mina förhoppningar att kunna överklocka till ~5.2 är inte direkt stora.
Och jag kör ju på ett Gigabyte-moderkort, som är känt för att använda högre spänning än nödvändigt, hade mitt exemplar ens fungerat felfritt på andra moderkort vid deras stock settings...?

Jag tänker att jag antingen får:
a) Strunta i undervoltning
b) Applicera en försiktig, "stabil" undervoltning som inte kraschar vid vanligt bruk även om det ger beräkningsfel i Prime95
c) Mixtra med andra inställningar som LLC och se om det kan hjälpa

Vad tror ni? Har ni några tips?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Galadhnen:

Primär stabilitetstestning:
Prime95 Small FFTs med AVX på.

Kommer ta upp två separata saker:
1. En liten underlighet jag stött på, är mest nyfiken
2. Själva huvudämnet, vad mer kan jag göra för att nå en meningsfull undervoltning

Så till #1:
Jag har testat att dels sätta en adaptiv Vcore t.ex. -0.02 och dels sätta en fast Vcore som så långt jag kan se motsvarar min adaptiva inställning. Med den adaptiva inställningen funkar det mesta hyfsat, mer om det senare, medan den fasta inställningen omedelbart ger en blåskärm CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT när jag kör Prime95.
Någon som har en idé om vad som försiggår?

Fast Vcore tar inte hänsyn till den dynamiska frekvensen.
Fast Vcore = Fast värde
Adaptiv offset tar ViD + Turbospänning + offset

Hur tittar du på din spänning? (vilket program) Om du kör fast Vcore kommer du garanterat ha mycket högre spänning än nödvändigt vid vila och låga laster, vidare är det ju skillnad på ViD och uppmätt spänning. Många tillverkare av moderkort har olika sensorbenämningar vilket gör att många program blandar dessa och rapporterar ena istället för andra.

Citat:

#2:
Med adaptiv Vcore på -0.02 så går effekten ner några ynka watt men även med en så liten ändring så får jag till slut, efter 12 minuter, ett beräkningsfel i Prime95.
Jag började med -0.05 och tänkte att det borde funka, och visst det kraschade inte men där fick jag förstås också en eller ett par beräkningsfel efter ett tag. Sen gick jag stegvis neråt tills jag nådde -0.02 och när även det gav beräkningsfel så gav jag upp.

Jag tänker att jag antingen får:
a) Strunta i undervoltning
b) Applicera en försiktig, "stabil" undervoltning som inte kraschar vid vanligt bruk även om det ger beräkningsfel i Prime95
c) Mixtra med andra inställningar som LLC och se om det kan hjälpa

Vad tror ni? Har ni några tips?

Det finns mer än bara spänning att pilla på, t ex load-line calibration.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Hehe, ja så är det förstås.
Men skulle någon ha root-access på min dator så är jag nog körd med eller utan undervoltning, för de kan ju applicera undervoltningen då själva. Frågan är väl om jag själv undervoltar, är jag mer utsatt genom att de t.ex. inte längre behöver root? Alltså att de med enklare medel kan läsa av felen än sänka spänningen?

Skrivet av DavidtheDoom:

Fast Vcore tar inte hänsyn till den dynamiska frekvensen.
Fast Vcore = Fast värde
Adaptiv offset tar ViD + Turbospänning + offset

Jag trodde den skulle respektera power settings (de är iofs på auto, inte enabled) men du har tamejfan rätt, den går inte längre ner i spänning under vila när jag har en fast vCore.
Men LLC spelar fortfarande in så spänningen går åtminstone ner under belastning.

Skrivet av DavidtheDoom:

Hur tittar du på din spänning? (vilket program) Om du kör fast Vcore kommer du garanterat ha mycket högre spänning än nödvändigt vid vila och låga laster, vidare är det ju skillnad på ViD och uppmätt spänning. Många tillverkare av moderkort har olika sensorbenämningar vilket gör att många program blandar dessa och rapporterar ena istället för andra.

CPU-Z och HWMonitor.

Skrivet av DavidtheDoom:

Det finns mer än bara spänning att pilla på, t ex load-line calibration.

Jodå jag har också pillat lite på LLC, jag testade att sätta en rätt låg spänning (jämfört med vad jag annars har) på 1.3V och sen testade jag med olika LLC-inställningar, High, Turbo och sen Extreme men märkte vid Extreme att spänningen gick upp vid belastning istället för ner så då stängde jag av snabbt, satte allt till default igen och läste på lite mer.
Hittade till en gammal video med Buildzoid där han rekommenderade att inte gå över Medium på Gigabyte-moderkort.

Men men, om vi tänker framåt:
Dynamisk spänning har ju varit långt mer stabilt än fast spänning så jag fortsätter trixa med dynamisk spänning.
Jag har inte haft några problem vid lägre belastningar än Small FFTs med AVX (vilket f.ö. resulterar en effekt strax över 260 watt), alltså inge beräkningsfel eller krasher inom åtminstone 30 minuters belastning, när jag använt dynamisk spänning. Om jag kört Small FFTs utan AVX så har det fungerat fint. Självklart kommer jag göra ett längre stabilitetstest också.

Vad tror ni, hur svårt blir det att sätta en dynamisk spänning på t.ex. -0.05V och sedan hitta rätt LLC-inställning för att hamna på samma/marginellt lägre spänning vid högsta belastning? Eller ska jag rakt av sätta LLC på Medium om jag nu enligt Buildzoid inte ska gå över det, och sen se hur mycket offset jag kan ha på spänningen?

Permalänk
Medlem

@Galadhnen: Personligen går jag på alternativ A. Du har ju en riktigt kompetent kylare så temperaturen borde inte vara något problem om du kör "stock" och jag misstänker att det inte är elräkningen som är problemet. Varför vill du "undervolta"?

Du nämner även "5.2 GHz", varför inte lägga energin på att pressa ut maximal prestanda ur CPUn istället? Du har ju CPU, minne och kylare som är direkt prestandainriktade.

My two cents ...
/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk

@Mountain Man:
Som jag tänkt nu vill jag kunna klara Prime95 Small FFTs med AVX på, jag kanske ska tänka om där...
Även om t.ex. BF5 använder AVX så blir det aldrig så extremt varmt som Prime95, så att behöva klara det är kanske inte realistiskt?

Oavsett med den kylaren jag har så når jag cirka 103 grader på en eller två kärnor efter en längre tids belastning med just Small FFTs med AVX. Och ja det går ju, men:
1. Chassit är Cooler Master MasterCase SL600M, vilket gör underverk för min GPU men CPUn lider ju lite, så just nu kör jag med chassit öppet.
2. Radiatorn har just nu standardfläktarna och jag är rädd för att luftflödet inte räcker till om jag stänger chassit. Jag planerar att på andra sidan radiatorn montera tre st Noctua NF-A12x25 som jag har till övers, men jag måste beställa fler skruvar för det kom inga extra med kylaren och/eller så har jag slarvat bort några. Osäker på varifrån jag bör beställa dock, här kanske? https://www.amazon.co.uk/XSPC-Radiator-Screw-6-32-16PCS-Noir/dp/B015BSAQ0O
3. Eventuellt att jag byter ut grafikkortet mot nästa generation från AMD eller Nvidia. Om den genererar mer värme vill jag gärna veta om det är ett alternativ att undervolta CPUn istället för att överklocka den.
4. Om jag redan nu som det är når 103 grader på enstaka kärnor med Stock settings, vad har jag ens för chans att kunna överklocka? Eller ska jag inte använda Small FFTs med AVX som stabilitetstest?
edit:
5: Just nu är min lägenhet rätt sval men jag vill förstås inte ligga på gränsen nu, för det kommer bli en del varmare under sommaren.

Permalänk
Medlem

@Galadhnen: Det råder delade meningar om hur man ska köra P95 vid stresstest. I den här videon med der8aur https://youtu.be/95Ujni7-fVM när han klockar just en I9 9900K kör han P95 ver 26.6 utan AVX och verkar nöjd med det ... (17.50 in i videon).

Helt klart är att P95 "Small FFTs med AVX" pressar PCU extremt hårt. Personligen tycker jag inte det är relevant om datorn används för normalt kontorsarbete, spel eller "hobby". Kanske nödvändigt om du ska använda datorn för streaming i proffesionellt bruk (eller liknande) 24/7 (?).

Jag föreslår att du testar P95 utan AVX (som der8auer) och har du sedan inga problem i din dagliga användning ... ja då är det inga problem.

Jag brukar köra CB R20 som snabbtest (3-5 ggr i sträck) och därefter när det verkar stabilt P95 (utan AVX).

Vad får du för temps utan AVX vid stresstest?

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Galadhnen:

Jag trodde den skulle respektera power settings (de är iofs på auto, inte enabled) men du har tamejfan rätt, den går inte längre ner i spänning under vila när jag har en fast vCore.

Och vad behöver du för spänning för att ha ett stabilt system?
Worst-case så klart.

Citat:

Jodå jag har också pillat lite på LLC, jag testade att sätta en rätt låg spänning (jämfört med vad jag annars har) på 1.3V och sen testade jag med olika LLC-inställningar, High, Turbo och sen Extreme men märkte vid Extreme att spänningen gick upp vid belastning istället för ner så då stängde jag av snabbt, satte allt till default igen och läste på lite mer.
Hittade till en gammal video med Buildzoid där han rekommenderade att inte gå över Medium på Gigabyte-moderkort.

Men men, om vi tänker framåt:
Dynamisk spänning har ju varit långt mer stabilt än fast spänning så jag fortsätter trixa med dynamisk spänning.
Jag har inte haft några problem vid lägre belastningar än Small FFTs med AVX (vilket f.ö. resulterar en effekt strax över 260 watt), alltså inge beräkningsfel eller krasher inom åtminstone 30 minuters belastning, när jag använt dynamisk spänning. Om jag kört Small FFTs utan AVX så har det fungerat fint. Självklart kommer jag göra ett längre stabilitetstest också.

Vad tror ni, hur svårt blir det att sätta en dynamisk spänning på t.ex. -0.05V och sedan hitta rätt LLC-inställning för att hamna på samma/marginellt lägre spänning vid högsta belastning? Eller ska jag rakt av sätta LLC på Medium om jag nu enligt Buildzoid inte ska gå över det, och sen se hur mycket offset jag kan ha på spänningen?

Syftet med LLC är att kompensera spänningsfallet vid last (Vdroop). Vdroop är ett så kallat IR-fall (ström-resistans) och är direkt kopplat till last. Det du vill är alltså att få en konsekvent spänning vid lastförändring.

Rätt LLC-inställning för dig är när du kan gå från vila till hög last, och hög last till vila utan att få spänningsfall eller spänningspikar vid lastbyte.

Detta brukar för mig vara lättast att testa fram genom att sätta en relativt hög fast Vcore och starta och stänga av en syntetisk last. Om Herr.BZ säger att medium är det högsta du bör gå är det säkert en bra utgångspunkt.

Sätter du för hög LLC/Vdroop control så kommer systemet överkompensera vid last och ge högre spänning vid last. Något som även det såklart är negativt och kan medföra instabilitet.

Att testa stabilitet med AVX brukar vara krångligt med både AVX-offset som sänker arbetsfrekvens men även lägger på ett spänningspåslag om 0.1 V. Vet inte om senare skylake-derivat har löst detta men har svårt att tänka mig att man går in och pillar på power-delivery i en arkitektur så här pass sent.

Jag brukar rekommendera att du testar ett Linpack-test istället för stabilitet. T ex Intel XTU eller OCCT bench. Då slipper du att spänningen hoppar runt eller frekvensen sänks. Sedan när den är inställd för XTU eller OCCT så kan du köra test i smallFFT på prime och testa max-temperaturer och AVX-stabilitet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galadhnen:

Hej!

Specs:
MB: Gigabyte Z390 Aorus Master - BIOS version F11c (senaste versionen)
CPU: i9 9900KS
RAM: 4x8 DDR4 3600 MHz 15-15-15-35 1.35v (XMP)
Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
m.m.

Primär stabilitetstestning:
Prime95 Small FFTs med AVX på.

Kommer ta upp två separata saker:
1. En liten underlighet jag stött på, är mest nyfiken
2. Själva huvudämnet, vad mer kan jag göra för att nå en meningsfull undervoltning

Så till #1:
Jag har testat att dels sätta en adaptiv Vcore t.ex. -0.02 och dels sätta en fast Vcore som så långt jag kan se motsvarar min adaptiva inställning. Med den adaptiva inställningen funkar det mesta hyfsat, mer om det senare, medan den fasta inställningen omedelbart ger en blåskärm CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT när jag kör Prime95.
Någon som har en idé om vad som försiggår?

#2:
Med adaptiv Vcore på -0.02 så går effekten ner några ynka watt men även med en så liten ändring så får jag till slut, efter 12 minuter, ett beräkningsfel i Prime95.
Jag började med -0.05 och tänkte att det borde funka, och visst det kraschade inte men där fick jag förstås också en eller ett par beräkningsfel efter ett tag. Sen gick jag stegvis neråt tills jag nådde -0.02 och när även det gav beräkningsfel så gav jag upp.

Har jag helt enkelt ett exemplar av 9900KS som precis klarade validering?
Mina förhoppningar att kunna överklocka till ~5.2 är inte direkt stora.
Och jag kör ju på ett Gigabyte-moderkort, som är känt för att använda högre spänning än nödvändigt, hade mitt exemplar ens fungerat felfritt på andra moderkort vid deras stock settings...?

Jag tänker att jag antingen får:
a) Strunta i undervoltning
b) Applicera en försiktig, "stabil" undervoltning som inte kraschar vid vanligt bruk även om det ger beräkningsfel i Prime95
c) Mixtra med andra inställningar som LLC och se om det kan hjälpa

Vad tror ni? Har ni några tips?

3600 cl 15, 1.35v är extremt dessutom 4 stickor. Har du testat att underklocka till 3200mhz eller så?
Kanske är det som ställer till det.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

@Mountain Man:
Utan AVX går effekten ner till ~217W från över 260W med AVX
Spänningen ligger stadigt på 1.344V.
Vid steady state ligger temperaturen på varmaste kärnan mellan 93-95 grader i princip hela tiden med en enda spike på 99 grader.
Kallaste kärnan brukar ligga stadigt på 85 grader, så tio graders spridning mellan kärnorna, de flesta ligger runt 90.

@DavidtheDoom:
Om Small FFTs med AVX är worst case scenario så har jag då spänningen 1.296V enligt CPU-Z, med stock settings i BIOS.
Vad skulle då en relativt hög spänning vara? Och borde jag sätta LLC på Medium direkt eller börja med auto?
Så OCCT och Intel XTU, inte t.ex. Linpack Xtreme?

@robalm:
Jag lärde mig från Buildzoid att T-topology gör det lättare att använda fyra stickor men att två ändå är lite mer stabilt om det är samma hastighet och timings i båda fallen, men vid ett annat tillfälle sa han att fyra stickor är mer stabilt med just det moderkortet jag har, för att de tomma DIMM-slotsen ställer till det lite med spänningen tror jag han sa?
Oavsett har jag kört Memtest86 Pro och inte hittat några fel.

Med det sagt kanske det ändå är en bra idé att för säkerhets skull deaktivera XMP tills jag hittat en stabil undervoltning/överklockning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galadhnen:

@Mountain Man:
Utan AVX går effekten ner till ~217W från över 260W med AVX
Spänningen ligger stadigt på 1.344V.
Vid steady state ligger temperaturen på varmaste kärnan mellan 93-95 grader i princip hela tiden med en enda spike på 99 grader.
Kallaste kärnan brukar ligga stadigt på 85 grader, så tio graders spridning mellan kärnorna, de flesta ligger runt 90.

@DavidtheDoom:
Om Small FFTs med AVX är worst case scenario så har jag då spänningen 1.296V enligt CPU-Z, med stock settings i BIOS.
Vad skulle då en relativt hög spänning vara? Och borde jag sätta LLC på Medium direkt eller börja med auto?
Så OCCT och Intel XTU, inte t.ex. Linpack Xtreme?

@robalm:
Jag lärde mig från Buildzoid att T-topology gör det lättare att använda fyra stickor men att två ändå är lite mer stabilt om det är samma hastighet och timings i båda fallen, men vid ett annat tillfälle sa han att fyra stickor är mer stabilt med just det moderkortet jag har, för att de tomma DIMM-slotsen ställer till det lite med spänningen tror jag han sa?
Oavsett har jag kört Memtest86 Pro och inte hittat några fel.

Med det sagt kanske det ändå är en bra idé att för säkerhets skull deaktivera XMP tills jag hittat en stabil undervoltning/överklockning?

Det skadar inte att testa att sänka till säg 3200mhz.
Kör du boot memtest? Jag klarade alla memtest men fick error nästan direkt via detta test.
https://www.overclock.net/forum/27937684-post4314.html

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

@robalm:
Yes jag köpte Memtest86 Pro, slängde in på en USB-sticka och bootade den.
Med stock settings i BIOS så har det ju inte heller varit något problem men som sagt jag kan sänka hastigheten eller stänga av XMP nästa gång.

Permalänk

Når du 100c med totala stock-inställningar i bios? Något är ju absurt fel i så fall för den kylaren är mer än kapabel. Sett till så att kylaren är ordentligt monterad? Pumpen igång?

Enda stället du borde kolla på för att se spänningen på ett Gigabyte Z390-moderkort är HWInfo och leta efter "VR VOUT".

Du bör kunna kyla Small AVX2 vid 5 GHz (AVX Offset 0) men du lär hamna på ca. 90 grader. Det är också fullkomligt onödigt att använda Small AVX2 som stabilitetstest för en speldator. Large AVX2 är mycket mer realistiskt jämfört med hur spel såsom BF V belastar datorn. Rimligt att testa med Small (AVX Disabled) och Large AVX2 i ca 2h vardera. Klarar du det så kommer inget spel att vara något problem.

"High" är en av de mer optimala nivåerna för Loadline på Gigabyte-moderkort.

Permalänk

@Apothysis:
Tack för ditt svar!
Jag ska tillämpa dina tips när jag får lite tid över och se vad jag kan nå fram till.

Har förresten svårt att tro att pumpen inte snurrar. Visserligen har jag inte hittat var jag kan se hur snabbt den snurrar (den är kopplad till CPU_FAN), jag ser bara RPM för fläktarna. Var hittar jag pump speed...?

Anyway nu installerade jag och kollade Small FFTs utan AVX med HWiNFO och temperaturerna är 5-7 grader lägre än HWMonitors siffror. Skillnaden är inte lika stor vid lägre laster. Tidigare hade jag kollat temperaturerna i MSI Afterburner av alla program, för att kunna se en graf istället för bara siffror som går upp och ner, och då va temperaturerna där också lägre men jag tänkte att Afterburner är gjort för GPU inte CPU så jag ignorerade det då. Men nu kollade jag igen och MSI Afterburners siffror stämmer med HWiNFO!
Varför visar HWMonitor högre temperaturer...?

I bilden nedan kör jag Prime 95 Small FFTs utan AVX.
Vad exakt är det vi tittar på? Jag antar att det är spänningen som går ner allteftersom strömmen går genom de olika komponenterna? Och sen är det den näst sista som du syftar på, som i slutändan går direkt till CPUn? Och vad är då den sista VR VOUT på 0.004V?

Permalänk
Medlem

Jag har mixtrat mycket med 9900ks på gigabyte, och det är definitivt enklare att få det stabilt med så låg LLC som möjligt. "high", som ju egentligen är en ganska låg LLC på gigabyte, verkar vara bästa för 5.1-5.2.
Skall du undervolta, är antagligen något snäpp lägre värt att testa.
Min kändes som et måndagsex först också, då den inte ville bli stabil ens i 5.1 med LLC turbo/extreme, men efter att ha sänkt LLC till high med lite högre vcore (som sedan sjunker i load pga LLC) gick det bättre och uppnådde stabilitet både i 5.1 och 5.2 allcore, (men 5.2 blir bara för varmt i stresstest över tid på en noctua dh15).

Permalänk
Medlem

Du har tre stora fel i inställningarna när jag kollade snabbt. För hög LLC. VCCIO och VCCSA. Auto ger allt för högt värde på Z390 generellt. 1.15-1.2 är max det du behöver med så låg hastighet som 3600 på minne. 5.2 ghz med AVX borde du egentligen bara glömma att få stabilt. Skulle nog sätta AVX offset med 2 minst. Sluta åtminstone med prime small avx. Sådan last lär du aldrig ha på din cpu skulle jag tro. Är det viktigt med sån last måste du bara ha mindre överklockning.

En annan sak, har gigabyte MCE på någonstans? Flera andra har det, vilket är djävulens helvete.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av Galadhnen:

@Apothysis:
Tack för ditt svar!
Jag ska tillämpa dina tips när jag får lite tid över och se vad jag kan nå fram till.

Har förresten svårt att tro att pumpen inte snurrar. Visserligen har jag inte hittat var jag kan se hur snabbt den snurrar (den är kopplad till CPU_FAN), jag ser bara RPM för fläktarna. Var hittar jag pump speed...?

Anyway nu installerade jag och kollade Small FFTs utan AVX med HWiNFO och temperaturerna är 5-7 grader lägre än HWMonitors siffror. Skillnaden är inte lika stor vid lägre laster. Tidigare hade jag kollat temperaturerna i MSI Afterburner av alla program, för att kunna se en graf istället för bara siffror som går upp och ner, och då va temperaturerna där också lägre men jag tänkte att Afterburner är gjort för GPU inte CPU så jag ignorerade det då. Men nu kollade jag igen och MSI Afterburners siffror stämmer med HWiNFO!
Varför visar HWMonitor högre temperaturer...?

I bilden nedan kör jag Prime 95 Small FFTs utan AVX.
Vad exakt är det vi tittar på? Jag antar att det är spänningen som går ner allteftersom strömmen går genom de olika komponenterna? Och sen är det den näst sista som du syftar på, som i slutändan går direkt till CPUn? Och vad är då den sista VR VOUT på 0.004V?
https://i.postimg.cc/4y0JCLpL/small-ffts-avx-off.png

Nu ser jag inte riktigt dina temperaturer i din screenshot där, ser bara "CPU" men jag är osäker på om det är samma sak som CPU Package.. Hur det set ut på de individuella kärnorna?

Av egen erfarenhet och andras så är HWInfo helt enkelt bäst just nu. Ständiga uppdateringar och används av alla som är lite seriösare med överklockningen. Utvecklaren är även snabb med förslag från communityt osv.

Hör du pumpen låta i datorn? I så fall borde det vara lugnt. Visa gärna hur temperaturen ser ut på kärnorna också.

Precis. Vcore är s.k. socket-reading så impedansen av alla komponenter stör ut läsningen och kan bli så fel som 150mv norr om vad du egentligen får. Osäker på vad den sista avläsningen är men den övre stämmer. Där har du öven Current OUT och Power OUT, korrekta mätningar på ström och kraft.

Se om du kan få ner din vcore nu! HWInfo har även korrigerade errors listade längst ner som du kan övervaka under stresstester. En error där behandlas samma som en error direkt i P95 eller BSOD, dvs spänningen är för låg. Håll dig till AVX Offset 0 (skapar bara problem). Om du vill hitta "golvet" snabbare så hade jag kört Cinebench R20 till att börja med. Droppa spänningen tills du inte längre klarar att passera 1 run, backa tillbaka typ 10 mV och kör P95 och justera uppåt igen.

Ovanstående gällande VCCIO och SA är också korrekt. Rimligt att börja på typ 1.2v på båda så kan du reducera de senare när du bekräftat att processorn är stabil (onödigt att introducera flera flerkällor till testet).

Permalänk

Tack igen för alla svar!
Det blev lite sent idag så jag får pilla med processorn en annan kväll eller till helgen.

@marcusOCZ:
Ja det heter inte MCE på mitt moderkort men det är samma sak, fullt ös medvetslös på alla kärnor.

@Apothysis:
Tog den här bilden efter 6 minuter av samma belastning som bilden du frågade om, dvs Prime95 Small FFTs utan AVX:

Angående pumpljud, nånting är det som låter iaf men jag vet inte om det låter som en pump.
Bortsett från fläktar, som jag sänkt hastigheten på eller stängt av, så är det två ljud som jag inte säkert kan placera:
1. Ett högfrekvent ljud, varierar hela tiden i frekvens. Låter som coil whine?
Om jag rör på musen så märker jag att ljudet förändras, eller möjligen att det tillkommer ett till liknande ljud. Kan inte riktigt avgöra då jag inte kan peka exakt på var ljudet kommer ifrån, men det är nog coil whine.
2. Med ungefär två sekunders mellanrum hör jag något sorts mekaniskt ljud, det är alltid två ljud direkt efter varandra där det andra ljudet är lite högre frekvens än det första. Som om armen på en mekanisk hårddisk rycker till och sen hoppar tillbaka (eller ljudet från hjärtat i hårddisken? ). Eller så kan ljudet vara pumpen, som försöker kicka igång men direkt stannar direkt alternativt att den hickar till när det kommer en luftbubbla?

Temperaturen är iaf, som ni kan se i bilden ovan, i snitt ~86 grader sett över alla kärnor.
Rummet är som vanligt ~22 grader varmt och radiatorn sitter högst uppe i ett öppet chassit ovanför moderkort och grafikkort som inte är direkt belastat med något.

Så en skillnad på 64 grader när processorn alstrar antingen strax under 220 W "CPU Package Power", eller är det "Power POUT" som toppade på 205 W vi ska titta på? Eller "Power Input" på 190 W? (de senare två syns inte i bilden jag visade)

Jag börjar faktiskt undra lite om något ändå är fel, 64 grader över rumstemperatur med 100% fan speed... kan man gör en ungefärlig jämförelse med R9 3950X när den också alstrar ~200W? Det är förstås äpplen och päron men kanske vi kan göra en rimlighetsbedömning av hur stor skillnaden kan vara?
Som i videon nedan där 280-varianten av Arctic Freezer II resulterar i ~51 grader över rumstemperatur.

video - review av gamersnexus

Det fick mig att titta runt lite, hittade en inte särskilt populär video men ärligt talat han har en poäng:

video - review av Tech Rodent

Slangarna på mitt exemplar har åtminstone en plats med någon sorts metalltråd som sticker upp. Se bilden nedan.
Det finns även ett par till platser där den yttre väven har någon klump under sig eller är trasig. Kan ta bilder på det också om ni vill se.

Fan jag får dra ur min mekaniska hårddisk imorgon och se ifall den orsakar ljudet eller inte, men annars vad tror ni? Är det en luftbubbla som återkommer med oftast två sekunders mellanrum eller är det pumpen som kämpar rent allmänt?
Är 64 grader över rumstemperatur överdrivet mycket vid en effekt (Power POUT) på 205 W?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Tack igen för alla svar!
Det blev lite sent idag så jag får pilla med processorn en annan kväll eller till helgen.

@marcusOCZ:
Ja det heter inte MCE på mitt moderkort men det är samma sak, fullt ös medvetslös på alla kärnor.

@Apothysis:
Tog den här bilden efter 6 minuter av samma belastning som bilden du frågade om, dvs Prime95 Small FFTs utan AVX:
https://i.ibb.co/ZWcbgMG/temps-9900ks-prime95-small-FFTs-no-AVX.png

Angående pumpljud, nånting är det som låter iaf men jag vet inte om det låter som en pump.
Bortsett från fläktar, som jag sänkt hastigheten på eller stängt av, så är det två ljud som jag inte säkert kan placera:
1. Ett högfrekvent ljud, varierar hela tiden i frekvens. Låter som coil whine?
Om jag rör på musen så märker jag att ljudet förändras, eller möjligen att det tillkommer ett till liknande ljud. Kan inte riktigt avgöra då jag inte kan peka exakt på var ljudet kommer ifrån, men det är nog coil whine.
2. Med ungefär två sekunders mellanrum hör jag något sorts mekaniskt ljud, det är alltid två ljud direkt efter varandra där det andra ljudet är lite högre frekvens än det första. Som om armen på en mekanisk hårddisk rycker till och sen hoppar tillbaka (eller ljudet från hjärtat i hårddisken? ). Eller så kan ljudet vara pumpen, som försöker kicka igång men direkt stannar direkt alternativt att den hickar till när det kommer en luftbubbla?

Temperaturen är iaf, som ni kan se i bilden ovan, i snitt ~86 grader sett över alla kärnor.
Rummet är som vanligt ~22 grader varmt och radiatorn sitter högst uppe i ett öppet chassit ovanför moderkort och grafikkort som inte är direkt belastat med något.

Så en skillnad på 64 grader när processorn alstrar antingen strax under 220 W "CPU Package Power", eller är det "Power POUT" som toppade på 205 W vi ska titta på? Eller "Power Input" på 190 W? (de senare två syns inte i bilden jag visade)

Jag börjar faktiskt undra lite om något ändå är fel, 64 grader över rumstemperatur med 100% fan speed... kan man gör en ungefärlig jämförelse med R9 3950X när den också alstrar ~200W? Det är förstås äpplen och päron men kanske vi kan göra en rimlighetsbedömning av hur stor skillnaden kan vara?
Som i videon nedan där 280-varianten av Arctic Freezer II resulterar i ~51 grader över rumstemperatur.

video - review av gamersnexus

Det fick mig att titta runt lite, hittade en inte särskilt populär video men ärligt talat han har en poäng:

Slangarna på mitt exemplar har åtminstone en plats med någon sorts metalltråd som sticker upp. Se bilden nedan.
Det finns även ett par till platser där den yttre väven har någon klump under sig eller är trasig. Kan ta bilder på det också om ni vill se.
https://i.ibb.co/cXGYdZC/metall-sticker-ut-Arctic-Liquid-Freezer-II-360.jpg

Fan jag får dra ur min mekaniska hårddisk imorgon och se ifall den orsakar ljudet eller inte, men annars vad tror ni? Är det en luftbubbla som återkommer med oftast två sekunders mellanrum eller är det pumpen som kämpar rent allmänt?
Är 64 grader över rumstemperatur överdrivet mycket vid en effekt (Power POUT) på 205 W?

Vad var VCCIO och SA satt på här? 220w låter alltför högt med den hastigheten utan AVX. Och slå av MCE eller vad det heter. Hjälper ingenting annat än vid totalt stock för att få bättre benchmarks i reviews

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

@marcusOCZ:
Som sagt allt är stock settings utom att XMP är på.
Men under den lasten med nästan 220 W package power så är:
VCCIO: 1.254 V
VCCSA: 1.308 V

Ska definitivt sänka ner det när jag har lite lugn och ro att pilla i BIOS, testa, pilla lite mer etc.

edit:
Med "stock settings" menar jag alltså de inställningar som Gigabyte Z390 Aorus Master med BIOS F11c använder som default.
Inte Intels spec.

Permalänk
Skrivet av Galadhnen:

Tack igen för alla svar!
Det blev lite sent idag så jag får pilla med processorn en annan kväll eller till helgen.

@marcusOCZ:
Ja det heter inte MCE på mitt moderkort men det är samma sak, fullt ös medvetslös på alla kärnor.

@Apothysis:
Tog den här bilden efter 6 minuter av samma belastning som bilden du frågade om, dvs Prime95 Small FFTs utan AVX:
https://i.ibb.co/ZWcbgMG/temps-9900ks-prime95-small-FFTs-no-AVX.png

Angående pumpljud, nånting är det som låter iaf men jag vet inte om det låter som en pump.
Bortsett från fläktar, som jag sänkt hastigheten på eller stängt av, så är det två ljud som jag inte säkert kan placera:
1. Ett högfrekvent ljud, varierar hela tiden i frekvens. Låter som coil whine?
Om jag rör på musen så märker jag att ljudet förändras, eller möjligen att det tillkommer ett till liknande ljud. Kan inte riktigt avgöra då jag inte kan peka exakt på var ljudet kommer ifrån, men det är nog coil whine.
2. Med ungefär två sekunders mellanrum hör jag något sorts mekaniskt ljud, det är alltid två ljud direkt efter varandra där det andra ljudet är lite högre frekvens än det första. Som om armen på en mekanisk hårddisk rycker till och sen hoppar tillbaka (eller ljudet från hjärtat i hårddisken? ). Eller så kan ljudet vara pumpen, som försöker kicka igång men direkt stannar direkt alternativt att den hickar till när det kommer en luftbubbla?

Temperaturen är iaf, som ni kan se i bilden ovan, i snitt ~86 grader sett över alla kärnor.
Rummet är som vanligt ~22 grader varmt och radiatorn sitter högst uppe i ett öppet chassit ovanför moderkort och grafikkort som inte är direkt belastat med något.

Så en skillnad på 64 grader när processorn alstrar antingen strax under 220 W "CPU Package Power", eller är det "Power POUT" som toppade på 205 W vi ska titta på? Eller "Power Input" på 190 W? (de senare två syns inte i bilden jag visade)

Jag börjar faktiskt undra lite om något ändå är fel, 64 grader över rumstemperatur med 100% fan speed... kan man gör en ungefärlig jämförelse med R9 3950X när den också alstrar ~200W? Det är förstås äpplen och päron men kanske vi kan göra en rimlighetsbedömning av hur stor skillnaden kan vara?
Som i videon nedan där 280-varianten av Arctic Freezer II resulterar i ~51 grader över rumstemperatur.

video - review av gamersnexus

Det fick mig att titta runt lite, hittade en inte särskilt populär video men ärligt talat han har en poäng:

Slangarna på mitt exemplar har åtminstone en plats med någon sorts metalltråd som sticker upp. Se bilden nedan.
Det finns även ett par till platser där den yttre väven har någon klump under sig eller är trasig. Kan ta bilder på det också om ni vill se.
https://i.ibb.co/cXGYdZC/metall-sticker-ut-Arctic-Liquid-Freezer-II-360.jpg

Fan jag får dra ur min mekaniska hårddisk imorgon och se ifall den orsakar ljudet eller inte, men annars vad tror ni? Är det en luftbubbla som återkommer med oftast två sekunders mellanrum eller är det pumpen som kämpar rent allmänt?
Är 64 grader över rumstemperatur överdrivet mycket vid en effekt (Power POUT) på 205 W?

CPU Package Power är baserad på VID vilket innebär att den alltså inte stämmer, Power POUT är den som gäller.

Av vad jag sett för resultat så bör du snitta ungefär 70-75c i P95 Small med AVX Disabled med en AIO av den kalibern. Kan ju vara värt att montera om kylaren med något vettigt som Kryonaut eller NT-H2?

Att dra ner VCCIO och SA är bra men det kommer inte sänka dina temperaturer såpass mycket att de blir rimliga. Om du inte redan har satt din Loadline Calibration till High och börjat jobba på att sänka din vcore så hade det varit min prio. Stabiliteten påverkas ju inte bara av spänning utan även av temperatur och det går ganska snabbt utför över 80c när det gäller hur mycket spänning du behöver för att upprätthålla stabilitet.

Permalänk

@Apothysis:
Innan jag startade tråden laddade jag "optimized defaults" och aktiverade sen XMP, eftersom jag inte hade mer tid då att sitta i BIOS.
Även om temperaturerna är höga så är de hanterbara iaf, men det ska bli skönt att testa mig fram till lite mer vettiga inställningar.

Kylaren är monterad med just Kryonaut. Det ingick MX4 med kylaren som är nästan lika bra men jag köpte en tub Kryonaut så jag kunde montera om den flera gånger om nödvändigt.

Jag har förresten en oöppnad låda med NZXT Kraken X72 men jag funderar fortfarande på vad jag ska göra av den, köpte den via jobbet så jag kan inte riktigt sälja den utan att begå skattebrott tror jag? Hade en X62 tidigare men jag vill inte behöva använda NZXT CAM längre, och sen spontanköpte jag Liquid Freezer II. Men kanske att jag borde testa att montera Kraken X72, jag börjar bli såpass nyfiken på om det är något fel med kylaren nu att jag kanske inte kan hålla mig.

En liten tanke är, från vad jag hört från Steve på GamersNexus så är Asatek-block optimerade för Intels något konvexa IHS medan blocket i Liquid Freezer II är helt plant vilket är optimalt för Ryzen. Kanske är NZXT Kraken det bättre alternativet för 9900KS då...?
Har inte orkat plöja genom en uppsjö av reviews men t.ex. KitGuru testade med 9900K och där va den också bäst i test utom i ett scenario.
De använde 240-modellen men vi kan ju ändå anta då att 360-modellen bör prestera bättre.
https://www.kitguru.net/components/cooling/james-dawson/arctic-liquid-freezer-ii-all-in-one-cpu-cooler-review/5/

Fan jag får väl börja med att montera om kylarblocket, om det inte hjälper så får jag testa NZXT Kraken x72.

Permalänk
Medlem

Om det är en bra montering så skall radiatoren bli VÄLDIGT varm vid dom temperaturerna över tid. Det samma skall slangarna bli. Känns nästan på gränsen till klibbiga. Radiatorn skall bli så varm att du inte kan hålla handen på den mer än et par sekunder om du håller 90 grader+ över tid.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

@Galadhnen: Har ingen direkt erfarenhet med den kylaren men har bekanta med just 360-varianten som tycker att den fungerar utmärkt på även Intel och 9900K.

Har du ställt om den PWM-headern som du har kopplat pumpen till just PWM i bios?

Fick återkoppling från av de med just denna kylare och han sa väl att dina temperaturer kan vara ganska normala beroende på din ambient-temperatur just med tanke på att din spänning är väldigt hög och där tror jag som sagt tidigare att du kommer långt med LLC High och att dra ner spänningen en bra bit till att börja med. Glöm inte justera VCCIO och SA också.

En annan viktig sak med just Gigabyte Z390-moderkort: Det finns en bugg med VRM Switching Frequency som påverkar spänningskravet ganska kraftigt. Det ideala är att manuellt ställa om VRM Switching Frequency till 300 KHz.

Permalänk

@Apothysis:
Jag ändrade nu från "auto" till PWM för CPUn i "SmartFan" i BIOS, men det är samma temperaturer oavsett.
Kylaren har bara en kabel för ström/PWM och den har jag satt i CPU_FAN på moderkortet.
Ska testa att sätta en fast switching frequency, tack för tipset!

Skrivet av marcusOCZ:

Om det är en bra montering så skall radiatoren bli VÄLDIGT varm vid dom temperaturerna över tid. Det samma skall slangarna bli. Känns nästan på gränsen till klibbiga. Radiatorn skall bli så varm att du inte kan hålla handen på den mer än et par sekunder om du håller 90 grader+ över tid.

Jag kände på radiatorn nu efter ~5 minuters last, den är sval. Även luften från radiatorn är sval. Kände på slangarna, men det är svårt att känna eftersom de har en sleeve/väv över sig, men de kändes också helt svala, möjligen att den ena slangen är en aning varmare om man känner nära CPU-blocket. CPU-blocket i sig är svalt.

Så med tanke på allt det, och att det är något av metall som sticker ut genom väven på slangen, så är kabeln skadad och pumpen funkar inte riktigt...?
Jag har kontaktat Arctic för att fråga var/hur jag kan se pump speed och vattnets temperatur, för det syns ingenstans i varken HWiNFO, HWMonitor eller i BIOS.

Permalänk
Medlem

Om pumpen är kopplad till PWM skall den synas i bios. Ditt moderkort har en egen kontakt för AIO skulle jag tro. Men att inte radiator blir varm är alarmerande. Det betyder ju att vattnet inte värms upp. Hade pumpen inte fungerat hade graderna skjutit iväg mycket högre så den fungerar, men kontakten mellan huvud och processor kan det nog vara lite si och så med.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

@Galadhnen: Pumpen är nog igång utan problem nu, annars hade du fortsatt slått i taket på 100c konstant. Spänningen är din största fiende just nu. 1.27v under load är ganska mycket för bara 5 GHz så gör ett försök med de tipsen jag skrev ovan och se hur det går!

9900K är ju en ganska varmgående processor och det största hindret är just att få ut värmen från silikonet till kylaren genom IHS. Finns en anledning till att delidding och framförallt direct die blivit ganska populärt. Men man kommer fruktansvärt långt med optimal loadline calibration och lite andra tweaks.

Angående kylaren så förstår jag det från min vän som äger den att samtliga fläktar och pumpen är sammankopplade till samma PWM-header? I så fall bör du kunna avläsa någon RPM under "CPU Fan" i HWInfo. Däremot vet jag inte om det är fläktarna eller pumpen den avläser. Dock ska det gå att koppla fläktarna separat om man önskar att göra det men det kanske kräver att du köper en 3-way splitter om det inte ingick.

Permalänk

@marcusOCZ:
Det finns ingen särskilt anslutning för pumpen, allt går ihop i en enda kabel och den har jag satt i CPU_FAN.
Det finns en särskilt header på moderkortet för pump men jag tänker att det är om man har separata kablar?
Med allt i CPU_FAN så kan jag inte kontrollera pump och fläktar separat eller hur?

@Apothysis:
Det är ändå märkligt att radiatorn inte blir varm. Luften från radiatorn, visserligen väntade jag bara 5 minuter nu, känns t.o.m. kall eftersom fläktarna drar på max. Kanske kan låta den tugga på i en halvtimme och se om det känns varmare då.

Hittade till slut rätt plats i HWiNFO, det syns ju t.o.m. i bilden jag visade, där rapporteras hastigheten som 1687 RPM, vilket då måste vara för fläktarna. Pumpen ska kunna gå upp i som mest 2000 RPM.

Det ingick ingen splitter.

Permalänk

Jag gjorde som du föreslog @Apothysis och började med Cinebench R20 och sänkte spänningen successivt med bara det som test. Jag gjorde dock 3-4st per gång för att få något snitt i poäng och se så det inte sjönk. Då märkte jag dock något väldigt märkligt: jag sänkte adaptiv vcore i BIOS från -0.05 hela vägen ner till -0.1, helt utan att det gjorde någon som helst skillnad i load (kollade VR VOUT). Supermärkligt, som om BIOS har någon sorts "rubberband" som låter den höja spänningen till vad den anser krävs trots mina inställningar.

Först när jag kom ner under -0.1 började jag se VR VOUT sjunka vid last, och kom till slut ner till -0.17 V med LLC Medium innan jag stötte på problem.
R20 gick fint men när jag skulle stänga av så krashade datorn.

Därefter höjde jag till -0.16 V, det verkade stabilt rätt länge men krashade helt randomly när jag kollade på en video. Ökade till -0.155, det gick fint en halv dag ungefär innan det också plötsligt krashade. Nu ligger jag på -0.15 och har fungerat bra igår och idag, har spelat en del olika spel utan problem, P95 funkar förstås fint utom Small med AVX, Cinebench R20 är inga problem heller.

Ska testa Battlefield V strax, utan raytracing (strålspårning!), och därefter Control med raytracing.
Jag vet att raytracing inte har något med CPUn att göra, men jag nämner det ifall någon skulle undra.

I övrigt ändrade jag följande i BIOS:
- Satte CPU Clock Ratio till 50 (5GHz basfrekvens)
- Låste CPU Base Clock till 100.00 MHz
- Stängde av "Enhanced Multi Core Performance" som det heter på mitt moderkort.
- Sänkte VCCIO till 1.190 V - enligt HWiNFO: 1.188 V vid idle, 1.177 V vid load (R20)
- Sänkte VCCSA till 1.230 V - enligt HWiNFO: 1.248 V konstant
- Stängde av VT-d
- Stängde av Intel Speed Shift Technology och lite C-states: C1E, C3, C6/C7, C8 och C10. (lämnade Package C State limit på auto.) Det här stod med i en av Gigabytes överklockningsmanualer och det hjälpte med stabilitet faktiskt. Det lustiga är att CPU clock när jag startar datorn verkar vara låst vid 5GHz vid vila, men efter en tung last som Cinebench R20 är klar så droppar det ner till 800 MHz vid vila.
- Stängde av Ring to Core offset (Down Bin) (också något som nämndes i överklockningsmanualen)

Permalänk

Och just det, temperaturerna nu är i snitt 80 grader med Small FFTs utan AVX, ner från 86 grader tidigare. Det är också lite varmare i rummet idag, nästan en hel grad, så säg 7 graders förbättring jämfört med stock settings. Hade hoppats på mer men... det är något.

Skrev ner VR VOUT och POUT för några olika tester i Prime95:

Adaptive vCore -0.15 V
LLC: Medium

Large FFTs (AVX on)
VR VOUT: 1.264 - 1.281
POUT: 129 - 148 W

Small FFTs (AVX off)
VR VOUT: 1.232 V
POUT: 173 - 185 W

Small FFTs (AVX on)
VR VOUT: 1.203
POUT: 219 - 223