Permalänk
Inaktiv

Byta ut TV till en monitor råd

Jag går i tankarna att slänga ut mitt LG Nanocell 65" och istället köpa en stor spelskärm. Kravet är att den ska vara över 60", 120hz samt ha Gsync. Jag har hittat ett par stycken men tyvärr kostar båda över 4000 euro/ säg 40 000kr. Finns inget billigare?

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag går i tankarna att slänga ut mitt LG Nanocell 65" och istället köpa en stor spelskärm. Kravet är att den ska vara över 60", 120hz samt ha Gsync. Jag har hittat ett par stycken men tyvärr kostar båda över 4000 euro/ säg 40 000kr. Finns inget billigare?

Mvh.

Vad jag vet finns det väl bara Nvidia big gaming displays som motsvarar dessa krav och dom var väl i praktiken utdöda innan dom ens nådde marknaden då bättre TV apparater idag slår dom på det mesta. Dock krävs det en GPU med stöd för GSync via HDMI isf. Annars har du väl även Alienwares 55" OLED som nästan är där.

T.ex. LG OLED CX eller Samsung Q95T är en bra början.

Permalänk
Medlem

Det är väl troligtvis dessa skärmar du redan hittat, men Asus PG65UQ och HP Omen X Emperium 65 kostar båda 30 000 kr.

Vill du ha något billigare så är det tyvärr TV du får titta på, de har enormt mycket större tillverkningsvolymer jämfört med stora spelskärmar vilket driver ner priset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Vad jag vet finns det väl bara Nvidia big gaming displays som motsvarar dessa krav och dom var väl i praktiken utdöda innan dom ens nådde marknaden då bättre TV apparater idag slår dom på det mesta. Dock krävs det en GPU med stöd för GSync via HDMI isf. Annars har du väl även Alienwares 55" OLED som nästan är där.

T.ex. LG OLED CX eller Samsung Q95T är en bra början.

HDMI är tyvärr uteslutet eftersom hdmi 2.0 bara klarar 18gbps vilket inte räcker till 4k 120hz. Jag vet det finns tv apparater med 2.1 men vad jag vet så finns inte något grafikkort med 2.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

HDMI är tyvärr uteslutet eftersom hdmi 2.0 bara klarar 18gbps vilket inte räcker till 4k 120hz. Jag vet det finns tv apparater med 2.1 men vad jag vet så finns inte något grafikkort med 2.1

Ja, om du vill kunna köra 4K@120Hz utan färgkomprimering på 60"+ i dagsläget så är det tyvärr bara att öppna plånboken på vid gavel. TV-tillverkarna har tyvärr missat att DisplayPort finns, och det finns som du säger inga grafikkort med HDMI 2.1 än.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Det är väl troligtvis dessa skärmar du redan hittat, men Asus PG65UQ och HP Omen X Emperium 65 kostar båda 30 000 kr.

Vill du ha något billigare så är det tyvärr TV du får titta på, de har enormt mycket större tillverkningsvolymer jämfört med stora spelskärmar vilket driver ner priset.

Jo det är precis dom jag har tittat på, det är ju tråkigt att det ska behöva vara så. I så fall kan man bara hoppas nvidia 3000 kommer ha hdmi 2.1 (högst antagligen) men hade gärna slått till idag istället för att sitta och hoppas på något som kanske kommer. Då lutar det mest mod LGs OLED, har för mig att dom har lägsta input latency utan att nu i skrivande stund ha kontrollerat och freesync har dom ju också

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Då lutar det mest mod LGs OLED, har för mig att dom har lägsta input latency utan att nu i skrivande stund ha kontrollerat och freesync har dom ju också

LG OLED har inte Freesync, de har HDMI VRR. I grunden samma funktion, men med skillnaden att bara NVIDIA har stöd för HDMI VRR än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

LG OLED har inte Freesync, de har HDMI VRR. I grunden samma funktion, men med skillnaden att bara NVIDIA har stöd för HDMI VRR än så länge.

LG har även GSync via HDMI på årets modeller, samt att FreeSync är utlovat i kommande firmware. Sen är det som bekant en djungel med vad som eg är vad och vad som är samma sak trots olika namn osv

Permalänk
Medlem

Denna är en bubblare men verkar fått lite ljumma recensioner:

https://www.dell.com/sv-se/shop/alienware-55-oled-spelsk%C3%A...

Notera att det verkar oklart om den stödjer HDR eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

LG har även GSync via HDMI på årets modeller, samt att FreeSync är utlovat i kommande firmware. Sen är det som bekant en djungel med vad som eg är vad och vad som är samma sak trots olika namn osv

G-Sync via HDMI är HDMI VRR, att det kallas G-Sync är för att de är certifierade av NVIDIA som G-Sync Compatible. Men jag hade missat att de ska lägga till stöd för Freesync också, det är ju bra så man slipper bli låst till en tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

G-Sync via HDMI är HDMI VRR, att det kallas G-Sync är för att de är certifierade av NVIDIA som G-Sync Compatible. Men jag hade missat att de ska lägga till stöd för Freesync också, det är ju bra så man slipper bli låst till en tillverkare.

Historiskt sett har dock den certifieringen visat sig vara rätt viktigt dock, då det varit en hel del strul med detta som inte minst @laxpudding påtalat i vissa tester. Man kan ha sina synpunkter på "äkta" GSync (med modul från Nvidia) men min erfarenhet är att det funkat klart bättre än alternativen som är lite hit and miss. Vi får väl se hur det blir med HDMI VRR...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

LG OLED har inte Freesync, de har HDMI VRR. I grunden samma funktion, men med skillnaden att bara NVIDIA har stöd för HDMI VRR än så länge.

Det gör inget. Jag tänker hålla mig till Nvidia i fortsättningen, har haft så otroligt många dåliga drivrutiner med AMD så jag har fått nog