Permalänk

IPS Gamingskärm 144+ hz.

Hejsan! Som rubriken lyder så börjar jag fundera på att byta skärm, har kikat lite på 144hz + IPS panel för just färg egenskaperna med mera.. MEN! Hur funkar dom i spel? Är det OK med latens / ms, eftersläp, med mera, självklart är det sämre än TN, men känns väldigt B att köra med just TN.

Och kommer vilja ha 1080p och därav 24/25" för 27" tycker jag blir för pixligt, men nu till min fråga, vad skall man ha? Specs ser i princip likadana ut på alla skärmar, har ni något förslag? Uppskattar allt! // Mvh

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

@Donnerstal: Priset var lockande, hur är den med eftersläp, ms, freesync, etc? Även bilden?

Permalänk
Viking
Skrivet av Zerion123:

@Donnerstal: Priset var lockande, hur är den med eftersläp, ms, freesync, etc? Även bilden?

https://www.sweclockers.com/testpilot/28464-testpilot-aoc-24g...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Tack för svar! Och ursäkta sent svar från mig, hur står det sig med 144hz / 240hz, är det värt med 240hz på ips panel? för kommer inte vilja ha TN, kom gärna med lite input ang det! Tack för allt!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zerion123: Talar vi om 240 Hz i strikt jämförelser mot 144 Hz så innebär 240 Hz en större möjlighet till precision i riktigt snabba shooters där koordination är viktigt.

Talar vi om 240 Hz i fråga om produktegenskaper är de modeller med 240 Hz-paneler både på IPS- och TN-sidan ofta bättre produkter på alla sätt då de bygger på modernare paneler. Mindre eftersläp överlag, bättre färgåtergivning etc. Så även om du inte spelar spel som når 240 FPS kan skärmen som sådan fortfarande vara en mycket bättre produkt än de 144 Hz-skärmar du funderar över.

Vad som sedan är värt vad (i fråga om pengar) är däremot en fråga bara du själv kan svara på.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Zerion123: Talar vi om 240 Hz i strikt jämförelser mot 144 Hz så innebär 240 Hz en större möjlighet till precision i riktigt snabba shooters där koordination är viktigt.

Talar vi om 240 Hz i fråga om produktegenskaper är de modeller med 240 Hz-paneler både på IPS- och TN-sidan ofta bättre produkter på alla sätt då de bygger på modernare paneler. Mindre eftersläp överlag, bättre färgåtergivning etc. Så även om du inte spelar spel som når 240 FPS kan skärmen som sådan fortfarande vara en mycket bättre produkt än de 144 Hz-skärmar du funderar över.

Vad som sedan är värt vad (i fråga om pengar) är däremot en fråga bara du själv kan svara på.

Tack så hjärtligt för ett fantastiskt svar! Så känns generellt som att 240hz är att föredra, vill ju ha IPS pga att jag använder skärmer till mer än bara CS:GO 25/7, så känns som ett självklart val då, men om jag spelar andra spel som jag inte når 240hz/fps i vad händer då? hur funkar det? För låt oss vara ärliga här, inte många spel man ligger 240fps + i.

Stort tack till dig än en gång för svaret!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zerion123:

men om jag spelar andra spel som jag inte når 240hz/fps i vad händer då? hur funkar det?

Precis som vanligt

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Precis som vanligt

Inga konstigheter alltså? Hört massa att det laggar massor då, delay, input lag, ms blir hög, osv osv.. Men du har gjort valet lättare för mig! Tusen tack.

Nu är det bara vilken av dom här 3 240HZ IPS skäramrna jag skall ha, Finns ju Acer, Asus, MSI... :S

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zerion123: Jag håller på med ett test men det kommer dröja innan det finns något publicerat. Ligger fortfarande i kartongerna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zerion123:

Inga konstigheter alltså? Hört massa att det laggar massor då, delay, input lag, ms blir hög, osv osv.. Men du har gjort valet lättare för mig! Tusen tack.

Om du kör en ett spel i säg 118 FPS som högst så är det speltekniskt ingen skillnad om skärmen kör 120, 144, 240 Hz etc.Utan det beror mer situationen och de val man gör runt spelen, likt v-sync on/off eller adaptiv synk. Däremot kan det vara skillnad på skärmarna i övrigt med det som gör en skärm bättre en annan, eftersläp, färgåtergivning och allt det som hör till.

Diskussioner runt att det "laggar" och så vidare brukar handla om relativa skillnader. Den typiska situationen är någon som kör rappa shooters i väldigt tweakade setups med 300+ FPS och inte verkligen vill några försämringar mot detta, hur små och teoretiska dessa än må vara.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Om du kör en ett spel i säg 118 FPS som högst så är det speltekniskt ingen skillnad om skärmen kör 120, 144, 240 Hz etc.Utan det beror mer situationen och de val man gör runt spelen, likt v-sync on/off eller adaptiv synk. Däremot kan det vara skillnad på skärmarna i övrigt med det som gör en skärm bättre en annan, eftersläp, färgåtergivning och allt det som hör till.

Diskussioner runt att det "laggar" och så vidare brukar handla om relativa skillnader. Den typiska situationen är någon som kör rappa shooters i väldigt tweakade setups med 300+ FPS och inte verkligen vill några försämringar mot detta, hur små och teoretiska dessa än må vara.

Ah okej, det förklarar saken! Då skall det inte vara några problem, skönt att höra och få en uppklaring kring detta!

Velar mellan:

https://www.inet.se/produkt/2216488/asus-25-tuf-gaming-vg259q...

https://www.inet.se/produkt/2216772/msi-optix-mag251rx-ips-24...

Där känns det generellt som MSI skärmen är bättre.. Men vad tycker du om jag får fråga, älskar din input och kunskap! Tack för allt!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zerion123: Du du ska välja den skärm som passar din behov bäst – har inte testat igenom dessa ännu så att jag kan jämföra.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Zerion123: Du du ska välja den skärm som passar din behov bäst – har inte testat igenom dessa ännu så att jag kan jämföra.

Det som är svårt med dom, eftersom dom är relativt lika på papperet! Och jag kan omöjligen prova båda två samtidigt! Men MSI skärmen ser bättre ut med högre srgb % och 10bit färg, men vem vet.. kanske får prova en i taget och köra med den jag blir mest nöjd med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerion123:

Det som är svårt med dom, eftersom dom är relativt lika på papperet! Och jag kan omöjligen prova båda två samtidigt! Men MSI skärmen ser bättre ut med högre srgb % och 10bit färg, men vem vet.. kanske får prova en i taget och köra med den jag blir mest nöjd med!

Jag hade båda dessa hemma och jämförde samtidigt.

Färgerna tyckte jag var betydligt bättre på MSI, och har även sett andra på blurbusters som testat båda samtidigt upplevt samma.
För mig gick det inte ens jämföra. Asusen tyckte jag såg ut som min 10 år gamla TN som jag hade som 2a skärm. På MSI såg saker verkliga ut helt plötsligt. Sen är det ju vad man gillar.

Jag valde MSI skärmen (skickade dock tillbaka första och köpte en ny pga en del bleeding, andra hade ingen bleeding).

Jag personligen märkte en liten skillnad ifrån 240->280hz i mjukhet på musrörelserna. Men färgerna var viktigare för mig än denna skillnaden. Lägga 4400 på en skärm där färgerna upplevs som en 10 år gammal TN skärm kändes fel.
Sen kollar jag väldigt mycket på filmer och serier på datorn.
Hade jag enbart spelat och bara velat ha den som upplevdes absolut bäst för spel hade jag tagit Asus.

Att köra en i taget är svårt tycker jag då man glömmer hur den andra ser ut och känns osv.
Enda sättet är en direktjämförelse sen ta den man känner sig mest nöjd med.
(Enkelt idag med klarna)

Kan ju säga att Asus känns betydligt högre kvalitet på stativet och plasten i övrigt.
MSI går inte vrida heller.

Sen finns det ju saker som ELMB-sync som fungerar rätt bra på Asus, jag kan inte använda det dock för det blir alldeles för mörkt för mitt tycke, så totalt oanvändbart.
Oftast kör jag dock utan någon form utav sync funktion eller blur reduction aktiv dock.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Jag hade båda dessa hemma och jämförde samtidigt.

Färgerna tyckte jag var betydligt bättre på MSI, och har även sett andra på blurbusters som testat båda samtidigt upplevt samma.
För mig gick det inte ens jämföra. Asusen tyckte jag såg ut som min 10 år gamla TN som jag hade som 2a skärm. På MSI såg saker verkliga ut helt plötsligt. Sen är det ju vad man gillar.

Jag valde MSI skärmen (skickade dock tillbaka första och köpte en ny pga en del bleeding, andra hade ingen bleeding).

Jag personligen märkte en liten skillnad ifrån 240->280hz i mjukhet på musrörelserna. Men färgerna var viktigare för mig än denna skillnaden. Lägga 4400 på en skärm där färgerna upplevs som en 10 år gammal TN skärm kändes fel.
Sen kollar jag väldigt mycket på filmer och serier på datorn.
Hade jag enbart spelat och bara velat ha den som upplevdes absolut bäst för spel hade jag tagit Asus.

Att köra en i taget är svårt tycker jag då man glömmer hur den andra ser ut och känns osv.
Enda sättet är en direktjämförelse sen ta den man känner sig mest nöjd med.
(Enkelt idag med klarna)

Kan ju säga att Asus känns betydligt högre kvalitet på stativet och plasten i övrigt.
MSI går inte vrida heller.

Sen finns det ju saker som ELMB-sync som fungerar rätt bra på Asus, jag kan inte använda det dock för det blir alldeles för mörkt för mitt tycke, så totalt oanvändbart.
Oftast kör jag dock utan någon form utav sync funktion eller blur reduction aktiv dock.

Tusen tack för ett kanon inlägg, något i denna stil hade jag velat gjort! Men har faktikst dragit mig mot MSI skärmen hela tiden då den verkat bättre bara på specs, men efter det du och laxpudding har sagt så blir det nog en MSI skärm! Jag spelar inte om massor med pengar på elit nivå så spelar ingen roll för mig, 240hz i sig tror jag kommer göra stor skillnad för mig och att färger med mera är riktigt bra också är bara en stor fördel som jag värderar rätt så högt också! Tack så mycket för hjälpen! Uppskattas till tusen!

Permalänk
Medlem

Några nya skärmar har FAST-IPS panel som tydligen ska vara nästan/är som ett "TN" i snabbhet men med snyggare färger osv som ips har.

Permalänk
Skrivet av MuffeG:

Några nya skärmar har FAST-IPS panel som tydligen ska vara nästan/är som ett "TN" i snabbhet men med snyggare färger osv som ips har.

Häftigt! Några som finns tillgängliga eller som kommer komma?

Permalänk
Medlem

Tänk på att freesync inte har någon variable overdrive. Tänker du alltså köra med någon form av *sync och kör under skärmens tak så _kanske_ g-sync är det bättre valet för dig.

Permalänk
Skrivet av TuHack:

Tänk på att freesync inte har någon variable overdrive. Tänker du alltså köra med någon form av *sync och kör under skärmens tak så _kanske_ g-sync är det bättre valet för dig.

Vad menar du? Jag kör ett GTX 1070, och kommer köra alla möjliga spel, varav kanske bara Overwatch, CSGO, LoL, och sådana spel funkar i 240fps/hz +, men inte Red Dead Redemption 2 etc, kommer detta inte fungera då med 240hz? Ursäkta min okunskap...

Permalänk
Medlem

@Zerion123: FAST-IPS + 280hz, sen vet jag inte vad din budget ligger på men du borde googla så kommer säkert flera alternativ upp.

https://www.inet.se/produkt/2216488/asus-25-tuf-gaming-vg259q...

Permalänk
Medlem

@Zerion123: När fps:en dippar så behöver man ibland justera overdrive (manuellt med freesync, automatiskt med g-sync) i skärmen för att inte drabbas av diverse problem. Siktar man på taket och ställer in spelen för att hamna där så är det ju inget problem. Men ibland är det ju trevligt med ögongodis.... Lite mer om det här:

https://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?t=4935

Sitter du på ett nvidia kort så kolla gärna även så att skärmen är med på G-SYNC Compatible listan:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

@Zerion123: FAST-IPS + 280hz, sen vet jag inte vad din budget ligger på men du borde googla så kommer säkert flera alternativ upp.

https://www.inet.se/produkt/2216488/asus-25-tuf-gaming-vg259q...

Fast-ips är mest en marketing sak.
Alla dessa är "fast-ips" .

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

@Zerion123: Jag håller på med ett test men det kommer dröja innan det finns något publicerat. Ligger fortfarande i kartongerna.

Lite halvkapning av tråden här men på tal om 240Hz-skärmar så hoppas jag att du tittar på Asus portabla XG17, 1920x1080, 240Hz, IPS i det formatet är riktigt häftigt. Fick hem ett trasigt ex (död pixel nästan mitt i skärmen) men att känna flytet i skärmen vid lite snabbt testande var riktigt härligt. Gillade framförallt att köra ett varv runt kartan i Forza Horizon 4, skillnaden från 144Hz till 240Hz var för mig oväntat stor så nu blir det även en 27" 240Hz IPS skärm framöver...

Nu var inte spel huvudfokuset för skärmköpet, den är rätt jävla dyr, utan ska främst användas vid hemarbete då den är smidig att ha på köksbordet. Men som ren spelskärm, till en LANdator/SFF eller liknande och med 1/4" gängan i bakkant för att montera i stativ gör den för bra för att inte lyftas fram bland konkurrensen.

Lovar att jag inte shillar Asus, är sällan ett fan av deras produkter, men denna skärm är bland det häftigaste i datorväg sedan VR för mig. Men framförallt IPS och 240Hz.

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon5930: Intressant med den varianten! Tyvärr är laptop-skärmar annars något jag aldrig hinner med.