Vilka butiker har den bättre monteringsservicen? (Inet, Webhallen, Komplett, osv.)

Permalänk
Medlem

Vilka butiker har den bättre monteringsservicen? (Inet, Webhallen, Komplett, osv.)

Vilka butiker bygger bäst stationära datorer? Alltså att man själv väljer delar och sen låter butiken att bygga åt en enbart. Vad gäller kabeldragning, hur snyggt och bra det blir, kvalitet på bygget liksom. De butiker jag har funderat kring är ju Inet, Webhallen eller Komplett främst. Om ni har erfarenheter, skriv gärna dem! Även om ni har andra butiker i åtanke än de jag nämnt. Är nyfiken, vet ej riktigt vad jag ska välja atm

Permalänk
Medlem

Tro nog alla är lika bra och dåliga. Montering av PC är som att bygga lego, man skall sinnes för snygg kabeldragning. Det viktigast är väl snarare om datorn byggs i en ESD miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fozzan:

Vilka butiker bygger bäst stationära datorer? Alltså att man själv väljer delar och sen låter butiken att bygga åt en enbart. Vad gäller kabeldragning, hur snyggt och bra det blir, kvalitet på bygget liksom. De butiker jag har funderat kring är ju Inet, Webhallen eller Komplett främst. Om ni har erfarenheter, skriv gärna dem! Även om ni har andra butiker i åtanke än de jag nämnt. Är nyfiken, vet ej riktigt vad jag ska välja atm

Jag tror inte att komplett bygger ihop datorn åt dig. I så fall får du nog välja någon av deras befintliga byggen och "anpassa"
Både hos Inet och hos Webhallen så kan man ju välja att dom "bygger ihop" ens dator som tillval, men inte hos komplett.

Permalänk
Medlem

Ska du inte köpa alla delar från samma butik och sedan bara bygga ihop den själv då? Jag har svårt att tänka mig att någon av butikerna kommer bry sig om snygg kabeldragning osv då det är en budgetfråga för dom. 700 spänn eller vad det kostar att bygga ihop en dator räcker troligtvis inte så långt byggtidsmässigt om det ingår att de testar datorn också innan de skickar den.

Permalänk

Har själv endast använt en sådan tjänst en gång och det var 2007 eller 8 från komplett.se
Det fungerade bra då i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Av det jag har läst här på sweclockers så verkar Webhallen, Inet och Komplett vara likvärdiga. Skulle gissa att det mer handlar om vilken montör du har turen eller oturen att få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

700 spänn eller vad det kostar att bygga ihop en dator räcker troligtvis inte så långt byggtidsmässigt om det ingår att de testar datorn också innan de skickar den.

Har köpt båda från komplett och inet historiskt, komplett är så länge sedan så minns inte hur det såg ut men tror inte det var illa. Går att hitta trådar på forumet att de tar ut uppemot 5k för montering så de kan nog lägga någon minut där. Inet gör det proffsigt, webhallen har jag inte testat men tvivlar på att de skulle vara sämre.

Den verkliga vinsten är att du köper uppemot 10 komponenter på samma ställe istället för där de är billigast. Jämför på komponentkoll om du köper allt i samma eller sprider ut köpen så ser du att den verkliga avgiften blir långt högre än de ~700 kr de tar.