Tele2 och Tre drar igång 5G-nätverk

Permalänk
Melding Plague

Tele2 och Tre drar igång 5G-nätverk

Från och med juni månad kan Tele2-kunder surfa över 5G i mobilen, och konkurrenten Tre drar igång sitt nätverk samma månad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var mycket tidigare än jag förväntat mig. Bra jobbat av Tele2.
Känner dock inget behov av att uppgradera telefonen, när jag redan på 4G får ut runt 250 Mbit/s i Stockholm.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Lego Master

Känns ju perfekt nu när jag gick och blev med en S20u i fredags.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Är det bara jag som uppfattar rubriken som att dom ska köra omkring accesspunkter med 5G?

Permalänk
Medlem

Och de använder Huaweis teknologi antar jag?
Eftersom de inte skriver något om det vill de inte skylta med det.

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar om det kommer ha någon effekt på fiberutbyggnaden? Omfattande grävarbete vs koppla upp flera hus med en basstation..
För villaägare blir det nog en enkel kalkyl.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Är det bara jag som uppfattar rubriken som att dom ska köra omkring accesspunkter med 5G?

Jag tolkade på samma sätt först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacy:

Och de använder Huaweis teknologi antar jag?
Eftersom de inte skriver något om det vill de inte skylta med det.

Precis, tittar man på bilderna från Tele2:s pressmeddelande ser man att all utrustning kommer från Huawei.

Permalänk
Medlem

De är ju nice, men känns som att man inte ska ha bråttom i att skaffa sig ny mobil med stöd för 5G bättre vänta ett par år så 5G har hunnit sprida ut sig landet runt typ.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag antar att min telefon från stenåldern (S10) inte har, eller kommer få, stöd för 5G?

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

jag har rensat tråden från oseriösa inlägg angående 5G, vänligen håller er till ämnet.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacy:

Och de använder Huaweis teknologi antar jag?
Eftersom de inte skriver något om det vill de inte skylta med det.

Så klart att de gör. Vill man kunna skryta om att vara först så gäller det att strunta i säkerheten och låta kineserna få ta ett punggrepp. Själv har jag sagt upp mitt abonnemang med Tre. Tycker det är skamligt att de svenska operatörerna väljer bort svensk teknik, som dessutom är snabbare efter att ha slagit Huawei's rekord med över 600 Mbps skillnad.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kul med 5G! Även om det känns som 4G räcker ganska gott för att surfa vilket jag antar de flesta gör på telefonen om man inte är på wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacy:

Och de använder Huaweis teknologi antar jag?
Eftersom de inte skriver något om det vill de inte skylta med det.

Lol huaweis teknologi. Som att det var de som kom på det.
Utrustning kanske. Teknologi knappast.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Kul att utvecklingen går framåt. Jag bryr mig inte så mycket om hastigheten egentligen, ser hellre att det blir bättre täckning. Jag kan knappt prata i telefon där jag bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kul att utvecklingen går framåt. Jag bryr mig inte så mycket om hastigheten egentligen, ser hellre att det blir bättre täckning. Jag kan knappt prata i telefon där jag bor.

Slå på WiFi-samtal/VoWiFi

Permalänk
Medlem

Så nu kan man ladda Aftonbladet på under 1 sekund istället för 2 som det tar för 4g? Jag förstår inte riktigt grejen med 5g men jag kanske har missat något.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Så nu kan man ladda Aftonbladet på under 1 sekund istället för 2 som det tar för 4g? Jag förstår inte riktigt grejen med 5g men jag kanske har missat något.

Nej, nu ser du inte hela bilden! Jag sitter på ADSL och hoppas på en vettig uppgradering när jag får möjlighet att få 5G! 😭

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad det är för ”central” digitalisering som ska
drivas framåt?

Det största problemet jag har är att där jag VERKLIGEN behöver 4G, i glesbygd, har jag som sämst täckning.... dom kanske skulle satsa på att förbättra näten där istället för att bygga 5G där man ändå har fiber/Wi-Fi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Så nu kan man ladda Aftonbladet på under 1 sekund istället för 2 som det tar för 4g? Jag förstår inte riktigt grejen med 5g men jag kanske har missat något.

5G kommer göra nätet mycket stabilare när det är många enheter uppkopplade på litet område, och med tanke på att fler och fler smarta prylar, bilar osv kopplar upp sig via mobilnätet så kommer det verkligen behövas framöver.

5G har också betydligt lägre svarstider, enstaka millisekunder gentemot 4G som har runt kanske 50.

Är det någon egentligen orsak till hetsk hajp och att vara först ut? Nej, men för framtiden så är 5G väldigt intressant.

Se bara på hur mobilnätet och dess utveckling utvecklats från GSM-3G-4G.

Permalänk
Medlem

@Red Beaver: IoT m.m, samt att utrustning och personer som vill vara uppkopplade fullkomligt exploderat i antal, vilket tar hårt på bandbredden även för 4G.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Så nu kan man ladda Aftonbladet på under 1 sekund istället för 2 som det tar för 4g? Jag förstår inte riktigt grejen med 5g men jag kanske har missat något.

Är läsa aftonbladet det mest datatrafik krävande du gör på internet?

Utvecklingen går emot att allt fler är uppkopplade emot internet och förbrukar mer datatrafik. Förut kunde man tro att det var max en anslutning per person, nu ska katter (gps sändare), cyklar, bilar och annat ha sin egen internetanslutning.
Det blir väldigt mycket datatrafik och vi kommer till ett skede att 4G inte räcker till i de mest tätbebyggda områdena. Och då byggs 5G ut, smart med teknik är att utbyggnaden börjar innan kaoset av brist på tillgänglig datatrafik har inträffat.

Bortsett från detta finns det andra fördelar, som minskade delay vid styrning, där vissa vill fjärrstyra maskiner av olika slag. Sist har vi storförbrukarna av datatrafik som idag tycker 4G är för långsamt.

Det finns alltså en drös fördelar med 5G och nackdelar som kostnader, just nu försöker de övertala personer att lägga väldigt mycket extra pengar för att få snabbare datatrafik. Och det är en liten skara som det är värt att betala mycket extra för detta.
Men 5G mobiler börjar/kommer bli standard å nya bättre telefoner och priserna går snart ner på abonnemangen.

*edit*
Om 20år när någon berättar för barnen. När jag var er ålder så hade katter inte internet anslutning och fick ta sig på egen hand. De visste heller inte när maten var klar utan de fick chansa. Barnen skrattar och säger det tror vi inte på, så gammal kan du ej vara.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Det är bra att de utvecklar tekniken, att hastigheten ökar så pass mycket (redan från början) är mer för att de använder ett större spektrum. Tekniken tar med sig massor annat. Se på ADSL som inte fått en riktig uppdatering sedan 2004 (som rullades ut i praktiken under 2005/2006) och där alla tillverkare övergivit tekniken, hände inte mycket mer med VDSL heller. Precis som 2G, 3G och 4G används till annat än telefoner så kommer 5G även så göra och mycket kommer dra nytt av annat än de höga hastigheterna.

Permalänk
Medlem

Känns bra att jag kliver in i fibervärldens arbetsmarknad just precis när 5G rullas ut. Spännande tider framöver

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag antar att min telefon från stenåldern (S10) inte har, eller kommer få, stöd för 5G?

Jag köpte den för några veckor sedan, säg inte så.
(ville ha en med 3.5mm jack)

Tror inte jag kommer sakna 5G dock, inte innan det ändå är dags för en ny telefon igen ändå.

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Jag antar att min telefon från stenåldern (S10) inte har, eller kommer få, stöd för 5G?

Självklart kommer den inte få stöd, då det kräver ny hårdvara.
Men det dröjer flera år innan vanliga personer behöver fundera på att skaffa 5G på sina mobiler. Och det har med flera saker att göra som en trög 5G utbyggnad, där en orsak till trög utbyggnad är att det finns få 5G devicer ute.

Så de flesta som nu köper en 5G mobil kommer säkerligen aldrig använda 5G på mobilen innan de har skaffat en ny mobil, deras köp bidrar dock till att öka intresset för att bygga ut 5G.

*edit*
Så om jag skulle köpa en ny mobil idag. 5G är helt klart ett plus. Men hur mycket extra är jag beredd att betala för det? Om en 4G mobil kostar 10 000kr, exakt samma mobil förutom 5G och absolut inget mer för 13 000kr. Så blir det allt 4G mobilen för mig just idag. Speciellt när jag troligen inte kommer använda 5G på denna mobil innan jag har köpt en ny mobil.

Permalänk
Medlem

Själv har jag ganska nyligen fått 4G. Hade ett billig abonnemang från stenåldern som bara hade 3G (gör ändå inget på mobilen som kräver särskilt mycket bandbredd), men till slut fick Telia nog och tvångsuppgraderade mig. Så det lär väl dröja till 2030 eller så innan jag börjar använda 5G

Permalänk
Medlem

5G har ju bra mycket kortare räckvidd än 4G, så känns som att det kommer ta ett tag innan folk utanför storstäderna faktiskt kan använda det

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Så nu kan man ladda Aftonbladet på under 1 sekund istället för 2 som det tar för 4g? Jag förstår inte riktigt grejen med 5g men jag kanske har missat något.

Är inte bara hastigheten utan just latenser som förbättras avsevärt. Sen beror latensen lite på vilket sorts 5G som körs, men man ska i princip kunna få samma latanser som vanlig fiber om det är snabba sorten som körs. Vilket är ett måste för en viss sorts automatisering för t.ex. bilar, robotar och drönare.

Skrivet av Rixxz:

5G har ju bra mycket kortare räckvidd än 4G, så känns som att det kommer ta ett tag innan folk utanför storstäderna faktiskt kan använda det

5G finns i minst 2 varianter, där en har kortare räckvidd men väldigt snabbt, sen finns en långsammare som har längre räckvidd.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landon:

Precis, tittar man på bilderna från Tele2:s pressmeddelande ser man att all utrustning kommer från Huawei.

Fast vad gör det för skillnad? Huawei eller om det är Apple/Google/Facebook som avlyssnar din telefon.
Blir rätt nyfiken på vad Huawei kan släppa i grafikkort framöver då dom verkar utveckla för datacenter i nuläget, med dubbla prestandan mot nvidias tesla v100. Kommer dem utveckla grafikkort till desktop med Huawei priser framöver så lär det bli intressant, även nVidia och Amd lär få dumpa sina priser isåfall🤪
https://wccftech.com/huawei-developing-graphics-card-for-chin...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w