Permalänk
Inaktiv

Vibrationer från hårddisk

Hej!

Jag har precis satt in en 3,5" hårddisk i mitt chassi Kolink Stronghold.
Hårddisken är fastskruvad i långsidorna på disken direkt i sin plats i chassit och låter ganska mycket.

Finns det något sätt att dämpa ljudet?
Tror det behövs dämpning både där skruvarna sitter och under den.

Jag skulle uppskatta vägledning!

Ha det fint.

Permalänk
Medlem

Byggde min burk i somras i en fractal design r6.
Hårddisken vibrerade så mycket att chassit som väger typ 20 kg hoppade på bordet.
Detta trots att allt hade gummipackningar och grejjer.

Lösning för min del blev - urkoppling av HDD och inköp av en extra SSD.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Står chassi på ett bord? Testa ställa ner den på golvet. Man kan inte alls ha chassi på bordet med HDD.

Testa eventuellt med Sonic Designs dämpkuddar. De marknadsförs till högtalare går givetvis bra till vad som helst. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=440695

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon186221:

Hej!

Jag har precis satt in en 3,5" hårddisk i mitt chassi Kolink Stronghold.
Hårddisken är fastskruvad i långsidorna på disken direkt i sin plats i chassit och låter ganska mycket.

Finns det något sätt att dämpa ljudet?
Tror det behövs dämpning både där skruvarna sitter och under den.

Jag skulle uppskatta vägledning!

Ha det fint.

Om du bara har 3,5" platser att montera i blir det svårt att göra nått som inte redan finns i lådan för det får inte plats. Det är bland annat bättre hddupphängnnigar man får när man väljer dyrare lådor.
Kan du montera i 5½ platser kan du använda gummirep eller köpa nån monteringsram med fjädring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad ni köper för diskar - men alla moderna stordiskar jag köpt (Seagate 4, 8 och 10TB, Toshiba 4 och 8TB, HGST 4 TB) har varit väldigt lugna i avseende vibrationer, somliga av dem kan man inte ens avgöra om de snurrar utan att vicka på disken och känna gyrokrafterna - men det kan man inte säga om äldre generations WD-diskar där en WD-black i USB-docka närmast får dockan att halka sakta runt bordet av vibrationer.

Det märks också att äldre generationer diskar är mer vibranta än nya högkapacitetsdiskar trots att de flesta nya är numera 7200 RPM.

vilka diskar är så vibranta att de upplevs problematiska i olika chassier - en allvarlig menad undran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Vet inte vad ni köper för diskar - men alla moderna stordiskar jag köpt (Seagate 4, 8 och 10TB, Toshiba 4 och 8TB, HGST 4 TB) har varit väldigt lugna i avseende vibrationer, somliga av dem kan man inte ens avgöra om de snurrar utan att vicka på disken och känna gyrokrafterna - men det kan man inte säga om äldre generations WD-diskar där en WD-black i USB-docka närmast får dockan att halka sakta runt bordet av vibrationer.

Det märks också att äldre generationer diskar är mer vibranta än nya högkapacitetsdiskar trots att de flesta nya är numera 7200 RPM.

vilka diskar är så vibranta att de upplevs problematiska i olika chassier - en allvarlig menad undran!

Hade en 3TB WD-red (reservdisk till NAS:en) i min huvuddator. Efter uppdatering till 3900X + Noctua så var diskens vibrationer det som störde trots dämpare i chassit. (NAS-disk så går inte få den att varva ned heller.) Köpte en 4 TB Toshiba så blev den tyst och fint.

Permalänk
Medlem

Hamnar man i resonans med chassidetaljer så kan det bli knepigt - skakar det med hög amplitud betyder det att resonansen dämpas dåligt (dvs inte görs om till värme eller leds vidare till annat) - systemet har högt Q-värde.

Vad kan man göra då - dels att hitta ställena som skallra och låter illa, försöka få mer förlust i vibrationer med något som upplevs plastiskt/visköst - förr asfaltsmattor om det gäller hela plåtytor som vibrerar - också att ändras dess tyngd (annan frekvens som disken inte har) och ibland gör man både och (stål eller blyfyllda asfaltsmattor eller annan bärare med klar modellera-känsla när det masseras och böjs i men ändå fast nog och inte rinner eller glider med tiden)

horisontella ytor - en påse med bly eller stålhagel som äta vibrationer och göra värme av det.

Det är också försöka att ha ögon var 'grundbulten' till vibrationerna finns och en åtgärd där kan göra att det tystnar på helt annan ställe - modellereklick (eller smältlim) med blyhagel eller järnhagel inmasserat på rätt ställe kan ändra hela situationen medans utan insikt kan man lägga mycket krut i åtgärder med mattor, gummi och inlägg utan att det händer så mycket...

Skall man hänga upp diskar med gummikoner, gummiband så skall det vara material med inre dämpning och inte full elastiskt dvs. om man trycker ihop och drar isär många gånger snabbt efter varandra så skall det bli varmt i själva materialet - då absorberar det arbete och inte bara fjädrar - är det fullt elastiskt så kan det inte göra sig av med rörelseenergi i vibrationer och amplituden blir högre och högre tills avledningen av rörelseenergi balanseras igen.

Tekniskt sett är arbetet rätt likt när man skall ställa in fjädring och dämpningen på en bil med sin vikt, där en gupp sväljs men inte ger eftergungning men heller inte så hårt dämpat att hjulen tappar tryck mot asfalten efteråt för att dämparna bromsar rörelserna för mycket.