Permalänk

Dell XPS 17 2020

Jag funderar på att byta upp mig från min Surface Book 2, och jag har fastnat för XPS 17 som kommer ut i sommar. Hur brukar byggkvaliteten vara på dessa datorer? Innan jag började använda Microsofts Surface-datorer brukade jag använda datorer från Asus, men dessa hade ingen vidare byggkvalitet. Är det annorlunda med Dells XPS-serie? Och hur känns tangentbordet på deras datorer?

Permalänk

Sitter med en åldrande Macbook Pro 15 och funderar också på XPS 17, väldigt lockande med jätteskärm och 2060 i ett så slimmat paket.

Hade tidigare en XPS 15, den var extremt välbyggd förutom att högtalarna lät som skräp och den överhettade om man ens funderade på att använda grafikkortet, men de problemen verkar de ha åtgärdat med den nya designen. Inget böj i skärmen, handledsstödet i kolfiber känns mycket bättre än metall. Vet inte om de ändrat mycket på tangentbordet, men jag minns det som helt okej. Kanske en aning för mjukt i anslaget, men det är ju subjektivt. Touchpaden är däremot riktigt bra, inte Macbook-klass men bättre än någon annan Windowsmaskin jag använt.

Permalänk
Medlem

Också sugen på den här. Synd att man inte kan få den med en Ryzen 4000-prolle bara. Kommer iaf invänta lite recensioner på den och se hur kylningen klarar sig då man pressar den.

Permalänk

Ja, jag jobbar med ganska prestandakrävande uppgifter så jag vill ju att den ska klara av det utan att överhettas och strypas. Dell har heller inte kommit ut med något pris, så jag antar att den kommer landa kring 40000:- om man vill ha 64gb ram och en hyfsat stor ssd, eller vad tror ni?

Permalänk
Skrivet av SiRai:

Också sugen på den här. Synd att man inte kan få den med en Ryzen 4000-prolle bara. Kommer iaf invänta lite recensioner på den och se hur kylningen klarar sig då man pressar den.

Den verkar ha liknande kylsystem som Razer Blade, så det bådar gott. Är mest orolig för priset, nya XPS 15 kostar redan betydligt mer än förra generationen.

Permalänk
Skrivet av adde_johan:

Ja, jag jobbar med ganska prestandakrävande uppgifter så jag vill ju att den ska klara av det utan att överhettas och strypas. Dell har heller inte kommit ut med något pris, så jag antar att den kommer landa kring 40000:- om man vill ha 64gb ram och en hyfsat stor ssd, eller vad tror ni?

Du lär spara en del om du köper med lägre specs och uppgraderar själv vid behov, den kommer ju med en tom hårddiskplats och utbytbar ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av honajnahoj:

Den verkar ha liknande kylsystem som Razer Blade, så det bådar gott. Är mest orolig för priset, nya XPS 15 kostar redan betydligt mer än förra generationen.

Låter ju bra angående kylningen. Ja, såg precis priset på XPS 15 och där har priset dragit iväg rätt rejält och 17" kommer nog gå på en hel del mer. Blir att gå för en med lite lägre specifikationer och själv upggradera vid behov som du skrev ovan. Trotts 17 tums skärm är den mindre till storleken än min nuvarande 15.6" laptop, väldigt lockande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_johan:

Ja, jag jobbar med ganska prestandakrävande uppgifter så jag vill ju att den ska klara av det utan att överhettas och strypas. Dell har heller inte kommit ut med något pris, så jag antar att den kommer landa kring 40000:- om man vill ha 64gb ram och en hyfsat stor ssd, eller vad tror ni?

Ska du belasta GPU när du jobbar kommer du nästan garanterat se viss strypning om XPS 15 är något att gå efter, man kan ju hoppas att de lyckas få plats med lite mer kylning i en 17" men den ser ju jävligt slimmad ut.
Om du bara belastar processor så klarar den sig nog bättre men om det är 100% så kommer ju någon nivå av strypning att ske either way, intels nuvarande har utmärkt boost i laptops men vet inte om någon tillverkare bygger i närheten så bra kylning som skulle krävas för att hantera värmeutvecklingen från en i9 på lång sikt.

Jag köra Intel XTU på min XPS som dock enbart har en i5-8300h, det låter den gå fläktlöst med lite undervolt och fortfarande ha bra boost.
Tror att alla slimmade laptops kommer lida av samma problem, man kan ju alltid köpa fen 5cm tjock arbetshäst om man behöver den prestandan

Byggkvaliteten lär vara utmärkt som alltid skulle jag väl tro.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_johan:

Ja, jag jobbar med ganska prestandakrävande uppgifter så jag vill ju att den ska klara av det utan att överhettas och strypas. Dell har heller inte kommit ut med något pris, så jag antar att den kommer landa kring 40000:- om man vill ha 64gb ram och en hyfsat stor ssd, eller vad tror ni?

Haft XPS 15" 2017 med 7700HQ och Nvidia MX150 och nu XPS 13" 2019 med I7-10510U. Fick byta kylpasta och undervolta så får man inte så mycket throttling. Speciellt min nya klockar upp och ner väldigt snabbt och ofta och det passar mitt arbetsflöde. Men om du ska encoda en film i flera timmar hade jag valt något med bättre kyling. Eventuellt kanske en kylplatta om den ska stå och tugga i flera timmar på samma plats?

I övrigt har jag varit väldigt nöjd med båda, förutom Killer nätverkskortet och för lite RAM. Gillar nog 13" mer pga av portabiliteten. Hade gärna haft årets modell med större skärm dock!

Permalänk

Tack för era inlägg! Den verkar onekligen lovande. Hoppas att de släpper en version med 64gb ram utan en allt för stor hårddisk, för det lär räcka med 512gb för min del. Då lär ju kostnaden gå ner en del.

Permalänk
Medlem

Är också sugen på en XPS 17 då jag kommer jobba en del med 4k editing, vet vi något mer om realese?

vilken specc skulle ni rekommendera för att redigera och bearbeta video i 4k 60fps?

XPS 15 eller 17, har inte riktigt bestämt mig. Input uppskattas !

Permalänk
Skrivet av Sainth:

Är också sugen på en XPS 17 då jag kommer jobba en del med 4k editing, vet vi något mer om realese?

vilken specc skulle ni rekommendera för att redigera och bearbeta video i 4k 60fps?

XPS 15 eller 17, har inte riktigt bestämt mig. Input uppskattas !

Datorn kommer ut den 11 juni. Jag hade satsat på XPS 17 på grund av bättre grafikkort och större skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_johan:

Datorn kommer ut den 11 juni. Jag hade satsat på XPS 17 på grund av bättre grafikkort och större skärm.

Okej, ja det låter som ett bättre alternativ

Permalänk

XPS 17 går nu att beställa även i Sverige. Om man vill ha en 2060-gpu får man tydligen nöja sig med 16 gb ram i Sverige. I andra länder kan man konfigurera den lite hur man vill och trycka i 64 gb ram...

Permalänk

Hmmm inga modeller med 2060 och 64gb RAM tillgängliga att beställa. 2 stickor 32gb RAM kan ju inte va billigt. Men priserna var inte helt åt skogen faktiskt.

Permalänk
Skrivet av paulreedsmith:

Hmmm inga modeller med 2060 och 64gb RAM tillgängliga att beställa. 2 stickor 32gb RAM kan ju inte va billigt. Men priserna var inte helt åt skogen faktiskt.

Nej, det blir dyrt om man ska köpa separat och själv uppgradera. Jag kommer vänta och se om den konfigurationen kommer till Sverige framöver. Den datorn verkar vara grym. Det finns en recension uppe där datorn fick 5/5.

Permalänk
Medlem

Såg att dom inte hade släppt i9 ännu

Hur skiljer sig i7 med 8 kärnor kontra i9 med 8 kärnor?

Permalänk
Skrivet av Sainth:

Såg att dom inte hade släppt i9 ännu

Hur skiljer sig i7 med 8 kärnor kontra i9 med 8 kärnor?

Av vad jag har läst är i9 bara marginellt bättre.

Permalänk
Medlem

Fick hem min 17" igår med I7 8 kärnor samt 2060, 4k skärm.

WOW! Extremt imponerad över prestandan, inga som helst problem i aftereffects, davinichi resolve, priemere pro, 4k material!

provade även att gamea lite, 150 fps+ i lol och valorant, kylningen fungerar klockrent. Kom aldrig över 70grader

Skärmen är otrolig, det var ett riktigt nöje att titta på högupplöst material!

Permalänk
Skrivet av Sainth:

Fick hem min 17" igår med I7 8 kärnor samt 2060, 4k skärm.

WOW! Extremt imponerad över prestandan, inga som helst problem i aftereffects, davinichi resolve, priemere pro, 4k material!

provade även att gamea lite, 150 fps+ i lol och valorant, kylningen fungerar klockrent. Kom aldrig över 70grader

Skärmen är otrolig, det var ett riktigt nöje att titta på högupplöst material!

Precis den modellen jag är ute efter. Har haft 2st MacBook Pro 16 hemma med 5500M 4GB och 5600M 8GB men de throttlar upp och ner hela tiden så att man blir tokig så båda har fått åka tillbaka. Du har inga problem med touchpad, högtalare, batteri som laddas ur under "gaming" osv?

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Skrivet av Sainth:

Fick hem min 17" igår med I7 8 kärnor samt 2060, 4k skärm.

WOW! Extremt imponerad över prestandan, inga som helst problem i aftereffects, davinichi resolve, priemere pro, 4k material!

provade även att gamea lite, 150 fps+ i lol och valorant, kylningen fungerar klockrent. Kom aldrig över 70grader

Skärmen är otrolig, det var ett riktigt nöje att titta på högupplöst material!

Jag är också intresserad av ifall du känner av någon "wobblighet" på touchpaden. Är det 16 gb ram? Jag hoppas de får in 64 gb-varianten snart.

Permalänk
Sötast
Skrivet av adde_johan:

Ja, jag jobbar med ganska prestandakrävande uppgifter så jag vill ju att den ska klara av det utan att överhettas och strypas. Dell har heller inte kommit ut med något pris, så jag antar att den kommer landa kring 40000:- om man vill ha 64gb ram och en hyfsat stor ssd, eller vad tror ni?

Att köpa en ultratunn laptop är aldrig ett alternativ om man inte vill att de skall överhettas och strypas.

Det går oftast på ett par sekunder upp till någon halv minut innan maxtemp är nådd på denna typen av datorer.
Kolla hur tjock en kylare är på en 65W stationär cpu och jämför detta med en 45W cpu i en laptop, it's impossible math.

Permalänk
Medlem

Sitter med nyss hemkommen XPS 17 9700 (i7, 2060, 16 GB, 4K touch). Uppdatering från Win10 1909 till 2004 tog tid. Ljudet försvann tills Realtek-drivern avinstallerades. SSD:n på 1TB är INTE den Samsung PM981 som testenheter verkar ha utan en Hynix PC611 - oxo snabb men saknar Samsungs Magician. Lyckades öppna burken och sätta i en NVME-drive till (970 Evo plus - kopierar med drygt 1 gb/s sustained mellan enheterna).

Maskinen känns solid och imponerar, fläktarna kan nog kyla en hel del men med avsevärt ljudnivå men har inte testat tunga saker fullt ut ännu.

Hoppas fler med maskinen tipsar om "do:s and dont:s" här

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Rörande RAM: maskinen har 2 platser för SODIMM 2933 MHz. Exempelvis Kingston HyperX finns med 2x16 GB för strax under 2 lax och 2x32 för kring 4 - och "känner jag Dell rätt" tar de mer än så för sitt minne. "Bara" 8 skruvar och lossa bottenplåten

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

En varning för Win10:s Strömsparläge även med denna maskin - maskinen STARTADE i väskan och blev väldigt varm medan den gjorde av med halva batteriet!!! Har inaktiverat Strömspar och aktiverat Viloläge - tar lite längre tid men skall INTE vakna upp i väskor och självförbränna sig!!!

(samma gällde även tidigare MSI GS73VR och lär ha mer med Win10 att göra än vilken maskin det är)

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Skrivet av ErikLtz:

En varning för Win10:s Strömsparläge även med denna maskin - maskinen STARTADE i väskan och blev väldigt varm medan den gjorde av med halva batteriet!!! Har inaktiverat Strömspar och aktiverat Viloläge - tar lite längre tid men skall INTE vakna upp i väskor och självförbränna sig!!!

(samma gällde även tidigare MSI GS73VR och lär ha mer med Win10 att göra än vilken maskin det är)

Samma sak hände min gamla XPS 15, luktade bränd plast och blev så varm att den inte gick att ta på. Tydligen gäller inte Dells garanti för detta, de förväntar sig att man ska stänga av datorn mellan varje användning. Helt vettlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkzideR 84:

Precis den modellen jag är ute efter. Har haft 2st MacBook Pro 16 hemma med 5500M 4GB och 5600M 8GB men de throttlar upp och ner hela tiden så att man blir tokig så båda har fått åka tillbaka. Du har inga problem med touchpad, högtalare, batteri som laddas ur under "gaming" osv?

Hej, sry för sent svar!

Jag har inte haft några som helst problem med varken touchpad eller ljud vilket är skönt! Kommer uppgradera RAM till 32gb alternativt 64 gb , har inte riktigt bestämt mig än. Fortfarande helnöjd med datorn!

Permalänk

Nu kan man köpa XPS 17 med i9 cpu. Ganska saftiga priser, minst sagt. Jag väntar fortfarande på att de ska släppa en med i7 och 64 gb i ram...

Permalänk
Medlem

En liten uppdate , har nu ägt min xps 17 sen i juni. För ca 2 veckor sedan har jag fått enorma problem med GPUn. Datorn kraschar då och då under hög belastning och får bluescreen, när datorn sedan startar så hittar den inte längre GPUn . Jag kommer antingen få den utbytt eller ev byte till någon annan modell , hårdvarufel helt klart.

Otroligt tröttsamt och irriterande då mycket av mitt jobb har gått förlorat pga detta, är ni i köptankar rekommenderar jag er att avvakta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_johan:

Nu kan man köpa XPS 17 med i9 cpu. Ganska saftiga priser, minst sagt. Jag väntar fortfarande på att de ska släppa en med i7 och 64 gb i ram...

Köp den med 16 GB och uppgradera själv till 64 GB - 8 små torx-skruvar så kan hela botten lossas och NVMe-platserna (2 st) och RAM-platserna (2 st) enkelt nås. Senast jag kollade kostade 2x32 GB 2933 MHz RAM kring 4 lax men inte från Dell då. Skall Du däremot flytta maskinen vill Du ändra sovläge till viloläge (undvik "självförbränning", läs ovan) och det tar längre tid att spara ner stort minne på disken - och återställa - än mindre minne (motiverar mig att vara kvar på "bara" 16 GB en som räcker bra till det jag gör).

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li