Permalänk
Inaktiv

Hjälp med val av datordelar

Hej! Så nyligen sparade jag ihop lite pengar, och köpte ny cykel och skor. Men nu efter detta har jag lite pengar kvar och bestämde mig för att spendera de på min gaming dator. Jag har funderat på att köpa ett nytt chassi, och ett nytt moderkort. Då mitt chassi är litet, och trångt och mitt moderkort är litet och gammalt (de är rätt outdated). Är lite osäker på mina val av datordelar då jag inte är så kunnig av vad som är de bästa för priserna osv, som jag är med att bygga en dator. Följande är mina specs

Intel i5-8600k
Noctua NH-U9S
Asus Prime B360M-A
Corsair Vengeance DDR4-3200mhz 8gb x 2 (16gb, 2 slots).
Asus Rog Strix GTX 1070 ti (3 fläktar, 8gb)
Fractal Design Core 1100
Corsair VS650.

Jag är inte så villig att byta ut min psu, då jag nyss bytte ut den pga att den förra gick sönder under strömavbrott. De upgraderingar jag funderat på att göra är följande:

Chassi: Fractal Design Core 1100 -> NZXT H510
Motherboard: Asus Prime B360M-A -> Gigabyte Z390 Gaming X elr Asus Z370-P.

Jag funderade också på att dubbla min ram, men det fyller ej någon funktion så som att byta chassi och moderkort gör. Både mitt chassi och moderkort är gamla, och små (samt är moderkortet väldigt outdated och kan inte overclocka, vilket jag funderat på att göra om jag köper nytt moderkort). Så är de uppgraderingar jag tänkt göra bra alternativ, eller finns de bättre saker jag kan göra med en budget på 3 000 kr? (kan överstrida med ett par hundralappar)

Permalänk
Medlem

Kör du i 1080p? 8600k står sig fortfarande bra idag, speciellt överklockad.
Varför vill du byta ut moderkotet? Och 16gb ram räcker gott och väl om du inte håller på med extrema video eller bildredigeringar.

Dra på XMP om du inte gjort det, överklocka CPU om känner att du vill ha mer prestanda. Möjlgtvis behöver du en liten bättre kylare om du har stock.

Sedan spara ihop mer pengar och köp ett nytt grafikkort

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Ifall du är ute efter bättre prestanda skulle jag avaktat och väntat in nästa generation grafikkort.
Att köpa ett nytt moderkort för att kunna överklocka tycker jag inte blir så prisvärt. Bättre att hålla i pengarna och köpa nytt moderkort och processor om något år. Dock så kan du sälja ditt nuvarande moderkort och få tillbaka kanske 4-500kr på begagnad marknaden. Så kostnaden skulle bli runt 1000 kr för z390-p + vad h510 kostar.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Inaktiv

@kapisch: Jag kör i 1080p, och ja håller med. Den är fortfarande väldigt bra, kan inte förneka det isåfall är det mer mitt grafikkort som faller efter, säljs inte ens i sverige på de största marknaderna länger... Men vill helst få ett nytt chassi, så jag har plats att göra modifikationer. Min chipset på Asus Prime B360M-A är ej starkt nog för att kunna overclocka, de är första anledningen till att jag vill byta. Andra är för de är litet, och gammalt. De börjar falla efter och därför känner jag att jag borde göra denna uppgradering. Jag har ju tänkt att spara till en RTX 2060 till jul i år, och kommer nog sälja mitt moderkort OM jag köper nytt.

@Noob I am: Är mer inne på Gigabyte z390 gaming X, lite research och de är bland dagens bästa LGA 1151 socket moderkort (från vad jag hitta, kan ha fel däremot). Men jag vill byta chassi till 100%, men moderkort är jag mer skeptisk om. Jag har ett litet och fult chassi, mer plats är nödvändigt för att kunna uppgradera senare.

Sammanfattning: Jag vill byta chassi, vet bara ej om NZXT H510 är ett bra val. Samt vet jag inte annars vad jag ska göra, ska jag byta moderkort, eller samla för något annat? Vad tycker ni?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kapisch:

Kör du i 1080p? 8600k står sig fortfarande bra idag, speciellt överklockad.
Varför vill du byta ut moderkotet? Och 16gb ram räcker gott och väl om du inte håller på med extrema video eller bildredigeringar.

Dra på XMP om du inte gjort det, överklocka CPU om känner att du vill ha mer prestanda. Möjlgtvis behöver du en liten bättre kylare om du har stock.

Sedan spara ihop mer pengar och köp ett nytt grafikkort

Skrivet av Noob I am:

Ifall du är ute efter bättre prestanda skulle jag avaktat och väntat in nästa generation grafikkort.
Att köpa ett nytt moderkort för att kunna överklocka tycker jag inte blir så prisvärt. Bättre att hålla i pengarna och köpa nytt moderkort och processor om något år. Dock så kan du sälja ditt nuvarande moderkort och få tillbaka kanske 4-500kr på begagnad marknaden. Så kostnaden skulle bli runt 1000 kr för z390-p + vad h510 kostar.

För de mesta redigerar jag simpla videos, och jobbar lite i photoshop. Men inget super extremt. Gjort lite research och tror jag ska försöka overclocka min cpu, efter många misslyckade attempts att göra de. Hittade en bra tutorial på youtube.

Men detta är vad jag kommit fram till hittils, och vill ha erat svar. Jag ska köpa NZXT H510, och en ny kylare som @kapisch rekommenderar (Corsair H100i Pro). Sedan ska jag spara min pengar till en RTX 2060 Super till julen som @Noob I am tycker. Era åsikter om denna plan? Eller borde jag skita i ny kylare och köpa nytt moderkort (då den börjar bli gammal)? Eller borde jag göra någon annan förändring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297871:

Men detta är vad jag kommit fram till hittils, och vill ha erat svar. Jag ska köpa NZXT H510, och en ny kylare som @kapisch rekommenderar (Corsair H100i Pro).

Om jag inte har tappat läsförmågan så skrev @kapisch "Möjlgtvis behöver du en liten bättre kylare om du har stock." Sedan skrev du i ditt inlägg "Noctua NH-U9S" vilket ej är intel stock samt klarar överklocking. Om du nu vill byta till h100i mot mina rekommendationer köper jag gärna din Noctua NH-U9S

Skrivet av anon297871:

Sedan ska jag spara min pengar till en RTX 2060 Super till julen som @Noob I am tycker. Era åsikter om denna plan? Eller borde jag skita i ny kylare och köpa nytt moderkort (då den börjar bli gammal)? Eller borde jag göra någon annan förändring?

Det tycker jag du absolut inte ska göra. Jag tycker inte du ska köpa ett rtx 2060 super vid jul. Vid det laget har Nvidia släppt rtx 3600.
Ångande moderkort osv så tycker jag att du ska sitta kvar på det du äger. Om man kollar på sweclockers test i 1080p är vinsterna marginella när man överklockar 8600k.

Så hur ser din framtid ut ifall jag får bestämma?
Du köper NZXT chassit eftersom du verkar insistera.
Sparar pengar tills nästa generation Nvidia/Amd kort släpps och byter ut ditt 1070 ti. Sedan kan du troligtvis använda den i 2-3 år utan att uppgradera i fall du tänker fortsätta med 1080p.

Själv sitter jag på samma dator som införskaffades Januari 2014. Då spelade jag i 1080p nu kör jag 4k. Det ända som har ändrats är att jag köpte ett begagnat 980 för något år sedan samt en SSD. Själv anser jag att man inte ska uppgradera datorn fören det behövs. Nu klarar jag inte längre att få 60 fps i moderna spel. Så det blir ny dator efter sommaren. Istället för att göra inkremental prestandauppgraderingar blir det troligtvis en fyrdubbling i prestanda. Du får göra som du vill, dock rekommenderar jag att sikta på större uppgraderingar vid behov än att göra små med små prestanda vinster.

Edit: Det är inte så att du upplever stabilitets problem med ditt nuvarande moderkort?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noob I am:

Om jag inte har tappat läsförmågan så skrev @kapisch "Möjlgtvis behöver du en liten bättre kylare om du har stock." Sedan skrev du i ditt inlägg "Noctua NH-U9S" vilket ej är intel stock samt klarar överklocking. Om du nu vill byta till h100i mot mina rekommendationer köper jag gärna din Noctua NH-U9S

Det tycker jag du absolut inte ska göra. Jag tycker inte du ska köpa ett rtx 2060 super vid jul. Vid det laget har Nvidia släppt rtx 3600.
Ångande moderkort osv så tycker jag att du ska sitta kvar på det du äger. Om man kollar på sweclockers test i 1080p är vinsterna marginella när man överklockar 8600k.

Så hur ser din framtid ut ifall jag får bestämma?
Du köper NZXT chassit eftersom du verkar insistera.
Sparar pengar tills nästa generation Nvidia/Amd kort släpps och byter ut ditt 1070 ti. Sedan kan du troligtvis använda den i 2-3 år utan att uppgradera i fall du tänker fortsätta med 1080p.

Själv sitter jag på samma dator som införskaffades Januari 2014. Då spelade jag i 1080p nu kör jag 4k. Det ända som har ändrats är att jag köpte ett begagnat 980 för något år sedan samt en SSD. Själv anser jag att man inte ska uppgradera datorn fören det behövs. Nu klarar jag inte längre att få 60 fps i moderna spel. Så det blir ny dator efter sommaren. Istället för att göra inkremental prestandauppgraderingar blir det troligtvis en fyrdubbling i prestanda. Du får göra som du vill, dock rekommenderar jag att sikta på större uppgraderingar vid behov än att göra små med små prestanda vinster.

Edit: Det är inte så att du upplever stabilitets problem med ditt nuvarande moderkort?

Jag har bestämt mig för att köpa NZXT chassi:t, och de är för jag ska kunna göra uppgraderingar i framtiden då mitt nuvarande chassi är väldigt lite. Samt vill jag verkligen göra någon uppgradering nu när jag har möjligheten. Och om jag ska spara pengar för ett av de nya generationens grafik kort, så kommer jag inte köpa ny kylare. Gjort research och Noctua NH serien står fortfarande bra än idag. Anledningen till varför jag vill göra någon ändring, är för att jag spelar i 144hz och vill nå upp till de i alla spel. Samt så har jag i dagens läge lyckats få allt jag velat ha av släkten de senaste halvåret. Så just nu vill jag fokusera på min dator.

Och jag ser ett fel i din plan. Jag gjorde lite mer research, och hittade att B360m serien av moderkort kan ej oc:a (overclock:a). Så kommer ej kunna oc:a min cpu. Allt annat ser bra ut, gpu uppgraderingen är en väldigt bra idé faktiskt, då jag bara kommer köra 1080p i alla spel. Gillar inte 4k eller ens 2k så (ännu mindre i spel).

Gör de någon stor skillnad att jag ej kan overclocka min CPU eller spelar de inte så mycket roll i planen? Om de gör de kommer jag förmodligen bara köpa ett nytt moderkort för 1 500kr + NZXT. Sälja min B360M-A och Chassi på blocket. Vill ha era åsikter då jag mer kan HUR man bygger en dator (och gör modifikationer) och inte VAD man ska göra för uppgraderingar😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297871:

Gör de någon stor skillnad att jag ej kan overclocka min CPU eller spelar de inte så mycket roll i planen? Om de gör de kommer jag förmodligen bara köpa ett nytt moderkort för 1 500kr + NZXT. Sälja min B360M-A och Chassi på blocket. Vill ha era åsikter då jag mer kan HUR man bygger en dator (och gör modifikationer) och inte VAD man ska göra för uppgraderingar😅

Seriöst, du måste börja läsa vad vi skriver!
Jag berörde just hur liten vinst det är med överklagning i det du citerade, skickar länken igen https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noob I am:

Seriöst, du måste börja läsa vad vi skriver!
Jag berörde just hur liten vinst det är med överklagning i det du citerade, skickar länken igen https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...

Förlåt, de är inte att jag inte läser. Var lite stressad igår när jag skrev mitt meddelande, men jag tror jag förstår nu. Tack så mycket för hjälpen, och förlåt för allt problem jag skapat för er😅 Ska överklocka min GPU för nuvarande så jag får lite mer prestanda ur den, och sedan är de att spara ihop pengar till nytt GPU efter jag köpt NZXT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297871:

Förlåt, de är inte att jag inte läser. Var lite stressad igår när jag skrev mitt meddelande, men jag tror jag förstår nu. Tack så mycket för hjälpen, och förlåt för allt problem jag skapat för er😅 Ska överklocka min GPU för nuvarande så jag får lite mer prestanda ur den, och sedan är de att spara ihop pengar till nytt GPU efter jag köpt NZXT.

Hola!

Här är ett fint test Gamers Nexus gjorde av H510 chassit: https://youtu.be/J-7V1VEFx8U

Lycka till!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av [SmR]BMF:

Hola!

Här är ett fint test Gamers Nexus gjorde av H510 chassit: https://youtu.be/J-7V1VEFx8U

Lycka till!

Dedär är H710, it H510. Men tackar, borde it vara så svårt att bara flytta allt till ett nytt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297871:

Dedär är H710, it H510. Men tackar, borde it vara så svårt att bara flytta allt till ett nytt chassi.

Finns så många 510 chassin kollar du i Gamers Nexus arkiv så har de iaf gjort 3st 510 tester, olika iterationer antar jag.

Glhf!