Permalänk
Medlem

Hur värderar man en TV?

Är det för billigt att sälja en TV från 2015 som då kostade 19000kr för 4500kr nu snart 5 år senare? Det är så svårt det här med att värdera TV-apparater.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades sälja min TV (4K) från 2016/2017 som jag köpte för 6000kr för 3200kr förra veckan.

Vad är det för modell är nog viktigt för att kunna värdera något. 4500 låter som ett bra kompispris men kan något lågt för Facebook / Blocket beroende på vad man nu kan få för nytt för det priset +- 2000kr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nej, det skulle jag inte säga. Beror såklart på modell vad den kan vara värd. Men för billigt skulle jag inte säga att det är. Köpte du den för 19.000kr så reades den säkert ut för 9999kr 2016. Runt 4000kr skulle säkert vara ett bra riktmärke.
Som alltid är det Blocket som gäller om du vill få mest pengar för denna typen av varor. Här skall du nog vara glad om du får 3000kr!

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är ganska lätt att värdera en TV. Men man kan inte utgå från vad man själv betalade en gång eftersom det kan skilja sig över 50% beroende på när i reacykeln man köpte TV:n. Och trenden på TV-sidan är små justeringar uppåt i bildkvalitet och nedåt i pris. På de fem år som passerat har nya apparater blivit billigare och bättre.

Utgå därför från vad motsvarande modell kostar idag. Tänk att inte många vill betala mer än hälften än vad en ny modell av motsvarande kvalitet kostar. Justera efter behovet av snabb affär eller mer pengar.

Och en TV från 2015 är fortfarande ganska lätt att jämföra med dagens utbud baserat på modellbeteckningen.

Permalänk
Medlem

Som köpare vill jag inte betala mer än 50% av en ny produkt med liknande eller bättre specs.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem

Vad är det för TV?
Vad du köpte den för är helt oväsentligt, fullpris eller 50% rabatt påverkar ditt pris mycket, men har ingen betydelse för andrahandsvärdet.

Permalänk
Medlem

Modellen är en Sony 55” x85c, och tänkte sälja den till en kollega till ett schyst pris

Permalänk
Bildexpert 📺

@sju: Motsvarande modell för 2019 är Sony XG85xx så då är din första prisgissning fullt rimlig.