Permalänk

tips på ny mobiltelefon

farsan vann 400 000 på travet för några dagar sedan och nu håller han på att skicka 10 000 hit och dit till barn och barnbarn, betalar av skulder åt alla osv, och nu när de frågade mig om jag behövde nått så kom jag bara att tänka på en ny mobiltelefon. de bad mig att gå in och kika på mobiler och se vad de kostar de som jag vill ha, men jag kan zip nada om mobiler.

jag vet inte hur många tusenlappar jag har att röra mig med här då de inte sa någon summa, men ett antal antar jag, men om vi utgår ifrån 4000kr och uppåt, vad kan ni rekommendera för mobil? gärna till ett bra pris, jag menar, bara för att pengar finns så måste man ju inte spendera mängder

prio nr 1: kameran, det är ett måste att det ska vara en superb kamera.
prio nr 2: högtalarna, det måste vara bra högtalare, gärna i samma kvalitet som en PC(om det är möjligt).

det är det viktigaste som jag är ute efter, sen om det är bra skärm, att den är snabb etc, det gör ju självklart absolut inget, så länge dessa 2 prios är superb.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Härligt

Kan inte låta bli att undra lite hur du menar med att högtalarna ska vara lika bra som på en PC?

Jag kan bara rekommendera det jag själv har, vilket blir en iPhone 11 Pro. Fantastisk kamera, display samt helt okej stereoljud för att vara en mobil. Riktigt bra batteri med.

Permalänk
Medlem

pixel 3a eller iPhone SE2 är jätte bra telefoner. Ljudet är bra på Iphone, till och med stereo-ljud.
Angående kameran tycker jag detta är en bra jämförelse. Utvecklingen i bra ljus har avstannat.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk

inte exakt lika bra, det kanske blir svårt när det gäller mobiler(?), men att det ska låta ungefär detsamma, samma kvalitet som när du spelar en låt på PCn och när du spelar en låt på mobilen.
kommer ihåg min gamla mobil, lät bara gällt och typ ingen bas.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

jag låter tråden vara aktiv lite, så att fler får komma in och ge sina tips

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av mangemani:

inte exakt lika bra, det kanske blir svårt när det gäller mobiler(?), men att det ska låta ungefär detsamma, samma kvalitet som när du spelar en låt på PCn och när du spelar en låt på mobilen.
kommer ihåg min gamla mobil, lät bara gällt och typ ingen bas.

Finns nog ingen mobil som pushar lika bra ljud ur sina inbyggda högtalare som en pc med högtalare gör. Däremot låter de flesta telefonerna riktigt bra ifall du kör med ett par vettiga hörlurar.

Permalänk
Medlem

Kommer inte hitta bas i någon mobil, bättre köra hörlurar eller chromecast audio till en riktig anläggning då.

Några ’gaming’ telefoner hade bättre högtalare har jag för mig, men det var med något tillbehör man kopplade på så inte direkt smidigt

Varför är just ljudet så viktigt? Alla lurar jag har använt har långt mycket bättre ljud än det skräp som satt i alla walkman och kameramobiler för 10+ år sedan i alla fall

Permalänk

ok, jag anade nästan det att det inte går att få en mobil med samma kvalitets ljud som en PC, jaja, så länge det är hyfsat ljud.

får jag fråga, ser att ingen har nämnt samsung, vad är skillnaden mellan iphone och samsung?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

pixel 3a eller iPhone SE2 är jätte bra telefoner. Ljudet är bra på Iphone, till och med stereo-ljud.
Angående kameran tycker jag detta är en bra jämförelse. Utvecklingen i bra ljus har avstannat.
https://www.youtube.com/watch?v=gGZ3uO2p5qY

verkar inte vara sån stor skillnad, lite mörkare bild på de billigare, men nästan 2000 kr mer för lite ljusare bild, är det verkligen värt det. de ger ju betydligt bättre bilder än min gamla samsung mobil iaf, thats for sure.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Gick från Mate 20 Pro till S10+ och högtalaren på en sådan är bannemej superb! Så antingen skulle jag hoppa på en s10+ idag och ha några år alternativt invänta till Note 20.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Gick från Mate 20 Pro till S10+ och högtalaren på en sådan är bannemej superb! Så antingen skulle jag hoppa på en s10+ idag och ha några år alternativt invänta till Note 20.

vad är egentligen mate, s10 och note? enda jag har hört talas om är samsung och iphone(när det gäller de nya)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

vad är egentligen mate, s10 och note? enda jag har hört talas om är samsung och iphone(när det gäller de nya)

Mate är en serie från Huawei där företaget har en P-serie och en Mate-serie. Förr var Mate deras high end men idag är deras Mate och P nästan snarlika.
Samsung har idag 2 serier: S-serien och Note serien.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Mate är en serie från Huawei där företaget har en P-serie och en Mate-serie. Förr var Mate deras high end men idag är deras Mate och P nästan snarlika.
Samsung har idag 2 serier: S-serien och Note serien.

aha, då förstår jag.

jag har i många timmar nu kikat på recension efter recension på mobiler och allt verkar nu koka ned till att det står mellan 2 mobiler, men jag är inte riktigt säker på vilken. har hört så mycket bra om den ena och så mycket bra om den andra, har kikat på youtube på en massa klipp där de testar kameran, ljudet osv, och när jag får för mig att den ena har övertaget så kikar jag på ett annat klipp som då får den andra at verka bättre, så jag vet inte vilken jag ska välja.

valet står mellan Samsung Galaxy S20 Ultra vs iPhone 11 Pro Max . mänga här verkar tycka att iphone är det enda rätta, men sen hör man på andra ställen att samsung är det enda rätta. känns lite grann som playstation vs xbox diskussionerna

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

aha, då förstår jag.

jag har i många timmar nu kikat på recension efter recension på mobiler och allt verkar nu koka ned till att det står mellan 2 mobiler, men jag är inte riktigt säker på vilken. har hört så mycket bra om den ena och så mycket bra om den andra, har kikat på youtube på en massa klipp där de testar kameran, ljudet osv, och när jag får för mig att den ena har övertaget så kikar jag på ett annat klipp som då får den andra at verka bättre, så jag vet inte vilken jag ska välja.

valet står mellan Samsung Galaxy S20 Ultra vs iPhone 11 Pro Max . mänga här verkar tycka att iphone är det enda rätta, men sen hör man på andra ställen att samsung är det enda rätta. känns lite grann som playstation vs xbox diskussionerna

Bra sammanfattat på slutet där!

Jag skulle slå ett slag för oneplus med deras 120hz skärmar, men man tappar en del på kamerasidan då

Permalänk

.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av medbor:

Bra sammanfattat på slutet där!

Jag skulle slå ett slag för oneplus med deras 120hz skärmar, men man tappar en del på kamerasidan då

vad jag har läst så har den samsung jag nämnde också 120hz skärm

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

jag är helt övertygad att du inte kommer använda ens en bråkdel av telefonens funktioner och finesser.
tror det är extremt få människor som kan utnyttja en mobil i 10000kr klassen till fullo.
Hade jag varit du, skulle jag inte slösa på pappas pengar på det bästa som marknaden erbjuder, utan ta en hyfsad bra model för 5-7 tusen.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Funderar själv på denna :)

Permalänk
Avstängd

P30 pro skulle jag säga är en bra nybörjar mobil, om du kan hitta den under 6000kr.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

vart får man tag i denna? kikade på prisjakt men hittade ingen butik som sålde den, men den verkar ju vara släppt eftersom folk har gjort recensioner om den

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

jag är helt övertygad att du inte kommer använda ens en bråkdel av telefonens funktioner och finesser.
tror det är extremt få människor som kan utnyttja en mobil i 10000kr klassen till fullo.
Hade jag varit du, skulle jag inte slösa på pappas pengar på det bästa som marknaden erbjuder, utan ta en hyfsad bra model för 5-7 tusen.

du har en vettig poäng där, för som sagt, det enda jag egentligen kommer att använda mycket utav är ju kameran samt ljudet, resten spelar ju egentligen mindre roll för mig, ringa och skicka sms, thats it, möjligtvis något spel hit eller dit, men thats it.

jag har dragit ned priset lite nu, iphone se2 verkar lovande, eller den där sony mobilen, går på runt 7k, verkar ha bra kameror, ljud och kan prestera.
så du har helt rätt, var nog min "måste ha det senaste" giriga sida som tog över där en stund. jag behöver inte en sådan dyr mobil då jag inte kommer att använda den till 100%.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

du har en vettig poäng där, för som sagt, det enda jag egentligen kommer att använda mycket utav är ju kameran samt ljudet, resten spelar ju egentligen mindre roll för mig, ringa och skicka sms, thats it, möjligtvis något spel hit eller dit, men thats it.

jag har dragit ned priset lite nu, iphone se2 verkar lovande, eller den där sony mobilen, går på runt 7k, verkar ha bra kameror, ljud och kan prestera.
så du har helt rätt, var nog min "måste ha det senaste" giriga sida som tog över där en stund. jag behöver inte en sådan dyr mobil då jag inte kommer att använda den till 100%.

För vad du önskar är se2 eller iphone 11 det rätta valet. Av någon anledning är det "bara" Apple som lyckas gör högtalare. iPhone 11 har också fördelen med bättre batteritid.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

För vad du önskar är se2 eller iphone 11 det rätta valet. Av någon anledning är det "bara" Apple som lyckas gör högtalare. iPhone 11 har också fördelen med bättre batteritid.

dock är den billigaste iphone 11 jag kan hitta, 13k dyr ;), 4k dyrare än samsung s20
SE 2 verkar ju iaf ha ett lite mer humanare pris, runt 7k och är det verkligen sån enorm skillnad mellan SE 2 och 11 så det är värt att punga ut nästan 7k mer?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

dock är den billigaste iphone 11 jag kan hitta, 13k dyr ;), 4k dyrare än samsung s20
SE 2 verkar ju iaf ha ett lite mer humanare pris, runt 7k och är det verkligen sån enorm skillnad mellan SE 2 och 11 så det är värt att punga ut nästan 7k mer?

Nu undrar jag vart du tänker handla.
iphone 11 8000kr https://www.inet.se/produkt/1964106/apple-iphone-11-64gb-svar...
iphone se2 5500kr https://www.inet.se/produkt/1964888/apple-iphone-se-64gb-svar...

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk

gjorde en sökning på prisjakt. den billigaste SE2 där låg på 7300 och den billigaste iphone 11 låg på över 13 000. hade ingen aning om vart jag skulle kika efter mobilerna, så det blev prisjakt, så jag får tacka så mycket för inet länken

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

men vänta lite nu, det var denna jag såg på prisjakt för 7k https://www.inet.se/produkt/1964894/apple-iphone-se-256gb-sva...

vad är det för skillnad mellan denna och den du länkade till för 5k?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

edit: aha, nu såg jag, mer utrymme. kan det kanske vara värt att lägga på 2k, jag kommer ju att lägga in en hel del på mobilen, eller räcker 64GB länge?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

och kan även passa på att fråga, SE och SE 2, vad är skillnaden?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

SE kom ut typ 2015. SE2 är ett inofficiellt namn på 2020 modellen. 64 vs 256 kan bara du svara på. Jag har aldrig använt över 64 på en mobil

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Det är otroligt tröttsamt när dyra inköp supportas ~2år, vilket varit min erfarenhet med androidbaserade mobiltelefoner. Sista flaggskeppet som ligger här i lådan har fortfarande opatchat säkerhetshål av den grövsta sorten...

iPhone 5S har fått (säkerhets)uppdateringar i 7 år nu. Senaste i förra veckan.

Jag bara utgår från att ”iPhone SE 2020” kommer supportas någonting liknande så slog till på en sådan. Antagandet gör jag baserat på bland annat den vassa processorn Apple smällde in i den.

Har haft den ett tag nu och hade glömt hur mycket jag gillar iOS. Har en misstanke om varför många recensenter så lättvindigt säger att kameran är ”sämre”, vilket jag tror är eftersom det går läsa specifikationen på sådant vis. Det är samma lins som använts tidigare, men som nu tar bättre bilder eftersom A13 mäktar göra mera bearbetning på mjukvarunivå. Sådan kan man inte direkt avläsa på specifikationsbladet. Omdiskuterade ”mörkerbilder”, som jag inte riktigt förstått vad grejen är, har jag noterat redan är fixat i diverse fristående kamera-appar - så det kanske fixas även i native kamera-app framgent.

Kommer för övrigt bra överens med Siri vilket minskar pillandet och skärmtiden, för saker jag ofta använder mobiltelefonen till. Navigera till X, väck mig klockan X, ställ en timer på X, blir det bra väder imorgon?, jag vill ta en bild, har jag någon e-post från X, när är nästa möte med X, spela serie X på streamingtjänst X, ring till X, och så vidare. Gillar även HomeKit, så är ju på väg ned i äppelträsk.

Hur som helst,
köp en iPhone för hästpengen blir mitt tips.

Visa signatur

Citera för svar :)