Extern hårddisk fungerar inte med ny dator

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk fungerar inte med ny dator

Jag har en gammal stationär Dell Intel Celeron D inside med OS Ubuntu 16.04 nånting och till det hade jag kopplat två externa hårddiskar den ena en Hitachi Deskstar SATA och den andra en Hitachi Deskstar ATA/IDE. Detta fungerade helt perfekt.

När jag köpte en ny stationär dator Lenovo A10 med OS Windows 10 tänkte jag skrota min tilltänkt uttjänta Dell men döm om min förvåning när jag inte på samma sätt kunde koppla till mina två externdiskar till min nya dator utan endast min IDE-disk.

Hur jag än försökte gick det inte att få min SATA-disk att fungera ihop med min Lenovo så för att överhuvudtaget få behålla den data jag har lagrat på min relativt stora SATA-disk så fick jag lov att behålla min gamla dator och placera tillbaka SATA-disken ihop med den, och jo där fungerar den som den ska.

Hur kommer det här sig? Hade det förhållit sig tvärtom så kunde jag ha förstått det då väl SATA är modernare teknik än ATA/IDE är?

Rubrik förtydligad från "Externa hårddiskar" /Vzano, Mod
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Skriver hårddiskarna i ett filsystem som Windows 10 kan läsa?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Skriver hårddiskarna i ett filsystem som Windows 10 kan läsa?

Ja den här IDE-disken gör ju uppenbarligen det men huruvida SATA-disken gör så vet jag ej. Den är ju köpt innan Win10 kom, närmare bestämt på 7:ans tid men varför skulle Hitachi tillverka en disk som inte skulle vara kompatibel med nya Windows utgåvor när de tidigare har gjort diskar som klarar det?

Hur ser jag eller var ser jag vilket filsystem som disken skriver i - jag är så novis - vad ska systemet heta isf eller vilket system är fel för 10:an

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

... men varför skulle Hitachi tillverka en disk som inte skulle vara kompatibel med nya Windows utgåvor när de tidigare har gjort diskar som klarar det?

Det har de inte, frågan var vilket filsystem som du använt på diskarna. Ubuntu använder som standard Ext4 som Windows normalt inte kan läsa, så om du haft Ubuntu installerat på SATA-disken så är det troligtvis det som är problemet.

Det finns mjukvara som lägger till stöd för Ext4 i Windows, men det är mer till för om man har både Linux och Windows på datorn och ibland vill komma åt filer från Linux-partitionerna. Om du bara ska ha Windows på disken så bör du formatera om den till NTFS med diskhanteraren i Windows. Detta kommer dock ta bort alla filer på disken.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av nobbens:

Ja den här IDE-disken gör ju uppenbarligen det men huruvida SATA-disken gör så vet jag ej. Den är ju köpt innan Win10 kom, närmare bestämt på 7:ans tid men varför skulle Hitachi tillverka en disk som inte skulle vara kompatibel med nya Windows utgåvor när de tidigare har gjort diskar som klarar det?

Tror inte problemet är gränssnittet, har använt flera SATA-enheter på Windows 10 innan jag gick över till NVMe. Vad händer när du kopplar in SATA-enheten i datorn?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det har de inte, frågan var vilket filsystem som du använt på diskarna. Ubuntu använder som standard Ext4 som Windows normalt inte kan läsa, så om du haft Ubuntu installerat på SATA-disken så är det troligtvis det som är problemet.

Det finns mjukvara som lägger till stöd för Ext4 i Windows, men det är mer till för om man har både Linux och Windows på datorn och ibland vill komma åt filer från Linux-partitionerna. Om du bara ska ha Windows på disken så bör du formatera om den till NTFS med diskhanteraren i Windows. Detta kommer dock ta bort alla filer på disken.

Tack men jag ser den ju överhuvudtaget inte alls men väl IDE-disken som sagt och den har jag ju också haft som Linux-disk på samma dator.

Ok nu får jag tre stora USB-minnen med posten imorgon så då får jag med hjälp av dem överföra filerna till min Lenovo och sen formatera på min Ubuntu-Dell-dator. Det ska väl gå eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Tror inte problemet är gränssnittet, har använt flera SATA-enheter på Windows 10 innan jag gick över till NVMe. Vad händer när du kopplar in SATA-enheten i datorn?

Helt dött - jag ser den inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Tack men jag ser den ju överhuvudtaget inte alls men väl IDE-disken som sagt och den har jag ju också haft som Linux-disk på samma dator.

Du ser alltså inte disken alls i BIOS eller Windows diskhanterare?

Skrivet av nobbens:

Ok nu får jag tre stora USB-minnen med posten imorgon så då får jag med hjälp av dem överföra filerna till min Lenovo och sen formatera på min Ubuntu-Dell-dator. Det ska väl gå eller?

Ja, det borde väl inte vara något problem att föra över filerna via USB-minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du ser alltså inte disken alls i BIOS eller Windows diskhanterare?
Ja, det borde väl inte vara något problem att föra över filerna via USB-minne.

Nä det förstår jag men går det att formatera sen på min gamla Dell dator med OS Ubuntu (OS ska väl inte ha med formatering att göra eller?) och få disken att funka i min nya Windows 10 Lenovo A10?

Ok - har inte testat å se efter om jag ser den i BIOS - om jag gör det så kan jag väl formatera därifrån eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Nä det förstår jag men går det att formatera sen på min gamla Dell dator med OS Ubuntu (OS ska väl inte ha med formatering att göra eller?) och få disken att funka i min nya Windows 10 Lenovo A10?

Ok - har inte testat å se efter om jag ser den i BIOS - om jag gör det så kan jag väl formatera därifrån eller?

Det är bättre att formatera den på Windows-datorn så att du vet att du får rätt filsystem på den. Om du inte kan se disken i Windows diskhanterare så är det osannolikt att det skulle göra någon skillnad att formatera den i Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är bättre att formatera den på Windows-datorn så att du vet att du får rätt filsystem på den. Om du inte kan se disken i Windows diskhanterare så är det osannolikt att det skulle göra någon skillnad att formatera den i Ubuntu.

Hur kommer jag till diskhanteraren? Ja du ser hur lite jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Hur kommer jag till diskhanteraren? Ja du ser hur lite jag vet

Enligt Microsoft kan man högerklicka på start och välja diskhantering ser det ut som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Enligt Microsoft kan man högerklicka på start och välja diskhantering ser det ut som.

Ja just ja, det funkade - tack. Vet du hur jag gör det i Ubuntu också så kan jag kanske kolla upp SATA-disken där?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förstår inte riktigt vad du menar för du skriver externa diskar men pratar samtidigt om andra interface än usb, är de externa ansluts de väl med usb eller e sata ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår inte riktigt vad du menar för du skriver externa diskar men pratar samtidigt om andra interface än usb, är de externa ansluts de väl med usb eller e sata ?

Så här ser det ut - ja går ner till USB-uttag och den andra är strömförsörjning
och fungerar perfekt på denna Dell Ubuntu med ej på min Lenovo win 10
Min externa IDE-disk hade jag också här förut och den fungerar perfekt på min Lenovo A10 Win 10
men som sagt det gör inte den här på bilden - varför denna skillnad?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

Så här ser det ut - ja går ner till USB-uttag och den andra är strömförsörjning
https://i.imgur.com/v9Z9WiA.jpg

Så du har en adapter, diskarna är ju vanliga interna. adaptern kan ju vara trasig eller bara funka i en port med rätt usb version. du kan testa att ansluta disken internt utan adaptern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så du har en adapter, diskarna är ju vanliga interna. adaptern kan ju vara trasig eller bara funka i en port med rätt usb version. du kan testa att ansluta disken internt utan adaptern.

Se min redigering ovan - kan ju inte vara fel på adaptern väl som förövrigt följde med i kartongen som originalutrusning när den fungerar på denna dator?

Kan det vara så att min Lenovo saknar möjlighet för SATA?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

Se min redigering ovan - kan ju inte vara fel på adaptern väl som förövrigt följde med som originalutrusning när den fungerar på denna dator?

Men har du provat den i usbportar med olika versioner ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Vet du hur jag gör det i Ubuntu också så kan jag kanske kolla upp SATA-disken där?

Gör vad, formatera den? Jag brukar göra det från kommandoraden, i det här fallet med mkfs.ntfs (om du har det verktyget installerat) om du vill använda den i Windows. Men Ubuntu har säkert något grafiskt gränssnitt för det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men har du provat den i usbportar med olika versioner ?

Ja jag provade både fram och bak på min Lenovo - om det sen är olika versioner det vet jag ej. Det finns iaf 3.0 eller om det är 3.1 vad som sitter baktill har jag inte kollat upp. Om det är blått eller svart är det väl treor och vitt är tvåor...eller? Ska se om jag hittar manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Gör vad, formatera den? Jag brukar göra det från kommandoraden, i det här fallet med mkfs.ntfs (om du har det verktyget installerat) om du vill använda den i Windows. Men Ubuntu har säkert något grafiskt gränssnitt för det också.

Ja jag ska använda den i Windows är det tänkt och så vill jag skrota Ubuntu Dellen

Var hittar jag diskhanteraren i Ubuntu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men har du provat den i usbportar med olika versioner ?

Ja som jag skrev har jag provat både bak och fram i alla USB-portar
Så här ser det ut i enhetshanteraren och jo visst har Lenovon väl kapacitet att ta emot en SATA-disk efter vad jag kan se - all USB-info förstår jag mig inte på men det är väl 3.0 över allt väl?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@nobbens: Varför kopplar du inte bara in hårddisken direkt i SATA-porten på moderkortet istället för att gå via en SATA till USB-adapter?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

Ja som jag skrev har jag provat både bak och fram i alla USB-portar
Så här ser det ut i enhetshanteraren och jo visst har Lenovon väl kapacitet att ta emot en SATA-disk efter vad jag kan se - all USB-info förstår jag mig inte på men det är väl 3.0 över allt väl?

https://i.imgur.com/yEQVQaX.png

Om du kopplar via en usbadapter så blir disken en usbdisk och du ska inte kalla den sata, om du kopplar den internt i en sataport är det en satadisk, det är porten i dastorn som bestämmer.
Har du data på disken som ska sparas? om inrte så tröm den bara och starta om med den som om den var ny, radera alla partitioner på enheten via Gparted och partitionnera om den i från det os du vill använda den med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

@nobbens: Varför kopplar du inte bara in hårddisken direkt i SATA-porten på moderkortet istället för att gå via en SATA till USB-adapter?

Ja det är sant men jag vill så ogärna öppna min dator och ge mig på en sådan manöver. Har bränt en dator en gång. Visserligen var det slarv men så länge som jag inte går in i datorn så händer det inte en gång till. Vet för övrigt inte ens om det finns plats för en disk till då den redan har två diskar i sig - vill minnas att det är fullt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

Ja det är sant men jag vill så ogärna öppna min dator och ge mig på en sådan manöver. Har bränt en dator en gång. Visserligen var det slarv men så länge som jag inte går in i datorn så händer det inte en gång till. Vet för övrigt inte ens om det finns plats för en disk till då den redan har två diskar i sig - vill minnas att det är fullt.

Mycket osannolikt att du inte kan ansluta minst 4 sataenheter men om du inte känner dig bekväm att öppna lådan är det en annan sak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Uppdaterar

När jag startade min Ubuntudator så erbjöds jag en uppdatering [läser de mina tankar tro? ] så jag satte igång med det.
18.04 Bionic Beaver heter det nya visst. Verkar jäkligt proffsigt det hela och flera timmar skulle själva uppdateringen ta men nedladdningen bara 3 minuter.

Jo jag har fått mina USB-minnen jag tänkt använda för å tömma den externa disken men får se nu efter uppdateringen så kanske det hela blir så bra så jag finner för gott att behålla datorn och då kanske också den extra disken till.

Ja vi får se hur det går och ja USB-minnena går i alla fall att använda till min "bra att ha låda"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

18.04 Bionic Beaver heter det nya visst.

Bara så du har koll på det så är Ubuntus versionsnummer av typen årtal.månad, d.v.s. 18.04 är från april 2018. De släpper en ny version varje halvår, så senaste är 20.04.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Bara så du har koll på det så är Ubuntus versionsnummer av typen årtal.månad, d.v.s. 18.04 är från april 2018. De släpper en ny version varje halvår, så senaste är 20.04.

Vid automatisk uppgradering görs det en LTS-version i taget, dvs från 16.04 till 18.04 och sedan till 20.04. 20.04 LTS (Focal Fossa) är dock inte släppt för automatisk uppgradering än, det görs först när 20.04.1 släpps i runt månadsskiftet juli/augusti.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Bara så du har koll på det så är Ubuntus versionsnummer av typen årtal.månad, d.v.s. 18.04 är från april 2018. De släpper en ny version varje halvår, så senaste är 20.04.

Skrivet av zarkov:

Vid automatisk uppgradering görs det en LTS-version i taget, dvs från 16.04 till 18.04 och sedan till 20.04. 20.04 LTS (Focal Fossa) är dock inte släppt för automatisk uppgradering än, det görs först när 20.04.1 släpps i runt månadsskiftet juli/augusti.

Det var fin info att få - blir ordentligt sugen på att behålla - ett tag var jag ordentligt igång men efter att det var en del strul med "konfettiregn" m.m. när man skulle se U-tube så valde jag bort Linux trots att det efter en massa mankemang slutade regna.

Det finns ju två eller åtminstone ett bra svenskt forum också där man snabbt får hjälp med de krångliga kommandona till terminalen eller hur det nu var....

Jo jag prenumererar på releaser som regelbundet kommer till min forummapp i gmail men som sagt Linux har legat på hyllan sen jag köpte min stationära Lenovo just 2016-17.