Permalänk
Medlem

Svajande temp 3600 + byte av kylare

Hej!

Har precis monterat ihop mitt första bygge, vilket är kul men behöver förbättra situationen med temperatur och oväsnet från stock-kylaren för CPU:n innan jag är nöjd. Gäller en Ryzen 5 3600 monterad i ett Metis Evo Plus m-ITX (https://www.overclockers.co.uk/raijintek-metis-evo-mini-itx-c...).

Dels svajar temperaturen väldigt mycket, pendlar mellan 40-70 grader när jag bara har Chrome igång (och utan miljoner tabbar som jag vanligtvis har). Detta enligt CPU Z. Fläkten varvar upp och ner hela tiden vilket är väldigt hörbart och störande, även med egen kurva. Vid spelande ligger temp rätt stabilt runt 70% i CoD WWII @60fps i 1080, dock med toppar runt 92grader enligt MSI Afterburner. Vet inte om tex chipset drivers behöver uppdateras för att hjälpa mot svajningarna? Läste nåt om det på Reddit men tappade bort den tråden. Har kört Windows update + manuell installation av GPU driver.

Stock-kylaren ska bytas men väger mellan luft-kylare och AIO (120mm). Kraken M22 ser jääävligt fräck ut med sin infinity mirror, samt att jag tror det är bra med vätskekylning för att jämna ut temperatursvängningarna. En tower-kylare tror jag kanske skulle bli mer effektiv då insugsfläkt skulle blåsa kall luft direkt in i flänsarna, och exhaust-fläktarna skulle sitta precis bredvid exakt där varmluften passerar.

Vart får jag bäst prestande (ljud och temp)? Kommer sannolikt inte överklocka. Lite rädd för att höra gnissel eller andra ljud från pump om jag går på en AIO men det kanske inte är hörbart? AIOn skulle isåfall sitta där Chromax-fläkten är nu.

Har bytt kylpasta med vinst på enbart någon grad. Fläktar: 200mm +120mm slim intag, 2x90mm uttag.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hujeta:

Hej!

Har precis monterat ihop mitt första bygge, vilket är kul men behöver förbättra situationen med temperatur och oväsnet från stock-kylaren för CPU:n innan jag är nöjd. Gäller en Ryzen 5 3600 monterad i ett Metis Evo Plus m-ITX (https://www.overclockers.co.uk/raijintek-metis-evo-mini-itx-c...).

Dels svajar temperaturen väldigt mycket, pendlar mellan 40-70 grader när jag bara har Chrome igång (och utan miljoner tabbar som jag vanligtvis har). Detta enligt CPU Z. Fläkten varvar upp och ner hela tiden vilket är väldigt hörbart och störande, även med egen kurva. Vid spelande ligger temp rätt stabilt runt 70% i CoD WWII @60fps i 1080, dock med toppar runt 92grader enligt MSI Afterburner. Vet inte om tex chipset drivers behöver uppdateras för att hjälpa mot svajningarna? Läste nåt om det på Reddit men tappade bort den tråden. Har kört Windows update + manuell installation av GPU driver.

Stock-kylaren ska bytas men väger mellan luft-kylare och AIO (120mm). Kraken M22 ser jääävligt fräck ut med sin infinity mirror, samt att jag tror det är bra med vätskekylning för att jämna ut temperatursvängningarna. En tower-kylare tror jag kanske skulle bli mer effektiv då insugsfläkt skulle blåsa kall luft direkt in i flänsarna, och exhaust-fläktarna skulle sitta precis bredvid exakt där varmluften passerar. https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158966/158966-75076fe603c35c47e6dd1bf5415da660.jpg

Vart får jag bäst prestande (ljud och temp)? Kommer sannolikt inte överklocka. Lite rädd för att höra gnissel eller andra ljud från pump om jag går på en AIO men det kanske inte är hörbart? AIOn skulle isåfall sitta där Chromax-fläkten är nu.

Har bytt kylpasta med vinst på enbart någon grad. Fläktar: 200mm +120mm slim intag, 2x90mm uttag.

Den där stockkylaren låter verkligen hemskt, i synnerhet när den varvar upp och ner. Jag har dålig koll på vattenkylning, men ska du köra luft skulle jag gå på en sån här, den är tyst och samtidigt rätt effektiv. https://www.inet.se/produkt/6308880/noctua-nh-d9l

Vad gäller överklockning av cpu'n så skulle jag börja med att bara köra PBO i Ryzen Master, det ger nästan lika bra resultat som en OC, men utan risk att råka degradera din cpu. Ska du överklocka så läs på ordentligt, de här chippen funkar inte riktigt som vi är vana vid med gamla intel chip och är relativt lätta att döda eller degradera.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

ja rekommendera Noctua NH D15S om den får plats, lättare att installera och bättre kompatibilitet med RAM och grafikkort än NH D15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

ja rekommendera Noctua NH D15S om den får plats, lättare att installera och bättre kompatibilitet med RAM och grafikkort än NH D15.

Den får inte plats, max 13.5cm över moderkortet passar.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Pure rock kanske?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Ändra energialternativ till "strömsparläge". Inte Ryzens egna utan windows egna.
Då kommer du ser mycket bättre temperaturer utan att tappa prestanda.

Testat på över 10 ryzensystem nu och det är det som gäller

Permalänk
Medlem

Oavsett om du vill byta kylare eller inte kan du enkelt lösa problemet med att fläkten går upp och ner i varvtal vid lätt belastning genom att ändra fläktkurvan i UEFI så att fläkten inte snurrar snabbare förrän en högre temperatur uppnåtts.
Vissa tillverkare har också en funktion för fördröjning som även denna löser problemet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Pure rock kanske?

Också för hög

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Den där stockkylaren låter verkligen hemskt, i synnerhet när den varvar upp och ner. Jag har dålig koll på vattenkylning, men ska du köra luft skulle jag gå på en sån här, den är tyst och samtidigt rätt effektiv. https://www.inet.se/produkt/6308880/noctua-nh-d9l

Vad gäller överklockning av cpu'n så skulle jag börja med att bara köra PBO i Ryzen Master, det ger nästan lika bra resultat som en OC, men utan risk att råka degradera din cpu. Ska du överklocka så läs på ordentligt, de här chippen funkar inte riktigt som vi är vana vid med gamla intel chip och är relativt lätta att döda eller degradera.

Ja verkligen hemskt oljud, nästan så man vill ta på sig säkerhetsbältet och göra sig redo för take-off! Tror PBO kommer räcka väldigt långt för mig, har inte hittills stött på någon applikation där jag behöver mer processorkraft.

Skrivet av Troberg:

Ändra energialternativ till "strömsparläge". Inte Ryzens egna utan windows egna.
Då kommer du ser mycket bättre temperaturer utan att tappa prestanda.

Testat på över 10 ryzensystem nu och det är det som gäller

Ah bra tips, det måste jag testa. Jag ändrade det till optimal kraft, gammal vana efter att ha kört laptop senaste tre åren...

Skrivet av twit:

Oavsett om du vill byta kylare eller inte kan du enkelt lösa problemet med att fläkten går upp och ner i varvtal vid lätt belastning genom att ändra fläktkurvan i UEFI så att fläkten inte snurrar snabbare förrän en högre temperatur uppnåtts.
Vissa tillverkare har också en funktion för fördröjning som även denna löser problemet.

Japp jag har satt en egen kurva i UEFI men pga att temperaturen hoppar så oerhört så varvar fläkten ändå upp och ner riktigt mycket. Har testat med default silent och normal kurva också men samma där, min funkade snäppet bättre men inte bra.

Det låter som något för mig! Hur ändrar jag den? Minns jag rätt i UEFI så finns det ett alternativ för cyclerna men det går max upp till 3sekunder (om den inställningen inte gäller något annat).

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem

Verkar som att Noctua 92mm fläktar är det som gäller, de har ju säkert sitt rykte av en anledning. Finns den att köpa i svart lika som för DH15 fast modellerna jag är ute efter? Hittar bara i klassiska färgerna. Blir lite extra dyrt att köpa en extra svart fläkt plus att metallen inte är målad.

Vad är det för faktisk skillnad mellan nh-u9s vs nh-d9l temperaturmässigt? Jag kan se att kylflänsen är i en annan ordning men nyfiken vad det har för praktisk skillnad (gissar att fläkten i mitten är bäst?). Om svaret på fråga 1 är nej så blir nog valet på modellen som döljer fläktarna bäst om det inte är någon större skillnad...

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem

Var samma tyvärr i min ITX SG13 bygge. Satte på strömsparläge så den stannar på typ 3,5 ghz och 65c vid spel, men det är ju inte särskilt kul även om det inte är någon märkbar skillnad på fps. Tänker nog det som en tillfällig lösning.

Permalänk
Medlem

Jag har också samma problem med min 3600, jag låste den i 3.6GHz i Ryzen Master tills mitt NZXT H1 dyker upp, då blir det vattenkylning och förhoppningsvis lite lugnare svängningar 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Var samma tyvärr i min ITX SG13 bygge. Satte på strömsparläge så den stannar på typ 3,5 ghz och 65c vid spel, men det är ju inte särskilt kul även om det inte är någon märkbar skillnad på fps. Tänker nog det som en tillfällig lösning.

Skrivet av JoL_:

Jag har också samma problem med min 3600, jag låste den i 3.6GHz i Ryzen Master tills mitt NZXT H1 dyker upp, då blir det vattenkylning och förhoppningsvis lite lugnare svängningar 🙂

Satte precis i strömsparläge och sjuk skillnad i temp. Spelade Kingdom come och innan låg jag runt 80c med toppar runt 90-95, nu går tempen knappt över 50! Nåja, tillfällig lösning som får duga tills ordentligare kylning är på plats, ett fint litet knep sålänge man inte måste ha max prestanda.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hujeta:

Satte precis i strömsparläge och sjuk skillnad i temp. Spelade Kingdom come och innan låg jag runt 80c med toppar runt 90-95, nu går tempen knappt över 50! Nåja, tillfällig lösning som får duga tills ordentligare kylning är på plats, ett fint litet knep sålänge man inte måste ha max prestanda.

Hola

Det brukar finnas en bios-inställning för att ange hysteres/fördröjning på cpu fläkten, vilket gör fläkten mindre känslig för kortvariga temspikar och därför inte varvar upp lika snabbt, oftast hinner temperaturen gå ner före cpufläkten varvar upp. Bör lösa ditt och andras problem med fläktar som varvar upp och ner.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Utöver ny kylare så hade jag provat sätta en offset på vcore och sänkt den så mycket det går och det fortfarande är stabilt. Om man vill ha övriga saker stock på processorn.

Verkar gå att köra lägre spänning på dom flesta zen 2. Kan köra min 3600 i 4,35/4,4GHz med 1,22V och den blir väldigt mycket svalare då än mot för stock som går upp i nästan 1,4V.
Tror 4,2GHz var stabilt med 1,1-1,15V.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hujeta:

Satte precis i strömsparläge och sjuk skillnad i temp. Spelade Kingdom come och innan låg jag runt 80c med toppar runt 90-95, nu går tempen knappt över 50! Nåja, tillfällig lösning som får duga tills ordentligare kylning är på plats, ett fint litet knep sålänge man inte måste ha max prestanda.

Härligt att höra!
Jag kör en Noctua UH-9S till min 3900x och den kyler gott och väl när jag kör i strömsparläge.
Så för din cpu så räcker nog den också

Jag har inte sett någon förlust på prestanda i strömsparläget, oavsett ryzen cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Härligt att höra!
Jag kör en Noctua UH-9S till min 3900x och den kyler gott och väl när jag kör i strömsparläge.
Så för din cpu så räcker nog den också

Jag har inte sett någon förlust på prestanda i strömsparläget, oavsett ryzen cpu.

Kör du med PBO också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Utöver ny kylare så hade jag provat sätta en offset på vcore och sänkt den så mycket det går och det fortfarande är stabilt. Om man vill ha övriga saker stock på processorn.

Verkar gå att köra lägre spänning på dom flesta zen 2. Kan köra min 3600 i 4,35/4,4GHz med 1,22V och den blir väldigt mycket svalare då än mot för stock som går upp i nästan 1,4V.
Tror 4,2GHz var stabilt med 1,1-1,15V.

Det är vad jag hade gjort om den inte klarade av stock. Köra typ 4.0-4.1Ghz @1.1-1.15V, då går den svalt, men presterar betydligt bättre än vid strömsparläge (Detta går alltså jätteneklt att ställa in i Ryzen Master).

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Kör du med PBO också?

Jag har inte stängt av PBO på något av systemen

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hola

Det brukar finnas en bios-inställning för att ange hysteres/fördröjning på cpu fläkten, vilket gör fläkten mindre känslig för kortvariga temspikar och därför inte varvar upp lika snabbt, oftast hinner temperaturen gå ner före cpufläkten varvar upp. Bör lösa ditt och andras problem med fläktar som varvar upp och ner.

Glhf!

Ska definitivt undersöka detta, låter som en behövlig justering.

Skrivet av zeg:

Utöver ny kylare så hade jag provat sätta en offset på vcore och sänkt den så mycket det går och det fortfarande är stabilt. Om man vill ha övriga saker stock på processorn.

Verkar gå att köra lägre spänning på dom flesta zen 2. Kan köra min 3600 i 4,35/4,4GHz med 1,22V och den blir väldigt mycket svalare då än mot för stock som går upp i nästan 1,4V.
Tror 4,2GHz var stabilt med 1,1-1,15V.

Oj nu blev det lite mycket grekiska för mig! Har inte sysslat med under/överklockning nånting förut. Om du har lust får du gärna förklara lite mer vad du menar och hur jag åstadkommer det (tänk dig att du förklarar för din farmor).

Skrivet av Troberg:

Härligt att höra!
Jag kör en Noctua UH-9S till min 3900x och den kyler gott och väl när jag kör i strömsparläge.
Så för din cpu så räcker nog den också

Jag har inte sett någon förlust på prestanda i strömsparläget, oavsett ryzen cpu.

Ja nu i strömsparläge verkar även stock-kylaren uppföra sig hyfsat Kör du i strömsparläge även med Noctua fläkten?

Skrivet av JohanFlodqvist:

Det är vad jag hade gjort om den inte klarade av stock. Köra typ 4.0-4.1Ghz @1.1-1.15V, då går den svalt, men presterar betydligt bättre än vid strömsparläge (Detta går alltså jätteneklt att ställa in i Ryzen Master).

Har sett lite kommentarer om att undervolta både GPU och CPU för lägre temperaturer men inte satt mig in i hur och varför. Om det ger sån reduktion i värme, varför kommer de inte undervoltade från fabrik? Har tagit hem Ryzen Master men fattade nada av alla kontroller.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hujeta:

Ja nu i strömsparläge verkar även stock-kylaren uppföra sig hyfsat Kör du i strömsparläge även med Noctua fläkten?

Jag kör konstant strömsparläge, då jag inte ser någon orsak att inte göra det.

Permalänk
Medlem

Ryzen 3000 serien kan bete sig "konstigt" vid en statisk undervolt, det bästa är att köra en negativ offset. Se bifogad länk till ett reportage av Gamers Nexus där allt förklaras, i korthet: statisk undervoltad cpu kan ge intrycket att ge samma prestanda som stock pga något knas vid monitorering av frekvens men vid stort undervoltsvärde sjunker frekvensen utan att rapportera som lägre. När du undervoltar verifiera prestanda med typ cinebench eller Blender och gör det stegvis.

https://www.gamersnexus.net/guides/3494-amd-ryzen-3000-underv...

Glhf!