Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Nu ska jag inte överdriva svårigheten med PCB-monterade brytare, är man medveten om problematiken så brukar det gå rätt bra (vet bara att på min första plåt-fria bräda så fick jag göra om lite eftersom jag inte tänkte på detta vid montering/lödning.

Plattan kan ge akustiska negativa egenskaper (men även vissa fördelaktiga ), genom att dämpa rejält (fylla chassit med dämpmaterial+dämpning mellan plåt och PCB) anser jag (andra tycker annorlunda) att de negativa egenskaperna uppvägs helt.

En annan fråga på ämnet plåt, vilken variant är det som funkar för oss?

https://kbdfans.com/collections/plate/products/dz60-cnc-alumi...

Jag antar att man får välja att left shift är 2,25U då? För att få plats med en shift på 1,25U och <|> bredvid?

Skrivet av StuntmanMike:

Nordiska keycaps är inte det lättaste att få tag på. Om du inte vill använda dina nuvarande så har maxgaming.se några varianter.

Jo det får nog bli Duckys till att börja med eftersom de är enkla att få tag på inrikes.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icetec:

En annan fråga på ämnet plåt, vilken variant är det som funkar för oss?

https://kbdfans.com/collections/plate/products/dz60-cnc-alumi...

Jag antar att man får välja att left shift är 2,25U då? För att få plats med en shift på 1,25U och <|> bredvid?
Jo det får nog bli Duckys till att börja med eftersom de är enkla att få tag på inrikes.

Den du länkat är en kombo-plåt som tar både "ISO" och "ANSI" (funkar för alla), men om du vill ha 1,25U v-shift så är det mycket riktigt B-varianten du bör välja. Här är det snarare tillgången på tangenter (och olika storlekar på dessa) som begränsar dig, snarare än plåten.

Tangenterna du kan köpa i Sverige är i allmänhet anpassade för ett fullstort "standardtangentbord" (100%) och ger dig vissa begränsningar i layouten (t.ex. utesluter det 2.0U v-skift, 1U h-skift etc.): Så innan du löder ihop brädan, kolla att de planerade tangenterna passar på din tänkta layout.

Kortare sagt: Plåten gör det enklare att löda, men kan ge begränsningar i vilka layouter som är möjliga (men oftast är det tangenterna som begränsar mest).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Den du länkat är en kombo-plåt som tar både "ISO" och "ANSI" (funkar för alla), men om du vill ha 1,25U v-shift så är det mycket riktigt B-varianten du bör välja. Här är det snarare tillgången på tangenter (och olika storlekar på dessa) som begränsar dig, snarare än plåten.

Tangenterna du kan köpa i Sverige är i allmänhet anpassade för ett fullstort "standardtangentbord" (100%) och ger dig vissa begränsningar i layouten (t.ex. utesluter det 2.0U v-skift, 1U h-skift etc.): Så innan du löder ihop brädan, kolla att de planerade tangenterna passar på din tänkta layout.

Kortare sagt: Plåten gör det enklare att löda, men kan ge begränsningar i vilka layouter som är möjliga (men oftast är det tangenterna som begränsar mest).

Jo jag har noterat det. Kollar man i en keyboard layout editor så kan man ju få till det bra och utnyttja högra shift till något mycket vettigare, typ home och end eller en till layerknapp eller något men det är ju svårt om man inte har tangenter till det. Sen vet jag ju inte om PCBn pallar med det heller men i början så kör jag med en standard-rad där nere med 1,25u shift till vänster och 2,75u till höger. Fan vad irriterande den stora shifttangenten är när jag tänker efter. Jag tror aldrig att jag har använt den, någonsin, när jag skrivit. Och så är den helt enorm.

Permalänk

@Icetec: Jag gjorde såhär med mitt dz60

Permalänk
Medlem

Snyggt! Är det page down i mitten?

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Snyggt! Är det page down i mitten?

Tack. ^^
Jag håller på att testa lite olika, just nu är det Q för att ta fram ett vapen när jag spelar. CAPS LOCK har jag ändrat till FN för att använda de olika lagren. Page down är FN+Pil neråt.

Men jag va tvungen att köpa två olika keycaps set för att kunna göra såhär.

Permalänk
Medlem

Skaffat ett "60%" bord, det jag omedelbart saknar är smidig delete/backspace.
Hur har ni löst detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Skaffat ett "60%" bord, det jag omedelbart saknar är smidig delete/backspace.
Hur har ni löst detta?

Kan egentligen inte svara eftersom jag inte har byggt mitt än, men min tanke är att använda FN+backspace. Det är på samma sätt som du gör delete på en MacBook, så det är sedan länge invant beteende för mig. Delete är en av de knappar jag kommer sakna minst.

Backspace har du ju som standard på alla 60%-bord. Eller missförstod jag frågan?

Permalänk
Medlem

Går lite i tankarna att börja med ett custom, aldrig gjort det förr.
Mest för jag vill ha ISO 60%ish men inte hittat något färdigt tangentbord med exakt den layout jag vill ha.
Så jag tänkte börja med PCBn, känns som att resten hänger på den.

Så vad jag undrar är helt enkelt: måste jag ha någon speciell PCB för att kunna göra en egen layout?

Något i stil med denna layout är vad jag är ute efter:

Det är i princip nordisk ISO, men FN på Caps Lock och under Enter (skönt om man vill navigera ett dokument med en hand så har man piltangenterna med pgup, pgdn, home, end osv just där brevid), 3 individuella knappar istället för Höger Shift (använder absolut aldrig höger shift), dedikerad delete knapp... Sen finns det en knapp till vänster om Upp Pil (🤔) jag inte vet vad jag vill ha där ännu ...

Topp raden kanske har någon knapp i o-ordning men det är standard altgr-2 för @, shift-5 för %, { på altgr-7 osv.
Botten raden vet jag brukar vara knepig med keycap storlekar (1.25u osv), inget där är satt i sten ännu men piltangenterna får gärna vara vanlig storlek iaf.

Så är min layout möjlig på någon PCB som finns att köpa eller måste jag special beställa en?

EDIT: ser att vänster shift är 1u på min layout, ska helst vara 1.25u... kanske ta bort knappen till vänster om pil upp för att kompensera?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Kan egentligen inte svara eftersom jag inte har byggt mitt än, men min tanke är att använda FN+backspace. Det är på samma sätt som du gör delete på en MacBook, så det är sedan länge invant beteende för mig. Delete är en av de knappar jag kommer sakna minst.

Backspace har du ju som standard på alla 60%-bord. Eller missförstod jag frågan?

Du har rätt, givetvis har jag backspace.
Det är just "delete" jag saknar eller saknade, du hjälpte mig nyss.
Fn+backspace funkar, vilket också F-tangenterna gör på samma sätt, så tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Kan egentligen inte svara eftersom jag inte har byggt mitt än, men min tanke är att använda FN+backspace. Det är på samma sätt som du gör delete på en MacBook, så det är sedan länge invant beteende för mig. Delete är en av de knappar jag kommer sakna minst.

Backspace har du ju som standard på alla 60%-bord. Eller missförstod jag frågan?

Ett annat problem, hur får jag snabel a?
altGr+2 funkar ej...

Det borde väl inte skilja sig från ett TKL eller fullsize??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ett annat problem, hur får jag snabel a?
altGr+2 funkar ej...

Det borde väl inte skilja sig från ett TKL eller fullsize??

Ja, det tycker jag borde fungera som vanligt. Funkar det om du testar ctrl+alt+2? För i så fall är din alt-gr nog tolkad som något annat.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Håller på o ska bygga ett dactyl men hittar inte de delar jag behöver.
Tror jag kan lösa det mesta med två pro-micro controllers istället för en teensy + IO-extender, men har ett stort problem. Och det är Covid-19 och frakt från utlandet, det tar månader att få hem något från Asien just nu (väntat väldigt länge på annat jag beställt). Och jag vill helst komma igång ASAP.

Det som fattas är TRRS-kontakt. Närmare bestämt två stycken sånna här:
https://keeb.io/collections/split-keyboard-parts/products/trr...
Någon som vet var man kan få tag på dessa inom EU iaf? Jag har hittat några sidor men alla verkar vara slut på lager.

För den nyfikne så ser Dactyl brädan ut såhär just nu(det är ett tomt skal med switchar på plats):

Permalänk

@lambdan: Antingen kör du men 1u vänster shift och hela den raden förskuten något till vänster för att kunna ha piltangenter. Annars så får du göra som jag har gjort(se bild ett par inlägg upp).
dz60 pcb är en beprövad PCB som klarar av båda alternativen.

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Ah det är DZ60 som gäller alltså, sett att den är populär. Ska väl beställa en då och experimentera med hur jag vill ha det.
Din layout är faktiskt väldigt intressant, splittad backspace gav mig en idé att ha den högra halvan till backspace och vänstra halvan till delete.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Ett annat problem, hur får jag snabel a?
altGr+2 funkar ej...

Det borde väl inte skilja sig från ett TKL eller fullsize??

Det ska inte skilja sig.

Antingen har du programmerat in en vanlig "alt" eller...

så kanske det är det "klassiska" felet med altgr+2 och ASUS GPU-tweak? Se t.ex.: #17144829 #14965337 #12954145 #15897466 #16143526

PS: Alternativa fulfixar:

  • ctrl+alt+2

  • altgr+62

  • Shift+2 (Funkar detta har du valt Engelsk layout, du växlar enkelt tillbaka till SE med Shift+alt)

D.S.

Permalänk

@lambdan: Finns säkert en drös till som klarar det, men dz60 är lättillgängligt.

Använder du verkligen delete så mycket att du inte kan ha den på andra lagret av backspace?

Jag är "tyvärr" kluven (😜) till split-spacebar, valde det för att ha några extra tangenter när jag spelar men hade inte uppmärksammat att jag använder båda tummarna för mellanslag när jag skriver så det blev bara en extra tangent för mig. En fördel är dock att ljudet av två mindre mellanslag är mycket trevligare.

Edit: såg nu att du skrev split backspace och inte spacebar. XD
Ja det borde ju fungera bra för delete.

Permalänk
Medlem

Lutar mer och mer åt att jag beställer ett customized från Varmilo. Hade tänkt att ta vanliga Cherry MX Silent blacks men såg att dom har Tealios 67g också. Det verkar ju minst sagt vara riktigt trevliga switchar, är dom värda priset? Även om det är ett 65% så sticker ju priset med typ 700 pix vid bytet.
Jag testkörde ett Ducky x Varmilo panda och blev helt såld, så hoppas att det är ungefär samma byggkvalitet och gedigna känsla när man kör ett eget. Roligaste hade ju varit i aluminium, men vem tusan vet när det kommer i lager

Någon som har ett hum om hur lång tid det tar att få bordet efter man lagt en order?
Annars är ju alternativet att vänta in https://www.inet.se/produkt/6101943/varmilo-va69-special-edit... men då nöja sig med Silent red. Just nu sitter jag på ett K65 med röda och o-ringar och det känns ju som en svamp efter Pandan.

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Jo jag vill helst ha dedikerad Delete. Använder den rätt flitigt när man organiserar filer (funderade även på att ha en dedikerad för F2 (byt namn i Windows)). Sen är det skönt också om man ska in i BIOS så slipper man undra om den har registrerat att jag håller ner FN när jag börjar spamma ”delete” när datorn startat om.

Vet du nåt om plates? Antar jag borde köpa den i samma veva. Kanske case också.

Switches och keycaps träsket har jag inte gett mig in i destomer än. Jag vill ha ”bättre” MX Reds, så jag funderar på Tealios kanske. Vill inte hålla på med att fetta eller smörja in switcharna.

Då jag ska ha lite udda layout funderar jag på att ha blanka keycaps bara.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

@StuntmanMike: Jo jag vill helst ha dedikerad Delete. Använder den rätt flitigt när man organiserar filer (funderade även på att ha en dedikerad för F2 (byt namn i Windows)). Sen är det skönt också om man ska in i BIOS så slipper man undra om den har registrerat att jag håller ner FN när jag börjar spamma ”delete” när datorn startat om.

Vet du nåt om plates? Antar jag borde köpa den i samma veva. Kanske case också.

Switches och keycaps träsket har jag inte gett mig in i destomer än. Jag vill ha ”bättre” MX Reds, så jag funderar på Tealios kanske. Vill inte hålla på med att fetta eller smörja in switcharna.

Då jag ska ha lite udda layout funderar jag på att ha blanka keycaps bara.

Du kan ju för all del göra tvärtom också så att backspace är delete som standard och backspace på ett annat lager men det beror ju på hur få misstag du gör när du skriver Annars är det väl vettigt att offra en knapp för att ha den som standard. Escape är ju en knapp som jag personligen inte hade haft några problem att "offra" på ett annat lager t.ex.

MX Reds är väl linjära? I så fall verkar ju de här vara rätt bra
https://kbdfans.com/collections/kailh-switches/products/novel...

https://www.youtube.com/watch?v=u3Fy4PkpTVs De används i det här bygget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Du kan ju för all del göra tvärtom också så att backspace är delete som standard och backspace på ett annat lager men det beror ju på hur få misstag du gör när du skriver Annars är det väl vettigt att offra en knapp för att ha den som standard. Escape är ju en knapp som jag personligen inte hade haft några problem att "offra" på ett annat lager t.ex.

MX Reds är väl linjära? I så fall verkar ju de här vara rätt bra
https://kbdfans.com/collections/kailh-switches/products/novel...

https://www.youtube.com/watch?v=u3Fy4PkpTVs De används i det här bygget

Jo jag såg dem där och dem var intressanta, just för dem är självsmörjande. Men jag tycker det är sällan jag sett någon använda dem så de verkar inte vara så populära? Tycker jag ofta sett Tealios och Zealios osv

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

@lambdan
"Bättre MX-red" (om vi håller oss till MX-kompatibla och nyproducerat) så är Kaihl Box Black (/Red) de lenaste "ut-ur-lådan"-brytare jag träffat på (behövde inte ens smörjas). Kanske kan vara något att prova?

(Jag föredrar ju svarta över röda, men de borde vara "samma" i linjaritet)

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@lambdan:
Kan instämma med @anon257891
Har själv röda box reds på en av mina brädor och det är de lenaste switcharna jag har stött på. Riktigt fin switch, speciellt nu när de fixat så att stemmen inte töjer ut keycaps i onödan!

Permalänk

En snabb fråga kring din layout. Använde du dig av QMK? Jag har eventuellt tänkt att bygga ett tgb med samma layout som du har på spacebar (2.75+1.25+2.25). På QMK hittar jag dock ingen färdig layout som stämmer helt överens med hur jag vill ha det (helt normal iso layout bortsett från just vid spacebar). Däremot hittar jag en layout som har omvänd spacebar (2.25+1.25+2.75) blir dock osäker på om denna fungerar även åt andra hållet.

Min fråga är alltså, kort och gott, om du vet om den layouten på QMK fungerar även med omvänd storlek på knapparna vid spacebar.

Permalänk
Skrivet av Snuffelbutt:

Lutar mer och mer åt att jag beställer ett customized från Varmilo. Hade tänkt att ta vanliga Cherry MX Silent blacks men såg att dom har Tealios 67g också. Det verkar ju minst sagt vara riktigt trevliga switchar, är dom värda priset? Även om det är ett 65% så sticker ju priset med typ 700 pix vid bytet.
Jag testkörde ett Ducky x Varmilo panda och blev helt såld, så hoppas att det är ungefär samma byggkvalitet och gedigna känsla när man kör ett eget. Roligaste hade ju varit i aluminium, men vem tusan vet när det kommer i lager

Någon som har ett hum om hur lång tid det tar att få bordet efter man lagt en order?
Annars är ju alternativet att vänta in https://www.inet.se/produkt/6101943/varmilo-va69-special-edit... men då nöja sig med Silent red. Just nu sitter jag på ett K65 med röda och o-ringar och det känns ju som en svamp efter Pandan.

Jag köpte ett custom tgb från Varmilo för ungefär en månad sedan. De byggde tangentbordet på 2-3 dagar. Det blev en fördröjning i leveransen p.g.a. ledighet i Kina runt 1 maj dock. Men när paketet väl skickades så gick det förvånansvärt fort med FedEx, runt 5 dagar har jag för mig.

Fick en faktura från FedEx för tull/importmoms/kostnader på ca 260:- dagen efter att paketet levererats. Ingen enorm kostnad, men kan ändå vara värt att ha i åtanke när man beställer. Tidigare har andra sluppit undan den här kostnaden då det fått en ny etikett i Tyskland, men det skedde inte vid min beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Håller på o ska bygga ett dactyl men hittar inte de delar jag behöver.
Tror jag kan lösa det mesta med två pro-micro controllers istället för en teensy + IO-extender, men har ett stort problem. Och det är Covid-19 och frakt från utlandet, det tar månader att få hem något från Asien just nu (väntat väldigt länge på annat jag beställt). Och jag vill helst komma igång ASAP.

Det som fattas är TRRS-kontakt. Närmare bestämt två stycken sånna här:
https://keeb.io/collections/split-keyboard-parts/products/trr...
Någon som vet var man kan få tag på dessa inom EU iaf? Jag har hittat några sidor men alla verkar vara slut på lager.

För den nyfikne så ser Dactyl brädan ut såhär just nu(det är ett tomt skal med switchar på plats):
https://i.imgur.com/V3FHRxR.jpg

Om det behöver vara exakt den modellen så går jag bet, men om liknande duger så finns det på electrokit och elfa. Använde söktermen "3,5mm 4-pol", men trrs verkar funka också.
Den på electrokit sitter på ett pcb, men det brukar ju lite värme kunna lösa

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av willeykk:

Om det behöver vara exakt den modellen så går jag bet, men om liknande duger så finns det på electrokit och elfa. Använde söktermen "3,5mm 4-pol", men trrs verkar funka också.
Den på electrokit sitter på ett pcb, men det brukar ju lite värme kunna lösa

Elfa hitta jag ingenting på, letat med just den söktermen tidigare och bara sett massvis med andra kontakter.
Electrokit däremot, den butiken visste jag inte om, och modellen som sitter på PCB ser ju ut att vara exakt det jag letar efter. Tusen tack!

Permalänk
Skrivet av Rutger Janåker:

En snabb fråga kring din layout. Använde du dig av QMK? Jag har eventuellt tänkt att bygga ett tgb med samma layout som du har på spacebar (2.75+1.25+2.25). På QMK hittar jag dock ingen färdig layout som stämmer helt överens med hur jag vill ha det (helt normal iso layout bortsett från just vid spacebar). Däremot hittar jag en layout som har omvänd spacebar (2.25+1.25+2.75) blir dock osäker på om denna fungerar även åt andra hållet.

Min fråga är alltså, kort och gott, om du vet om den layouten på QMK fungerar även med omvänd storlek på knapparna vid spacebar.

https://bit.ly/2TK54vh

Ja jag använde QMK, men jag använde VIA hexen på gott och ont.

Men ja det fungerar, på PCBn finns det ~3 "slots" du kan välja mellan i sidled som sköter just Space1, lika dant för Space2&Space3.

Detta är baksidan, men du kanske ser vad det är jag menar. =)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@lambdan
"Bättre MX-red" (om vi håller oss till MX-kompatibla och nyproducerat) så är Kaihl Box Black (/Red) de lenaste "ut-ur-lådan"-brytare jag träffat på (behövde inte ens smörjas). Kanske kan vara något att prova?

(Jag föredrar ju svarta över röda, men de borde vara "samma" i linjaritet)

Skrivet av huttala:

@lambdan:
Kan instämma med @anon257891
Har själv röda box reds på en av mina brädor och det är de lenaste switcharna jag har stött på. Riktigt fin switch, speciellt nu när de fixat så att stemmen inte töjer ut keycaps i onödan!

Hoff det här hjälpte ju inte, fick man ju ännu mer beslutsångest
Nä men Box Reds kan nog vara bra. Jag har Box White i mitt Anne Pro och jag diggar dem.
Har dock fastnat lite för Cream switchen för jag tror jag ska ha ett valnöts skal och då passar ju den beiga färgen.

Det jag gillar med MX Red är ju just att dem är linjära och har lagom kraft. Svarta är för tunga och MX Speed (tror jag de hette.. Speed Silver?) är för lätta (så lätta att de var oanvändbara för mig då jag, utan att tänka på det, drar mina fingrar mellan tangenterna, vilket aktiverade dem). Red är lagom.
Vad jag är ute efter här är alltså MX Red, men gärna mer smooth.

(Egentligen gillar jag clicky switches men förr eller senare stör sig någon på dem. Taktila kan jag inte använda för jag läste någon gång något i stil med ”bruna känns som röda med skräp i” och det förstörde dem helt för mig )

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@lambdan: Cream switchen är säkert bra! Har inte testat den själv och kan därför bara gå till god för Box reds.

Sen brukade jag ofta predika om att bruna switchar är som reds med sand/grus i. Så det kanske är jag som är skyldig till att bruna är förstört för dig.