Hur mycket rörelseoskärpa är acceptabelt?

Permalänk

Hur mycket rörelseoskärpa är acceptabelt?

Hej! Jag har två frågor angående en ASUS VG279Q-skärm.

Det jag inte är så väldigt nöjd med är rörelseoskärpan, även vid full 144hz 144fps. Detta har jag förstått är vanligt vid ips-skärmar, stämmer det? Att bilden inte har lika bra rörelseskärpa som exempelvis en TN-skärm.

Det här hade inte stört mig så värst mycket, om det var så att ELMB (Extreme Low Motion Blur) fungerade som det ska.
När jag slår på funktionen i 120hz (Det har inte stöd för 144hz), och spelar i 120fps, alltså så snabbt det kan bli, så får jag rätt extreme "strobe crosstalk", alltså i stort sett trippla konturer på allt.

Kan funktionaliteten på strobing variera från skärm till skärm? Alltså att mitt exemplar eventuellt är felaktigt, eller är det bara en dålig funktion? Finns det något jag kan göra för att förbättra crosstalk? Om det är skärmen det är fel på, kan jag returnera den för en sådan här sak?

På BlurBusters Ufo Test liknar min nivå av crosstalk deras värsta exempel.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kriss_Riss: I ditt fall – och som svar på din egen fråga, så är gränsen för acceptabelt nivå tydligen ganska låg. Om du verkligen vill eliminera eftersläp bör du sikta mot TN-panel och 240 Hz med eftersläpsreducering. Testbilder kommer fortfarande avslöja dubbelbilder/crosstalk även där. Men kanske mer dubbla snarare än tripla.