Dela USB-högtalare till 2 datorer, hur?

Permalänk
Medlem

Dela USB-högtalare till 2 datorer, hur?

Hej!

Jag har bose companion 50, 2.1 högtalare.
Nu när jag börjat jobba hemifrån så har jag köpt en switch för att koppla in upp till 4 enheter med usb till 2 datorer. Jättesmidigt för tangentbord och mus men kopplar jag även in högtalarna står det att det saknas resurser för att driva högtalarna.
Så det går ju inte att köra högtalare och mottagare till trådlösa headsetet på samma switch.

Är det likadant för alla switchar? Eller finns det någon switch som kan hantera ljud också?
Har snyggt dragit och gömt allt kablage så hålla på och koppla om usb-kablar varje gång jag bytar mellan jobbdator och min privata är uteslutet.

Alla tips mottages!

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Osmanix:

Hej!

Jag har bose companion 50, 2.1 högtalare.
Nu när jag börjat jobba hemifrån så har jag köpt en switch för att koppla in upp till 4 enheter med usb till 2 datorer. Jättesmidigt för tangentbord och mus men kopplar jag även in högtalarna står det att det saknas resurser för att driva högtalarna.
Så det går ju inte att köra högtalare och mottagare till trådlösa headsetet på samma switch.

Är det likadant för alla switchar? Eller finns det någon switch som kan hantera ljud också?
Har snyggt dragit och gömt allt kablage så hålla på och koppla om usb-kablar varje gång jag bytar mellan jobbdator och min privata är uteslutet.

Alla tips mottages!

Det har nog inte nått med ljudfunktionen att göra men hur är det med elförsörjningen till högtalarna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har nog inte nått med ljudfunktionen att göra men hur är det med elförsörjningen till högtalarna ?

De har ju sin egen elanslutning. Pluggar in basen i vägguttaget och sen satelliterna till basen.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Vad har du köpt för något? Märke, modell?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Osmanix:

De har ju sin egen elanslutning. Pluggar in basen i vägguttaget och sen satelliterna till basen.

Och alla usbljudkorten är installerade i båda datorerna och du hittar inte korten i listan över ljudkort efter att du växlat på usbswitchen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vad har du köpt för något? Märke, modell?

Högtalarna står ovan. Headset: Steelseries Arctis 7.
Usb-switch: https://www.dustinhome.se/product/5010887658/us224-2-port-usb...

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och alla usbljudkorten är installerade i båda datorerna och du hittar inte korten i listan över ljudkort efter att du växlat på usbswitchen ?

Inget fel på ljud eller anslutningar. Allt fungerar som vanligt om jag kopplar inte allt som vanligt i vanliga usb-ingångar.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Osmanix:

Inget fel på ljud eller anslutningar. Allt fungerar som vanligt om jag kopplar inte allt som vanligt i vanliga usb-ingångar.

Ljudenheterna syns alltså inte i listan över valbara ljudenheter efter att du växlat med switchen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Prova att bara köra en ljudenhet in till hubben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ljudenheterna syns alltså inte i listan över valbara ljudenheter efter att du växlat med switchen ?

Skrivet av Chibariku:

Prova att bara köra en ljudenhet in till hubben.

Högtalarna dyker upp i listen över ljudenheter, ja.

Testade att bara koppla in högtalarna utöver mus och tangentbord. Funkar ej. Spotify säger att det inte går att spela upp just nu och jag får ett felmeddelande från windows som säger att det saknas resurser för usb etc.

Kopplar jag ur tangentbordet så funkar ljudet, kopplar jag sen in tangentbordet igen dör ljudet..

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Osmanix:

Högtalarna dyker upp i listen över ljudenheter, ja.

Testade att bara koppla in högtalarna utöver mus och tangentbord. Funkar ej. Spotify säger att det inte går att spela upp just nu och jag får ett felmeddelande från windows som säger att det saknas resurser för usb etc.

Kopplar jag ur tangentbordet så funkar ljudet, kopplar jag sen in tangentbordet igen dör ljudet..

Det är inte så att tangentbordet drar för mycket ström ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så att tangentbordet drar för mycket ström ?

Kanske, jag har ett Corsair K70 RGB.
https://www.inet.se/produkt/6102621/corsair-gaming-k70-rgb-mx...

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Som tidigare skrivits så verkar det som om dina USB enheter totalt sett drar mer ström än vad switchen kan ge. Fungerar det om du enbart ansluter högtalarna till switchen?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Som tidigare skrivits så verkar det som om dina USB enheter totalt sett drar mer ström än vad switchen kan ge. Fungerar det om du enbart ansluter högtalarna till switchen?

Ja alltså om jag kopplar ur tangentbordet och kopplar in högtalarna så funkar det.
Kan det va så att tangentbordet drar "för mycket" ström pga att det ärr RGB med?
Skulle kanske kunna funka med att köpa en till likadan switch och ha till ljudet och en till tangentbord och mus.
Blir 2 knappar men det funkar om man nu inte löddar ihop dem till samma knapp

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Ja alltså om jag kopplar ur tangentbordet och kopplar in högtalarna så funkar det.
Kan det va så att tangentbordet drar "för mycket" ström pga att det ärr RGB med?
Skulle kanske kunna funka med att köpa en till likadan switch och ha till ljudet och en till tangentbord och mus.
Blir 2 knappar men det funkar om man nu inte löddar ihop dem till samma knapp

Jag skulle inte beskriva det som att tangentbordet drar för mycket men allt ihop tillsammans verkar dra mer ström än vad hubben kan leverera. Hade ett liknande problem med mitt tangent bord (IBM Model M) somt satt på samma par USB portar som en del annat. Nu sitter de alltid på ett eget USB par och funkar fint. Så skaffa en hur till. Om du orkar mecka ihop dem så blir det ännu smidigare.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Skulle kanske kunna funka med att köpa en till likadan switch och ha till ljudet och en till tangentbord och mus.

Har du ström ansluten till USB-switchen? Om inte fixa det istället. Enligt produktbladet hos Dustin skall switchen gå att strömförsörja genom mini-USB. Det är verkligen inget ovanligt att en USB-hub (vilket detta i praktiken är) behöver extern ström vid för många/strömhungriga enheter anslutna.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Inaktiv

@Osmanix:
Har du rgb-belysningen igång på tangentbordet? Testa i så fall att stänga av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Har du ström ansluten till USB-switchen? Om inte fixa det istället. Enligt produktbladet hos Dustin skall switchen gå att strömförsörja genom mini-USB. Det är verkligen inget ovanligt att en USB-hub (vilket detta i praktiken är) behöver extern ström vid för många/strömhungriga enheter anslutna.

Koppla den med mini-usb till ett vägguttag tänker du?

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Koppla den med mini-usb till ett vägguttag tänker du?

Det bör räcka att du kopplar in dess mini USB till en av datorerna med typ denna USB 2.0 A-Mini B kabel.

Observera dock att du måste ha den dator igång som du sätter den i annars får switchen ingen ström.

Det kan också fungerar med att ha ovan nämnd kabel i USB laddare typ denna DELTACO Väggladdare men det är beroende på hur mycket switchen drar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det bör räcka att du kopplar in dess mini USB till en av datorerna med typ denna USB 2.0 A-Mini B kabel.

Observera dock att du måste ha den dator igång som du sätter den i annars får switchen ingen ström.

Det kan också fungerar med att ha ovan nämnd kabel i USB laddare typ denna DELTACO Väggladdare men det är beroende på hur mycket switchen drar.

Ja att behöva ha den datorn igång som den kopplas till är uteslutet om jag sitter på den andra datorn.

Skulle kunna testa att ge den en egen strömkälla!

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb