Windows 10 med Linux-stöd och DirectX 12 Ultimate rullas ut nu

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 med Linux-stöd och DirectX 12 Ultimate rullas ut nu

Med version 2004 av Windows 10 introducerar Microsoft stora uppgraderingar som DirectX 12 Ultimate och förbättrat stöd för Linux.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Superbra, bara det att jag ej vågar testa den ännu. Förra gången jag uppdaterade windows försvann min startmeny och det skapades en tråd i forumet kring alla som råkade ut för samma sak.

Egentligen är jag för andra operativsystem än windows, men när man ska köpa en bärbar med vettig hårdvara så finns det ej så mycket alternativ. Visst CromeOs blir bättre, men de bra bärbara med detta är så extremt dyra. Apple, samma sak. Billigaste vettiga ca 16 " kostar runt 30 000kr, det är mycket pengar för enklare dator som man har till slängs och ej behöver vara så rädd om.

Permalänk
Medlem

Vad betyder "Microsofts Chromium-baserade webbläsare Edge, som numera är standardwebbläsare i Windows", jag har installerat 2004 men jag har inte fått "new edge" så vitt jag kan se.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Kommer ladda ned manuellt med förhoppning om att det finns en chans att saker blir stabilare gällande grafikkort RX 5700 XT.

Kan så klart vara relaterat till min gamla dator eller mitt specifika grafikkort, samtidigt har många med nyare system också onekligen också stabilitetsproblem. Samtidigt som många inte verkar ha det… 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Bluetooth-enheter kan också hanteras i notis-menyn utan att behöva gå in i inställningar.

Detta är välbehövligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Vad betyder "Microsofts Chromium-baserade webbläsare Edge, som numera är standardwebbläsare i Windows", jag har installerat 2004 men jag har inte fått "new edge" så vitt jag kan se.

Det betyder att Edge (webläsaren) är byggd på Chromium istället gör egenbyggda som dom kört innan. Dvs Edge är väldigt snarlik Chrome och har stöd för tillägg som körs i Chrome 👍🏼

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Började och ladda ner den manuellt istället så slipper man vänta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Från en artikel från CNN från 1 oktober 1998, "Why Intel and Netscape bought into Linux":

"Torvalds said he is not as surprised at the success of the Unix-based operating system as he was years ago when the number of users multiplied rapidly. He developed the software while a college student in Helsinki in 1991. "Everyone thinks Linux is an overnight phenomena, but I've been seeing it for seven years," said Torvalds.

He doesn't expect Microsoft to develop applications for Linux even though the installed base of Linux users is about the same as for the Macintosh where Microsoft is very successful. And what if Bill Gates called and said he wanted to develop for Linux? Said Torvalds: "If Microsoft ever does applications for Linux it means I've won."

Numera har vi ju också Android, som ocksä är en form av Linux.

Visst har Linus Torvalds vunnit, hittills.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

"Microsoft jobbar även på en egen pakethanterare för Linux-mjukvara vid namn Winget"
Här blev det väl lite fel? Det är mer ett sätt att komma åt installationsfiler för Windows. Mer ett alternativ till Chocolatey än apt-get.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Vafasen jag som gjorde en ren ominstallation för typ 3 dagar sedan

Permalänk
Medlem

Säger bara "Äntligen!!" till Winget

Permalänk
Medlem

installerat, funkar bra än sålänge. att ha fönster mellan 144 och 60hz är redan tusen gånger bättre. imo bästa win10 uppdatering någonsin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vafasen jag som gjorde en ren ominstallation för typ 3 dagar sedan

Det är en uppdatering, inte ett nytt os..., so you're good!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Ni får gärna vara försökskaniner. Jag väntar och ser vad som går fel denna gången

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

@KeVVa: Jaa eller hur ?! satt precis och läste med "Microsoft jobbar även på en egen pakethanterare för Linux-mjukvara vid namn Winget"
det är ju fel... är ju för och ladda ner Windows applikationer.

Och jaa ÄNTLIGEN !! väntat på detta flera år, hoppas de fixar en riktig store sen som är bra, läste dock om någon som hade börjat med gui till winget 🤔

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Snorren:

Vad betyder "Microsofts Chromium-baserade webbläsare Edge, som numera är standardwebbläsare i Windows", jag har installerat 2004 men jag har inte fått "new edge" så vitt jag kan se.

Fick senaste Edge atomatiskt på en maskin, inte de andra, där fick jag ladda ned manuellt.
Kanske den slinker med nu i Windowsuppdateringen?
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4501095/download-the...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SCORPIUS:

Ni får gärna vara försökskaniner. Jag väntar och ser vad som går fel denna gången


Matteus 5:5.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

När man är på slutspurten och Windows säger

Det kan ta flera minuter

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SCORPIUS:

Ni får gärna vara försökskaniner. Jag väntar och ser vad som går fel denna gången

^^^
THIS

Kan alla nu sluta ladda ner så jag får ned skiten någon gång
Har *stora* förhoppningar på WSL2!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fick senaste Edge atomatiskt på en maskin, inte de andra, där fick jag ladda ned manuellt.
Kanske den slinker med nu i Windowsuppdateringen?
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4501095/download-the...

Det var det det inte gjorde, jag installerade 2004 igår men fick inte nya edge per automatik därför jag undrade vad man menade med att det är standard webläsaren i 2004. Men kanske är beroende på om man gör en clean install eller en uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ni får gärna vara försökskaniner. Jag väntar och ser vad som går fel denna gången

Jag testade 2004 för någon vecka sedan och upptäckte egentligen inte några direkta buggar. Däremot så har nu Microsoft gått all in och fullständigt förstört sökfunktionen i Explorer.exe. Nu är den helt ersatt med UWP och går inte längre att stänga av (vilket gick i 1909). Utöver det tillkom ännu ett gäng services som är tvingande.

Finns säkert mycket nytt kul för de som kör med Microsoft-konto och älskar deras online-tjänster, men för mig som har offline-konto så har de senaste Windows-versionerna varit en plåga.

Jag har börjat förstå varför min jobbdator fortfarande kör Windows 10 version 1803. Själv har jag precis installerat 1809 som inte är lika resurskrävande som 2004:an. Har inte sett mycket positivt i Windows 10 sedan version 1703 (första versionen som kunde stänga av moduler i settingspanelen mha gpedit). Sedan dess är det mest tvingande och oönskade funktioner som tillkommit.

Våga vägra Windows Update*!

* Installerar kumulativa uppdateringar manuellt via www.catalog.update.microsoft.com om de innehåller något av värde (och inte bara tillför nya buggar).

Edit:
WSL2 är det enda jag egentligen ser fram emot, men håller ut till höstens LTSC-utgåva istället.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Snorren:

Det var det det inte gjorde, jag installerade 2004 igår men fick inte nya edge per automatik därför jag undrade vad man menade med att det är standard webläsaren i 2004. Men kanske är beroende på om man gör en clean install eller en uppgradering.

Ta ned den manuellt, är vad jag gjort på två maskiner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Det betyder att Edge (webläsaren) är byggd på Chromium istället gör egenbyggda som dom kört innan. Dvs Edge är väldigt snarlik Chrome och har stöd för tillägg som körs i Chrome 👍🏼

Även jag kör 2004, och chromium edge är inte med (uppgraderingar på 2 maskiner). Jag har fortfarande den som inte bygger på chromium den kallade "Microsoft Edge Legacy", när man startar Edge legacy så är första sidan man möts av en nedladdningslänk till chromium edge.

Så man undrar vilka fler saker man missar när man inte kör en clean install.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Som utvecklare av webbapplikationer blir man lite sne på att vissa inte verkar få nya Edge automatiskt. Trodde helt klart att alla skulle fasas över automatiskt.

Permalänk
Avstängd

Det bästa vore om Windows kärna flyttas helt till Linux så att man kan köra med exe filer och kunna spela och köra alla program och skippa helt i Windows och bara köra Linux.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Kommer antagligen ta minst flera månader innan detta installeras. Min desktop uppdaterades till 1909 igår och laptopen en ligger fortfarande på 1903.
Uppdaterar bara när Windows själv gör det åt mig vid omstart, och ibland kan det gå flera månader mellan omstarter

Permalänk
Medlem

Drog precis igång uppdateringen. Vad kan gå fel?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Drog precis igång uppdateringen. Vad kan gå fel?

Det är jag, Herr Blå

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:

Gjorde en uppgradering från ISO-filen och nya Edge Chromium fanns att ladda ned från en knapp direkt när jag öppnade gamla Edge

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"