Windows 10 May 2020 uppdateringen finns att manuellt ladda hem

Permalänk
Medlem

Windows 10 May 2020 uppdateringen finns att manuellt ladda hem

Nu finns maj 2020 uppdateringen att manuellt ladda hem genom att använda sig av 'uppdateringsassistenten för Windows 10'

Det finns en del kända problem som kommer med uppdateringen som Microsoft själva bekräftat, läs mer om detta här

Trevlig uppdatering med er

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Jag har installerat problemfritt på två laptopar hemma: en MSI i morse och en HP igår kväll. Det tog en stund men gick alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Excellent Håller på och hämtar ned ISO-filen.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Hur har det fungerat för er? Testade när det var i preview, och det låste sig och fick bluescreens vartom vartannat till den grad att det knappt gick att ladda ner en ny ISO och blåsa bort hela skiten. Är det hyffsat stabilt nu?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Hur har det fungerat för er? Testade när det var i preview, och det låste sig och fick bluescreens vartom vartannat till den grad att det knappt gick att ladda ner en ny ISO och blåsa bort hela skiten. Är det hyffsat stabilt nu?

Jag skulle spontant gissa att det snarare var drivrutinsstrul till följd av uppgraderingen än problem med den nya versionen. Men det är som sagt en gissning.

Har kört 2004 på en maskin som jag använder dagligen sedan RTM lades ut i insider-spåret

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Lego Master

INGEN MINNS EN FEGIS!

Installationen på 80% just nu.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Här gick det smärtfritt. Hämtade ISO-filen och uppgraderade med hjälp av den inifrån Windows.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

INGEN MINNS EN FEGIS!

Installationen på 80% just nu.

Ger mig på ett andra försök med detta, så får vi se hur det går. Annars blir det rollback med ren installation

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Avvaktar och ser om det blir problem med ljud eller i spel 🤷 fegar ur på denna

Permalänk
Lego Master

Installerat och klart före lunch, verkar funka bra än så länge. Inga BSoD eller andra otrevligheter. Inte provat spela nåt än, dock. Vänta lite, startar GTA V en snabbis.

EDIT:
Nemas problemas.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag får stora problem, den vägrar installera windows i UEFI.. Jag har stängt av legacy boot samt har secure boot, men när jag bootar med USB så blir windows loggan liten och suddig. Men jag tänker att det ska ju installera EFI för att jag har det aktiverat. Nope efter installationen fick jag massa problem med att starta windows igen då den saknar winload.efi... kollade diskhanteraren och japp bara NTFS och ingen EFI partition. Blir att installera 1909 igen.

Permalänk
Medlem

Fått nu på förmiddagen en stor W10-uppdatering ca 20gb. Tror den hette 2004. Det är väl maj-uppdateringen?

Har inte gått igenom alla inställningar än men de verkar inte ha ändrats mer än marginellt och lite i O&O Shutup men det känns snabbare än tidigare.
Allt funkar bra utom att aktivitetsfältets färg nu är vit och går inte att återställa för den rutan funkar inte i inställningar längre, är grå. Meddelandefältet och start är också vita förutom panelerna, men det är ok.

Vitt när man har små knappar i aktivitetsfältet är inget vidare. Ikonerna syns dåligt! Är det någon som vet hur man gör för att färga aktivitetsfältet så det blir som tidigare?

Permalänk
Medlem

Gick inget bra här, provade först via WU, men fick problem. Försökte sen uppdatera via MediaCreationTool. Det blev samma fel. Har inte tid och ork just nu att göra en ren installation för o se om det kommer att fungera.

När installationen startar om för första gången så går den inte vidare, utan det blir bara ett meddelande att systemet inte har en bootbar enhet eller nåt sånt. Fick stoppa in ett ett usb minne med en gammal windows version jag hade, och lyckades på så sätt starta upp systemet igen. Var struligt som fasen o få igång det. Minns ej riktigt hur jag gjorde nu, för jag fick mixtra med en massa olika alternativ. Det var sent på natten med så man vart trött. Dock har jag för mig att jag fick välja att göra en ny installation, med valet att behålla samtliga filer och mappar. Efter det steget så hoppade den in direkt i mitt nuvarande befintliga windows.

Detta felmeddelandet dök sedan upp när jag gick in i windows update. Nåt med SAFE OS under boot.

Det går visst att stänga av secure boot i Bios. genom att välja other OS istället för Windows UEFI. Eller att man går in i undermenyn o tar bort en massa olika filer. Men har inte testat detta. Vågar ej mixtra för mycket just nu. Då jag inte har en aning om varför det blir å här. Eller vad man kan mixtra med i menyn Secure boot menyn Har aldrig råkat ut för detta innan. Vet ej heller om SAFE OS medelandet och secure boot i bios har att göra med varandra heller. Så jag fattar nada just nu.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Fått nu på förmiddagen en stor W10-uppdatering ca 20gb. Tror den hette 2004. Det är väl maj-uppdateringen?

Har inte gått igenom alla inställningar än men de verkar inte ha ändrats mer än marginellt och lite i O&O Shutup men det känns snabbare än tidigare.
Allt funkar bra utom att aktivitetsfältets färg nu är vit och går inte att återställa för den rutan funkar inte i inställningar längre, är grå. Meddelandefältet och start är också vita förutom panelerna, men det är ok.

Vitt när man har små knappar i aktivitetsfältet är inget vidare. Ikonerna syns dåligt! Är det någon som vet hur man gör för att färga aktivitetsfältet så det blir som tidigare?

Har du kollat här?

Personalisation - Colours - Show the accent colour on the following surfaces

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Kul jag kan inte ens hämta 1909 längre och har bara 2004 i usb. Testade med rufus men jag kan inte passera secure boot även om det är avaktiverat. Det går bra nu.. tack Microsoft

Permalänk
Medlem

@RobinK:
https://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/67...

Använde den för att plocka hem Windows 10 version 1809 (med "alla" patchar) för någon vecka sedan Att gå till 1909 känns bara dumt.

Länkarna går direkt till Microsoft, så antar att det är motsvarande de som går att hämta när man har Visual Studio abonnemang.

Permalänk
Medlem

2004 imagen har funnits i nästan 2v för nedladdning (ISO) om man har ett Visual Studio konto. Kört på båda mina burkar sen release o funkar bra.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Hur har det fungerat för er? Testade när det var i preview, och det låste sig och fick bluescreens vartom vartannat till den grad att det knappt gick att ladda ner en ny ISO och blåsa bort hela skiten. Är det hyffsat stabilt nu?

Låter som något är/var instabilt hos dig. Jag har också kört med preview på min HP dator i närmare 1 månad utan något som helst problem. Fungerar precis lika bra innan jag installerade preview:n som efter. Dags o installera 2004 på huvuddatorn nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Finns redan en tråd för 2004.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Kul jag kan inte ens hämta 1909 längre och har bara 2004 i usb. Testade med rufus men jag kan inte passera secure boot även om det är avaktiverat. Det går bra nu.. tack Microsoft

I Rufus så kan du välja att ladda ner äldre iso versioner.

https://pureinfotech.com/download-older-iso-windows-10/

EDIT:

Noterar att KB4497165: Intel microcode lades in på min burk den 21 Maj. Undrar om det kan ha nåt med det att göra att jag inte kan installera eller boota min datorn vid installationen av 2004. Bara en spekulation. Men började fundera lite över det efter att ha läst detta på en sida angående microcode

"KB3064209 ...is an Intel CPU microcode update. It updates the file C:\Windows\system32\mcupdate_genuineintel.dll. This file runs at boot to update the microcode on your CPU to the latest before Windows fully initializes (I think).

This was released in June 2015. This explains why Windows 10 builds BEFORE this date are unaffected and those after, boot loop."

KB4497165 som las in i min burk den 21 Maj
https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/new-windows-1...

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

@sp1k3n:

Task bar and action centre-rutan liksom texten är grå och det går inte att kryssa i rutan för att få den valda färgen som till fönstrena

Permalänk
Medlem

@pjb:

Har ditt Windows blivit avaktiverat? Kolla status på aktiveringen.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Den är inte redo för ARM64 än iaf, ser ut att gå bra till en början men sen kommer meddelandet att det kan finans problem och att man bör vänta tills det kommer på WU.

Permalänk
Medlem

@sp1k3n:

Nä, den är aktiverad och allt verkar fungera bra i övrigt förutom att Inget Internet och Internetåtkomst saknas och globeikon istället för pinnar, men det funkar ändå hur bra som helst. Har varit med om det tidigare med en annan 4g-router.
Lite dumma buggar kanske.

Permalänk
Lego Master

Jag vet inte om nåt ändrats, eller what's cooking, men jag hoppade från runt 70-80 fps till 130-140 i GTA V. Så vitt jag vet har jag inte ändrat några inställningar, men helt plötsligt lade datorn i femman och trampade på gasen. Ingen är gladare än jag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

VMWare slutade fungera. Nu klagar den på att Credential Guard måste vara avaktiverat, vilket jag har.
Så använder ni VMWare så vänta med att uppgradera.

Never mind, Man var tvungen att checka ur hela HyperV funktionaliteten med. Sedan funkar det bra.

hittade en lösning
Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Installationen gick smärtfritt men WDDM 2.7 verkar inte ha gjort någon skillnad, har jag något igång på min 60Hz skärm (säg twitch eller youtube) så ökas frametime i spelet och sänker FPSen. Synd, det var enda jag såg fram emot skulle fixas.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag fick BSOD när jag skulle installera uppdateringen, provat två gånger.

PAGE FAULT IN NONPAGED AREA
aksdf.sys

Vad det nu innebär?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Nu har globen för inget nätverk försvunnit och jag har får "pinnar" samt "Internetåtkomst och "Ansluten" igen.

Men det vore trevligt med färg i aktivitetsfältet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Installationen gick smärtfritt men WDDM 2.7 verkar inte ha gjort någon skillnad, har jag något igång på min 60Hz skärm (säg twitch eller youtube) så ökas frametime i spelet och sänker FPSen. Synd, det var enda jag såg fram emot skulle fixas.

Det finns ännu inga stabila WDDM 2.7-drivrutiner från Nvidia och inte heller AMD tror jag. De har dock en utvecklingsversion tillgänglig för den som vill. Du kanske redan installerat den dock?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q