Permalänk

Gamingdator åt en vän - 15k

Hejsan!

Jag har en kompis som letar efter en ny dator med budget på 15 000. Han kommer att använda den nästan exklusivt för gaming. Han har redan en SSD på 250gb men lite mer minne tycker jag han ska ha. Vi kör helst med AMD delar i burken.

Bara burken behövs, inget windows och bygga kan vi göra själva.

Skulle någon vänlig själ kunna slänga ihop en burk?

Tack så mycket

Permalänk
Medlem

@Hjälptack: Har några frågor innan jag kan ge ett förslag:

1. Så din vän tänker att fortsätta använda SSD 250GB och att resten ska vara nytt för max 15k (ville dubbelkolla så jag inte missade någon detalj)?
2. Har din vän något önskemål kring chassit (Ljuddämpad, ska den ha ett sidofönster eller inte etc etc)?
3. Du har nämnt att ni föredrar AMD delar i datorn. Menar ni att både CPU och GPU ska vara AMD?

Permalänk

@MAB576: Tack så mycket för hjälpen.
1. Stämmer bra det.
2. Ett sidofönster tyckte han lät bra!
3. Ja, helst.

Permalänk
Viking

Det behöver inte bli dyrare än så här:

- Jag valde en 1tb ssd, behöver han så mycket?
- Jag antar att ssd:n han har är en vanlig sata, eller är det en m.2, om det är m.2 kan han inte köpa den jag länkade...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

@Donnerstal: Tacksam för svar.
Det stämmer bra att det är en vanlig sata ssd.
Du tycker inte det finns några förbättringar som kan göras med de resterande 3000? Typ på grafikkort/processor/moderkort?
Finns det någon idé med cpu-kylare? Vet inte kvalitén på stockkylarna.

Permalänk
Viking
Skrivet av Hjälptack:

@Donnerstal: Tacksam för svar.
Det stämmer bra att det är en vanlig sata ssd.
Du tycker inte det finns några förbättringar som kan göras med de resterande 3000? Typ på grafikkort/processor/moderkort?
Finns det någon idé med cpu-kylare? Vet inte kvalitén på stockkylarna.

Det här är nästa prisvärda CPU:

Stockkylaren fungerar bra så länge han inte är känslig för ljud eller ska överblicka.
Och det finns inget bättre grafikkort från AMD, men det jag valt klarar högsta grafik i 1440p

Edit: Men värt att nämna är att nästa gen moderkort (B550) släpps den 16:e Juni, och runt Juli (kanske juni) förväntas en ”refresh” på nuvarande processorer från AMD.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

@Donnerstal: Okej! Tack så mycket för hjälpen. Får förmedla vidare detta

Permalänk
Viking
Skrivet av Hjälptack:

@Donnerstal: Okej! Tack så mycket för hjälpen. Får förmedla vidare detta

Läs det jag redigerade in också

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Här är ett förslag. Priset för det hela är närmare budgeten men @Donnarstal förslag är inte så dumt.

https://komponentkoll.se/bygg/KCZlA

Angående kylaren för CPU. Det finns video om den på youtube. Sökte upp den och enligt videon som jag tittade på sa att det räcker med den processorkylare som kommer med när du köper den valda processor sålänge din vän tänker inte överklocka och har ett ljuddämpat chassi.

Om din vän tänker överklocka så kommer det krävas en annan processorkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjälptack:

@Donnerstal: Tacksam för svar.
Det stämmer bra att det är en vanlig sata ssd.
Du tycker inte det finns några förbättringar som kan göras med de resterande 3000? Typ på grafikkort/processor/moderkort?
Finns det någon idé med cpu-kylare? Vet inte kvalitén på stockkylarna.

Jag tycker att Donnerstals kundvagn är bra. Dock tycker jag man kan kosta på sig ett efter marknads kylare. En pure rock 2 är ett utmärkt val om datorn bara ska lätt överclockas. Annars får man kolla på något kraftigare. Sedan hade jag undvikt att handla något från skojarna på CDON. Nu har jag ingen erfarenhet med just det chassit, dock har jag aldrig stött på något med kvalité som bär Kolinks namn
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13732436

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Viking
Skrivet av MAB576:

Här är ett förslag. Priset för det hela är närmare budgeten men @Donnarstal förslag är inte så dumt.

https://komponentkoll.se/bygg/KCZlA

Angående kylaren för CPU. Det finns video om den på youtube. Sökte upp den och enligt videon som jag tittade på sa att det räcker med den processorkylare som kommer med när du köper den valda processor sålänge din vän tänker inte överklocka och har ett ljuddämpat chassi.

Om din vän tänker överklocka så kommer det krävas en annan processorkylare.

Men det där blir ju bara sämre prestanda och dyrare, att ha 5700 och x570 istället för 5700 xt och b450.
Dessutom är VRMen på moderkortet helt värdelöst...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Hur stor skillnad blir det?

Permalänk
Inaktiv

Hade valt 3700 över 3600 útan tvivel om jag byggde idag. Men ifall du inte är hel såld på AMD så hade jag nog valt 10600k
Edit: Och jag rekommenderar att läsa på om AMDs "nya" grafikkort (5000 serien) drivrutinerna är allt annat än bra för många, vill till och med dra det så långt och säga att jag tror folk som är nöjda inte har testat tillräckligt

Permalänk
Viking
Skrivet av MAB576:

@Donnerstal: Hur stor skillnad blir det?

5700 är ca 12,7% sämre än 5700 xt. Och moderkortet har faktiskt sämre VRM än B450-kortet jag valde...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att det inte är värt att lägga pengar på en 3700X om man endast ska spela på datorn, prestandan är likvärdig med 3600 i spel. Bättre då att uppdatera till 4000 serien när det blir behov, vilket lär dröja.

Hade kört på nedan förslag. Enligt mig varje krona väl spenderad.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk

Uppskattar all feedback, får ta allt det ni sagt i åtanke, verkar som man kanske inte behöver spendera 15k ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Jag tycker personligen att det inte är värt att lägga pengar på en 3700X om man endast ska spela på datorn, prestandan är likvärdig med 3600 i spel. Bättre då att uppdatera till 4000 serien när det blir behov, vilket lär dröja.

Hade kört på nedan förslag. Enligt mig varje krona väl spenderad.

https://komponentkoll.se/bild/LEnsM.png

Detta är ett kanonbygge, dock så är moderkortet inte kompatibelt med Ryzen 3000-serien utan en biosuppdatering, vad jag kan se på webhallens hemsida så är det inte gjort. Skulle därför satsa på ett annat moderkort, typ det @Donnerstal rekommenderade

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Detta är ett kanonbygge, dock så är moderkortet inte kompatibelt med Ryzen 3000-serien utan en biosuppdatering, vad jag kan se på webhallens hemsida så är det inte gjort. Skulle därför satsa på ett annat moderkort, typ det @Donnerstal rekommenderade

Det har du faktiskt rätt i, dock kan oftast butiken uppdatera bios innan de skickar kortet. Men hur som, vilket man än väljer så blir det bra. Egentligen kan man nästan välja mellan korten genom att singla slant om man inte specifikt behöver en extra M.2 plats och USB-C.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red