Permalänk
Medlem

Byte av processor

Hej,

I dagsläget har jag en Intel Core i5-6400 CPU @ 2.70GHz som jag vill uppgradera.

Moderkort:
LENOVO, SKYBAY (U3E1),
Version SDK0J40700 WIN 3258033333917

BIOS: LENOVO
Version: FYKT43A

Men jag vet inte riktigt vilka processorer som är kompatibla med mitt moderkort.

Finns det någon sida där man kan fylla i uppgifter om processorer och moderkort och sedan få en lista på komaptibla processorer som man kan uppgradera till utan att behöva byta ut moderkortet? Om det nu går att endast byta ut processorn i burken.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezoo:

Hej,

I dagsläget har jag en Intel Core i5-6400 CPU @ 2.70GHz som jag vill uppgradera.

Men jag vet inte riktigt vilka processorer som är kompatibla med mitt moderkort.

Finns det någon sida där man kan fylla i uppgifter om processorer och moderkort och sedan få en lista på komaptibla processorer som man kan uppgradera till utan att behöva byta ut moderkortet? Om det nu går att endast byta ut processorn i burken.

Tack på förhand

Bör finnas en lista på tillverkarens hemsida.
Du kan börja med att skriva vad du har för moderkort så folk kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Hej

Har du kollat moderkortstillverkarens produktsida? Brukar finns en kompatibilitetslista där, om inte annars så kan det nog stå i manualen för moderkortet.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan titta på din moderkortstillverkares hemsida efter en kompatibilitetslista. Bästa processorn på samma sockel är i7-7700K, och den bör funka i de flesta moderkort som stödjer din processor.

Grejen är att det förmodligen inte är lönt att uppgradera bara CPU på den plattformen. i7-7700K kostar runt 2000 kr begagnad och det är den inte värd. Till exempel AMD Ryzen 3 3300X presterar ungefär lika bra och kostar 1500 kr ny. Då måste du förvisso byta moderkortet också, men det gamla får du ju rimligen sålt, så i slutändan så blir det bättre att bara byta plattform. Ungefär samma kostnad och du får nya grejer.

Permalänk
Medlem

Bästa i 6000 serien är 6700k det blir ett lyft speciellt då det blir 8 trådar mot 4. 7700K klarar vissa moderkort för 6000 serien också av den är dock bara lite bättre. Annars är det nytt moderkort och ny processor som gäller. T.ex. Ryzen 3300X skulle vara en billig uppgradering.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

nikwad, jensvo: Har tagit med moderkortet nu i beskrivningen.

Hittar förövrigt inget på lenovos hemsida.

Sen har ni ju rätt i att byta ut moderkortet också, då det är mer värt. Men jag orkar inte med massa pill, för då behöver jag byta ut burken också då allt sitter så tätt. Tänkte bara byta ut själva processorn om det går.

Permalänk
Medlem

@dagas: Kan jag man byta ut min processor till en som är inom samma serie?

Permalänk
Medlem

En begagnad i7-6700K bör funka.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@rezoo: Alltså, du har en prebuilt?
Då är det svårare att ge rekomendationer, men som du är inne på, en processer i samma generation bör gå att byta, men att hitta en till ett vettigt pris kanske är svårare.

Permalänk
Medlem

@nikwad: Precis.

Får fundera på vad jag ska göra, tack för all hjälp, uppskattas.