Söker schysst skärm till allt för runt 4000. (Minst 1440p, Ips)

Permalänk
Medlem

Söker schysst skärm till allt för runt 4000. (Minst 1440p, Ips)

Tjena,

Har en gammal skärm som behöver uppgraderas. Som titeln lyder så söker jag en skärm som funkar till allt. Prioritet är Film- och videokollande, Photoshop till Ritande och design.
Jag spelar också en hel del spel men inget professionellt. Spelen som körs är Hearthstone, Smite, Dragonball fighterz och singleplayer spel som Ori, hollow knight m.m.

Klara mig ett tag till för bättre priser eller vänta om det är någon ny skärmmodell som är på väg att lanseras, sammtidigt hålla ögorna öppna för en bra begagnad skärm. Men det skulle vara väldigt trevligt med en ny skärm

Har just nu en BenQ 22" TFT G2210W och en Acer 24" Predator GN246HL.
Kan inte köra min acer i 144hz eftersom skärmen bara stödjer 144hz via dvi, och benq skärmen går inte att koppla in på något annat sätt än med vga till dvi adapter. Grafikkortet har bara en dvi port så om jag ska köra båda skärmarna så kör jag med hdmi på acer, vilket inte stödjer 144hz.

Har en i7 4790k och en 980ti Founders edition. Tänker vänta runt två år innan jag uppgraderar hela bygget. Kan tyvär inte använda mig av adaptive sync då det bara funkar på serie 1000 och uppåt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@1Gnome: 4000 kronor är verkligen en tajt gräns om du vill ha 144 Hz-kapacitet, IPS och 1440p. Men räcker långt om du nöjer dig med 60 Hz. Finns också en del 75 Hz-skärmar med 2560x1440-paneler men det är inte säkert att informationen om 75 Hz är den korrekta informationen

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s443901247&o=produ...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av 1Gnome:

Har just nu en BenQ 22" TFT G2210W och en Acer 24" Predator GN246HL.
Kan inte köra min acer i 144hz eftersom skärmen bara stödjer 144hz via dvi, och benq skärmen går inte att koppla in på något annat sätt än med vga till dvi adapter. Grafikkortet har bara en dvi port så om jag ska köra båda skärmarna så kör jag med hdmi på acer, vilket inte stödjer 144hz.

Varför kan du inte bara koppla Acern till DVI-utgången och BenQ:n till HDMI-utgången?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Varför kan du inte bara koppla Acern till DVI-utgången och BenQ:n till HDMI-utgången?

För skärmen är så pass gammal att den inte har någon hdmi utgång

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av 1Gnome:

För skärmen är så pass gammal att den inte har någon hdmi utgång

Den har en DVI-ingång. Använd en HDMI–DVI-kabel eller -adapter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Tyvärr har jag inte något sånt liggandes. Skärmen är 10 år gammal och behövs bytas ut som en sådan adapter är inget jag kommer lägga pengar på

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av 1Gnome:

@Alling: Tyvärr har jag inte något sånt liggandes. Skärmen är 10 år gammal och behövs bytas ut som en sådan adapter är inget jag kommer lägga pengar på

OK. Är ofta en sådan grej man har tre, fyra stycken av; därav förslaget.

Jag håller helt och hållet med om att du bör köpa en ny skärm. Jag vill då slå ett rejält slag för 144 Hz eftersom du redan är uppe och nosar på de priserna. Det gör verkligen otrolig skillnad för hur följsamt det är att använda musen, scrolla och så vidare. Därför hade jag till exempel mycket hellre lagt 5 000 kr på en skärm med 144 Hz än 4 000 på en motsvarande med 60 Hz.

Tycker att värdet av högre upplösning generellt är någorlunda proportionellt mot upplösningen. 1440p är mer nice än 1080p, 4K är mer nice än 1440p och så vidare. Med uppdateringsfrekvens är det i mina ögon inte alls så: Jag tycker inte att 120 Hz är dubbelt så bra som 60 Hz, utan skillnaden däremellan är i mycket högre grad av "natt och dag"-karaktär.

1080p, 1440p och 4K är i någon mån bara tre olika nivåer av "bra", men sätts jag framför en 60 Hz-skärm för att spela stänger jag hellre av datorn och gör något annat. Även utanför spel är skillnaden av den karaktären, om än inte alls lika avgörande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Håller med, Väldigt stor skillnad mellan 144hz och 60hz. Trodde 144hz var en självklarhet år 2020 och därför var det inget som jag nämnde i rubriken Den stora frågan är nog om man ska köpa nu eller vänta på ett bra erbjudande för att spara lite pengar. Har ingen inkomst just nu så jag försöker spara där jag kan. Men det kan nog vara värt att köpa en nylanserad skärm istället för att vänta till Black-friday för bra priser. Tycker Predator XB273UGS ser ganska så lovande ut men inväntar recensioner, vad tycker du?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av 1Gnome:

@Alling: Håller med, Väldigt stor skillnad mellan 144hz och 60hz. Trodde 144hz var en självklarhet år 2020 och därför var det inget som jag nämnde i rubriken Den stora frågan är nog om man ska köpa nu eller vänta på ett bra erbjudande för att spara lite pengar. Har ingen inkomst just nu så jag försöker spara där jag kan. Men det kan nog vara värt att köpa en nylanserad skärm istället för att vänta till Black-friday för bra priser. Tycker Predator XB273UGS ser ganska så lovande ut men inväntar recensioner, vad tycker du?

Verkar vettig på pappret. Har lärt mig den hårda vägen att man inte ska uttala sig om skärmar baserat på specifikationer dock, och denna gång håller jag mig till det.

Om jag läser @Laxpuddings artikel rätt funkar inte adaptiv synk mellan den skärmen och ditt 980 Ti.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Fullt medveten. Nämnde adaptive sync i sista raden på tråden. Ganska så surt men tycker inte att det är skäl nog för att uppgradera, Datorn funkar redan till vad jag använder för.