Släpande skuggor och ljusfenomen - Lenovo Legion Y27q-20

Permalänk
Medlem

Släpande skuggor och ljusfenomen - Lenovo Legion Y27q-20

Hej gott folk!

För några veckor sedan köpte jag en Lenovo Legion y27q-20 och allt fungerade perfekt fram tills nyligen. Jag experimenterade med resolution och kom fram till att 2560x1600 inte fungerade alls så jag böt tillbaka till 2560x1440 som är skärmens inbyggda standardresolution. Kort därefter drog jag igång ett spel och märkte hur alla karaktärer och props hade mörka släpande skuggor efter sig. Förundrad stängde jag ner spelet och började leta efter lösningar på Swec och såg att all text hade en blå/gul skugga som hänger kvar när jag scrollar på vit bakgrund, för att inte tala om hur hacking det är att scrolla - allt brukade vara smooth i 144 Hz.

Jag vet inte vad som har hänt men detta har jag gjort för att utesluta fel:

- Återgått till standarresolution på 2560x1440
- Slagit av/på G-sync
- Kopplat bort min sekundära 60 Hz skärm
- Försäkrat mig om att den primära skärmen är inställd på 144 Hz
- Nyaste drivrutinerna 445.75 till RTX 2080 Super
- Testat windows Generic PnP monitor driver (monitor.sys) samt Lenovos egna leny27gq-20.icm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Hej gott folk!

För några veckor sedan köpte jag en Lenovo Legion y27q-20 och allt fungerade perfekt fram tills nyligen. Jag experimenterade med resolution och kom fram till att 2560x1600 inte fungerade alls så jag böt tillbaka till 2560x1440 som är skärmens inbyggda standardresolution. Kort därefter drog jag igång ett spel och märkte hur alla karaktärer och props hade mörka släpande skuggor efter sig. Förundrad stängde jag ner spelet och började leta efter lösningar på Swec och såg att all text hade en blå/gul skugga som hänger kvar när jag scrollar på vit bakgrund, för att inte tala om hur hacking det är att scrolla - allt brukade vara smooth i 144 Hz.

Jag vet inte vad som har hänt men detta har jag gjort för att utesluta fel:

- Återgått till standarresolution på 2560x1440
- Slagit av/på G-sync
- Kopplat bort min sekundära 60 Hz skärm
- Försäkrat mig om att den primära skärmen är inställd på 144 Hz
- Nyaste drivrutinerna 445.75 till RTX 2080 Super
- Testat windows Generic PnP monitor driver (monitor.sys) samt Lenovos egna leny27gq-20.icm

Löste du problemet?

Visa signatur

CPU: i7-9700K @ 5GHz | Kylare: Fractal Design S36+ Prisma | Moderkort: Asus ROG Strix Z390-F Gaming | RAM: 32Gb Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz | Grafik: ASUS RTX 2070 Super ROG Strix Gaming Advanced @ 2100MHz | PSU: Corsair RM750x | Lagring: Samsung 970 EVO Plus m.2 500Gb, Samsung 980 m.2 1TB, Samsung 870 QVO 2TB, Samsung 850 PRO 256Gb | Chassi: Fractal Design Meshify S2 TG | Skärm: LG 27GL850 | Mus: Logitech G Pro X Superlight | Tangentbord: SteelSeries Apex Pro TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acoria:

Löste du problemet?

Hej och tack för svar

Nej, ingen lösning än. Är rätt störande då jag spelar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Navicula: Låter som att du har någon form av extra stark overdrive-inställning påslagen. Men det förklarar inte hackigheter vid 144 Hz. Testa att köra i 120 Hz och se om det ger ett annat intryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Ecfor: Låter som att du har någon form av extra stark overdrive-inställning påslagen. Men det förklarar inte hackigheter vid 144 Hz. Testa att köra i 120 Hz och se om det ger ett annat intryck.

Min skärm är skapt för att köras i 165 Hz utan problem men har sänkt till 144 Hz pga kompatibilitetsproblem i många spel. Jag är inte familiär med termen overdrive men betyder det att jag ska dra ner på fps ytterligare för att motverka det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Jag är inte familiär med termen overdrive men betyder det att jag ska dra ner på fps ytterligare för att motverka det?

Overdrive är en inställning på skärmen för att försöka öka rörelseskärpan, men sätter man den för högt så får man fula artefakter istället, tex mörka/ljusa skuggor, ibland missfärgningar osv vid snabba rörelser...

Jag hittade en recension som tog upp just det:
https://www.techradar.com/reviews/lenovo-y27g-curved-monitor

Så, skippa alla gaming presets och leta upp overdrive inställningen och sätt den till off.

*edit*
Doh, jag sökte ju fram fel skärm, så det jag skrev ovan kanske inte ens stämmer! Sorry blandade ihop G och Q

*edit2* skärmen är ju testad på swec
https://www.sweclockers.com/testpilot/28972-testpilot-lenovo-...
Det verkar som overdrive/eftersläpsreducering satt på "Normal" är bästa kompromissen?

...

Overdriveinställningen förklarar dock inte varför det hackar mer nu! Känns som du kanske har något annat som ställer till det också?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Navicula: Overdrive är en funktion i spelskärmar där man aktivt adderar spänning över kristallerna för att de ska vrida sig snabbare, det är det som är själva overdrive/överväxeln. Nackdelen med detta är att när det blir för mycket kan det uppstå precis de problem du ser. Det blir skarpare rörelser men kristallerna styr över och lämnar spår efter sig. Går igenom i bildskärmsguiden.

https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Nu kan denna funktion kallas för allt möjligt i skärmarna, men Lenovo verkar kalla det vid sitt namn. Så kolla i menyn som heter Overdrive och anpassa reglaget om du märker skillnad. Extreme-läget på den här Lenovo-skärmen ger till exempel vita kanter efter rörelser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Min skärm är skapt för att köras i 165 Hz utan problem men har sänkt till 144 Hz pga kompatibilitetsproblem i många spel. Jag är inte familiär med termen overdrive men betyder det att jag ska dra ner på fps ytterligare för att motverka det?

Gå in i OSD och leta reda på en meny som heter overdrive, du kan välja mellan off, normal och extrem. Se om du märker någon skillnad. Du kan även prova att göra en fabriksåterställning av skärmen ifall du varit inne och fipplat på något.

För att kontrollera eftersläp rekommenderar jag
https://www.testufo.com/ghosting

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Tack till @RogerW @Laxpudding och @220volt . Jag fipplade med skärmens alla inställningar och hittade till slut något som var inställt på "extreme" utan att hitta en förklaring i manualen. Ställde om det till OFF och nu ser jag inga skuggor eller eftersläpningar i spel Många tack för infon!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Navicula: Att manualer förklarar saker begripligt hör till sällsyntheterna... Skönt att det var så enkelt som en onödig overdrive-inställning