Permalänk
Medlem

Intel 10 gen build, Ingen BOOT/Bild

Hejsan kamrater.

Har nu satt i mina nya delar i datorn men det kommer inte upp någon bild alls. Datorn går igång och fläktat snurrar samt rgb i ramen går igång.

De nya komponenterna är asus 2490 och en intel 10700k.

Vad kan felet vara?
Tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Har du kollat felkoden på moderkortet?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

@Bakwetu:
Var hittar jag den?

Permalänk
Medlem

Prova endast ett RAM minne och i flera slots, det har oftast löst problemet för mig i flera byggen.
Kanske jag som gör något fel dock

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av saizz:

@Bakwetu:
Var hittar jag den?

Du borde ha fått med en del "böcker"/papper med ditt moderkort. En manual bland annat. Jag förslår att du tar och åtminstone skummar igenom vad som står i den.

Permalänk
Medlem

På moderkortet självt. Kolla manualen till moderkortet, där ska stå var den är (den lyser så det ska inte vara svårt att se ändå) och vad felkoderna betyder.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

har läst manualen nu ett antal gånger utan att hitta något om felkoden, när jag tittar på moderkortet ser jag inte någon direkt lampa som är igång heller för den delen.

Permalänk
Medlem

Vad heter moderkortet?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av saizz:

Wow, ett moderkort för över 2k och de tyckte att q-led ska man inte få med då.

Permalänk
Medlem

Nä, jag kollade manualen och det moderkortet verkar inte ha någon felkodsrapportering. Det bästa är att koppla från allt utom det mest basic; cpu och en minnessticka samt testa att koppla in skärmen till cpun:s grafik istället för ett grafikkort.

Först kolla så att du har kopplat in alla strömsladdar som krävs (3 st på moderkortet)

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta gör skillnad, men resterande delar är kvar från datorn dvs inte nytt. Det nya är moderkort,cpu,cpu fläkt ram och det partiet.

Permalänk
Medlem

Borde inte vara problem, om inte nätdelen är alltför dålig eller gammal. Om du har kollat så alla strömsladdar sitter i kan du testa att ta ut grafikkortet och sätta i det igen och kolla att det har gått ner hela vägen.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Update.
Datorn är nu igång!
men kommer endast till bios där jag ska välja boot drive.
Jag står på min storage information att min hdd och ssd är registererad men när jag ska välja dom på min boot menu så står det att den är tom. Sitter ni på en lösning möjligtvis?

Har också valt att ssd som os sitter på är i slot 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av saizz:

Update.
Datorn är nu igång!
men kommer endast till bios där jag ska välja boot drive.
Jag står på min storage information att min hdd och ssd är registererad men när jag ska välja dom på min boot menu så står det att den är tom. Sitter ni på en lösning möjligtvis?

Har också valt att ssd som os sitter på är i slot 1

Du bör installera om windows, i det här fallet verkar du inte ha något val om jag förstår problemet rätt, dvs att det inte går att boota till din gamla installaiton av windows på ssd'n. Har du en usb med windows på? Eller har du en tom usb och en separat fungerande pc så du kan fixa windows till en usb-sticka?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Ren gissning eftersom det inte finns så mycket att gå på är att din befintliga Windows-installation är urgammal och disken partitionerad som MBR. Kan i sådana fall gå att starta om du i BIOS hittar en inställning där du kan ändra från UEFI till Legacy Boot eller något åt det hållet. Men det du egentligen borde göra i sådana fall är att formatera om disken som GPT och installera om allt från scratch.

Visa signatur

Mostly Harmless