Permalänk

Ostabilt wifi på min asus rt ac-2900

Tjo,
Köpte för några veckor sedan en asus rt ac-2900 och wifi:t strular hela tiden speciellt 5hz. Helt plötsligt stänger wifi ner oftast 5hz:aren och går inte komma åt det förens man startar om routern. Aldrig haft detta problem med min fd asus router rt ac66u. Någon som kan ha en aning om vad detta kan vara. Jag har merlins firmware installerat och default inställningarna förutom kör openvpn plus satt fasta kanaler på wifi som ingen annan använder i närheten.
Väldigt tacksam för svar.

/Force

Permalänk
Medlem

Hmm, överlag är wifi felsökning lite knepigt, när du säger att wifit försvinner hur många enheter har du hemma som klarar 5ghz, när det försvinner tappar alla enheter 5ghz bandet eller bara enstaka? Vilken kanal kör du? Och hur bred? 20/40/80?

Permalänk
Skrivet av Hansar:

Hmm, överlag är wifi felsökning lite knepigt, när du säger att wifit försvinner hur många enheter har du hemma som klarar 5ghz, när det försvinner tappar alla enheter 5ghz bandet eller bara enstaka? Vilken kanal kör du? Och hur bred? 20/40/80?

Alla enheter tappar 5ghz kanal 100 kanalbandbredden är 20/40/80.
Men 2,4ghz funkar nästan hela tiden. 6st enheter har jag på 5ghz men sällan alla är på samtidigt, kanske 4st är på samtidigt. Så fort jag startar om routern så funkar det ett tag igen.

Permalänk
Medlem

Prova först byta kanal till något lägre, det kan vara så att dina grannar har allt i auto och det stör, byt mjukvara i routern. Funkar inte det lägg in stock och fela till asus

Permalänk
Skrivet av Hansar:

Prova först byta kanal till något lägre, det kan vara så att dina grannar har allt i auto och det stör, byt mjukvara i routern. Funkar inte det lägg in stock och fela till asus

Okej, provar detta. Har alltid hört att Merlins mjukvara är stabilare än asus egna. Vad menar du med lägg i stock ?

Permalänk
Medlem

@forcevision: alltså stock mjukvaran från Asus, dvs inte merlin

Permalänk
Skrivet av Hansar:

@forcevision: alltså stock mjukvaran från Asus, dvs inte merlin

Mmmm... nu har jag lagt in asus egna programvara. Men nu ser jag vad felet är. På mitt wifi 5ghz så nu efter att routern varit igång så finns det inga kanaler på routern. Jag ställde in kanal 44 på mitt 5ghz och nu finns bara automatiskt att välja. Och vald kanal är 0 ?
Någon som vet vad detta fel beror på ?

Permalänk
Medlem

Efter en snabb googling så verkar det som att vissa asus routrar får det symptomen då de gått sönder

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Tjo,
Köpte för några veckor sedan en asus rt ac-2900 och wifi:t strular hela tiden speciellt 5hz. Helt plötsligt stänger wifi ner oftast 5hz:aren och går inte komma åt det förens man startar om routern. Aldrig haft detta problem med min fd asus router rt ac66u. Någon som kan ha en aning om vad detta kan vara. Jag har merlins firmware installerat och default inställningarna förutom kör openvpn plus satt fasta kanaler på wifi som ingen annan använder i närheten.
Väldigt tacksam för svar.

/Force

Jag har haft exakt detta problem på 3 st AC-2900. Samtliga enheter från tre olika batchar.

5GHz dog efter ca 1 timmes drift och det enda som hjälpte var en omstart. Sedan samma sak en timme senare - och så vidare. Försökte med både original firmware och Merlin på alla tre med samma resultat så det var inte mjukvarurelaterat.

Lämna tillbaka och byt till en annan router.

Permalänk
Skrivet av andr3a$:

Jag har haft exakt detta problem på 3 st AC-2900. Samtliga enheter från tre olika batchar.

5GHz dog efter ca 1 timmes drift och det enda som hjälpte var en omstart. Sedan samma sak en timme senare - och så vidare. Försökte med både original firmware och Merlin på alla tre med samma resultat så det var inte mjukvarurelaterat.

Lämna tillbaka och byt till en annan router.

Jag skickade till Asus support får vi se vad dom säger, otroligt irriterande detta.

Varför jag bytte var pga openvpn att man inte tappar hastighet med denna router om man kör openvpn. Någon annan router där openvpn inte tappar hastighet ?

Permalänk

Jag kontaktade precis asus och dom bad mig ladda ner denna versionen av firmware till routern https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/wireless/RT-AC2900/FW_RT_A...
Och nu funkar mitt wifi klockrent.

Permalänk

@forcevision: Har precis samma problem som du hade... Ska testa denna jag med
Grym sida och grym support från alla 5+

Permalänk
Skrivet av greggster77:

@forcevision: Har precis samma problem som du hade... Ska testa denna jag med
Grym sida och grym support från alla 5+

Kör du vpn på routern, kommer du kanske få problem med att den tappar internet anslutningen istället. Det fick jag, varannan dag kopplas internet ifrån och du får starta om routern. Men det har med vpn:en att göra.

* jo just importera inte inställningar från en gammal router då får du samma problem även med den nya firmewaren.

Permalänk
Medlem

Har problem med min router av samma modell. Kör med Merlin, senaste. Kör enbart med 2.4ghz, vpn men jag tappar internet till och från. Får meddelande "ansluten utan internet" omstart krävs sen fungerar det ett tag. Irriterande som tusan.

Permalänk
Skrivet av KeWm90:

Har problem med min router av samma modell. Kör med Merlin, senaste. Kör enbart med 2.4ghz, vpn men jag tappar internet till och från. Får meddelande "ansluten utan internet" omstart krävs sen fungerar det ett tag. Irriterande som tusan.

Jepp, jag tog bort Merlin. Installerade senaste asus egna programvara. Och importerade inte mina gamla inställningar, nu är den mycket stabilare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jepp, jag tog bort Merlin. Installerade senaste asus egna programvara. Och importerade inte mina gamla inställningar, nu är den mycket stabilare.

Hur fungerar Vpn med asus egna?

Permalänk
Skrivet av KeWm90:

Hur fungerar Vpn med asus egna?

Den senast firmewaren var det en buggfix på just vpn. Så för min del funkar det super nu. Men det funkar inte om jag importerar inställningarna från min gamla router. Även om jag har den senaste firmewaren.

Permalänk

Nej, kan meddela att asus har ingen aning om vad problemet med routern är. Vpn:en stänger ner sig efter några timmar och man måste starta om routern. Dom börjar nu skylla på min isp vilket där problemet inte ligger. Tips skall ni köpa ny router så köp inte denna för det funkar inte, jag har provat tre olika batchar och samma problem på varje. Tror inte heller jag själv kommer köpa asus routers något mer när dom börjar skylla ifrån sig då det är uppenbart att problemet ligger i deras router.

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Nej, kan meddela att asus har ingen aning om vad problemet med routern är. Vpn:en stänger ner sig efter några timmar och man måste starta om routern. Dom börjar nu skylla på min isp vilket där problemet inte ligger. Tips skall ni köpa ny router så köp inte denna för det funkar inte, jag har provat tre olika batchar och samma problem på varje. Tror inte heller jag själv kommer köpa asus routers något mer när dom börjar skylla ifrån sig då det är uppenbart att problemet ligger i deras router.

Jag köpte en billigare ASUS-router först, för runt tusenlappen. (Minns inte vad den hette, men det är skitsamma) och den tappade wifi med våra telefoner och datorer en gång i kvarten. Returnerade skiten omedelbart och köpte en RT-AC2900 som kostade någon krona mer och dessutom hade fått toppbetyg. Blir helt knäckt, men i månader nu har vi stått ut med att både våra telefoner och laptops tappar wifi kontinuerligt. Kan vara en gång i timmen, kan vara tre gånger om dagen. Då får man reconnecta till routern så funkar det klockrent igen. Har bytt firmware och googlat runt efter lösningar, men är så trött på skiten så hittills har vi bara accepterat att den suger.

Bytte till Merlin firmware på den billigare routern men det hjälpte inte ett skit, så tveksam om det hjälper nu..

Kanske bäst att gå ner och dränka aset i sjön och köra trådburet istället xD

Permalänk
Skrivet av carnegard:

Jag köpte en billigare ASUS-router först, för runt tusenlappen. (Minns inte vad den hette, men det är skitsamma) och den tappade wifi med våra telefoner och datorer en gång i kvarten. Returnerade skiten omedelbart och köpte en RT-AC2900 som kostade någon krona mer och dessutom hade fått toppbetyg. Blir helt knäckt, men i månader nu har vi stått ut med att både våra telefoner och laptops tappar wifi kontinuerligt. Kan vara en gång i timmen, kan vara tre gånger om dagen. Då får man reconnecta till routern så funkar det klockrent igen. Har bytt firmware och googlat runt efter lösningar, men är så trött på skiten så hittills har vi bara accepterat att den suger.

Bytte till Merlin firmware på den billigare routern men det hjälpte inte ett skit, så tveksam om det hjälper nu..

Kanske bäst att gå ner och dränka aset i sjön och köra trådburet istället xD

Tjo, kommer inte ihåg om jag skrev lösningen här ovan men jag fick löst problemet.
Fick snacka med en programerare hos asus som bland annat fixar olika firmewares hos asus med flera. Han sa att efter varje uppgradering av firmewares på dagens routers och ca 2-3år bakåt är det alltid en fabriksåterställning som skall göras för att enheten skall fungera stabilast. Gäller även i switchar, detta är det många företag idag som inte orkar göra och har därför gamla firmewares i sina enheter och bland annat säkerheten som brister.
Jag uppdaterade firemwaren på routern till senaste asus programvaran och efter det gjorde jag en fabriksåterställning och nu funkar den klockrent.

Permalänk
Medlem

är inte kanal 100 en DFS kanal ? Dvs om routern upptäcker störningar/Radar - så stängs kanalen av?

Jag kan inte köra kanal 100 här där jag bor

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av carnegard:

Jag köpte en billigare ASUS-router först, för runt tusenlappen. (Minns inte vad den hette, men det är skitsamma) och den tappade wifi med våra telefoner och datorer en gång i kvarten. Returnerade skiten omedelbart och köpte en RT-AC2900 som kostade någon krona mer och dessutom hade fått toppbetyg. Blir helt knäckt, men i månader nu har vi stått ut med att både våra telefoner och laptops tappar wifi kontinuerligt. Kan vara en gång i timmen, kan vara tre gånger om dagen. Då får man reconnecta till routern så funkar det klockrent igen. Har bytt firmware och googlat runt efter lösningar, men är så trött på skiten så hittills har vi bara accepterat att den suger.

Bytte till Merlin firmware på den billigare routern men det hjälpte inte ett skit, så tveksam om det hjälper nu..

Kanske bäst att gå ner och dränka aset i sjön och köra trådburet istället xD

Lämna tillbaka skiten och köp inget från Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

är inte kanal 100 en DFS kanal ? Dvs om routern upptäcker störningar/Radar - så stängs kanalen av?

Jag kan inte köra kanal 100 här där jag bor

// LZ

Om det är rätt implementerat så skall det byta kanal.
När en AP startar och använder en DFS kanal så skall den först lyssna i 1 minut. Om den inte upptäcker någon radar så kör den igång.
Sedan skall den lyssna efter radar hela tiden. Om den upptäcker en skall den byta kanal inom 10s.
Innan den byter så skickas ett “Channel Switch Announcement” som talar om till vilken kanal den byter så att klienterna också kan byta.
Tyvärr så har inte alla klienter implementerat detta.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W