Telenor slutar med fast IP, alternativ?

Permalänk
Medlem

Telenor slutar med fast IP, alternativ?

Hej!

Tydligen är det så få som har fast IP hos Telenor att man nu stänger ner tjänsten. Nu letar jag efter alternativ. Vilka bör man kika hos först?

EDIT:
https://imgur.com/a/rUVR8AC

Permalänk
Medlem

Fler och fler gör samma sak i brist på adresser. Jag skulle satsat på någon som kan leverera IPv6-adresser, då finns det garanterat möjlighet till fast IP-adress. Telia är ett exempel på en operatör som inte är villig att göra det för privatpersoner i alla fall.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem

Som konsument är det nog inte många leverantörer som har fast IP som tjänst, det kan vara svårt att ens få ett publikt IP.
Nu ska jag inte ifrågasätta ditt behov av fast IP, men med Bredbandsbolaget och Telenor har jag bara haft 3 olika publika IPn under de 7 år som jag har haft fiber via dem. Nu använder jag cloudflares dns-tjänst som har api, så det går att komma runt de allra flesta begränsningar med dynamiskt IP den vägen. Självklart blir det problem för de tjänster som inte hanterar dns-namn utan kräver IP...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

@whisky:

Jag har diverse servrar i mitt hem där det underlättar att ha fast IP. Jag jobbar även mycket hemifrån och vissa saker har IP filter. I min förra lägenhet så hade jag BBB i många år och det var precis som du sa, kanske 3 olika IP adresser på flera år. När det gick över till Telenor så fick jag en ny varje timme helt plötsligt.

Hade vart gött att kunna ha fast IP om det går helt enkelt.

Permalänk
99:e percentilen

Flyttade nyss till en bostad där endast Telenor finns och skaffade förstås omedelbart statisk IP-adress, så detta oroar mig en del.

Kan du lägga till någon form av källa i trådstarten?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Flyttade nyss till en bostad där endast Telenor finns och skaffade förstås omedelbart statisk IP-adress, så detta oroar mig en del.

Kan du lägga till någon form av källa i trådstarten?

La till brevet i posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

@whisky:

Jag har diverse servrar i mitt hem där det underlättar att ha fast IP. Jag jobbar även mycket hemifrån och vissa saker har IP filter. I min förra lägenhet så hade jag BBB i många år och det var precis som du sa, kanske 3 olika IP adresser på flera år. När det gick över till Telenor så fick jag en ny varje timme helt plötsligt.

Hade vart gött att kunna ha fast IP om det går helt enkelt.

Om du jobbar mycket hemifrån så kanske du kan få arbetsgivaren att betala din uppkoppling, och då bordet du kunna teckna ett företgsabonnemang istället?
Då bör det inte var a några konstigheter med statisk IP.

Permalänk
Medlem

Publik ip är kvar? Vad vinner dom då på att fimpa fast ip? Har man en aerver igång jämnt lär du ju få samma lease hela tiden och ha samma ip ändå. Jag har dynamisk ip men har haft samma address i flera år.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@bagfalls:
Av den erfarenhet jag har av internetuppkopplingar är den dynamiska publika IP som en får för det mesta fast, så länge som utrustningen som fångar den står på konstant. Om du kan nöja dig med "Fast till >98%" så borde det gå bra. Har du möjlighet att testa, så gör gärna det innan du filar på en annan kostsam lösning.

Är det extremt kritiskt så är nog enda vägen tyvärr att beställa ett företagsabb med fast IP inkluderat. Räkna med fyrsiffriga belopp eller låga hastigheter.

En kompromisslösning skulle vara att beställa en VPS med fast IP, och sedan låta din jobbtrafik tunnla genom VPN till den. Då har du de-facto en fast IP mycket billigare än vad ett företagsabonnemang kan ge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Publik ip är kvar? Vad vinner dom då på att fimpa fast ip? Har man en aerver igång jämnt lär du ju få samma lease hela tiden och ha samma ip ändå. Jag har dynamisk ip men har haft samma address i flera år.

Gissar att de gömmer kunderna bakom NAT och portarna inte går att låsa till en specifik server vilket muppar mycket för någon med server.
Fördelen för dem är att flera kunder delar på samma ip

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat:
Du har tre varianter här:
Fast publik IP
Dynamisk publik IP
CG-NAT - Privat IP

Att de tar bort Fast IP betyder inte att de ska ta bort alla publika IP-adresser. Har jag fel och det blir CG-NAT av allt, då förstår jag mycket väl om alla som bryr sig något om att komma åt saker hemma från distans eller liknande lämnar leverantören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

@Ferrat:
Du har tre varianter här:
Fast publik IP
Dynamisk publik IP
CG-NAT - Privat IP

Att de tar bort Fast IP betyder inte att de ska ta bort alla publika IP-adresser. Har jag fel och det blir CG-NAT av allt, då förstår jag mycket väl om alla som bryr sig något om att komma åt saker hemma från distans eller liknande lämnar leverantören.

Jo jag vet men om de tar bort det för minskat intresse och ont om IP nummer så är det logiskt att anta att de tjänar på det genom att sätta kunderna bakom NAT som jag skrev.
Nästan alla ISPs kör NAT för allt utom fasta adresser från vad jag erfarit.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jo jag vet men om de tar bort det för minskat intresse och ont om IP nummer så är det logiskt att anta att de tjänar på det genom att sätta kunderna bakom NAT som jag skrev.
Nästan alla ISPs kör NAT för allt utom fasta adresser från vad jag erfarit.

Min erfarenhet är att de flesta ISP kör dynamiskt tilldelad publikt IP för de kunder som vill ha publikt, övriga får CG-NAT-adress. Få ISP tillhandahåller fast publik IP till konsument.

Anledningen till att ISP fimpar fast publikt IP är att kostnaden att administrera och underhålla stödet för fast IP inte täcks av de som betalar för det.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

@Ferrat:
Jo, absolut. Det här verkar däremot handla helt om möjligheten till fast IP. De nämner inget om adressbrist dels att saker kommer "fungera som vanligt" så de kommer antagligen låta det gå över till dynamisk IP. Sedan kanske det går att få reda på vad som gäller exakt genom att fråga, men det är inte säkert att TS är tillfredsställd över en adress som kan skifta med några månaders mellanrum.

Vore iallafall intressant att få reda på om de dumpar TS ner till dynamisk IP eller raka vägen ner i CG-NAT.

Edit:
@whisky:
Verkar som den mest rimliga förklaringen, att Fast IP kostar att upprätthålla och att det inte gör det värt när få har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Min erfarenhet är att de flesta ISP kör dynamiskt tilldelad publikt IP för de kunder som vill ha publikt, övriga får CG-NAT-adress. Få ISP tillhandahåller fast publik IP till konsument.

Anledningen till att ISP fimpar fast publikt IP är att kostnaden att administrera och underhålla stödet för fast IP inte täcks av de som betalar för det.

Sant, är nog bara att lånet håller länge och förnyas så mina inte ändras men ja poängen är att folk hamnar bakom NAT

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

@bagfalls:

Jag har Bahnhof, och har visserligen inte fast IP, men däremot publik adress som inte ändrat sig på snart två år. Kombinerar detta med en dyndns-klient mot min registrar ifall något mot förmodan skulle ändra sig (hårdvaruhaveri på pfSense-boxen eller liknande: ny MAC = ny lease).

Angående arbetsgivare som kräver att du ansluter från en viss IP: Det låter lite stenålder; det borde väl vara säkrare att ha en VPN-klient på en (nerlåst) arbetsdator och mer eller mindre skita i varifrån du ansluter så länge anslutningen kommer från en whitelistad region?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag har Bahnhof, och har visserligen inte fast IP, men däremot publik adress som inte ändrat sig på snart två år. Kombinerar detta med en dyndns-klient mot min registrar ifall något mot förmodan skulle ändra sig (hårdvaruhaveri på pfSense-boxen eller liknande: ny MAC = ny lease).

Om det vore så väl. Jag har som sagt Telenor och kunde inte ens starta om routern utan att få en ny IP-adress innan jag beställde statisk.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Om du jobbar mycket hemifrån så kanske du kan få arbetsgivaren att betala din uppkoppling, och då bordet du kunna teckna ett företgsabonnemang istället?
Då bör det inte var a några konstigheter med statisk IP.

Det tror jag inte kommer hända på tusen år, fast IP är mest för min egen skull.

Skrivet av sleepyoh:

Publik ip är kvar? Vad vinner dom då på att fimpa fast ip? Har man en aerver igång jämnt lär du ju få samma lease hela tiden och ha samma ip ändå. Jag har dynamisk ip men har haft samma address i flera år.

Skrivet av Balconette:

@bagfalls:
Av den erfarenhet jag har av internetuppkopplingar är den dynamiska publika IP som en får för det mesta fast, så länge som utrustningen som fångar den står på konstant. Om du kan nöja dig med "Fast till >98%" så borde det gå bra. Har du möjlighet att testa, så gör gärna det innan du filar på en annan kostsam lösning.

Är det extremt kritiskt så är nog enda vägen tyvärr att beställa ett företagsabb med fast IP inkluderat. Räkna med fyrsiffriga belopp eller låga hastigheter.

En kompromisslösning skulle vara att beställa en VPS med fast IP, och sedan låta din jobbtrafik tunnla genom VPN till den. Då har du de-facto en fast IP mycket billigare än vad ett företagsabonnemang kan ge.

Skrivet av Ferrat:

Sant, är nog bara att lånet håller länge och förnyas så mina inte ändras men ja poängen är att folk hamnar bakom NAT

Skrivet av Alling:

Om det vore så väl. Jag har som sagt Telenor och kunde inte ens starta om routern utan att få en ny IP-adress innan jag beställde statisk.

Jag har som jag skrev tidigare haft liknande er erfarenhet när det fortfarande var BBB, men så fort Telesnor tog över så fick jag leas på 1 timme åt gången, helt omöjligt att ha nått vettigt uppkopplat. Är rädd att det ska bli så nu med.
DynDNS i all ära men det är ett extra lager av skit jag gärna vill avstå, därav villig att betala för den fasta IP'n.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

@bagfalls:

Jag har Bahnhof, och har visserligen inte fast IP, men däremot publik adress som inte ändrat sig på snart två år. Kombinerar detta med en dyndns-klient mot min registrar ifall något mot förmodan skulle ändra sig (hårdvaruhaveri på pfSense-boxen eller liknande: ny MAC = ny lease).

Angående arbetsgivare som kräver att du ansluter från en viss IP: Det låter lite stenålder; det borde väl vara säkrare att ha en VPN-klient på en (nerlåst) arbetsdator och mer eller mindre skita i varifrån du ansluter så länge anslutningen kommer från en whitelistad region?

Arbetsgivaren kräver inget sådant. Jag är utvecklare, vissa kunder är mörkrädda och har IP-filter på sina nätverk och hostar själva. Huvudanledningen till fast IP är att det är väldigt mycket smidigare för mig. Jag hostar mycket privata saker på mina servrar.

Permalänk
Medlem

Fast-ip är inget man kan räkna med längre som privatperson tyvärr. Har du en Asus-router så ingår en dyndns domän. Det kör jag och ipn byts sällan.

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är ju att skaffa en VPN-tjänst som erbjuder statisk IP, och sen sätta upp VPN-kopplingen i tex. pfSense eller annan router så att du hanterar den anslutning som vilken ISP-anslutning som helst.

Permalänk
Medlem

Skriv till Telenor och klaga, det har jag gjort.
Om de har för lite kundunderlag så borde de fråga ifall vi vill betala mera för tjänsten om de nu tycker att det är för lite vinst i det.
Förstår inte vad det skulle kosta mera att administrera tjänsten, (vi betalar redan en avgift för tjänsten) efter det att alla inställningar är gjorda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Texan123:

Skriv till Telenor och klaga, det har jag gjort.
Om de har för lite kundunderlag så borde de fråga ifall vi vill betala mera för tjänsten om de nu tycker att det är för lite vinst i det.
Förstår inte vad det skulle kosta mera att administrera tjänsten, (vi betalar redan en avgift för tjänsten) efter det att alla inställningar är gjorda.

De vill kanske få loss IP-adresserna och tycker att det är viktigare?

Jag är personligen lite skeptisk till att anledningen som de lägger fram är relevant, även om jag inte egentligen tvivlar på att det de säger är sant. Jag tror ju snarare att de ville göra sig av med tjänsten och sannolikt låtit bli att sälja den för att komma till ett läge där de nu kan säga att "det är väldigt få som har tjänsten så vi lägger ned den".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det beror på att det kostar mer än de tjänar. Även om ni betalar mer så behöver de mer konfiguration och administration i sin ända.

Permalänk
Medlem

Varför börjar man inte att höja priset för tjänsten....

Permalänk
Medlem

Gäller detta bara privatpersoner eller är det även föreningar/företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Texan123:

Varför börjar man inte att höja priset för tjänsten....

Två möjliga anledningar:
1. Om man skulle ta betalt för vad den kostar, så skulle de få kunder som är beredda att betala ändå hoppa av då det skulle bli alldeles för dyrt.
2. För att man förmodligen inte vill ha administrationen och en tjänst som är så långt från det andra man håller på med. Alla avvikelser kostar mer för organisationen, och man vill ju ha en så enkel, automatiserad och enhetlig miljö som möjligt då administration, uppdateringar mm har få undantag och speciallösningar som kan ställa till det.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Gäller detta bara privatpersoner eller är det även föreningar/företag?

Företag brukar det aldrig vara något problem att få fast ip för, snarare tvärtom det brukar ingå

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Kan du inte köra med någon dyndns liknande tjänst? Om din router har stöd för det.

Så får du ställa in DNS record att peka på dyndns som i sin tur uppdateras varje gång din router får ny extern ip.

Tror telenor bara låser IPn i DHCP scoopet, de pallar väl inte göra det längre så de tar bort tjänsten.
För företag så finns de ju garanterat fast ip.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Ownit och fick nyligen min tredje "dynamiska IP" efter att ha frågat supporten och motiverat med att jag jobbar med brandväggar och testar ibland olika tillverkare. I realiteten har man låst tre publika IP adresser mot den switchport jag är kopplad i, så i praktiken är IP adresserna fast.
(Fast när jag bytte hårdvaror kastades IP adresserna om, men det mitt eget fel som bytte bägge brandväggarna samtidigt).

Permalänk

Väcker en gammal tråd... Fick idag 2 brev med att jag lagt en beställning på Fast IP! 2 olika IP till och med... Väldigt märkligt då Telenor lagt ner fast ip-tjänsten.

Nån mer än mig?