Permalänk
Avstängd

Sladd till 10 Gb Nätverkskort

Hej Alla

Köpte 2st 10Gb Chelsio CC2-S320E-SR för 500kr båda två. (han behövde pengar).
Inom kort tid, kommer jag att uppgrader till 10GB nätverk hemma. Min tanke var, innan jag börjar köpa massa sladdar, SFP kontakter och switchar då vill jag ställa några frågor till person som kan saker bättre än jag.

Jag har:
USG 4 PRO
USW 24 port 250V
kommer att köpa 10Gb switch Unifi

Här kommer lite frågor:

1. Hittar inte riktigt vad SR betyder. (ärligt talat hittar inte alls manualen till detta nätverkskortet)
(på den sidan http://www.moderntech.com.hk/sites/default/files/datasheet/S3...
Ser ut att den betyder (10G short-reach SFP+ optic module) Vad menas med den?
2. Klarar koret VLANS?
3. Vilka SFP+?
4. Vilka sladdar ska jag köpa?

mvh
Seronja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seronja:

Hej Alla

Köpte 2st 10Gb Chelsio CC2-S320E-SR för 500kr båda två. (han behövde pengar).
Inom kort tid, kommer jag att uppgrader till 10GB nätverk hemma. Min tanke var, innan jag börjar köpa massa sladdar, SFP kontakter och switchar då vill jag ställa några frågor till person som kan saker bättre än jag.

Jag har:
USG 4 PRO
USW 24 port 250V
kommer att köpa 10Gb switch Unifi

Här kommer lite frågor:

1. Hittar inte riktigt vad SR betyder. (ärligt talat hittar inte alls manualen till detta nätverkskortet)
(på den sidan http://www.moderntech.com.hk/sites/default/files/datasheet/S3...
Ser ut att den betyder (10G short-reach SFP+ optic module) Vad menas med den?
2. Klarar koret VLANS?
3. Vilka SFP+?
4. Vilka sladdar ska jag köpa?

mvh
Seronja

1) Såg ingen info om just S320E-SR, men om man tittar på deras andra kort så verkar -SR ändelsen betyda att det är kort med fiberanslutning för 10GBASE-SR. (Se t.ex. S310E-SR)
2) Rimligen. Och både de informationsblad man hittar för S310E-modeller och S320E-modeller (dock har vi ju inte hittat inte just S320E-SR) listar explicit 802.1Q.
3) Har kortet SFP+? Eller menar du till switcharna? I så fall något som matchar svaret om kablage nedan:
4) OM det är 10GBASE-SR så är det väl fiber för multimod, 850nm, LC duplex.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

@evil penguin:

Hej

Alla tre har (switch, router, och 10Gb kort har SFP kontakter.

mvh
Seronja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seronja:

@evil penguin:

Hej

Alla tre har (switch, router, och 10Gb kort har SFP kontakter.

mvh
Seronja

Okej, då kan man undra vad SR-ändelsen för kortet faktiskt innebär.... Att det följde med en SFP+-modul för 10GBASE-SR från början?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seronja:

Ser ut att den betyder (10G short-reach SFP+ optic module) Vad menas med den?

Skrivet av evil penguin:

Okej, då kan man undra vad SR-ändelsen för kortet faktiskt innebär.... Att det följde med en SFP+-modul för 10GBASE-SR från början?

Kan det inte betyda "short-reach" då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Kan det inte betyda "short-reach" då?

Short-Range borde det vara (som SR i 10GBASE-SR), baserat på de andra -SR-korten. Men det är ju i så fall en egenskap för SFP+-modulen, inte kortet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Short-Range borde det vara (som SR i 10GBASE-SR), baserat på de andra -SR-korten. Men det är ju i så fall en egenskap för SFP+-modulen, inte kortet.

Ok, då vet jag vad betyder SR.
Men om jag ska köpa SFP+ kontakter, vilka ska jag köpa passar det vilka som helst eller måste man köpa unika för nätverkskortet eller switchen.

När jag kollar på dastin.se, det finns hur mycket som helst att välja emellan.
Då pratas också om singel/multi mode, när det gäller sladdar emellan.

Jag är ganska ny på den här området, därför jag ställer så mycket dumma frågor?
Vill helst något bra svar så att jag slipper skicka betala o.s.v.

Till exempel: Passar den mellan switch och router eller mellan switch och näverkskortet
https://www.dustinhome.se/product/5011079013/udc-1-unifi-10-g...

mch
Njanja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seronja:

Ok, då vet jag vad betyder SR.
Men om jag ska köpa SFP+ kontakter, vilka ska jag köpa passar det vilka som helst eller måste man köpa unika för nätverkskortet eller switchen.

När jag kollar på dastin.se, det finns hur mycket som helst att välja emellan.
Då pratas också om singel/multi mode, när det gäller sladdar emellan.

Jag är ganska ny på den här området, därför jag ställer så mycket dumma frågor?
Vill helst något bra svar så att jag slipper skicka betala o.s.v.

Till exempel: Passar den mellan switch och router eller mellan switch och näverkskortet
https://www.dustinhome.se/product/5011079013/udc-1-unifi-10-g...

mch
Njanja

Ja, om du har SFP+ i båda ändarna så bör en DAC-kabel vara en enkel lösning såvida båda enheterna är nära varandra.

För SFP+ har du väl egentligen tre spår:

* SFP+-modul för anslutning för olika typer av fiber. (Måste förstås vara utrustning för samma typ hela vägen och rätt kontakter.)
* SFP+-modul för 10GBASE-T (cat6 eller bättre och RJ45-kontakter)
* SFP+-modul för DAC (specialvariant, färdig kabel med SFP+ i båda ändarna)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seronja:

Ok, då vet jag vad betyder SR.
Men om jag ska köpa SFP+ kontakter, vilka ska jag köpa passar det vilka som helst eller måste man köpa unika för nätverkskortet eller switchen.

När jag kollar på dastin.se, det finns hur mycket som helst att välja emellan.
Då pratas också om singel/multi mode, när det gäller sladdar emellan.

Jag är ganska ny på den här området, därför jag ställer så mycket dumma frågor?
Vill helst något bra svar så att jag slipper skicka betala o.s.v.

Till exempel: Passar den mellan switch och router eller mellan switch och näverkskortet
https://www.dustinhome.se/product/5011079013/udc-1-unifi-10-g...

mch
Njanja

Du ska ha kablage och sfper för multimode. Det finns en myriad tillverkare av sfper. Vissa nätverkskort är inte så petiga och tar lite av varje. Andra går på en intern whitelist av godkända modeller. Det kan vara svårt att veta vilka som funkar om du inte hittar någon information från tillverkaren. Det du kan göra är att titta på liknande modeller på nätverkskort från samma tillverkare och sedan hålla tummarna att de stödjer samma sfper.

Om du kan är det trevligt att använda dac kablage så slipper du köpa sfp och fiber. Jag hade valt det om jag inte behövde speciellt långa kablar då dac oftast har mycket begränsad längd.

Det är en riktigt djungel med sånt här så inte konstigt att du är förvirrad.

Permalänk
Avstängd

@yugurt:

Hej och tack

Jag har max 2m från datorer till switchen. Allt ligger i två olika skåp.
3 datorer (NAS, ESXI och PC) ligger i samma skåp som är 1 m hög.
Switchar, router, UPS och patchpanel ligger i ett skåp som ligger på den andra skåpet. den är bara 60 cm hög.

Med 3 eller 4 DAC sladdar ska fixa allt. Frågan är om kortet ska acceptera SFP+ kontakter?

mvh
Seronja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seronja:

@yugurt:

Hej och tack

Jag har max 2m från datorer till switchen. Allt ligger i två olika skåp.
3 datorer (NAS, ESXI och PC) ligger i samma skåp som är 1 m hög.
Switchar, router, UPS och patchpanel ligger i ett skåp som ligger på den andra skåpet. den är bara 60 cm hög.

Med 3 eller 4 DAC sladdar ska fixa allt. Frågan är om kortet ska acceptera SFP+ kontakter?

mvh
Seronja

Ska inte svära på något men från en snabb googling verkar det ju vara ett SFP+ kort.

Jag skulle testa att stoppa i kortet och kontrollera så kortet känns igen av ditt OS innan du går vidare med att köpa mer delar.
Det kan vara problematiskt med drivrutiner ibland för lite obskyrare kort som dina.

Permalänk
Avstängd

@yugurt: Hej och tack för tipset.
Ska göra den under helgen. om jag hinner.

mvh
Seronja

Permalänk
Avstängd

Hej igen ALLA

Undrar kan jag koppla så här (se bilden). Blir det bättre eller ska man köra direkt till switchen?
https://njanja.myftp.org/index.php/s/ow3WoiMqPQKdCBg

mvh
Njanja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seronja:

Hej igen ALLA

Undrar kan jag koppla så här (se bilden). Blir det bättre eller ska man köra direkt till switchen?
https://njanja.myftp.org/index.php/s/ow3WoiMqPQKdCBg

mvh
Njanja

Jag tycker du börjar med att bara göra det ena eller det andra, inte båda.

Förmodligen finns det ingen poäng att koppla datorerna direkt till varandra, och isf skapar det bara mer huvudbry.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om switchen har 10Gb portar skulle jag använda den.
Om den inte har det så skulle jag koppla enligt bilden.
Blir ju lite bök med att sätta upp routing m.m.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Seronja: Har för mig USG 4 PRO bara han 1Gbit WAN in, dvs du kan inte köra SFP WAN-in med 10Gbit, därmed behöver du byta brandvägg till Unifi Dream Machine Pro som har stöd för 10Gbit WAN via SFP, om du vill ha 10Gbit WAN in/ut. Vet att Bahnhof levererar detta på vissa platser i Stockholm. Gällande sladdar så kör SFP där det går och CAT6A eller CAT7 där SFP inte går.

Permalänk
Avstängd

@tearzyo: Hejsan

Jag vet, men jag är inte intresserat för 10Gb WAN, jag vill 10 Gb i mitt lokalt nätverk.

mvh
Seronja