Nybyggd dator "klickar" med GPU i. Dött kort?

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator "klickar" med GPU i. Dött kort?

Hello SweC!

Jag hjälpte två kompisar att bygga deras nya datorer igår, följande komponenter ingick i byggena (identiska datorer, förutom GPUerna):

Chassi: BeQuite! Pure Base 500DX
Modermodem: MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI
CPU: AMD Ryzen 7 3800X
Kylning CPU: Corsair Hydro H115i PRO RGB
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 AMD
SSD: Corsair Force MP600 1TB
PSU: Seasonic FOCUS GX 750W
GPU: 1a datorn MSI GTX 1080 Ti Gaming X, 2a datorn Gigabyte 1080 Ti Aorus 11G

Allt gick väldigt bra och jag är väldigt nöjd med resultatet (kabeldragning m.m), men nu till problemet;
Ena datorn, den med MSI GTX 1080 Ti Gaming X kortet i, bara klickar när jag försökte att starta den för första gången. Man ser att dioderna på t.ex CPU-blocket blinkar till, så ström kommer men sen så dör den. Jag började direkt med sedvanlig felsökning:

*Dubbel, trippel och quadruppelkolla alla sladdar, kontakter, pins m.m.
*Test av nätagg (starta det utanför datorn med hjälp av "plugg" - funkar
*Test av RAM minnena en och en
*Ta ut alla USB kontakter, HD-Audio m.fl

...och till sist...

*Ta ut GPUn

..och viola, datorn bootar utan problem. Eftersom att jag hade två färska datorer till mitt förfogande så provade jag således MSI-kortet i båda, dock med samma tråkiga resultat. Jag provade även att sätta in en andra CPU-strömkabel från PSUn så att jag inte bara använde en med dubbla 8-pins i ena ändan - inget resultat.

Så, tror ni att kortet är dött?
Värt att notera är att datorn bootar med GPUn i om man inte ger GPUn någon ström. Mina kompisar ska prova att kontakta inköpsstället då kvitto finns kvar.

Datorn med Gigabytekortet i funkar felfritt och även det testades i båda.

Stort tack!

Mvh
Tobias

Felstavning
Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

@=): Om datorn startade med den andra GPUn i så låter det som om det är GPUn det är fel på.
Om den inte gjorde det så är det sannolikt moderkort eller PSU.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Klicket lär vara en säkring i nätagget som slår ifrån p.g.a. en kortslutning någonstans. Med tanke på vad du redan testat så finns nog inte så mycket mer att göra än att dra slutsatsen att grafikkortet är DOA och ska reklameras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

@=): Om datorn startade med den andra GPUn i så låter det som om det är GPUn det är fel på.
Om den inte gjorde det så är det sannolikt moderkort eller PSU.

Exakt, båda datorerna startar/bootar fint med Gigabytekortet i sig. Det låter onekligen som att det är MSI GPUn.
Och ja, klicket kommer ifrån PSUn, som att den slår av och jag har testat PSUn utanför datorn (som jag skrev).

Skrivet av perost:

Klicket lär vara en säkring i nätagget som slår ifrån p.g.a. en kortslutning någonstans. Med tanke på vad du redan testat så finns nog inte så mycket mer att göra än att dra slutsatsen att grafikkortet är DOA och ska reklameras.

Tack för era svar, jag kommer att rekommendera att mina vänner reklamerar MSIkortet.

Ha en trevlig helg och hoppas att ni håller er friska!

Mvh
Tobbe

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...