Permalänk

5600 XT eller RX 5700?

Planerar just nu på att bygga en ny dator.

Har satt min budget ≈ 8000-9500:-
Vill såklart hålla mig så lågt som möjligt men om där finns något one of a kind kap eller något liknande kan jag gå uppåt.

Jag kommer förhoppningsvis börja studera efter sommaren så försöker vara så logisk som möjligt och inte vara en big spender som vill ha det bästa för det är det bästa.

Jag har fastnat i denna situationen.

Bör jag köpa ett RX 5600XT Pulse av Sapphire för ca 3600kr.
Eller.
Är det lika bra att +a 500kr för ett RX 5700 av Powercolor?

RX 5700 MECH GP OC finns för samma pris för PowerColor'n och undrar ifall den kyler sämre trots att den inte har blower cooler?

Cpu:n jag valt för tillfället är en Ryzen 5 3600 tillsammans med MSI B450 Tomahawk MAX moderkort.

Spelen jag spelar är League of Legends.
Arma 3 (otroligt processor tungt)
Assasin's Creed Odyssey

Jag ska driva 3st 1080p skärmar men endast en skärm är till spelet.

Har absolut ingenting emot att köpa begagnat har kollat mest på det men har fastnat för R5 3600 processorn, främst pga Arma 3!

Köper gärna 2a hand genom butik också.

Kommer använda ett EVGA 650 GQ 80+ guld som nätagg.

Tack för all hjälp!!

Permalänk
Medlem

Jag har ett Mech 5700 och är riktigt nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag kanske bara haft otur men antingen så har mitt 5600 XT Pulse gått sönder efter tre månader helt utan belastning, alternativt är AMDs drivrutiner helt trasiga. Just nu skulle jag inte köpa varken Sapphire eller AMD igen.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Jag kanske bara haft otur men antingen så har mitt 5600 XT Pulse gått sönder efter tre månader helt utan belastning, alternativt är AMDs drivrutiner helt trasiga. Just nu skulle jag inte köpa varken Sapphire eller AMD igen.

Har du skrivit till Sapphire's kundsupport? Har läst under flera år att den ska vara guld värd!

Riktigt segt att höra hoppas det löser sig för dig!

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Jag har ett Mech 5700 och är riktigt nöjd.

Vad brukar dina temperaturer ligga på och under vilka spel?
Tack så mycket för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CurryBurken:

Vad brukar dina temperaturer ligga på och under vilka spel?
Tack så mycket för svar!

Ska kolla upp det ikväll , spelar just nu Warzone.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Sjukt!!! Tack så hemskt mycket!!

Permalänk
Avstängd

Har senaste halvåret haft väldigt negativa erfarenheter utav AMD Radeon kort, skaffade ett RX 580 där HDMI porten var Dead on Arrival, skickade tillbaka. Bytte till ett 5700XT då folk prisat kortet till skyarna.

För det första så är HDR-implementeringen när man kollar på filmer bland annat helt subpar, den skickar HDR signaler till min TV men färgerna är helt urvattnade, försökt med MPC-HC, MPC-BE, Madvr, olika färginställningar, HDR av/på etc, allting och ingenting fungerar. Med nvidia fungerade allt detta automatiskt. Jag fick aldrig något av korten att propert skicka HDR signaler även om TVn visade att den var i HDR läge så var färgerna helt urvattnade.

Sedan använder jag min dator till att köra Proxmox/virtualisering och där lider vartenda Radeon kort av reset-bug vilket gör att man måste hard-reboota datorn varenda gång när man ska byta operativsystem och det är inte alltid som datorn släpper kortet till VM-datorn heller vilket resulterar i att datorn startar om och om igen, detta fungerar utan problem med nvidia.

En tredje punkt om man encodar/streamar eller använder capture kort som elgato t ex så finns inget alternativ till nvenc alls och elgato fungerar INTE med Radeon kort, inga liknande capture kort fungerar med Radeon pågrundav avsaknad utav nvenc.

Att sedan försöka överklocka något utav korten så räckte det typ att man ens tittade i överklockningen så blev grafikkortet helt ostabilt nästintill.

Nej detta är sista gången med Radeon för mig, gav det en ärlig chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CurryBurken:

Vad brukar dina temperaturer ligga på och under vilka spel?
Tack så mycket för svar!

Sorry för sent svar , men tempen på mitt kort ligger mellan 68-70 i MW Warzone. Med allt på max i 1080.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@Curryburken du kan även få detta RX 5700 XT för 3590:- i fyndhörnan på netonnet. Har ingen bra koll på tillverkaren dock.

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greed:

Har senaste halvåret haft väldigt negativa erfarenheter utav AMD Radeon kort, skaffade ett RX 580 där HDMI porten var Dead on Arrival, skickade tillbaka. Bytte till ett 5700XT då folk prisat kortet till skyarna.

För det första så är HDR-implementeringen när man kollar på filmer bland annat helt subpar, den skickar HDR signaler till min TV men färgerna är helt urvattnade, försökt med MPC-HC, MPC-BE, Madvr, olika färginställningar, HDR av/på etc, allting och ingenting fungerar. Med nvidia fungerade allt detta automatiskt. Jag fick aldrig något av korten att propert skicka HDR signaler även om TVn visade att den var i HDR läge så var färgerna helt urvattnade.

Sedan använder jag min dator till att köra Proxmox/virtualisering och där lider vartenda Radeon kort av reset-bug vilket gör att man måste hard-reboota datorn varenda gång när man ska byta operativsystem och det är inte alltid som datorn släpper kortet till VM-datorn heller vilket resulterar i att datorn startar om och om igen, detta fungerar utan problem med nvidia.

En tredje punkt om man encodar/streamar eller använder capture kort som elgato t ex så finns inget alternativ till nvenc alls och elgato fungerar INTE med Radeon kort, inga liknande capture kort fungerar med Radeon pågrundav avsaknad utav nvenc.

Att sedan försöka överklocka något utav korten så räckte det typ att man ens tittade i överklockningen så blev grafikkortet helt ostabilt nästintill.

Nej detta är sista gången med Radeon för mig, gav det en ärlig chans.

Dual-bootar du din desktop med Proxmox?
-Eller förstod jag det fel?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.