Permalänk
Medlem

Streaming dator

Hej,
Har tyvärr fått problem med min sprillans nya studio dator och därför söker tips, hjälp och råd, alla tips/hjälp/råd uppskattas rikligt.

Så här ser min datorspecifikation ut:

Chassi:
NZXT H510 Svart

Grafikkort:
ASUS Geforce RTX 2070 DUAL EVO OC V2

Processor:
AMD Ryzen 9 3900x - 5200kr

Processor kylning:
CM Masterliquid ML240L ARGB Komplett edition

Ram minne:
HyperX Fury DDR4 2666MHz 32GB

Hårddisk/SSD:
Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD

Moderkort:
ASUS ROG Strix X570-F GAMING, S-AM4 - 3000kr

Nätaggregat:
Corsair TX650M, 650W PSU

Operativsystem:
Windows 10 Home

Capture cards:
Blackmagic Design DeckLink SDI 4K
PCI Express 4 lane generation 2, compatible with 4, 8 and 16 lane PCI Express slots.

Blackmagic Design DeckLink 8K Pro
PCI Express 8 lane generation 3, compatible with 8 and 16 lane PCI Express slots.

Problemet som jag lärt mig att jag har är att min CPU har en begränsning på 16 pci express kanaler vilket i praktiken betyder att jag endast kan använda mitt grafikkort som är installerat med processorn alternativ två likadana i crossfire läge...

Detta leder till att min två Blackmagic capture cards inte är kompatibla med min processor/moderkort...

Vad blir den bästa vägen för mig att gå?
Är det bara att plocka ur processorn och moderkortet och byta de till följande:
AMD Ryzen Threadripper 3960X samt Gigabyte TRX40 Aorus Master?
Eller finns det ett mer kostnadseffektivare alternativ jag kan välja på?
Kanske möjligtvis byta till följande delar:
Intel Core i9 10900X samt Gigabyte X299X Aorus Master?

Om jag byter till AMD eller INTEL alternativet ovan får jag andra konsekvenser jag behöver ta hänsyn till? Fler delar som måste bytas?`
Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Har du 2st capture cards menar du? Eller är det 1? Om det är 2, hur kommer det sig att det inte räcker med 1? (Förlåt om jag är för oinsatt för att hänga med på det specifika användningsområdet). Hur menar du att du stött på problem? Vill det inte fungera eller vill du "bara" ha mer bandbredd?

Ditt moderkort har ju följande kortplatser enligt Asus själva:

3rd Gen AMD Ryzen™ Processors
2 x PCIe 4.0 x16 (x16 or dual x8)
2nd Gen AMD Ryzen™ Processors
2 x PCIe 3.0 x16 (x16 or dual x8)
2nd and 1st Gen AMD Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics Processors
1 x PCIe 3.0 x16 (x8 mode)

AMD X570 chipset
1 x PCIe 4.0 x16 (max at x4 mode) *1
2 x PCIe 4.0 x1

*1 PCIeX16_3 slot shares bandwidth with PCIeX1_2.

Du kan alltså stoppa grafikkort i x16 #1, ett capturekort i x16 #2 och ett capturekort i x16#3. De två första kommer dock gå i x8-hastighet om du bara använder dem. Med det tredje är jag osäker på hur det blir då det står att den delar bandbredd med de två första. Med PCIe 3.0 som grafikkortet och capturekorten också kör så blir bandbredden halverad på de två första mot x16, men sannolikt inte gimpad så mycket att det påverkar i praktiken. PCIe x8 är fortfarande tillräckligt för det mesta. Den tredje porten är dock en begränsning...

Vill du kunna använda flera instickskort samtidigt med hög bandbredd så är det en HDT-plattform som gäller (alltså AMD Threadripper eller Intel X299 som du tittat på). Spontant skulle jag säga att AMD numera är ett vettigare val för det mesta i det läget, men det beror också på vad du gör med datorn?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Men den där datorn så ska du ju kunna streama rakt av utan capture card eller fyller den något annat syfte.

Känns som den bara skapar mer belastning för samma resultat för videon som kommer in från capture-kortet måste ju också behandlas, om det nu inte är så att denna dator enbart används för capture/streaming.

Permalänk
Medlem

Hej tack för jättebra svar.
När jag pratat med vMix vilket är programmet jag använder för vår filmstudio så påstår de att moderkortet blir begränsat av cpun till Max 2st pcie slots.
Capture korten använder jag för att få sdi uttag som jag kopplar in mina 5 stycken kameror på samt för att få ett output sdi för att kunna sända vår video signal vidare på satellit.
Förklara detta lite mer vad vi använder dator för?

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar det du skriver Starric angående vad Asus säger angående pcie och 3rd gen ryzen så säger de i princip att man får ut antigen 1x16 eller 2x8 i crossfire?

Permalänk
Medlem

@lamish: Det innebär i slutändan att samtliga 3 portar går i 4x eller 8 x 4 x 4.
Om det är tillräckligt får du helt enkelt testa, annars är det sannolikt Threadripper som gäller vad gäller att få fler lanes till ett vettigt pris med bra prestanda.

Om moderkortet ställer in detta per automatik när du kopplar in dessa eller om du måste ställa in det i bios vet jag inte men vet att jag där sett inställningar gällande 8 x 8 samt 8 x 4 x 4 eller vad det blir..

Verkar som om ditt 8k-kort kan ha problem med detta, alternativt så kör du grafikkortet i en 4-slot och testar om det begränsar din prestanda i det du gör med datorn.

Och crossfire / SLI har inget med detta att göra då det enbart gäller grafikkort.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Hej,
Tack så mycket för bra svar.
Jag har båda korten i idagläget och de begränsas och flimrar. Det funkar inte...
Tänkte Threadrippern är så dyr finns det inte möjlighet att hoppa på i9 10900x istället?

Permalänk
Medlem

@lamish: Ja om det endast är bandbredd till att få dina expansionskorten att fungera så är ju Intel ett mycket bättre val. Intels X-plattform är billigare, och behöver du inte 32 kärnor eller ännu fler PCIe-banor (64 vs 48) så kommer du inte heller sakna någon prestanda gentemot Threadripper

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII