Permalänk
Medlem

Grafik eller RAM i ny dator

Det är dags att köpa ny dator, efter att min Lenovo Y510 helt enkelt slutat starta.

Är inne på en bärbar, 15,6" som ganska ofta dock kommer att vara kopplad till en 24" stationär skärm som har 5-6 år på nacken. Tänkt budget är ca 10k, hellre lite under än lite över.

Datorn ska mestadels användas till att spelas på och för filmvisning men spelar inga spel där det är direkt intressant att prata om FPS utan det spelas CIV, Anno och Diablo.

I laptops för under 10k sitter det allt som oftast ett geforce GTX 1650 med Gddr5minnen. Ett par modeller har bättra gpu än 1650, men i prisklassen innebär det oftast att de säljs antingen med 8 gb ram (ibland tom i dualchannel) eller med äldre intelprocessorer.

Drömmen hade såklart varit att hitta en dator med bättre gpu än 1650, intel 9300 processor, 16 gb ram och 512 gb ssd.

Min fråga är egentligen om det är värt att vänta för att få mer bang-for-the-buck, eller om det är viktagre med en bättre GPU än med 16gb ram utifrån mina behov. Grafikkorts benchmarks ger inte riktigt svar på frågan, hoppas att ni gör det.

Permalänk
Avstängd

Om budgeten är tajt så är en dator med bättre grafikkort de bättre valet. Att uppgradera från 8GB till 16GB gör du enkelt själv när du känner att du har råd med de.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Hedersmedlem

@Nikli156: Hade jag varit du hade jag satsat på grafik över RAM. Du kanske får hushålla mer på resurserna när du spelar men 8GB bör ändå räcka till, speciellt om du inte kör stora AAA-spel. Det stora argumentet är att RAM går att uppgradera, det gör inte grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikli156:

Det är dags att köpa ny dator, efter att min Lenovo Y510 helt enkelt slutat starta.

Är inne på en bärbar, 15,6" som ganska ofta dock kommer att vara kopplad till en 24" stationär skärm som har 5-6 år på nacken. Tänkt budget är ca 10k, hellre lite under än lite över.

Datorn ska mestadels användas till att spelas på och för filmvisning men spelar inga spel där det är direkt intressant att prata om FPS utan det spelas CIV, Anno och Diablo.

I laptops för under 10k sitter det allt som oftast ett geforce GTX 1650 med Gddr5minnen. Ett par modeller har bättra gpu än 1650, men i prisklassen innebär det oftast att de säljs antingen med 8 gb ram (ibland tom i dualchannel) eller med äldre intelprocessorer.

Drömmen hade såklart varit att hitta en dator med bättre gpu än 1650, intel 9300 processor, 16 gb ram och 512 gb ssd.

Min fråga är egentligen om det är värt att vänta för att få mer bang-for-the-buck, eller om det är viktagre med en bättre GPU än med 16gb ram utifrån mina behov. Grafikkorts benchmarks ger inte riktigt svar på frågan, hoppas att ni gör det.

För de spelen du spelar och för det du använder den till så är bättre grafik att föredra och 8 GB minne. Det ger mer nytta för dig. Samt du kan själv byta ut ramminnena till större, det är i regel inte möjligt med grafikkort.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Ångrar du dig och vill gå lite över så https://www.power.se/datorer-och-gaming/datorer-och-bildskarm...

annars blir det ganska svårt att få något märkbart bättre än 1650 för pengarna.

Permalänk
Medlem

Det var tre snabba och entydiga svar. Gillas!

Jag var själv inne på det, som sagt är det lättare att sätta i en RAM-sticka till efter hand.

Med grafikkort är det alltid frågan hur långt framtidssäkrad man är, har förstått att GTX 1650 med GDDR5minnen är att klart betrakta som ett budgetalternativ, något bättre om man får tag på en modell med Gddr6minnen.

med bättre gpu och 8gb ram ligger modellerna oftast på ca 10,5-12k. Budgeten är kanske inte extremt tajt, det är nog mer i sinnet att också köpa något som är prisvärt. Med en senare extra minnessticka blir priset lätt detsamma som i dagens modeller med en sticka i. RAM är inte så prisdrivande som gpu, antagligen eftersom det är precis som ni säger - man byter ram men inte grafikkort.

Permalänk
Medlem

@sarlucic: Tackar för tipset. Känner inte igen butiken mend et var en bra modell. Har dåliga erfarenheter sedan tidigare av AMD (är kanske lite långsint) och av ASUS (där var det befogat) samt att med den nya AMD 4000 som kommer snart borde det pressa priset på de modellerna med äldreprocessorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikli156:

Det är dags att köpa ny dator, efter att min Lenovo Y510 helt enkelt slutat starta.

Är inne på en bärbar, 15,6" som ganska ofta dock kommer att vara kopplad till en 24" stationär skärm som har 5-6 år på nacken. Tänkt budget är ca 10k, hellre lite under än lite över.

Datorn ska mestadels användas till att spelas på och för filmvisning men spelar inga spel där det är direkt intressant att prata om FPS utan det spelas CIV, Anno och Diablo.

I laptops för under 10k sitter det allt som oftast ett geforce GTX 1650 med Gddr5minnen. Ett par modeller har bättra gpu än 1650, men i prisklassen innebär det oftast att de säljs antingen med 8 gb ram (ibland tom i dualchannel) eller med äldre intelprocessorer.

Drömmen hade såklart varit att hitta en dator med bättre gpu än 1650, intel 9300 processor, 16 gb ram och 512 gb ssd.

Min fråga är egentligen om det är värt att vänta för att få mer bang-for-the-buck, eller om det är viktagre med en bättre GPU än med 16gb ram utifrån mina behov. Grafikkorts benchmarks ger inte riktigt svar på frågan, hoppas att ni gör det.

Det absolut viktigaste är varken gpu eller minnen, satsa på bästa möjliga cpu istället. Grafik kan du alltid skruva ner så du får en acceptabel spelupplevelse down the line, sitter du med en för klen CPU spelar det ingen roll hur bra grafik eller hur mycket ram du trycker in.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikli156:

@sarlucic: Tackar för tipset. Känner inte igen butiken mend et var en bra modell. Har dåliga erfarenheter sedan tidigare av AMD (är kanske lite långsint) och av ASUS (där var det befogat) samt att med den nya AMD 4000 som kommer snart borde det pressa priset på de modellerna med äldreprocessorer.

Denna diskutionen har varit på tapeten 10.000 på detta forum. Sällan lönt att vänta på någon spekulerad prissäkning.

1. Prissänkningen är ren gissningslek. Man vet inte om den hårdvaran man är på jakt efter finns i överlager eller ej.
När RTX 2XXX serien kom så trodde alla att dom skulle få ett GTX 1080ti gratis. Det blev inget sådant. Däremot GTX 1070 såldes nya från restlager i över 1,5 år för pang pris.

2. Speciellt i laptop är det oftast helt uppåt väggarna att köpa dåtidens nyheter... Tar hällre en i5 10XXX än i7 8XXX. Detta gäller är inte lika säkert på stationära sidan.

Köp sakerna när du har behov, det brukar fungera bäst.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Om GTX 1650 fortfarande är ett ok alternativ eller inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikli156:

Om GTX 1650 fortfarande är ett ok alternativ eller inte..

Om det är full TDP med GDDR6 ja. Annars så kan det vara hur slött som helst, beroende på hur tillverkaren vill implementera det.

https://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-1650-Laptop-...

Här kan du läsa på om det.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

2. Speciellt i laptop är det oftast helt uppåt väggarna att köpa dåtidens nyheter... Tar hällre en i5 10XXX än i7 8XXX. Detta gäller är inte lika säkert på stationära sidan.

Vad menar du? i5 10xxx kan vara antingen en 10nm-processor eller ytterligare en 14 nm-refresh. Svårt att bemöta något när du inte riktigt skriver ut exakt vad du menar, men jag kan i alla fall säga att generellt så är inte 10:e generationen någon frälsare.

Jämför t.ex. i7-10750H med i7-8750H:

Källa: https://www.techspot.com/review/2022-intel-core-i7-10750h-vs-...

På 2 generationer så har Intel alltså förbättrat denna processor med mellan -0,4% och 11,5% beroende på hur man mäter, med ett genomsnitt på ungefär 5% bättre prestanda på 2 generationer. Då är det svårt att se hur en jämförbar 10:e generations i5:a skulle kunna hävda sig mot en 8:e generations i7:a.

Du får gärna återkomma med en lite mer precis jämförelse mellan CPU:er, för visst kan ju vara att det finns bättre i5:a i 10:e generationen än någon i7:a i 8:e generationen i något specifikt scenario, men med de väldigt breda penseldrag du ritar upp stämmer det inte alls.

Annars räcker ju bara att kolla på denna bild t.ex. och se hur en i5-10210U står sig mot konkurrensen från en i7-8750H t.ex. Det är så klart inte en rättvis jämförelse att jämföra en processor med hög effekt med en med låg effekt, men det är ju exakt den poäng du själv gör så...

Källa: https://www.techspot.com/review/2022-intel-core-i7-10750h-vs-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad menar du? i5 10xxx kan vara antingen en 10nm-processor eller ytterligare en 14 nm-refresh. Svårt att bemöta något när du inte riktigt skriver ut exakt vad du menar, men jag kan i alla fall säga att generellt så är inte 10:e generationen någon frälsare.

Jämför t.ex. i7-10750H med i7-8750H:

https://static.techspot.com/articles-info/2022/bench/3.png
Källa: https://www.techspot.com/review/2022-intel-core-i7-10750h-vs-...

På 2 generationer så har Intel alltså förbättrat denna processor med mellan -0,4% och 11,5% beroende på hur man mäter, med ett genomsnitt på ungefär 5% bättre prestanda på 2 generationer. Då är det svårt att se hur en jämförbar 10:e generations i5:a skulle kunna hävda sig mot en 8:e generations i7:a.

Du får gärna återkomma med en lite mer precis jämförelse mellan CPU:er, för visst kan ju vara att det finns bättre i5:a i 10:e generationen än någon i7:a i 8:e generationen i något specifikt scenario, men med de väldigt breda penseldrag du ritar upp stämmer det inte alls.

Annars räcker ju bara att kolla på denna bild t.ex. och se hur en i5-10210U står sig mot konkurrensen från en i7-8750H t.ex. Det är så klart inte en rättvis jämförelse att jämföra en processor med hög effekt med en med låg effekt, men det är ju exakt den poäng du själv gör så...

https://static.techspot.com/articles-info/2022/bench/15.png
Källa: https://www.techspot.com/review/2022-intel-core-i7-10750h-vs-...

Jag bara höftade 2 CPUer för att förklara tanken gången. Kanske just i i5 10750 vs i7 8750 så stämmer inte detta.
Men när man är nere i 15-45 TDP värde så kan det snabbt bli stor skillnad, när en nyare modell är ett rejält avstamp.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Tackar för de djupgående jämförelserna som ni kommer med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

Jag bara höftade 2 CPUer för att förklara tanken gången. Kanske just i i5 10750 vs i7 8750 så stämmer inte detta.
Men när man är nere i 15-45 TDP värde så kan det snabbt bli stor skillnad, när en nyare modell är ett rejält avstamp.

Du är så klart välkommen att precisera, vilken 10:e generations i5 hade du heller köpt än en 8:e generations i7 på laptopsidan.

Permalänk
Medlem

@AkUs: Via länken du skickade kan man se att i Civ VI så ger den 59,4 fps på high och i anno 1800 38 fps med en Asus TUF FX705DT-AU068T
AMD Ryzen 5 3550H 2.1GHz

Det är helt ok för mina behov, känns kanske inte så framtidssäkrat men hur ofta byter man spel egentligen

Det har dock varit betydligt lättare tycker jag att hitta modeller med bättre gpu än modeller med 1650 och gddr6minnen, verkar inte riktigt ha slagit igenom än även om de nya modellerna med gddr6minnen kom i mars..

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen™ R5-3550H processor
Nvidia GeForce RTX 2060
16 GB RAM och 512 GB M.2 SSD
15,6" Full HD 120Hz

Asus TUF

På power.se för 9990kr. Förutom processorn så känns det som en bra build, bra också för 9990kr.

Är det någon som har erfarenhet av butiken power.se ? (jag har inte hört om den tidigare iaf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikli156:

Är det någon som har erfarenhet av butiken power.se ? (jag har inte hört om den tidigare iaf)

Power hette tidigare Expert, som du säkert är mer bekant med. De gick i konkurs för några år sedan men har nu kommit tillbaka som en onlinebutik ägd av norska Expert. Så inget konstigt med den butiken alls, och de har bra betyg på prisjakt.