Sliger Conswole – Jonas första titt på sitt nya vardagsrumschassi

Permalänk
Melding Plague

Sliger Conswole – Jonas första titt på sitt nya vardagsrumschassi

Jonas har blivit med nytt chassi, vilket ska stå som bas när speldatorn i vardagsrummet byggs om i sommar. Häng med på en första titt på Sliger Conswole!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant, har varit lite småsugen på att skaffa en varadgsrumsdator själv men det har inte blivit av än.
Finns det fläktfilter till insugen eller är damm ett mindre problem om datorn står i en tv-bänk?

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

Om jag skulle skaffa en vardagsrumsdator för spel så är det precis ett sådant här chassi jag skulle vilja ha, ska definitivt spara en länk till deras hemsida

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Inaktiv

Oh, hade missat att den fanns en europeisk distributör nu, kanske blir en Cerberus X inom kort!

Permalänk
Medlem

Förlåt mig men vad är nyttan med htpc idag? In home streaming funkar ju galant numera och t ex Nvidia Shield stödjer ju alla format nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Förlåt mig men vad är nyttan med htpc idag? In home streaming funkar ju galant numera och t ex Nvidia Shield stödjer ju alla format nuförtiden.

Jag har en för att jag använder min HTC vive i vardagsrummet. Annars skulle jag nöjt mig med spelkonsol och de inbyggda apparna i tvn

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

OffT: @JonasT Jag älskar att du är chassinörd! Folk nördar ner sig i alla möjliga saker, men det är fan inte många som har ett sånt engagemang för chassin som du har! 😅😘

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem

Hoppas på ett mainstream chassi från typ Fractal Design i denna formfaktorn i #framtiden, finns väl node lådorna men de är väl lite omoderna idag?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag tycker mitt Node 202 är perfekt, köpte för cirka 3 år sedan.

Billigt/prisvärt
Lagom snyggt och främst diskret
Får plats med 1-2 ssds
Rymmer stort grafikkort (jag kör dock med ett litet gtx 1050, men i framtiden så äre inget som hindrar ett större kort).

Skrivet av Oliver91:

Hoppas på ett mainstream chassi från typ Fractal Design i denna formfaktorn i #framtiden, finns väl node lådorna men de är väl lite omoderna idag?

Vad är omodernt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Förlåt mig men vad är nyttan med htpc idag? In home streaming funkar ju galant numera och t ex Nvidia Shield stödjer ju alla format nuförtiden.

Kanske har man en liten bärbar och helt saknar intresse för en stationär för annat än just spelande på tv:n. Då blir en streaminglösning som att gå över ån efter vatten.

Permalänk
Föredetting

Sjukt cleant, men det känns lite som att Sliger glömde strömknappen och när OEM:en frågade "ska ni inte ha en sådan?" svarade de "ja visst jävlar, fixa det ni".

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Sjukt cleant, men det känns lite som att Sliger glömde strömknappen och när OEM:en frågade "ska ni inte ha en sådan?" svarade de "ja visst jävlar, fixa det ni".

Håller med!

Varför sitter den mitt på? Borde varit i hörnet.

Sedan förstår jag inte riktigt denna typ av chassi, ventilation på topp botten och sidor är ju begränsad av tv-bänken. Enda rimliga luftflödet är väl front-2-back eller tvärt om, annars stannar väl luften kvar i bänken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag tycker mitt Node 202 är perfekt, köpte för cirka 3 år sedan.

Billigt/prisvärt
Lagom snyggt och främst diskret
Får plats med 1-2 ssds
Rymmer stort grafikkort (jag kör dock med ett litet gtx 1050, men i framtiden så äre inget som hindrar ett större kort).

Vad är omodernt?

dom är snart 5 år gamla, jag saknar inget personligen men större plats för grafikkort och nätagg uppskattas alltid.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

dom är snart 5 år gamla, jag saknar inget personligen men större plats för grafikkort och nätagg uppskattas alltid.

Ptjaee. Men vad ska uppdateras? Jag tycker de gjort smarta lösningar för att få plats med så stort grafikkort som möjligt med tanke på yttermåtten.

Maximum Dimensions: 310 x 145 x 47 mm

Känns väl ändå som ganska generösa mått för ett litet chassi på 10 liter.

Nåja. Smaken är som baken.

Mitt bidrag i tråden är att om man tycker chassit som visas upp är intressant men för dyrt och lite för mkt hemmabyggakänsla (ex startknappen är ju hemsk) så råder jag er att kolla in node 202, som är ett väldigt likt chassi form- och storleksmässigt!

Permalänk

Jag har också kollat på en liknande lösning! Jag har inte direkt tid längre för en egen stationär dator, så min tanke är att ha en gemensam PC i TV bänken som jag kan ansluta mig till via Parsec om jag skulle få för mig att spela i ett annat rum. Och när jag inte är ansluten så kan den ersätta min Steam Link (Pi) för soffspelande, med möjlighet till att koppla in VR i framtiden.
Det jag har ögonen på idag är ett SilverStone GD09 (https://www.prisjakt.nu/product.php?p=2689286), men ska bli intressant att höra vad du säger efter bygget är klart.

Permalänk
Medlem

Det där chassit ser ut att vara smart, men de hade många andra intressanta också. Hur lång tid tog det innan du fick hem det från du beställde? Mitt Lian Li PC-Q33B har gjort sitt snart, så måste hitta ersättare snart.

@JonasT: Har du länken till företaget i Europa som man kunde ta beställningen ifrån.

Ser fram emot att se en livestream när du bygger Om du inte kör livestream så iaf en video där du bygger. Tycker denna video var riktigt bra gjord också. med inklippnings bilder och bra genomgång.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Lagers:

Det där chassit ser ut att vara smart, men de hade många andra intressanta också. Hur lång tid tog det innan du fick hem det från du beställde? Mitt Lian Li PC-Q33B har gjort sitt snart, så måste hitta ersättare snart.

Har du länkar till företaget i Europa som man kunde ta beställningen ifrån.

Ser fram emot att se en livestream när du bygger Om du inte kör livestream så iaf en video där du bygger. Tycker denna video var riktigt bra gjord också. med inklippnings bilder och bra genomgång.

Leveransen tog lite drygt tre veckor från Density.

Ska definitivt försöka få till någon video på bygget sen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Leveransen tog lite drygt tre veckor från Density.

Ska definitivt försöka få till någon video på bygget sen!

Tack för länken! SM560 ser riktigt trevligt ut tycker jag.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag tycker mitt Node 202 är perfekt, köpte för cirka 3 år sedan.

Billigt/prisvärt
Lagom snyggt och främst diskret
Får plats med 1-2 ssds
Rymmer stort grafikkort (jag kör dock med ett litet gtx 1050, men i framtiden så äre inget som hindrar ett större kort).

Vad är omodernt?

Saknar USB-C skulle jag gissa att han syftar på. Får man plats med grafikkort som använder 2.5 platser i Node 202? Är själv sugen på ett.

Permalänk
Medlem

Såg intressant ut för mitt bygge som jag vill göra. Har dåligt med plats och skulle vilja montera Datorn bakom/ovanför skärmen på väggen. Har tänkt på en Node 202 men detta såg ju nästan bättre ut då grafikkortet vänds åt andra hållet dessutom har den ju inbyggd upphängning

Permalänk
Inaktiv

Använder själv Node 304 eftersom 9900k är svårkyld men detta chassi var fan snyggt

Permalänk
Medlem

Har själv ett Fractal Design 605 som chassi till HTPCn, matchar riktigt fint med receivern från Marantz, ungefär samma storlek på dem. Tror dock inte det tillverkas längre, men kanske går att hitta på blocket eller efterlysa här på marknaden för den som är intresserad.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1282733

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Saknar USB-C skulle jag gissa att han syftar på. Får man plats med grafikkort som använder 2.5 platser i Node 202? Är själv sugen på ett.

Har för mig jag fick klippa bort en plåtfläns för att få i tjockare kort. Du får även se upp med längd för kablarna vid USB portarna tog i när jag försökte få i mitt r9 fury från Sapphire. Minns ej om jag behövde köra slimfläktar eller vanliga var några år sedan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har själv varit taggad på det här chassit i ett par månader nu. Ska bli riktigt intressant att få läsa/kolla er recension!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Förlåt mig men vad är nyttan med htpc idag? In home streaming funkar ju galant numera och t ex Nvidia Shield stödjer ju alla format nuförtiden.

Film/TV-serier/sport

Fördelen är att man kan streama precis allt (är inte i händerna på vad boxens ägare, Telia, Apple, Sony, Microsoft, etc.) erbjuder:

1. När Telia (som vi normalt tittar på TV via deras streamingbox) plockar bort Eurosport/Discovery (de kör "förhandlingar" årligen, som kan ibland leda till flera veckors blokad av kanaler i rutan) så är det bara att starta upp datorn och streama via den.

2. Alla kanaler/appar/streaming finns inte hos alla boxar från Telia, Apple, Sony, Microsoft, etc. Alla stödjer dock alltid att streama via webbläsare eller app på datorn. Finns inget som inte går att köra. du får möjligt till absolut 100% av allt.

3. Kvaliteten är inte alltid på topp hos streamingboxar. Netflix mm. har länge endast erbjudit fullkvalitet via godkänd webbläsare (tex. Edge) eller deras egen app på Windows. Samma sak gäller ibland en massa andra kanaler och alternativ.

Spel

1. Förutom att äga XBX (världens idag kraftfullaste konsol), och Switch, så har du aldrig fullt utbud av alla spel på konsol i samma mängd som finns till Windows/PC. Även om det finns exlusiva titlar till alla konsoler, så har Windows/PC ändå det överlägset största och bredaste utbudet av spel.

2. Kvalitet: På Windows/PC har du möjlighet att köra spelen i absolut högsta kvalitet, med högst fps och bildkvalitet i övrigt. Inga av dagens konsoler (inklusive de kraftfullaste) kommer i närheten. Streamade/sönderkomprimerade spel skall vi inte ens tala om.

3. Fler alternativa styrmöjligheter; game pad och ratt finns ju till konsoler, men på PC så har du även mus, tangentbord, och ett ännu större utbud av både bilrattar, joystick, etc. att välja på. Utbudet är större och möjlighet till mycket högre kvalitet på Windows/PC än på konsol.

Allt detta sagt; inget fel på TV-boxar (från Telia, Apple, mflr) eller konsoler (Sony, Microsoft, etc.) - jag har och använder de också!

- men i absolut högsta divisionen gällande både bredd och kvalitet, oavsett film eller spel, så kan de inte mäta sig med Windows/PC.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Acrobat:

Jag har också kollat på en liknande lösning! Jag har inte direkt tid längre för en egen stationär dator, så min tanke är att ha en gemensam PC i TV bänken som jag kan ansluta mig till via Parsec om jag skulle få för mig att spela i ett annat rum. Och när jag inte är ansluten så kan den ersätta min Steam Link (Pi) för soffspelande, med möjlighet till att koppla in VR i framtiden.
Det jag har ögonen på idag är ett SilverStone GD09 (https://www.prisjakt.nu/product.php?p=2689286), men ska bli intressant att höra vad du säger efter bygget är klart.

Skrivet av FireFox:

Har själv ett Fractal Design 605 som chassi till HTPCn, matchar riktigt fint med receivern från Marantz, ungefär samma storlek på dem. Tror dock inte det tillverkas längre, men kanske går att hitta på blocket eller efterlysa här på marknaden för den som är intresserad.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1282733

https://foto.mercatos.net/foto/mercatos.i14921927.1.Fractal-Design-NODE-605

Problemet (för mig) är att dessa är tokstora och går bort av den anledningen. Precis som Jonas så är mina "soff-PC" bara något större än spelkonsoler. En hel fullstor PC tar för mig alldeles för stor plats i TV-bänken/HiFi-rack, och är inte heller lika snyggt.

Sitter på idag på ett SilverStone Milo ML07, och är nöjd med det och den storleken, men detta chassi som Jonas köpt ser både lite snyggare och lite mer praktiskt ut (framför allt från luftkylningspunkt).

Mycket intresserad av att skaffa det, och även höra ifrån Jonas när byggt ihop och använt det!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Film/TV-serier/sport

Fördelen är att man kan streama precis allt (är inte i händerna på vad boxens ägare, Telia, Apple, Sony, Microsoft, etc.) erbjuder:

1. När Telia (som vi normalt tittar på TV via deras streamingbox) plockar bort Eurosport/Discovery (de kör "förhandlingar" årligen, som kan ibland leda till flera veckors blokad av kanaler i rutan) så är det bara att starta upp datorn och streama via den.

2. Alla kanaler/appar/streaming finns inte hos alla boxar från Telia, Apple, Sony, Microsoft, etc. Alla stödjer dock alltid att streama via webbläsare eller app på datorn. Finns inget som inte går att köra. du får möjligt till absolut 100% av allt.

3. Kvaliteten är inte alltid på topp hos streamingboxar. Netflix mm. har länge endast erbjudit fullkvalitet via godkänd webbläsare (tex. Edge) eller deras egen app på Windows. Samma sak gäller ibland en massa andra kanaler och alternativ.

Spel

1. Förutom att äga XBX (världens idag kraftfullaste konsol), och Switch, så har du aldrig fullt utbud av alla spel på konsol i samma mängd som finns till Windows/PC. Även om det finns exlusiva titlar till alla konsoler, så har Windows/PC ändå det överlägset största och bredaste utbudet av spel.

2. Kvalitet: På Windows/PC har du möjlighet att köra spelen i absolut högsta kvalitet, med högst fps och bildkvalitet i övrigt. Inga av dagens konsoler (inklusive de kraftfullaste) kommer i närheten. Streamade/sönderkomprimerade spel skall vi inte ens tala om.

3. Fler alternativa styrmöjligheter; game pad och ratt finns ju till konsoler, men på PC så har du även mus, tangentbord, och ett ännu större utbud av både bilrattar, joystick, etc. att välja på. Utbudet är större och möjlighet till mycket högre kvalitet på Windows/PC än på konsol.

Allt detta sagt; inget fel på TV-boxar (från Telia, Apple, mflr) eller konsoler (Sony, Microsoft, etc.) - jag har och använder de också!

- men i absolut högsta divisionen gällande både bredd och kvalitet, oavsett film eller spel, så kan de inte mäta sig med Windows/PC.

Film:
1. Jaha, nej jag har inte några tv kanaler eller abonnemang, plockade ner antennen för några år sedan. Se 2.

2. Mer eller mindre allt som finns på Android finns på Shielden, det som inte finns kan du streama från en webbläsare på datorn om man vill.

3. Shielden klarar 4K 100Mbit/s rippar av vad jag testat så den är det inget fel på. Däremot kan, som du säger, appleverantörerna begränsa. Men är det högsta kvalitet man är ute efter får man köpa 4K filmer på skiva eller använda äkta rippar med Plex oavsett.

Spel:

1. Ja alltså jag har ju alla spel på PC redan, dessa streamar jag bara till Shielden.

2. Att streama på gigabit LAN ger ingen synlig skillnad. Möjligt att man får någon extra ms i delay men inget jag märker med handkontroll oavsett.

3. Shielden stödjer alla moderna handkontroller och mus & tangentbord. Till och med en gammal kina kopia för att koppla 360 kontroller till PC var bara Plug & Play på Shielden.

Absolut, du kan göra allt med en pc, men det kan vara jobbigt att navigera från tv soffan, skalning är inte alltid på topp i menyer och liknande. Sedan ska du ha plats för den, och har du en någorlunda stark låda så kan den låta en del också. Om man inte vill ha en dedikerad desktop kan man bygga den fulaste mest högljudda datorn ever och slänga i källaren och sedan streama till shielden, inget ljud eller någonting.

Som vissa föreslog kan jag förstå om man kör VR och vill ha det i vardagsrummet, då kan jag förstå att man vill ha en riktig dator där.

All respekt för dom som vill ha en windows pc i vardagsrummet och jag tyckte det var befogat för kanske 15-10 år sedan, men nu finns det bättre sätt att göra det på i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Sämsta med dessa små lådor med stora perforerade ytor för ventilering, det går inte att stänga ute dammat, gäller även förevisat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Film:
1. Jaha, nej jag har inte några tv kanaler eller abonnemang, plockade ner antennen för några år sedan. Se 2.

2. Mer eller mindre allt som finns på Android finns på Shielden, det som inte finns kan du streama från en webbläsare på datorn om man vill.

3. Shielden klarar 4K 100Mbit/s rippar av vad jag testat så den är det inget fel på. Däremot kan, som du säger, appleverantörerna begränsa. Men är det högsta kvalitet man är ute efter får man köpa 4K filmer på skiva eller använda äkta rippar med Plex oavsett.

Spel:

1. Ja alltså jag har ju alla spel på PC redan, dessa streamar jag bara till Shielden.

2. Att streama på gigabit LAN ger ingen synlig skillnad. Möjligt att man får någon extra ms i delay men inget jag märker med handkontroll oavsett.

3. Shielden stödjer alla moderna handkontroller och mus & tangentbord. Till och med en gammal kina kopia för att koppla 360 kontroller till PC var bara Plug & Play på Shielden.

Absolut, du kan göra allt med en pc, men det kan vara jobbigt att navigera från tv soffan, skalning är inte alltid på topp i menyer och liknande. Sedan ska du ha plats för den, och har du en någorlunda stark låda så kan den låta en del också. Om man inte vill ha en dedikerad desktop kan man bygga den fulaste mest högljudda datorn ever och slänga i källaren och sedan streama till shielden, inget ljud eller någonting.

Som vissa föreslog kan jag förstå om man kör VR och vill ha det i vardagsrummet, då kan jag förstå att man vill ha en riktig dator där.

All respekt för dom som vill ha en windows pc i vardagsrummet och jag tyckte det var befogat för kanske 15-10 år sedan, men nu finns det bättre sätt att göra det på i mina ögon.

Tycker absolut din lösning med shield låter bra men måste du inte ha en dator någonstans i hemmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Tycker absolut din lösning med shield låter bra men måste du inte ha en dator någonstans i hemmet?

Jo om du vill streama spel från datorn så måste du ha det, men inte nödvändigtvis i vardagsrummet.

Jag tänker om man är såpass nördig att man har/vill ha HTPC har man antagligen redan en dator. Kan ju lika gärna använa den då, speciellt då den antagligen kommer ha plats för bättre kylning och därmed bättre komponenter.