Tele2 och Tre drar igång 5G-nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jo, och det är ju bara ett ställe till för Huawei-utrustning

Det var inte det jag var ute efter. Jag rättade dig vad gäller 3G täckning tillsammans med Telia.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det var inte det jag var ute efter. Jag rättade dig vad gäller 3G täckning tillsammans med Telia.

Jo, men du slipper knappast det gemensamma för det.

Permalänk
Medlem

Satt och kollade på ett Yotube klipp från en från Colombia som bor i Kina och har en kanal och inser hur långt före Huawei verkligen är på 5G tekniken och hur uppkopplad en Hyresrätt är till smarta hemmet aldrig hört liknande i Sverige.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det får du ju i alla fall.

Jag menar, om snorungarna kan spela sitt CS och pappa får sin 8k-netflix, då skulle det kunna bli ännu vanligare att man skippar dyrfibern och tar en 5G-router istället, inte bara på vischan utan även i mindre tätorter.

Va? Spel kräver knappt någonting mer än bra svarstider och ska du streama 8k i framtiden så klarar fibern det med. Har du 200Mbit fiber så klarar du dig även för 8k. På vilket sätt är fiber dyrt? Vad får dig att tro att 5G skulle vara billigt? Att ha master överallt blir inte billigt, vad vet vi egentligen om vad telekombolagen skulle ta för ett 5G bredband.

Menmen nu var det tal om störningar som påverkar trådlöst men inte trådat. Du kommer inte ifrån dessa med trådlöst nätverk så ser verkligheten ut bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Va? Spel kräver knappt någonting mer än bra svarstider och ska du streama 8k i framtiden så klarar fibern det med. Har du 200Mbit fiber så klarar du dig även för 8k. På vilket sätt är fiber dyrt? Vad får dig att tro att 5G skulle vara billigt? Att ha master överallt blir inte billigt, vad vet vi egentligen om vad telekombolagen skulle ta för ett 5G bredband.

Menmen nu var det tal om störningar som påverkar trådlöst men inte trådat. Du kommer inte ifrån dessa med trådlöst nätverk så ser verkligheten ut bara.

Skrivet av Aphex:

Det får du ju i alla fall.

Jag menar, om snorungarna kan spela sitt CS och pappa får sin 8k-netflix, då skulle det kunna bli ännu vanligare att man skippar dyrfibern och tar en 5G-router istället, inte bara på vischan utan även i mindre tätorter.

Behövs inte master överallt för 5G under 6 GHz, men 5G under 6 GHz är inte ännu mycket snabbare än 4G/LTE om vi bara talar bandbredd.

LTE är redan dyrare än fiber och koax däremot, de obegränsade abonnemangen har i regel datagränser per dag och kostar 399-499 kr/mån. Med fler användare kommer priserna bara gå upp.

Där det finns basstationer finns det fiber, större basstationer i befolkade områden kommer inte köra massor radiolänkar.

De som klarar sig utan fast bredband är de som klarar sig utan mobilt bredband. Det är TV som är lite knepigt utan fast eller mobilt bredband, men har du en smarttv med alla appar du behöver så är det bara att internetdela från telefonen med obegränsad data. Dessa personer har ingen dator eller spelkonsol de spelar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Satt och kollade på ett Yotube klipp från en från Colombia som bor i Kina och har en kanal och inser hur långt före Huawei verkligen är på 5G tekniken och hur uppkopplad en Hyresrätt är till smarta hemmet aldrig hört liknande i Sverige.https://youtu.be/WjezUpFoA0s

Bara för att man inte hört om något så betyder det inte att det inte förekommer...

Sedan har man ju detta med att alla inte vill bo i hem som är fullständigt uppkopplat. Eller för den delen betala det premium i priset det skulle hamna på.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |