AMD Ryzen 7 4700G Pro och 5 4400G Pro i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 7 4700G Pro och 5 4400G Pro i prestandatest

I Ryzen 4000-familjen sällskapas både åtta och sex kärnor med integrerad grafik, och nu Fire Strike-testas två sådana processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

4700G kommer med väldigt stor sannolikhet att bli hjärtat i min nästa kontorsmaskin. Ser verkligen toppen ut, och det bör vara en baggis att få till en tyst och jätteliten ITX-maskin med en sån.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man hittar en lista med motsvarande Firestrike-poäng för vanliga GPUer?
När jag går in och kikar hittar man ju bara monsterklockade kort.
Antar att APUn är i klass med ett GTX 660 eller liknande?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Lodisen:

Någon som vet vart man hittar en lista med motsvarande Firestrike-poäng för vanliga GPUer?
När jag går in och kikar hittar man ju bara monsterklockade kort.
Antar att APUn är i klass med ett GTX 660 eller liknande?

Jag tittade runt lite nu, men hittade inte någon lista där sådant kan fås för flera olika grafikkort. Däremot verkar deras nya sök-funktion ganska vettig för att titta på specifika kort, eftersom det går att filtrera på typ av test, grafikkort och vilken typ av poäng som ska kollas. I bifogad bild kör jag Geforce GTX 950

Länk till 3DMark "New Search"

Permalänk
Inaktiv

Börjar dessa bli tillräckligt bra för att driva spel som CS:GO och Apex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Börjar dessa bli tillräckligt bra för att driva spel som CS:GO och Apex?

Vad som är "tillräckligt bra " är väldigt subjektivt, säg en upplösning och ca FPS så går det att besvara. Visa påstår ju att de endast kan spela CS:GO med 450FPS@240 skärm

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Kommer 4700G passa i en ASROCK A300 mini desktop chassi med AM4 sockel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Kommer 4700G passa i en ASROCK A300 mini desktop chassi med AM4 sockel?

Ja den kommer att passa i AM4 sockel, sen kan du tyvärr drömma om att AMD kommer släppa en BIOS till den

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Vad som är "tillräckligt bra " är väldigt subjektivt, säg en upplösning och ca FPS så går det att besvara. Visa påstår ju att de endast kan spela CS:GO med 450FPS@240 skärm

Jag tänker mig att baselinen är 1080p i 60fps

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Någon som vet vart man hittar en lista med motsvarande Firestrike-poäng för vanliga GPUer?
När jag går in och kikar hittar man ju bara monsterklockade kort.
Antar att APUn är i klass med ett GTX 660 eller liknande?

Exakt så, fast bättre presterande i moderna applikationer med största sannolikhet.

En jämförelselista kan du hitta här:
https://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark...
Välj "show only desktop GPU's" och bocka av "Still available (not archived)" som filter för att inkl äldre grafikkort.
Den visar graphics score, men tyvärr kanske det inte går att visa fysikpoäng. Totalpoäng kan du dock få om du även bockar i denna ruta, men är väl ganska ointressant.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Någon som vet vart man hittar en lista med motsvarande Firestrike-poäng för vanliga GPUer?
När jag går in och kikar hittar man ju bara monsterklockade kort.
Antar att APUn är i klass med ett GTX 660 eller liknande?

jämförde mot min 3200g och även gamla 670.
nya apuer är ganska kassa fortfarande, även med den höga frekvensen så ger det nada, även när det gäller antal CU, 11-6 ex ger inte så mycket alls. Apuerna är för begränsade av ram minnet. Minns att när de förs kom så jämförde jag mot ett gtx470 och då var prestandan någorlunda motsvarande iaf i gta5 och doom och det verkar fortfarande stämma.

här är några jämförelser, bärbara renoir, mot 1050ti, rx560, min 3200g, 670gtx ett 1650maxq eftersom en techtuber sprider rykten om att de nya vega apuern kommer motsvara de nuvarande low end gpuerna... yeah right...

https://www.3dmark.com/compare/fs/22492040/fs/21200012/fs/186...

men de spelen som jag lirat med 3200g var rätt spelbara och då drog jag inte ens ner upplösningen. gta5 gick att spela, cs, ac, pc2, bf5 på low. Prestandan var ganska ok all från höga 30 till ca 70@1920x1200.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Får nog bli en 3900XT här, och sedan en 4950X, och sedan "4950XT" om ny refreshen på 4000-serien kommer stödjas av Crosshair VII Hero. Annars blir jag väl kvar på 4950X till 5000-serien.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DST:

jämförde mot min 3200g och även gamla 670.
nya apuer är ganska kassa fortfarande, även med den höga frekvensen så ger det nada, även när det gäller antal CU, 11-6 ex ger inte så mycket alls. Apuerna är för begränsade av ram minnet. Minns att när de förs kom så jämförde jag mot ett gtx470 och då var prestandan någorlunda motsvarande iaf i gta5 och doom och det verkar fortfarande stämma.

här är några jämförelser, bärbara renoir, mot 1050ti, rx560, min 3200g, 670gtx ett 1650maxq eftersom en techtuber sprider rykten om att de nya vega apuern kommer motsvara de nuvarande low end gpuerna... yeah right...

https://www.3dmark.com/compare/fs/22492040/fs/21200012/fs/186...

men de spelen som jag lirat med 3200g var rätt spelbara och då drog jag inte ens ner upplösningen. gta5 gick att spela, cs, ac, pc2, bf5 på low. Prestandan var ganska ok all från höga 30 till ca 70@1920x1200.


Ungefär hälften så snabb GPU som ett RX560, kan vara en tumregel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Rekordmedlem

Apu är ju ett självskrivet val så man slipper de eländiga separata grafikkorten som bara tar plats så jag kommer att byta till den största som kommer att stödja moderkorten jag har och sedan tar det nog länge innan det blir ett byte igen om inte ddr5 priserna faller fort så att man kan få typ 128 Gbyte ram för 4000 kr. (eller åtminstone 64 Gbyte direkt vid lanseringen för 4000kr)
Vore verkligen väldigt trevligt om det kom en apu-soc som hade minne (typ 32 Gbyte grundminne) direkt på kretsen så att man fick en nästan fullt användbar enchipsdator.
(möjligen även sekundärlagring på chipletet)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Apu är ju ett självskrivet val så man slipper de eländiga separata grafikkorten som bara tar plats så jag kommer att byta till den största som kommer att stödja moderkorten jag har och sedan tar det nog länge innan det blir ett byte igen om inte ddr5 priserna faller fort så att man kan få typ 128 Gbyte ram för 4000 kr. (eller åtminstone 64 Gbyte direkt vid lanseringen för 4000kr)
Vore verkligen väldigt trevligt om det kom en apu-soc som hade minne (typ 32 Gbyte grundminne) direkt på kretsen så att man fick en nästan fullt användbar enchipsdator.
(möjligen även sekundärlagring på chipletet)

Enda vitsen jag ser med "kraftfull" integrerad grafik är i billiga bärbara datorer. Bärbara datorer tänkta för lite mer prestandakrävande grejer klarar sig fint med en enkel integrerad gpu och en kraftfull vanlig. Samlar de både kraftfull CPU och GPU i samma krets lär det bli riktigt svårkylt.

När det kommer till stationära så har ju typ varenda chassi designats för att ett grafikkort ska få plats utan problem, i nuc och liknande så används väl oftast i alla fall processorer tänkta för bärbara datorer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Maxar inte Physics CPU:n? 4400G 4 kärnor, 50% fler i 4700G om jag inte är ute och cyklar, men bara 22% högre. Det skalar lite dåligt där tycker jag. Är det generellt representativt eller är det instruktionerna som används i testet som skalar dåligt p.g.a hög powerdraw eller nått. Annars verkar 4400G lite prisvärd för en simpel server.

Misstänker att brädan kanske inte är lika billig. ... om man inte kan köra B450.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Maxar inte Physics CPU:n? 4400G 4 kärnor, 50% fler i 4700G om jag inte är ute och cyklar, men bara 22% högre. Det skalar lite dåligt där tycker jag. Är det generellt representativt eller är det instruktionerna som används i testet som skalar dåligt p.g.a hög powerdraw eller nått. Annars verkar 4400G lite prisvärd för en simpel server.

Misstänker att brädan kanske inte är lika billig. ... om man inte kan köra B450.

Räknar kallt med att man kan köra Ryzen 4000G serien i många av B450 brädorna.

Ryzen 7 4700G 8c/16t 8 CU
Ryzen 5 4400G 6c/12t 7 CU
Ryzen 3 4200G 4c/8t 6 CU

Då stämmer siffrorna bättre

Tror du förväxlar med dom bärbara varianterna...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Räknar kallt med att man kan köra Ryzen 4000G serien i många av B450 brädorna.

Ryzen 7 4700G 8c/16t 8 CU
Ryzen 5 4400G 6c/12t 7 CU
Ryzen 3 4200G 4c/8t 6 CU

Då stämmer siffrorna bättre

Tror du förväxlar med dom bärbara varianterna...

Ja, då stämmer det bättre!

Trodde att 4400G var typ som 3400G. ... Ok, men då är 4400G given för nästa. Tänkte ha MSI B450I Gaming Plus AC, men man får se vad den stödjer när det är dags. Har liten BIOS storlek. Men kanske kommer något prisvärt i B550, men tvivlar på det :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, då stämmer det bättre!

Trodde att 4400G var typ som 3400G. ... Ok, men då är 4400G given för nästa. Tänkte ha MSI B450I Gaming Plus AC, men man får se vad den stödjer när det är dags. Har liten BIOS storlek. Men kanske kommer något prisvärt i B550, men tvivlar på det :).

Där kommer säkert något prisvärt B550, som Gigabyte B550M DS3H , har själv föregångaren B450M DS3H som införskaffades just för Ryzen 4000G, så lite på hoppet lever man
Enligt TPU så ska Gigabyte borden starta på $99, jag antar att det är DS3H.
Bör då bli runt 1300 kr, något jag räknar med kommer att falla efter ett tag...

Lite info. om Renoir APU för Desktop
Där OPN från 100-000000143 till 100-000000148 är Pro /Icke Pro 4000G 65W
och
Från 100-00000014 till 100-000000148 är Pro /Icke Pro 4000GE 35W

Källa/hänvisning Igors Lab: https://www.igorslab.de/en/all-technical-data-of-amds-new-ren...

Igors Lab var tidigare den tyska TomsHardware.

Med det sagt så är Igors Lab inte riktigt TomsHardware längre, utan lite mer som en blandning av TomsHardware och wccftech.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Enda vitsen jag ser med "kraftfull" integrerad grafik är i billiga bärbara datorer. Bärbara datorer tänkta för lite mer prestandakrävande grejer klarar sig fint med en enkel integrerad gpu och en kraftfull vanlig. Samlar de både kraftfull CPU och GPU i samma krets lär det bli riktigt svårkylt.

När det kommer till stationära så har ju typ varenda chassi designats för att ett grafikkort ska få plats utan problem, i nuc och liknande så används väl oftast i alla fall processorer tänkta för bärbara datorer.

Jag vill idag slippa grafikkort och det intressanta är att få användbara lösningar för annat än de som ska bygga en speldator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Där kommer säkert något prisvärt B550, som Gigabyte B550M DS3H , har själv föregångaren B450M DS3H som införskaffades just för Ryzen 4000G, så lite på hoppet lever man
Enligt TPU så ska Gigabyte borden starta på $99, jag antar att det är DS3H.
Bör då bli runt 1300 kr, något jag räknar med kommer att falla efter ett tag...

Det är lite stort. Tänkte ITX. Verkar som AsRock har 2st. GB och MSI har inga än så länge med B550. Bästa hade varit med stöd i B450 så slipper man vänta på moderkorten, ifall de skulle ta lång tid.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det är lite stort. Tänkte ITX. Verkar som AsRock har 2st. GB och MSI har inga än så länge med B550. Bästa hade varit med stöd i B450 så slipper man vänta på moderkorten, ifall de skulle ta lång tid.

OK!

mITX har av tradition varit lit senare vid släpp av 300/400 serie chippen, så blev lite förvånad att dom denna gången kom samtidigt.
Men har sett det som positivt då tillverkarna kan se fallgropar med chippen och åtgärda.

Om du siktar på ett 2,5 GBit nätverk så se upp lite då det antingen är Realtek eller Intel chip, Intel har problem med sitt 2,5 GBit där V1 droppade ner till hastigheter på 10 MBit, V2 som sitter i en del B550 är bättre men inte fullt åtgärdat fastän det påstods så.
Båda ASRock mITX korten är Realtek, men misstänker att Gigabytes B550I AORUS PRO AX är Intel då dom inte skriver ut fabrikat på nätverkskretsen.

Men som sagt, är rätt säker på att det kommer BIOS/UEFI med AGESA som stödjer 4000G.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Kommer 4700G passa i en ASROCK A300 mini desktop chassi med AM4 sockel?

Kan tycka att det borde vara enkelt att fixa för asrock. Den blir inte att lida av att det inte finns plats för processorer då bara apu-skuerna skulle behöva vara där i ROMen. Sen så har den ju inget egentligt chipset utan använder CPUn till all IO.
Jag hoppas på't fast köper "gärna" en ny deskmini också om jag behöver.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.